Kontrollrummet

EWQL-användare! Legato och notöverlappning..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKA man överlappa noterna när man använder legatopatchar/artikulatuion? Har letat som satans i manualen men inte hittat nåt om det  :blink:
Tittade på boxcutters projektfil och där överlappar han på en del ställen. Dessutom gör många andra pluggar så vid legato.

Nu frågar ni er: Kan du inte testa och höra skillnaden?

Nej, jag uppfattar ingen märkbar legatoförbättring vid användning av min oboe. Ska kanske testa en fiolensemble ikväll!

:) B)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hade ont i ryggen ett tag, tror att det var legato.... :unsure:
Notöverlappning hoppas jag att jag slipper vara med om, det låter obehagligt!
/Asti t.f. hypokondriker
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har testat lite (playversionen), och jag tror att det är så här:
Överlapp eller inte spelar ingen roll om du har tryckt på legatoknappen. Playern nyper första tonen om de överlappar. Hör ingen skillnad i ljudet jmfrt med att släppa första tonen precis innan. (Bibliotek som har sk true legato stoppar in en samplad snutt från ett spelat legato mellan just de två tonerna det handlar om, om man överlappar tonerna.) Har du inte tryckt på legatoknappen så spelar det roll, då får du hörbara notöverlappningar fast patchen säger legato.

Läser sedan manualen där det står att patchar som heter Q-legato skall ha två samplingar per ton, en legatosampling som väljs för ton nummer två om två toner kommer tillräckligt nära. Testar oboen och english horn2 med q-legato, och då blir det skillnad. Ton nr två tvekar och "hoppar" och låter bara skräp. Men återigen spelar en solooboe polyfoniskt om man inte bockar för legato.  :o

Nej, legato är inte det här bibliotekets starka sida, staccato och roundrobins är det betydligt bättre på.
DON'T PANIC


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...man får snickra lite själv på legato etc när biblioteken kommer till korta IMHO. Ett ljud med mer artificiellt rum går att få mycket illusoriskt med någon liten överlappning. Klippta ljud låter allra mest mekaniskt...


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Jag kan bara instämma... EWQL sym orchestra, sym choirs och voices of passion har en del problem med legato och portamento.
Har pysslat med det mycket och har svårt att förstå när och varför det funkar.... ibland VILL det bara inte funka fastän man har gjort allt rätt.
Hälsar/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tror också det är på detta viset, men vad menar du med "tryckt på legatoknappen"? Väljer jag legato som artikulation borde den ju vara intryckt som standard :) var den än befinner sig?

Mer om hur jag uppfattar det:
X-fades (gamla, innan play) är ju deras ord för att skifta mellan olika dynamiska lager (OCH mellan noter?) inom ett och samma sammanhang (expression, ny not). Inte för att jag förstår hur det kan låta realistiskt och det har med CC1 (modulation) att göra på nåt vis som jag får utforska. Det borde ju låta bättre med true legato och samplade övergångar precis som du skriver. Men jag fattar inte fullt ut (ännu) hur det funkar, så...

.. what have you.

Christian: portamento har jag inte ens tänkt på . :unsure: :) Sant, det borde ju finnas åtminstone lite utrymme för sådant, i alla fall med soloinstrumenten. Men de är ju inte heller bibliotekets starka sida.

Har testat lite (playversionen), och jag tror att det är så här:
Överlapp eller inte spelar ingen roll om du har tryckt på legatoknappen. Playern nyper första tonen om de överlappar. Hör ingen skillnad i ljudet jmfrt med att släppa första tonen precis innan. (Bibliotek som har sk true legato stoppar in en samplad snutt från ett spelat legato mellan just de två tonerna det handlar om, om man överlappar tonerna.) Har du inte tryckt på legatoknappen så spelar det roll, då får du hörbara notöverlappningar fast patchen säger legato.

Läser sedan manualen där det står att patchar som heter Q-legato skall ha två samplingar per ton, en legatosampling som väljs för ton nummer två om två toner kommer tillräckligt nära. Testar oboen och english horn2 med q-legato, och då blir det skillnad. Ton nr två tvekar och "hoppar" och låter bara skräp. Men återigen spelar en solooboe polyfoniskt om man inte bockar för legato.  :o

Nej, legato är inte det här bibliotekets starka sida, staccato och roundrobins är det betydligt bättre på.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
...man får snickra lite själv på legato etc när biblioteken kommer till korta IMHO. Ett ljud med mer artificiellt rum går att få mycket illusoriskt med någon liten överlappning. Klippta ljud låter allra mest mekaniskt...

Ja. Fast man vill ju gärna att motorn fixar det själv :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tror också det är på detta viset, men vad menar du med "tryckt på legatoknappen"? Väljer jag legato som artikulation borde den ju vara intryckt som standard :) var den än befinner sig?
Ja, så borde det ha varit. Men i man måste aktivera funktionen genom att trycka på knappen.
I playversionen ser det ut så här - knappen sitter i fältet performance.

DON'T PANIC