Forum > Färdiga produktioner

Stajo & Burnin Sven - Sommaren

<< < (4/5) > >>

Burnin Sven:
Tja Micael kul att du gillar den vi bugar och bockar.
Göran o Staffan

tsmalmbe:
Mixen låter jämn, men inte färdig. Inget sticker ut, men inget gör heller det hela till en höjdare. Framförallt trumsoundet/mixen drar ner poängen. Snyggt spelat och så, inget att klaga där.

Burnin Sven:
Tack ska du ha tsmalmbe skoj att du lyssnade håller inte riktigt med bara. Det kan nog iofs. återstå lite småfix men inte så mycket det här är en poplåt som ska låta ungefär så här kort sagt. Det är många diskantrika instrument med och med mycket mellanregister oxå så det är automatiseringar på EQ på alla spår genom hela mixen för att ge plats åt allt. I bland så måste man ju låta nåt instrument fronta och då får nåt annat stryka på foten ja du vet hur det är. Jag har medvetet valt att låta det låta så här grundat på den kunskap som jag har nu men förhoppningsvis så är inlärningskurvan fortfarande i ett aktivt läge  :D .
Jag har lyssnat på den i olika anläggningar och det låter ungefär lika i alla vilket jag tolkar som att det är någorlunda i hamn. Man kan lyfta basen lite men då blir det strul på andra ställen har en basigare mix med lite mer tryck i på min Soundclick om du vill lyssna men jag tycker att den här är bättre.
Trumliret ja det kan ju bli bättre men då är det nog bättre att köpa in en riktigt trummis, tvivlar på att det går att göra så mycket mer ljudmässigt med EZ drummer. Men har du några bra tips på inställningar som funkar på EZ så är jag väldigt tacksamt. Jag kan lägga upp mina tweaks om nån är intresserad. Tack för lyssning uppskattas verkligen.
Göran
http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=189508

tsmalmbe:
Det är tur att vi får vara utav olika åsikt! Men mixen ligger väldigt i mitten (=mono). Trummorna, utgående från att du har tillgång till separata spår, kan man ju trixa lite vad som helst med. Rent/torrt ut ur EZ, och så jobba med reverb, kompressor och eq. Istället för att öda tid på automatisering av eq, skulle jag ha satsat på komprimering och panorering. Ljudbilden är inte enhetligt breddad över stereobilden. På pianot skulle jag ha kört sidechain-tricket, det är elegant och fugerar ofta bra.

Jag upplever att problemet med automatisering är att man "blir fast" i det man gjort. Eftersom alla ändringar blir jätte arbetsamma känns det jättetungt att riva upp projektet och göra om. Vilket ofta leder till att jag har lurat mig själv. Nuförtiden använder jag automatisering bara för specialeffekter.

Förstå mig inte fel, mixen är OK.

Nu har jag inte heller hört råmaterialet, vilket du ju har, och således är ju din åsikt autoritativ då det gäller "vad som kan göras". Det enda vi kan vara av olika åsikt om är "vad som borde göras".

Burnin Sven:
Kanske har fel mixversion här måste kolla har haft några uppladdade så jag kanske glömde att byta till den sista här. Jag känner inte riktigt igen det här med mono men det kanske är så. Jag funderar lite över det här med komprimering panorering och reverb istället för automatiseringar. Ja OK nu ser jag att du skriver automatisering av trummor och EQ men det har jag inte gjort bara på det andra.

Jag resonerade så här runt mixen och hur jag skulle gå till väga. Instrumenten som spelar är piano, elbas, två akustiska lajnade guror, klockspel, en odistad melodi gura, en distad solo gura, en distad komp gura, leadsång och två körstämmor. Alla dom här instrumenten samt rösterna krigade om i princip samma område. Jag ville tex. ha pianot med "full" klang i inledningen och givetvis hela vägen men det gick inte dessvärre. Vi pratade om att ta bort instrument så att det skulle bli lättare att mixa men jag tyckte att det kändes viktigt att det skulle ligga kvar så mycket som bara gick iom. att det är Staffans låt och att låten byggts runt det som han gjorde själv innan jag satte tänderna i den. Jag ville oxå försöka som vanligt att få det så långt som det bara går att låta live gillar inte det där rena högupplösta studio ljudet. Därför så blev det automatiseringar.
Jag undrar om det skulle gå att fixa det med bara panoreringar och komprimering, jag personligen tror att det är för många instrument inblandade som klingar ungefär i samma område för att det skulle funka det skulle bara bli en utsmetad ljud matta av det. Men jag tror däremot att det säkert går att panorera den här mixen bättre och kanske då även klämma dit nån kompressor på nåt instrument eller två men som sagt jag gillar det här lite liveiga hoptrykta ljudet.

Men det skulle vara riktigt roligt om du kunde göra ett mixtest på den för allt som lyfter låten är bra tycker jag, jag gillar den skarpt. Hänger du på så får du ge mig ett par dagar att fixa fram filerna och dessvärre så blir det i Mp3 för det tar för långtid för mig iom. mitt jobb här hemma som personlig assistent till frun att fixa till en filtransfer på allt i Wav.
Göran

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion