Kontrollrummet

Streama ljud live mellan två datorer över internet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hejsan!

Innan jag börjar grotta ner mig i google så tänkte jag slänga ut frågan här.

I mitt band korea så är det jag och basisten som skriver låtarna. Han bor i Landskrona och jag i Stockholm. Det är m.a.o inte så jätteofta vi kan sitta samtidigt framför samma dator, så när vi skickar versioner av låtarna som vi håller på med så blir det först i form av en utexporterad mp3. Går vi båda igång på det så skickar vi sedan waves för varje spår via vår server. Men processen att exportera ut till mp3, ladda upp på server och skicka länk är ibland onödigt tidskrävande och även inspirationsdödande när man sitter mitt i stridens hetta och bara vill prova lite snabba idéer. Jag undrar om det finns nåt bra och enkelt program (gärna gratis eller hyfsat billigt) som vi båda då installerar på våra maskiner som gör att det ljud jag hör i mina lurar/monitorer oavsett program (Cubase, Mediaspelaren mfl) streamas live direkt till honom och vice versa. På så vis skulle jag t.ex kunna säga via msn/skype: -"du, jag la på ett arpeggio på andra versen, vad tycker om du det?" Sen trycker jag play i Cubase och han hör samtidigt det jag hör. På det sättet skulle det gå betydligt mycket snabbare att testa idéer. Alltså nån peer to peer liknande funktion för att streama det interna ljudet live mellan två datorer över internet i bra kvalité.

Någon?
« Senast ändrad: 25.09.2012, 20:40:31 by jonnerstone »



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Låter som att det skulle fordras fasta IP-nummer...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror inte man kan integrera 2 olika Cubase men om man kunde det hade det ju bara varit att köra PtP på typ en 2 Mb mellan er.
I telefonivärlden finns ju växlar i molnet som WAN:as och kör IP-telefoni men någon motsvarande molntjänst vad gäller DAW är jag tveksam till att det finns. Starta en vet jag kan bli stort.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Cubase 15.1?  :o  :D

Då får man väl vänta då  :D

Fast det gäller ju egentligen inte bara Cubase utan allt ljud som kommer från datorn oavsett program ala "what I hear, you hear"


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tror inte man kan integrera 2 olika Cubase men om man kunde det hade det ju bara varit att köra PtP på typ en 2 Mb mellan er.
I telefonivärlden finns ju växlar i molnet som WAN:as och kör IP-telefoni men någon motsvarande molntjänst vad gäller DAW är jag tveksam till att det finns. Starta en vet jag kan bli stort.

Det gäller alltså inte DAW specifikt. Utan som jag skrev ovan allt ljud oavsett program. så när vi har öppnat "kanal" mellan oss (liknande det man gör över skype/msn) så ska jag kunna välja att streama mitt ljud oavsett program till mottagaren


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter som att det skulle fordras fasta IP-nummer...

Varför det? Det funkar ju att skicka text och bild live via msn/skype, det går ju även att skicka externt ljud live från inkopplad mikrofon, varför skulle det inte kunna gå att skicka det interna ljudet?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kolla mjukvaran här finns även för Mac - men då behövs en VPN via internet för att få PtP är min tanke ?
http://www.rogueamoeba.com/airfoil/windows/
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Låter som att det skulle fordras fasta IP-nummer...

Varför det? Det funkar ju att skicka text och bild live via msn/skype, det går ju även att skicka externt ljud live från inkopplad mikrofon, varför skulle det inte kunna gå att skicka det interna ljudet?

Det finns naturligtvis även andra sätt för 2 datorer att göra "acknowledge" - inloggning kan ju va ett sätt - hur är ljudkvaliteten på Skype? För mig känns det som att bästa prestanda fås om man kan gå direkt på IP-numret men man kan ju läsa det när man ger sig till känna på annat sätt...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag skulle kolla vilka "remote desktop" program som är gratis och kan hantera ljud i båda riktningarna. Finns ett gäng remote dt's,  http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_remote_desktop_software. IP är ju inget problem. Bara att kolla upp vilket man har för en session. Sen finns det ett speciellt nätverks protokoll med drivers & grejer just för att co-jobba med musik över nätet men just nu minns jag inte ens vad det heter.
« Senast ändrad: 26.09.2012, 02:26:13 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Detta är knappast rocket science längre... ;)

Är time-lag och kvalitet inte väldigt kritiskt så fungerar Skype, annars finns diverse mjukvaror/siter som är gjorda för ändamålet, t ex http://www.ejamming.com/   Hade tidigare en VST-plugin som jag aldrig han testa, som gav en direktlänk via en insert i DAW (tyvärr tappat bort namnet på den)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag vet att det fanns pluggar som kunde göra det för flera år sedan. Men jag tror det var VSt och det blir ju svårt om ni har olika format. HAde för mig att de hette Loophole, men det stämde inte. Kanske funkar det att streama?

Tipset är att kolla på KVR tror att t e x denna kanske funkar http://www.kvraudio.com/product/reastream_by_cockos

 :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...finns ju en del "egna" format typ ReaStream (win) ovan, och AUNetSend (logic/osx/soundflower), men ett som fungerar "cross-platform" vore bra!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tack för tankar och idéer. Nä jag tycker inte heller det borde vara raketforskining längre, men ändå verkar det vara svårt att hitta nåt som fungerar tillfredställande. Jag är alltså som man säkert förstått nu inte ute efter nåt cubase-exklusivt  inte heller en vst-plugg utan nåt som streamar allt ljud från datorn i bra kvalité till en mottagare via internet och som funkar åt båda hållen såklart.

HasseFX: Timelag är inte ett problem så länge det bara rör sig om några sekunder och kvalitén bör väl iaf motsvara minst 128kbps om det ska vara lönt. Du säger Skype? Har det funktioner för att skicka internt ljud live? Låt säga att jag sätter på en låt på mediaspelaren, kan jag då streama den live till en skypekontakt? Har inte använt Skype på länge och har det inte installerat av den anledningen.

ReaStream ser ju ut att vara ett enkelt lite program. Det står dock att det körs över ett LAN, och då blir man väl tvungen att som Eddi säger upprätta en VPN-tunnel för att det möjligen ska funka och då blir det ju inte lika enkelt och smidigt längre.

Men om t.ex Skype har en sådan funktion är det ju smidigt som tusan.

 


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag VET inte om Airfoil kräver VPN tänkte bara högt ungefär.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
HasseFX: Timelag är inte ett problem så länge det bara rör sig om några sekunder och kvalitén bör väl iaf motsvara minst 128kbps om det ska vara lönt. Du säger Skype? Har det funktioner för att skicka internt ljud live? Låt säga att jag sätter på en låt på mediaspelaren, kan jag då streama den live till en skypekontakt? Har inte använt Skype på länge och har det inte installerat av den anledningen.

Nu kör jag Mac ifos, men jag har Soundflower installerat, som ger mig möjlighet routa om audiosignalerna i systemet, så t ex Logics Audio Out eller System Audio går till Skypes Audio Input (och Skypes Out till valfria program). Med bra internetlinor får man OK kvalitet, typ 96kbit MP3, men det glitchar givetvis till och från.




Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker alla program av den här typen mest är leksaker..visst, kan väl va kul å leka lite, men seriös musikproduktion funkar ju inte, allt måste ju för eller senare in i sin egen Daw. Ljuden/syntharna är ju inga höjdare heller..som leksak ja, men som seriöst samarbete nej..  Blir ju mer intressant när alla har
full rulle på nätet och man kan arbeta med tex Cubase i molnet  :)


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Skype fungerar ju, men vill man ha stereo-ljud så finns för windows Winamp! Man lägger till ett tillägg till den som heter Shoutcast. Används av många radiostationer på Internet. Man kan köra Winamp antingen "live" eller spela upp filer i den. Winamp läser de flesta format.
Har själv använt den i många är för att streama radiosändningar och för att koppla upp tillfälliga studios för radiosändingar från festivaler och liknande. Klarar av 2Mbit/sek stereo och ger en fullständig ljudbild!
Det bästa är att den är helt gratis!  :D
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad tsmalmbe

en mp3 export till dropbox ger ju en near-realtime upplevelse, och jag tycker det fungerar bra. kvaliteten är konstant, realtiden varierar jämfört med skype som är tvärtom. ifall exporten tar länge är det inget kul förstås.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tyvärr så är än så länge ingen av ovan nämnda förslag någon lösning till mina enkla önskemål i trådhuvudet om att kunna streama datorns interna ljud live till en annan dator på internet.

Men tack ändå för tips och engagemang, uppskattas!

Kvalitén vill jag ska vara minst 128kbps/stereo, 44.1khz. Fast jag ser inte vad som hindrar att den kvalitén jag skickar också är den som tas emot, då båda sitter på 100Mb+ bredband.

Får väl kolla runt lite på andra forum och sajter också. Skulle vara väldigt trevligt iaf att ha en sån möjlighet till direktlyssning av vad din co-lab partner pular med och tvärtom.

« Senast ändrad: 10.04.2013, 18:22:11 by jonnerstone »


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Jo då!

Genom att välja "input" i Winamp till "Stereo mix" så får man in alla ljudkällor samtidigt, som är tillslagna i Windows vanliga "Volymkontroll" Man får in ljudet från mikrofoningången, linjeingången, mediaspelaren och Wav samtidigt! Eller så väljer man en av ingångarna separat.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Bugger

  • Gäst
Det är ganska lätt faktiskt man streamar bara web tv till varandra och gör kanalen privat så kan bara dom som man vill lyssna. Det blir mp3 i stereo 44100 och i övrigt så avgörs kvaliten utifrån hur många kbps du kan sända. Det vill säga du får tillgång till det bästa i mp3 väg som går att få på nätet och i realtid. Ja realtid det blir iofs någon liten fördröjning beroende på serverkapacitet där man sänder. Snacket får man köra över skype eller liknande.

Adobes flash media live encoder ska man ha då och den är gratis och finns både till mac och pc.