Kontrollrummet

Datoruppgradering + Cubase uppgradering, min plan, era tips. :-)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
- East West libraries. När jag laddar något gammalt projekt så måste jag mappa om paths för var den hittar sina sounds eftersom projektet innehåller absoluta paths till min gamla C-drive. Känns lite amatörmässigt, faktiskt... Märkligt att det är uppbyggt så - borde istället ha pekat på en relativ path för sample-filen jämfört med installations-katalogen (som ju skrivs till Windows registret, etc). Inga problem med exempelvis mitt Nexus bibliotek och andra ljud där patherna har ändrats.

Har du inte upptäckt några ini-filer eller sökvägar i registret som skvallrar om var du kan ändra? Är det Cubase som har dessa absoluta paths?
Kul att du har så bra prestanda nu!
« Senast ändrad: 04.12.2012, 07:29:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ang. Roomworks. Är inte det en vanlig vst-effekt? Du skulle kunna installera upp gamla Cubase och bara kopiera dll-filen antar jag.

"Gissar vilt!"


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ang. Roomworks. Är inte det en vanlig vst-effekt? Du skulle kunna installera upp gamla Cubase och bara kopiera dll-filen antar jag.

"Gissar vilt!"

Är nästan helt säker på att jag har både Roomworks utan och med SE installerad fast jag knappt använder dem  - hur de kom dit minns jag faktiskt inte... ska kolla om de finns senare och återkommer med dementi om jag har fel! ;-) Det finns fler grejer från gamla versioner man kan installera. Har för mig att en del nås via anpassad installation från skivan och annat på Steinbergs ftp.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Tjena!

Vet inte hur det är med INI-filer för absoluta paths. Förmodar att det har med EastWest Play-installationen att göra. Strunt samma, inte så farligt.

Angående Roomworks... det är ingen enkel .dll-fil, utan det är inbyggt i Cubase VST-paketet, och Cubase 6 Artist har sin variant på ett speciellt ställe där Roomworks SE är installerat.
(Notera: Cubase 6 full-versionen inkludrar Roomworks, men jag har bara Artist-versionen.)

Jag hade Roomworks i Cubase 4 Studio, men har inte lyckats fippla över den från det paketet. Har provat lite. Tror inte det är så viktigt. Använder i princip bara presets där jag ibland rattar ner tailen lite och hör ingen större skillnad mellan Roomworks och Roomworks SE.  Antar att det finns andra minst lika bra Reverbs med presets på nätet som t o m är gratis.

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se