Kontrollrummet

Tips på audio-routing, EQ och mastring med East West libraries, etc

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Disclaimer: Antagligen är mitt tips onödigt krångligt, men här kommer min lösning på ett problem som jag har haft länge.
Tack till: Claes Holmerup som bidrog med den mest viktiga informationen till min lösning.

Tips på audio-routing & mastring med East West libraries (Symphonic Orchestra m.m), DAW: Cubase 4 (och troligen senare Cubase versioner).

Mitt "use case":
- East West: Läser ofta in flera olika instrument i en "Play Engine" från olika EQ-grupper: t ex ljusa stråkar och mörka stråkar delar på samma Play Engine (routar förstås till olika MIDI-kanaler)
- Använder ofta samma EQ & reverb på en grupp instrument, t ex Ljusa stråkar.
- En grupp instrument, t ex Ljusa stråkar, kan sättas samman från flera olika Sound Libraries, t ex några från East West, några från Garritan.

Problem: Vad göra om jag har både Ljusa & mörka stråkar i samma Play Engine? ... EQ kommer att påverka båda i detta fall!
Det enkla svaret: uppgradera Windows & öka minnet till 16/32 Gig RAM så kan du lägga till massor av olika PlayEngines...
Men jag vill hålla kvar vid mitt stabila WinXP med 4GB minne ett tag till.

Min gamla lösning:
a) Använd olika Play engines för mörka resp. ljusa stråkar.
   Men tänk följande use case:
   - 1 Play Engine för mörka stråkar
   - 1 Play Engine för ljusa stråkar
   - 1 Play Engine för mörka trummor, t ex timpani
   - 1 Play Engine för ljusa trummor, t ex cymbal
   - 1 Play Engine för brass (kanske olika för ljust och mörkt brass?)
   - 1 Play Engine för woodwinds
   - 1 Play Engine för FX
   Vi får 7-8 stycken olika Play Engines. East West rekommenderar iofs att man har >1 Play Engines för att lättare kunna dra nytta av multi-CPU system,
   men någonstans på vägen kan minnet bli flaskhalsen eftersom varje PlayEngine reserverar en viss mängd arbetsminne, och jag har gått i taket flera gånger här.
   Därför vill jag själv nyttja max 4 Play Engines i ett projekt.
b) ... eller om grupperna delar samma Play Engine: Downmixa först mörka stråkar, sedan ljusa stråkar till olika audiospår. Använd EQ på downmixade spår.

Nackdelar och krav:
- Jag vill kunna provspela "Live" från MIDI-keyboardet och höra hur EQ-n på en kanal påverkar mina instrument. Alltså, EQ innan downmixen.
- Vill slippa downmixa igen varje gång jag måste göra en re-take av inspelningen efter att jag ändrat några noter.
- Vill få med _alla ljusa_ stråkar samtidigt när jag testspelar live, alltså även stråkar från annat Sound Library.

Så här är min fantastiska alternativa lösning om jag har exempelvis 2 olika "EQ-grupper" i samma Play Engine och vill kunna test-spela dem "live" med EQ:
0. Lägg till Stereo 2 input i "Devices->VST connections" genom att göra Add Buss (ej enablat per default i mitt system).
   - Notera: VST Output behövs inte i det här fallet! Vill generellt bara ha 1 master output kanal!
   Detta gör det möjligt att lägga till den sammansatta stereo-kanalen "3 & 4".
1. Tryck F11 för VST Instruments panelen.
   Tryck på den lilla pilen bredvid dropdown för instrument och välj Activate Output, kanal: 3 Stereo (dvs 3 & 4).
2. Ändra output routingen i Play Engine:
   (finns en liten dropdown box för detta)
   -> Alla Mörka stråkar till Output 1-2 (motsvarar Stereo In connection)
   -> Alla Ljusa stråkar till Output 3-4 (motsvarar Stereo Input 2 connection)
3. Då får jag 2 audio-kanaler allokerat för samma Play Engine (under VST Instruments->play_VST),
   och jag kan applicera EQ direkt på dessa kanaler, och de kan även routas till olika FX kanaler om jag vill
   t ex om jag har en dedicated FX channel för reverb + EQ som ska gälla alla ljusa stråkar, även de som kommer från andra Sound Libraries än East West.

(Reserverar mig från att terminologin säkert är olika i olika system, olika ljudkort, olika DAWs, t ex Stereo 1,2,3,4, etc... Kanske heter något annat...)

Das was alles... tack för mig!

Hälsar...
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du behöver inte lägga till fler inputs i VST connections. Du får upp utgångarna från Play i Cubase-mixern ändå när du aktiverar fler utgångar för instrument-sloten..

Just detta att aktivera fler outputs från VSTi, är lite för "hemligt", tycker jag.
Jag har för mig att det var till och med SX3 som alla outputs var aktiverade automatiskt från början, så att alla kom upp i Cubase-mixern direkt när man lade in ett nytt VSTi i instrument-sloten. Det var bättre på så sätt att det blev uppenbart att man kunde köra med många outputs, men kanske sämre för att man kunde få upp onödigt många kanaler ibland. Förmodligen var det därför funktionen ändrades så att man bara får upp en stereoutgång som default nuförtiden - men jag tycker att funktionen blev alldeles för undanskymd när det ändrades, eftersom den är väldigt viktig ibland - som i detta fallet eller om man vill kunna mixa trummor från en trumplugg som ett fullt trumset och inte bara som en trummaskin med stereoutgång...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Jag visste väl att det var onödigt krångligt.  B) ... Så man kan skippa ett steg i min lista. Tack igen, Claes. :-)  ... för övrigt håller jag med. Den här funktionen känns lite för hemlig...
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul att se dig igen på forumet! En fråga av nyfikenhet som kanske inte hör till grundfrågan, men varför har du valt att gruppera dina ljud i mörkt och ljust? Antar att är ute efter ett symfoniskt sound som ska likna äkta vara och inte göra syntetiska klanger. Är det vanligt att man delar upp ljust-mörkt som du gör?

(Jag separerar instrumenten i de vanliga sektionerna så det blir lättare att sätta nivåer och flytta dem i djupled. Använder jag ljud från två olika tillverkares bibliotek känns det som att ett av dem behöver särbehandling för att matcha det andra. De blir inte mer lika varandra i sound för att de går genom samma processing, tycker jag.)

Skulle också vara intressant att höra dina tankar kring Eq, hur du använder den. :)
DON'T PANIC


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Tjena Rattle, ja, det var ett tag sedan, det är kul att vara här igen!

Bakgrunden till den här tråden är förresten att jag sätter ihop en ny trailer music template som har i åtanke att ge mig ett överfett ljud.
(Men överfett ljud vill vi ju alla ha, så det är inget nytt. :-)
I vilket fall... Det som jag saknar nu är ett tillräckligt fett sound för att komma ut i stora Trailer produktioner. Har en intressant dialog med en amerikansk music supervisor som gillar mina "Robin Hood"-classical-orchestral kompositioner, och de vill gärna ta in mer moderna trailer/dubstep grejer från mig, men de vill att jag förbättrar det typiska trailer soundet först.

>Antar att är ute efter ett symfoniskt sound som ska likna äkta vara...
Egentligen inte - jag vill "bara" att det ska låta som Hans Zimmer och Two Steps from Hell. :-) ... jag har fått lite reference-tracks från den här music supervisorn och jag håller på att skapa det här soundet nu.  Problemet idag är att mina produktioner ofta låter lite för mycket "inne i" högtalaren. De kommer inte ut tillräckligt kraftfullt, vilket bl a beror på Reverb. Men min EQ-behandling gör ofta en rejäl skillnad och det blir mycket bättre.  En annan aspekt är förstås att oftare och mer använda Close Mics på East West Orchstetral library. Då låter det också närmare och når ut bättre.

>varför har du valt att gruppera dina ljud i mörkt och ljust?
Jag vet inte riktigt om jag kommer att hålla detta helt strikt... inte alltid optimalt, men jag har en rätt bra EQ-preset gruppering nu i DarkStrings, BrightStrings, DarkDrums, BrightDrums, etc.
- Contrabass+Cello hör ihop frekvensmässigt och kan EQ:as på samma sätt. (Dark Strings)
- Violins + "bright" String-sections hör också ihop på liknande sätt (Bright Strings)
Vill man skära/boosta frekvenser för respektive instrumentgrupp så är EQ bra och då skapar jag en preset per grupp.
Så har jag jobbat det senaste året kring min mastring.
Man kan förstås EQ:a varje instrument för sig, men det blir för mycket jobb om jag jämför med vad jag får ut ekonomiskt per låt som jag skriver.
Skulle vi bara prata om att nå konstnärlig perfektion utan att titta på den ekonomiska biten, så skulle jag varit mer noggrann och kanske gjort som du föreslår.
På tal om detta: Läste en intervju med "Two Steps from Hell" på CDBaby och de verkar inte ta hänsyn till den ekonomiska och komersiella biten. De siktar endast på konstnärlig perfektion. Det var roligt att läsa, för ibland får jag intrycket att de som lyckas är de som bara tänker komersiellt...
Så... säkert finns det någon som menar att om jag bara struntar i den ekonomiska biten, så kommer resten att lösa sig av sig själv... Men jag tror inte det, även om det kanske funkar för några enstaka supertalanger. Själv vill jag försöka klara båda delar hyfsat. :-) 

Hälsar
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se