Disclaimer: Antagligen är mitt tips onödigt krångligt, men här kommer min lösning på ett problem som jag har haft länge.
Tack till: Claes Holmerup som bidrog med den mest viktiga informationen till min lösning.
Tips på audio-routing & mastring med East West libraries (Symphonic Orchestra m.m), DAW: Cubase 4 (och troligen senare Cubase versioner).
Mitt "use case":
- East West: Läser ofta in flera olika instrument i en "Play Engine" från olika EQ-grupper: t ex ljusa stråkar och mörka stråkar delar på samma Play Engine (routar förstås till olika MIDI-kanaler)
- Använder ofta samma EQ & reverb på en grupp instrument, t ex Ljusa stråkar.
- En grupp instrument, t ex Ljusa stråkar, kan sättas samman från flera olika Sound Libraries, t ex några från East West, några från Garritan.
Problem: Vad göra om jag har både Ljusa & mörka stråkar i samma Play Engine? ... EQ kommer att påverka båda i detta fall!
Det enkla svaret: uppgradera Windows & öka minnet till 16/32 Gig RAM så kan du lägga till massor av olika PlayEngines...
Men jag vill hålla kvar vid mitt stabila WinXP med 4GB minne ett tag till.
Min gamla lösning:
a) Använd olika Play engines för mörka resp. ljusa stråkar.
Men tänk följande use case:
- 1 Play Engine för mörka stråkar
- 1 Play Engine för ljusa stråkar
- 1 Play Engine för mörka trummor, t ex timpani
- 1 Play Engine för ljusa trummor, t ex cymbal
- 1 Play Engine för brass (kanske olika för ljust och mörkt brass?)
- 1 Play Engine för woodwinds
- 1 Play Engine för FX
Vi får 7-8 stycken olika Play Engines. East West rekommenderar iofs att man har >1 Play Engines för att lättare kunna dra nytta av multi-CPU system,
men någonstans på vägen kan minnet bli flaskhalsen eftersom varje PlayEngine reserverar en viss mängd arbetsminne, och jag har gått i taket flera gånger här.
Därför vill jag själv nyttja max 4 Play Engines i ett projekt.
b) ... eller om grupperna delar samma Play Engine: Downmixa först mörka stråkar, sedan ljusa stråkar till olika audiospår. Använd EQ på downmixade spår.
Nackdelar och krav:
- Jag vill kunna provspela "Live" från MIDI-keyboardet och höra hur EQ-n på en kanal påverkar mina instrument. Alltså, EQ innan downmixen.
- Vill slippa downmixa igen varje gång jag måste göra en re-take av inspelningen efter att jag ändrat några noter.
- Vill få med _alla ljusa_ stråkar samtidigt när jag testspelar live, alltså även stråkar från annat Sound Library.
Så här är min fantastiska alternativa lösning om jag har exempelvis 2 olika "EQ-grupper" i samma Play Engine och vill kunna test-spela dem "live" med EQ:
0. Lägg till Stereo 2 input i "Devices->VST connections" genom att göra Add Buss (ej enablat per default i mitt system).
- Notera: VST Output behövs inte i det här fallet! Vill generellt bara ha 1 master output kanal!
Detta gör det möjligt att lägga till den sammansatta stereo-kanalen "3 & 4".
1. Tryck F11 för VST Instruments panelen.
Tryck på den lilla pilen bredvid dropdown för instrument och välj Activate Output, kanal: 3 Stereo (dvs 3 & 4).
2. Ändra output routingen i Play Engine:
(finns en liten dropdown box för detta)
-> Alla Mörka stråkar till Output 1-2 (motsvarar Stereo In connection)
-> Alla Ljusa stråkar till Output 3-4 (motsvarar Stereo Input 2 connection)
3. Då får jag 2 audio-kanaler allokerat för samma Play Engine (under VST Instruments->play_VST),
och jag kan applicera EQ direkt på dessa kanaler, och de kan även routas till olika FX kanaler om jag vill
t ex om jag har en dedicated FX channel för reverb + EQ som ska gälla alla ljusa stråkar, även de som kommer från andra Sound Libraries än East West.
(Reserverar mig från att terminologin säkert är olika i olika system, olika ljudkort, olika DAWs, t ex Stereo 1,2,3,4, etc... Kanske heter något annat...)
Das was alles... tack för mig!
Hälsar...
/Christian