Kontrollrummet

Inspelning med eq och kompressor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jo
jag försöker hitta en modell för hur spela in ak git och sång direkt live i en tagning

Jag har Focusrite Saffire pro 24 DSP
Till detta hör en mjukvarumixer - Saffire mixcontrol
I denna ingår en kompressor och en eq
När jag spelar in med dessa verkar det som effekterna blir inspelade tillammans med sång/gtr
Det innebär att man kan göra en inspelning med lite grundläggande komp/eq utan att ha en hårdvaruburk innan ljudkortet.
Kan det stämma?
För inte blir väl eq och kompressor som man tar från dawen inspelade utan effekten försvinner om man tar bort pluggen

Eller är jag som vanligt ute och
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ja de effekter du har i Saffiren spelas in i DAW (om de inte bara är inkopplade för medhörningen). Pluggar i DAW spelas inte in, om man inte väljer att "bounca" spåret (spela in spår+effekter på ett nytt spår) t ex för att spara CPU-kraft.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har ingen erfarenhet av den där men med Line6 uppträder processad och oprocessad som olika in-kanaler i Cubase.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja de effekter du har i Saffiren spelas in i DAW (om de inte bara är inkopplade för medhörningen). Pluggar i DAW spelas inte in, om man inte väljer att "bounca" spåret (spela in spår+effekter på ett nytt spår) t ex för att spara CPU-kraft.
Tack för det. Jättebra att få det bekräftat.
och tack också för infon om varianten att bounca!

Håller som sagt på med att prova fram en metod för att spela in akustiska livetagningar
Läste i mitt letande efter info att man bör ha lite kompressor och eq på redan när man spelar in ak gitarr.
upptäckte då som sagt att Saffiren hade effekter. Perfekt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Har ingen erfarenhet av den där men med Line6 uppträder processad och oprocessad som olika in-kanaler i Cubase.
Tack för svar!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har ingen erfarenhet av den där men med Line6 uppträder processad och oprocessad som olika in-kanaler i Cubase.
Tack för svar!

:)

Nu spelar jag inte in akustiskt så ofta men när jag spelar in i mono brukar jag ibland spela in en torr och en processad så jag kan blanda i lagom delar sedan...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Eq har jag ju hört en hel del inspelningar med, som jag gillar, men vem är kompressor?
/Asti t.f. Kollaboratör
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Eq har jag ju hört en hel del inspelningar med, som jag gillar, men vem är kompressor?
/Asti t.f. Kollaboratör

Det är Eqs följsamma kompband - kompisarna. Gemenligen kallade Kompresår just för att de är så töjbara. Ser att det blev en felstavning i rubriken.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Eq har jag ju hört en hel del inspelningar med, som jag gillar, men vem är kompressor?
/Asti t.f. Kollaboratör

Det är Eqs följsamma kompband - kompisarna. Gemenligen kallade Kompresår just för att de är så töjbara. Ser att det blev en felstavning i rubriken.
Ja, naturligtvis ska det vara stort E i Eq!
Men om det är en slapp resår är ju risken att det blir otajt.... :unsure:
Tänkte först att namnet var taget ur den kända folkvisan
"Kom liktorn och akvedukter, kompressor och salmonella, kom ljuva Knut Forsmo, kom jävla flöjt...."
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Eq har jag ju hört en hel del inspelningar med, som jag gillar, men vem är kompressor?
/Asti t.f. Kollaboratör

Det är Eqs följsamma kompband - kompisarna. Gemenligen kallade Kompresår just för att de är så töjbara. Ser att det blev en felstavning i rubriken.

Tror det skall vara "Kompresser"?, men det där med "förband" vet jag inte vilka det är, och till vem?  :unsure:

"Kompresser har många användningsområden och är olika tillverkade för olika ändamål.
Kompresser av bomull eller gasväv används till rengörning samt skydda torra sår mot smuts och slag.
Till vätskande sår rekommenderas kompresser i non wowen material med glatt yta som inte fastnar i såren. Non wowen kompresser kan också ha bättre absorptionsförmåga för sår som vätska större mängder som tex bensår.
Kompresser fungerar även att använda för att lägga tryckförband. Då tryckförband läggs på blödande sår bör man använda en kompress som inte fastnar."



Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Eq har jag ju hört en hel del inspelningar med, som jag gillar, men vem är kompressor?
/Asti t.f. Kollaboratör

Det är Eqs följsamma kompband - kompisarna. Gemenligen kallade Kompresår just för att de är så töjbara. Ser att det blev en felstavning i rubriken.

Tror det skall vara "Kompresser"?, men det där med "förband" vet jag inte vilka det är, och till vem?  :unsure:

"Kompresser har många användningsområden och är olika tillverkade för olika ändamål.
Kompresser av bomull eller gasväv används till rengörning samt skydda torra sår mot smuts och slag.
Till vätskande sår rekommenderas kompresser i non wowen material med glatt yta som inte fastnar i såren. Non wowen kompresser kan också ha bättre absorptionsförmåga för sår som vätska större mängder som tex bensår.
Kompresser fungerar även att använda för att lägga tryckförband. Då tryckförband läggs på blödande sår bör man använda en kompress som inte fastnar."


Vad skönt! Då vet vi att inte Eq förblöder i alla fall! :o
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Därmed tror jag att svaret är fullständigt befrågat.
Tack alla för era pedagogiskt framförda pekpinnar
Nu känns det mycket bättre
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten