Forum > Demolåtar
Asti - Sjukhussängar och dropp
Asti:
Ola - Nicklas (textförfattaren) tyckte att sången var för utdragen och polerad.
Han ville ha den snabbare - det är kanske lite åt det hållet du också menar....?
Själv kände jag att texten var lite osymmetrisk mot vad jag är van vid, så att
jag var tvungen att betona ord på lite konstiga ställen ibland....eller är det
detta du avser med fraseringar...? Roligt att du gillar lir och sång! :)
MaxB - Var lite fundersam över om mixen lät grötig, men det kanske den inte gör då...
Var också osäker på arret. Nu har jag 6 spår med akustisk gitarr och både elpiano
och vanligt piano. Kanske skulle jag behållt det enkelt utan pianon och kanske
också utan elbas och även skippat någon gitarr...? Eller som nu plus trummor?
Tack för era kommentarer!
/Asti
tigersoul:
Asti:
Det är en möjlighet, men som jag brukar tänka varje låt har ett evigt antal tolkningar o varianter och ingen är väl egentligen mer rätt.
MaxB:
--- Citat från: tigersoul skrivet 24.09.2012, 21:01:15 ---Asti:
Det är en möjlighet, men som jag brukar tänka varje låt har ett evigt antal tolkningar o varianter och ingen är väl egentligen mer rätt.
--- Slut citat ---
Sånt här upptäcker man på vägen - visst kan det göras annorlunda och bra men inte nödvändigtvis bättre. Tänker bl.a. på gruppen 'The Unthanks' (där jag älskar Beckie Unthanks beslöjade röst). Deras arr är ibland såna att vi på kontrollrummet skulle tipsat dem om att göra en hel del annorlunda. Men efter att ha lyssnat in sig på de arr de skapat så köper jag arren. Är glad att ingen annan format om dem.
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 24.09.2012, 21:06:24 ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 24.09.2012, 21:01:15 ---Asti:
--- Slut citat ---
Sånt här upptäcker man på vägen - visst kan det göras annorlunda och bra men inte nödvändigtvis bättre. Tänker bl.a. på gruppen 'The Unthanks' (där jag älskar Beckie Unthanks beslöjade röst). Deras arr är ibland såna att vi på kontrollrummet skulle tipsat dem om att göra en hel del annorlunda. Men efter att ha lyssnat in sig på de arr de skapat så köper jag arren. Är glad att ingen annan format om dem.
--- Slut citat ---
Det är väl här någonstans som hela magin ligger i det vi gör, vi är alla konstnärer o medan man kan peka på allt möjligt tekniskt som oftast bör vara si eller så är det ändå aldrig någon självklarhet hur något ska presenteras.
Asti:
tigersoul - Ja, det finns ju en mängd olika sätt att tolka en låt, men man vill ju gärna hitta
det "optimala", dvs det som fångar text och stämning på bästa sätt....
Det varierar ju iofs med tycke och smak, men det är väl en fördel om man kan
hitta en tolkning som tilltalar så många som möjligt och inte bara mig själv.
MaxB - Unthanks är nytt för mig! Det måste jag kolla upp! Det är väl bra om man hittar
"sin" egen stil, kan sätta sin personliga prägel på en låt. Samtidigt är det för mig
spännande att försöka hitta nya uttrycksformer och inte fastna i gamla hjulspår.
Men det är lättare sagt än gjort! :)
Tack för era funderingar!
/Asti
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida