Verserna är grymt coola tycker jag. Fast jag inte är ett fan av reggea, ska, rocksteady, mfl så gillar ja verkligen dessa verser. Så skön atmosfär. Får faktiskt lite A & F vibbar av nån anledning. Så en hybrid synth/akustisk version hade varit riktigt fett. Tyvärr så håller jag med dom andra ang refrängen. En refräng ska ju lyfta en låt ytterligare men här blir det tvärtom. Låten faller. Refrängen är glad och glättig både vad gäller ackord, melodi och rytmik, som ett Gyllene Tider på klassresa på Liseberg, och kontrasterar konstigt mot versen som är tung och lite härligt mörk. Jag tycker det som du kallar mellanspel räcker gott som refräng om du kör den två gånger varje gång istället för en(1) som nu. Jag hade skrotat refrängen helt eller sålt den till närmaste dansband och lagt in ett stick efter det goa solot istället för att bryta av. Fan, jag blir arg när refrängen kommer in
som förstör en sån bra vers och ett bra solo.
Många låtar kan göras i flera versioner och en hybrid synth/akustisk skulle absolut fungera på den här.
Hör du att synt/ar skulle få plats i den här versionen eller tänkte du en helt annan version i så fall?
- Refrängen - mer om den längre ner...
- Mellanspelet - vill ha mellanspelet en gång på första stället, men ska nog testa två gånger den andra gången det kommer - tack för tips.
- stick efter det goa solot - hmmm, ska fundera
Låter snyggt om spelet, kompetent hela vägen. Cool bas.
Är inte heller någon riktig fan av refrängen, den fick inte låten att lyfta. Soundet är helrätt, tycker jag också, mixen helt OK men mastringen är inte riktigt hemma. Borde vara fetare botten, mjukare diskant och jag tycker faktiskt för en gång skull att en låt är för snällt komprimerad/limiterad. Men s-ljuden på sången blir inte roliga om man komprimerar, det måste fixas först.
Cool bas - tack! Extrakul att det kommer från dig! Har tidigare i något sammanhang hört att den borde vara enklare i verserna men jag har inte ändrat där (ännu i alla fall).
Mastringen inte hemma kan jag tänka mig. Mixar i lurar och är inte jätteduktig på att höra och förstå. Fetare botten vill jag naturligtvis ha. Komprimera kan jag ännu inte, bara försöker att dra här eller där i gamla Cubase VST32:s egna kompressor. s-ljuden har nog till kommit i förra verren vid fix i Soundfoge efter export från Cubase
Fn.. va ni snöat in på DEG-VEG då... 
Håller med dom senaste skribenterna,versen är riktigt skön,sen kommer Refrängen och då faller den lite istället för att lyfta...
Vad är DEG-VEG?
- Refrängen - Vill ha den larviga texten kvar (ska modifiera texten liite)
Vill hitta bättre basspel
Hitta bättre trumloop?
Hitta på bättre driv in till refrängen
Arra refrängen mer:
Ibland som nu, kör samtidigt med lead
Ibland lead före kör (finns lite av det i versionen här nedanför)
Ibland kör före lead
Ibland med fetare kör
Ny version efter omsjungning av lead igår kväll eftersom jag ville hitta bättre frasering och ta med nya ändringar av texten. Är det mjukare diskant i nyaste verren och är det mindre farliga s-ljud i denna version? Tyvärr hör jag efteråt att jag har dragit på så mycket reverb att sången inte gifter sig med kompet utan ligger ovanför/utanför.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120919.mp3[/mp3]