Forum > Demolåtar

Tigersoul - Tvivel (tiden står still)

(1/6) > >>

tigersoul:
Noterade att jag inte skrivit något på Svenska på en bra stund så jag skred till verket med en stund jag hade "över". Det blev en släpig deprimerande sak som knappast lyfter upp någon höhö :P

Vet inte riktigt vilken riktning den skall, om någon riktning alls (ytterligare en sådan där låt jag tvekade inför att sutta åt skogen eller ladda upp). Arr'et är ett ihopsläng på test innan jag beslutade att skriva klart den eller inte. Tycker elgitarren låter lite ostig i sammanhanget? Sången är slask, men hade tänkt mig ett släpigt sångsätt något åt det här hållet. Var lustigt nog ett ganska svårt sätt att sjunga och få snyggt, trots att det låter väldigt "slafsigt".

EDIT: Förutom ett vanligt delay på vissa fraser finns ett viskat eko till vänster, veti f-n om det låter intressant eller bara konstigt.

EDIT: Nu i utkast 3, lagt till ett mellanspel o en 3:e vers + lite smått o gott fixat.
EDIT: Utkast 4. Lagt till ett sista gitarrsolo då det kändes som att det ledde dit så att säga. Inte direkt nöjd med det men känns inte som jag kommer jobba mer med denna låt så det får väl bara duga ;)

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/tvivel

Låttext:

Det finns så mycket mörker,
Som lagrats i min själ,
Dagarna är gråa,
Och tiden står mest still

Jag orkar inte bry mig,
Jag orkar inte gå,
Vart ska jag ta vägen,
Göra av mig själv? (V)

Instrumental vers (halv)

Hur fick allt det hända,
Som inte hända skall
Vem kan jag anklaga
För mitt sönderfall

Jag vankar runt i väntan,
Jag går i gamla skor,
Men hur ska nåt förändras,
När tiden mest står still  (V)

Mellanspel

När ska båten komma
Som tar mig härifrån
Havet ser så mörkt ut
(och) Vinden blåser snålt

Jag är väl själv att skylla
Man når så långt man går
Ingenting är gratis
När allt är som värst

tigersoul:
EDIT: Pillade lite med mixen och insåg att den låter alldeles för digital o "ren" i förhållande till ämnet o känslan i låten. Det behövdes lite "skit" så jag petade in någon form av tape plugin för att få in lite mer smuts o analog känsla. Något småskumt hände med limiteringen efter detta, den slår inte riktigt ända upp till -1 som taket är satt till av någon orsak men den låter ändå limiterad korrekt. Tape grunken måste ha gjort något skumt med signalen, får titta närmare på det sen.

Jocke:
Det var en riktigt dyster sak detta...!  :P

Mycket snyggt gitarrsound - gillas! :) Tycker nog att du ska försöka analogisera mera...^^ Tycker "orgeln" ligger för högt eller är för gäll och inte tillräckligt "skitig"... Skippa introt - möjligen kan det funka som korta break mellan verserna... Jag kanske låter negativ men det här stycket har potential i min värld! :) Jobba på!

tigersoul:

--- Citat från: Jocke skrivet 11.10.2012, 16:01:34 ---Det var en riktigt dyster sak detta...!  :P

Mycket snyggt gitarrsound - gillas! :) Tycker nog att du ska försöka analogisera mera...^^ Tycker "orgeln" ligger för högt eller är för gäll och inte tillräckligt "skitig"... Skippa introt - möjligen kan det funka som korta break mellan verserna... Jag kanske låter negativ men det här stycket har potential i min värld! :) Jobba på!

--- Slut citat ---

Jag stod väl o vägde mellan om det fanns något potential o jobba på eller inte ;) Jag håller med dig om orgeln den låter som o ställa foten på en kattsvans. Jag tänkte pilla vidare med den o kanske faktiskt skriva klart den trots allt. Åkte på någon slags halvförlylning så det blev lite stiltje på musiken.

Girly:
Lite skönt att kliva in i din två-och-en-halv-minuters-höst-depp.
Jag håller med Jocke att gitarren har ett väldigt nice sound och att orgeln behöver ner lite i volym.
Vad gäller introt kunde det halveras i mitt tycke. Gillar viskandet som svårtytt kulminerar i 'vad är meningen?'.
Krya på dig och 'pilla vidare' sen!  :)
Lena

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion