Kontrollrummet

Cykeln - En fin gammal visa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: En fin gammal visa
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 2.40
KOMPOSITÖR: Alatar
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2012-09-22, kl 15.15
FORMAT: mp3

Detta är min version av Alatars En lugn visa
Skrivit text och gjort några mindre ingrepp i melodin

Synpunkter tas gärna emot på:
Text
Tolkning
Framförande
Sång
Spel
Ljud och mix

En fin gammal visa

Text Stefan Olsson, 12/8 2012

Jag är en fin gammal visa
Jag klär mej i dur och i moll
Jag var en gång ”Skogvaktarns Lisa”
En gång var jag elva små troll
Jag kan låta som sju svarta sorger
Jag kan sätta hjärtan i brand
Jag kan vara den som har fått korgen
Jag kan vara det guld som blir sand

Jag är en fin gammal visa
jag framförs med stil och finess
Helt säkert, det kan jag bevisa
av Kungar och annan nobless
Men visst, det kan hända den bästa
att man hamnar bland simplare folk
Ja såna´ som ropar på nästa
som inget förstår utan tolk

Jag är en fin gammal visa
Man glömmer bort mej ibland
Men när man någon ska prisa
då plockar man fram mej minsann
Ja, då provar man glatt mina toner
och man sjunger fast orden tar slut
Jag låter som skrämda kalkoner
Som visa får man stå ut!

Jag är den visa du sjunger
Jag kommer från Bellman och Taube
Jag handlar om svårt törst och hunger
och ryms ej i din garderob
Jag är både Movitz och Ulla
och Pampas och Roslagens famn
Kanske vi är anspråksfulla
men visor är mer än sitt namn
« Senast ändrad: 22.09.2012, 18:14:11 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra låt och bra guraljud. Lite vass sång på sina S tycker jag
Det knäpper ibland så nåt brister/distar i mixen på sina ställen?

Trevlig låt

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Alatars "Lugn visa" finns den här? Kan inte hitta den.
Väl jag som inte hittar runt här på KR.
Tycker det är en ovanlig hög volym för att vara en visa.
För mycket diskat på det hela. Måste låta mer soft. Men sången är jättebra, med inlevelse och uttryck. Lyssna och lär.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Gurano
Tack - jepp det är det nog - ska se om det går att fixa

Tokai
Lugn visa
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=31082.0

Hög volym och diskant - ska se om det går att motverka
Kul att du gillar sången!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja det knäpper från hög volym.
Det är en fin text det här, 'visan om visan' liksom. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Betydligt bättre ljud i denna version 3 än i ettan men det är lite knäppningar kvar (lverslag tror jag) vid 94 -99 och 110
Låten då - ja det är lustigt jag har väl inte hört den förräns idag men jag kan ha svurit på att jag har hört den förut hjärnan spelar mig ett spratt jag har ju hört Alatars version och läst din text oc utfallet blev precis så här. Bra gitarr och jättebra sång och kanontext 11 små troll :lol: allt bra förutom överslagen då.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
En eloge för din text (som alltid), finurlig och så rätt. Jag tycker det är jättebra. Skulle fånga en livepublik direkt, typ Västerviksfestivalen. Ljudmässigt går det väl att putsa men det är sekundärt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin visa som sagt. Bra fart och klurig text.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Haha! :-) Här är man inte online någon dag och då händer det grejer.
Härlig version.  :wub:
Själv har jag inte än hunnit göra en ny version av min. Men när jag hör det här blir jag genast inspirerat!

Fina utsvävningar du gör. Men det finns en ändring som jag personligen inte tycker om. Du har bytt ut ett dur ackord mot ett moll ackord! Ackordet sammanfaller med stället, där du sjunger "och i moll". På något sätt passar det inte in känner jag.
Tycker att du lugnt kan sjunga om "moll", även utan att spela moll. (Du sjunger ju om visor i allmänhet och inte om just denna.)

Mix-mässigt tycker jag att din röst är något för långt bort. Lite mer närhet skulle vara bättre, tycker jag. Men S-ljud har jag inte stört mig på när jag lyssnade på version 3.
Går det att få gitarren lite "mjukare" och rundare? Alltså inte mycket, men lite grann.
www.alatarmusic.com


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra text och bra sjunget och spelat!
Är det digital dist som sprakar lite här och var?
Synd, men det är väl lätt fixat....
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Klippningen får du ordna, men annars var det en intressant truddelutt som blev riktigt bra ;)

Din röst passar väldigt bra för den här typen av låtar tycker jag. Någon ville ha lite mjukare framtoning men jag vet inte riktigt, jag tycker det låter riktigt passande. Möjligen kunde du tona ut de största utsvängningarna en liten aning men några stora problem är det då inte i mina öron!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Din röst passar väldigt bra för den här typen av låtar tycker jag.

Håller med där. Du har en jättefin visröst.
www.alatarmusic.com


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skrivet av: MaxB
Ja det knäpper från hög volym.
Det är en fin text det här, 'visan om visan' liksom.


Jepp så är det nog.
Kul att du gillar texten - tack för det!

Skrivet av: Eddi
Betydligt bättre ljud i denna version 3 än i ettan men det är lite knäppningar kvar (lverslag tror jag) vid 94 -99 och 110
Låten då - ja det är lustigt jag har väl inte hört den förräns idag men jag kan ha svurit på att jag har hört den förut hjärnan spelar mig ett spratt jag har ju hört Alatars version och läst din text oc utfallet blev precis så här. Bra gitarr och jättebra sång och kanontext 11 små troll  allt bra förutom överslagen då.


Knäppen kvar - jepp. Men bra att det blev lite bättre.
Kul att du gillar text, sång och gura - känns bra!

Skrivet av: equality
En eloge för din text (som alltid), finurlig och så rätt. Jag tycker det är jättebra. Skulle fånga en livepublik direkt, typ Västerviksfestivalen. Ljudmässigt går det väl att putsa men det är sekundärt.


Tack som f-n för de orden! Västerviksfestivalen!  :wub:
Precis min tanke om det ljudmässiga

Skrivet av: Håkan Nilsson
Fin visa som sagt. Bra fart och klurig text.


Tack för det Håkan!

Skrivet av: Alatar
Haha! :-) Här är man inte online någon dag och då händer det grejer.
Härlig version. 
Själv har jag inte än hunnit göra en ny version av min. Men när jag hör det här blir jag genast inspirerat!
Fina utsvävningar du gör. Men det finns en ändring som jag personligen inte tycker om. Du har bytt ut ett dur ackord mot ett moll ackord! Ackordet sammanfaller med stället, där du sjunger "och i moll". På något sätt passar det inte in känner jag.
Tycker att du lugnt kan sjunga om "moll", även utan att spela moll. (Du sjunger ju om visor i allmänhet och inte om just denna.)
Mix-mässigt tycker jag att din röst är något för långt bort. Lite mer närhet skulle vara bättre, tycker jag. Men S-ljud har jag inte stört mig på när jag lyssnade på version 3.
Går det att få gitarren lite "mjukare" och rundare? Alltså inte mycket, men lite grann.


Näe här kan man inte vara bort för det händer alltid saker.  :D
Kul att du blir inspirerad!
Jag la ett moll där just för att texten säger moll. Tyckte också först att det kändes lite konstigt men efterhand har jag vant mig så jag kör nog så ett tag till i alla fall.
Tack också för synpunkter på närhet och mjukhet - jag provar lite olika inställningar och pluggar här för att hitta en variant som jag snabbt kan få fram för såna här livinspelningar.
Ser fram mot din version!

Skrivet av: Asti
Bra text och bra sjunget och spelat!
Är det digital dist som sprakar lite här och var?
Synd, men det är väl lätt fixat....
/Asti


Tack för de orden - det glädjer mig mycket!
Digital dist var ordet.
Ja det är ju bara att sjunga om med lite mindre volym - 2,30 min.

Skrivet av: tigersoul
Klippningen får du ordna, men annars var det en intressant truddelutt som blev riktigt bra
Din röst passar väldigt bra för den här typen av låtar tycker jag. Någon ville ha lite mjukare framtoning men jag vet inte riktigt, jag tycker det låter riktigt passande. Möjligen kunde du tona ut de största utsvängningarna en liten aning men några stora problem är det då inte i mina öron!
Skrivet: idag kl. 14:24:57


Vad kul att du tycker det! Tack som f-n!
Jag ska tänka på det där med utsvävningar.

Alatar
Citat från: tigersoul skrivet idag kl. 14:48:06
Din röst passar väldigt bra för den här typen av låtar tycker jag.

Håller med där. Du har en jättefin visröst.


Oj - tack igen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nog bästa texten på mycket mycket länge på demoforumet!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nog bästa texten på mycket mycket länge på demoforumet!

ojojoj - det tackar jag för!  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Bra text...Kanske det skulle ha fått komma in nåt ytterligare efter ett par verser...det blir lite enahanda.

Knäppningarna sabbar ju lyssning rätt rejält


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den här gången hörde jag inte knäppningar men jag är själv lite knäpp.
Distraherad av arbetet  :lol:
Gillar texten som är den bästa vistexten då den är så universiell.
Gillar också gitarrspel och sångkaraktär.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Såg att jag inte kommenterat den här än.

Gillar den. Som Gurano skrev så blev det något spik eller klipp annars behagligt.

Något mer bas/värme på röstmixen tror jag skulle bli bra.

Bra Cyklat.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, en sån fulländad komposition. Gillar verkligen den här, både text och melodi håller lyssnaren trollbunden. Skulle ha platsat i vilken visbok som helst.

Framförandet är det inget fel på, tycker du briljerar i ditt uttryck. Men inspelningen håller inte måttet. Dels för att sången distar, men jag tycker inte gitarr och sång klangmässigt är i samma rum heller.

En re-make är denna låt definitivt värd, hoppas du får till samma intensitet i framförandet. Om det nu ska vara en sång till en ensam gitarr? Pianoackord, tramporgel och kanske en melankolisk klarinett skulle kunna förstärka det svenska vemodet som texten antyder.
DON'T PANIC


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker jättemycket om denna genre och visor i allmänhet. Ibland låter det som Dan Andersson ibland som Alf Hambe, härligt. Gillar texten, rolig ide att låta visan tala så där: "Jag är en fin gammal visa..."
Är det sången som distar ung. vid 70-72 och på ett par andra ställen eller är det nåt annat "knäpper"?

mvh Roffe H  :)
« Senast ändrad: 27.09.2012, 14:27:56 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Melodin låter litet (första strofen) som det barnen trallar i Cornelis Turistens klagan.

Det skiljer naturligtvis lite, men VÄLDIGT bra vidareutvecklat av Alatar! (Och dig med.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Melodin låter litet (första strofen) som det barnen trallar i Cornelis Turistens klagan.
Det skiljer naturligtvis lite, men VÄLDIGT bra vidareutvecklat av Alatar! (Och dig med.)

Tack att du gillar min och Cykelns version :-)
Och du tycker alltså att det låter som barnen in Turistens Klaga? Intressant. Jag gillar ju den låten. Har precis lyssnat på den en gång till. Riktigt fin. Men så likt En Fin Gammal Visa är den väl inte,eller?
« Senast ändrad: 29.09.2012, 18:49:16 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Verkligen kanonfint detta! :wub: Cykelens text och alatars melodi går vackert hand i hand. Funkar solklart i detta formatet, men skulle också kunna arras lite försiktigt. Om någon har tid... :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skrivet av: aROCKER
Bra text...Kanske det skulle ha fått komma in nåt ytterligare efter ett par verser...det blir lite enahanda.
Knäppningarna sabbar ju lyssning rätt rejält


Tack för det. Just i det här skicket så är texten och framförandet det viktiga att få till.
När den var instrumentell i Alatars version så tyckte jag också att den behövde något mer, ett stick eller så
men nu med text och sång tycker jag det funkar som den är. Melodin upprepas, det är bara sång och gitarr så det vill till att framförandet och texten gör att det inte blir enahanda och det har jag kanske inte helt lyckats med då.

Skrivet av: MaxB
Den här gången hörde jag inte knäppningar men jag är själv lite knäpp.
Distraherad av arbetet 
Gillar texten som är den bästa vistexten då den är så universiell.
Gillar också gitarrspel och sångkaraktär.


Tack för det Max - jättekul att du gillar text, spel och sång!
Eftersom du gör det så kan du ju inte vara knäpp!  :D

Skrivet av: 1up
Såg att jag inte kommenterat den här än.
Gillar den. Som Gurano skrev så blev det något spik eller klipp annars behagligt.
Något mer bas/värme på röstmixen tror jag skulle bli bra.
Bra Cyklat.


Kul att du gillaren!
Bas och värme är noterat!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag är imponerad av hur du tråcklar ihop orden! :) Jag tycker det känns "direkt" och finns en närhet i ett sådant här framförande som ofta försvinner när vi sitter och "skruvar" vid våra skärmar... Som sagts tidigare - se till att bli av med knäppen och lägg på lite "rum" så står den sig fint! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja, en sån fulländad komposition. Gillar verkligen den här, både text och melodi håller lyssnaren trollbunden. Skulle ha platsat i vilken visbok som helst.

Framförandet är det inget fel på, tycker du briljerar i ditt uttryck. Men inspelningen håller inte måttet. Dels för att sången distar, men jag tycker inte gitarr och sång klangmässigt är i samma rum heller.

En re-make är denna låt definitivt värd, hoppas du får till samma intensitet i framförandet. Om det nu ska vara en sång till en ensam gitarr? Pianoackord, tramporgel och kanske en melankolisk klarinett skulle kunna förstärka det svenska vemodet som texten antyder.
Tack så hemskt mycket för de orden! Tackar även på Alatars vägnar som står för musiken.
En remake ska det nog bli då ja. Håller på att förkovra mej i tekniken för att göra det jag vill.
Kan nog tänkas att lite mer instrumentering skulle lyfta men just nu är jag ute efter att få en låt att hålla och vara varierad med bara sång och gitarr.
Tack igen - jag blev jätteglad !
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Roffe H
Tycker jättemycket om denna genre och visor i allmänhet. Ibland låter det som Dan Andersson ibland som Alf Hambe, härligt. Gillar texten, rolig ide att låta visan tala så där: "Jag är en fin gammal visa..."
Är det sången som distar ung. vid 70-72 och på ett par andra ställen eller är det nåt annat "knäpper"?
mvh Roffe H


Tack för det Roffe! Dan Andersson håller jag på med en hel del nu, skriver musik till hans mer okända texter och försöker hitta egna tolkningar av de mer kända. Jättekul att du gillar texten! Jodå du har rätt när det gäller dist och knäpp.

 Dividend
Melodin låter litet (första strofen) som det barnen trallar i Cornelis Turistens klagan.
Det skiljer naturligtvis lite, men VÄLDIGT bra vidareutvecklat av Alatar! (Och dig med.)


Vet inte det jag ... kanske sprången i melodin påminner något eller ger lite av den känslan .

morgonte
Verkligen kanonfint detta!  Cykelens text och alatars melodi går vackert hand i hand. Funkar solklart i detta formatet, men skulle också kunna arras lite försiktigt. Om någon har tid...

Vad kul att du tycker att text och musik går ihop - det är ju så roligt när andra upplever det så!
Kul att du också gillar formatet - jag är mycket inne på det nu - rent, enkelt och uttrycksfullt är min strävan.
Ska också försöka få till tekniken - även om den är sekundär.

Jocke
Jag är imponerad av hur du tråcklar ihop orden!  Jag tycker det känns "direkt" och finns en närhet i ett sådant här framförande som ofta försvinner när vi sitter och "skruvar" vid våra skärmar... Som sagts tidigare - se till att bli av med knäppen och lägg på lite "rum" så står den sig fint!


Tack För det! Kul att du tycker det. Det är det jag är ute efter. Yepp, ska jobba med tekniken.

------
Håller på med att arbeta fram en rutin för att repa låtar för att få ett eget och förhoppningsvis intressant uttryck med enbart sång och gitarr. På det vill jag också få till inspelning i en tagning som är tillräckligt bra för att andra ska tycka det är värt att lyssna på. Läser just nu Studio mixspecial och kollar på dvdn. Har också hittat eq och kompressor i mitt ljudkort. Kollar nu efter bättre mick och aggremajser runt ikring den. Ny version kommer förhoppningsvis när jag fått till dt lite mer med tekniken.
« Senast ändrad: 08.10.2012, 21:13:05 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten