Kontrollrummet

KR - Mix challenge 1 - Avslutad. Grattis Rattlesnake och Djonas!!

Omröstning

Vilka tre bidrag tycker du är bäst?

1 - Bjurte
2 - Djonas
3 - Wernborg
4 - Eddi
5 - Rattlesnake
6 - Fuzzbub
7 - Hellfog
8 - Yllet
9 - Boanjo

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
grattis djonas och rattlesnake :). Tyckte det var en kul festival, borde/kunde väl ha skickat in någon mix, hade dock inte förändrat något, men det som blir som det blir...
Gillade låten och den var trevlig att improvisera kring.
Mkt bra initiativ Wernborg
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vi kan ju inte ha 2 vinnare...
Fram med hundradelarna eller utslagsfråga !!! B)
Visst, jag kanske borde korat en segrare, men nånstans var ändå huvudidén med hela grejen att tillsammans göra något annorlunda och skoj. Personligen är jag väldigt nöjd med hur det hela avlöpte.

Rattlesnake, du tyckte ju detta var kul. Fick ju nästan ett helt arr av dig i collabdelen.  :D
Är du sugen på att arra nästa Collab/Mix-challenge enligt samma upplägg?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vi kan ju inte ha 2 vinnare...
Fram med hundradelarna eller utslagsfråga !!! B)
Visst, jag kanske borde korat en segrare, men nånstans var ändå huvudidén med hela grejen att tillsammans göra något annorlunda och skoj. Personligen är jag väldigt nöjd med hur det hela avlöpte.

Rattlesnake, du tyckte ju detta var kul. Fick ju nästan ett helt arr av dig i collabdelen.  :D
Är du sugen på att arra nästa Collab/Mix-challenge enligt samma upplägg?
Skulle jag gärna vilja göra. Men det krävs ju en bra låt att utgå ifrån. Vet inte om jag har nån på gång som kan passa... Vill Djonas bistå med låt, så varsågod. :)
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lyssnar i mina nya ATH-M50
Låten är kanon, särskilt refrängen som har en sån där nationalsångskänsla ;)
6.27 är ok för en låt men det blir lite långt att lyssna på 9 gånger

Lyssnar på de två vinnarna
Djonas mix
Lite långt intro men snygg bas, och basspel
Rattles sång och Ws är riktigt bra (min egen får duga men det var en första tagning som var avsedd för W att bedöma om jag skulle göra ett allvarligt försök)
Bra piano
Härligt med den där sugande kortpausen
Lite mullrig bas här
Ohh vilken snygg sologura (den första)
Den andra är också bra och den Eaglesdubbleringen är snygg
Sticket - kanske bättre med bara en röst, men snygg bas igen
Skönt med det lugna partiet med bara gtr och Ws sång
Lite mullrig bas i sista refrängerna
Sitargitarren är bra
Snygg stöt bas mot slutet

Rattle
Lite lägre ljudnivå här
Tror det var mer reverb här på min sång
Snyggt med cellon
Rattle nu på höger sida
Skulle önska mer krut i refrängsången - lite snällt nu
Det är mer stråkar på denna mix i verserna - gillar det
Där är den där läckra sologuran igen - så snygg - kunde vara lite högre
Även här är sista versen nerlugnad
Snyggt med mer röster på sista reffen
Avslutningen är en riktig höjdare - väldigt bra att få till den så komplex och lyssningsvärd med tanke på att den är så enkel i grunden (och där kom min lilla avslutning med oxå :))

Av mina små bidrag var det ingen som använde det som jag var mest nöjd med - men det är klart det bröt ju rätt rejält mot resten ;)

Spelade den på jobbet i fredags em. Folk stack in huvudet och frågade vad det var jag spelade - Bra betyg W!







Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ja ett riktigt kul initiativ! Hade ingen möjlighet att bidra med spår, men jag tankade ner "paketet" tyvärr föll även detta :(

Många bra instrumentala insatser blev det och många kreativa idéer märks i de levererade mixarna :) Underbart ställe detta Kontrollrum  :wub:

Jag röstade på den "vinnare" utifrån mina kriterier  (Sorry W, jag läste illa och tolkade "högst 3") baserat på två kriterier - den ljudbild jag tyckte passade sammanhanget bäst och konsekvens i mixandet. Den jag föll för låter som en "enkel" set-and-forget-mix -  "bara" att ställa en bra balans och låta musikerna sköta resten, vilket jag tycker musikstilen inbjuder till. Nu är det inte alls säkert att själva mixarbetet var så enkelt - det krävs ofta hårt arbete för att få något att låta "enkelt", men resultatet fungerar i alla fall bra. Hur som helst gick min röst till Bjurte  ^_^

När det gäller övriga mixar - balans och sound på individuella instrument är givetvis en smaksak och det finns mycket man kan göra med trummor, bas, tydlghet etc etc.  Sedan var det som sagt gott om kreativa idéer men samtidigt lätt att tänka in för mycket "originalitet" i produktionen och på vägen tappa kontakten med låtens "själ". Å andra sidan kan man lika gärna uppfatta mina synpunkter som tråkiga/konservativa  :rolleyes: