Forum > Demolåtar

Cykeln - En fin gammal visa

<< < (6/6)

cykeln:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 26.09.2012, 23:28:51 ---Ja, en sån fulländad komposition. Gillar verkligen den här, både text och melodi håller lyssnaren trollbunden. Skulle ha platsat i vilken visbok som helst.

Framförandet är det inget fel på, tycker du briljerar i ditt uttryck. Men inspelningen håller inte måttet. Dels för att sången distar, men jag tycker inte gitarr och sång klangmässigt är i samma rum heller.

En re-make är denna låt definitivt värd, hoppas du får till samma intensitet i framförandet. Om det nu ska vara en sång till en ensam gitarr? Pianoackord, tramporgel och kanske en melankolisk klarinett skulle kunna förstärka det svenska vemodet som texten antyder.

--- Slut citat ---
Tack så hemskt mycket för de orden! Tackar även på Alatars vägnar som står för musiken.
En remake ska det nog bli då ja. Håller på att förkovra mej i tekniken för att göra det jag vill.
Kan nog tänkas att lite mer instrumentering skulle lyfta men just nu är jag ute efter att få en låt att hålla och vara varierad med bara sång och gitarr.
Tack igen - jag blev jätteglad !

cykeln:
Roffe H
Tycker jättemycket om denna genre och visor i allmänhet. Ibland låter det som Dan Andersson ibland som Alf Hambe, härligt. Gillar texten, rolig ide att låta visan tala så där: "Jag är en fin gammal visa..."
Är det sången som distar ung. vid 70-72 och på ett par andra ställen eller är det nåt annat "knäpper"?
mvh Roffe H

Tack för det Roffe! Dan Andersson håller jag på med en hel del nu, skriver musik till hans mer okända texter och försöker hitta egna tolkningar av de mer kända. Jättekul att du gillar texten! Jodå du har rätt när det gäller dist och knäpp.

Dividend
Melodin låter litet (första strofen) som det barnen trallar i Cornelis Turistens klagan.
Det skiljer naturligtvis lite, men VÄLDIGT bra vidareutvecklat av Alatar! (Och dig med.)

Vet inte det jag ... kanske sprången i melodin påminner något eller ger lite av den känslan .

morgonte
Verkligen kanonfint detta!  Cykelens text och alatars melodi går vackert hand i hand. Funkar solklart i detta formatet, men skulle också kunna arras lite försiktigt. Om någon har tid...
Vad kul att du tycker att text och musik går ihop - det är ju så roligt när andra upplever det så!
Kul att du också gillar formatet - jag är mycket inne på det nu - rent, enkelt och uttrycksfullt är min strävan.
Ska också försöka få till tekniken - även om den är sekundär.

Jocke
Jag är imponerad av hur du tråcklar ihop orden!  Jag tycker det känns "direkt" och finns en närhet i ett sådant här framförande som ofta försvinner när vi sitter och "skruvar" vid våra skärmar... Som sagts tidigare - se till att bli av med knäppen och lägg på lite "rum" så står den sig fint!

Tack För det! Kul att du tycker det. Det är det jag är ute efter. Yepp, ska jobba med tekniken.

------
Håller på med att arbeta fram en rutin för att repa låtar för att få ett eget och förhoppningsvis intressant uttryck med enbart sång och gitarr. På det vill jag också få till inspelning i en tagning som är tillräckligt bra för att andra ska tycka det är värt att lyssna på. Läser just nu Studio mixspecial och kollar på dvdn. Har också hittat eq och kompressor i mitt ljudkort. Kollar nu efter bättre mick och aggremajser runt ikring den. Ny version kommer förhoppningsvis när jag fått till dt lite mer med tekniken.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion