Forum > Färdiga produktioner
MaxB - Du o Jag Ska - en typisk "Woggie/ska"
cykeln:
Hmm tycker jag känner igen detta .. :D
MaxB:
--- Citat från: Gurano skrivet 22.09.2012, 14:53:45 ---Låter mycket bättre nu än vad den gjorde i början, med bra gitarrljud å allt :)
Men sången är alldeles för vass för mina öron... bör/måste ändras tycker jag.
--- Slut citat ---
Jag läste nyss att vi äldre (jag) tapper diskanten och därför inte har lika lätt att mixa rätt (min tolkning). Även på sista inspelningen har jag efteråt ökat i diskanten lite men det kanske jag inte ska göra? Jag får tänka mig för i kommande mix(ar) och be andra bedöma om det saknas diskant i sången.
--- Citat från: Tokai skrivet 22.09.2012, 17:04:13 ---Vet fortfarande inte varför du inte fortsätter med det sköna gunget även i refrängen. Kan väl inte vara så svårt att fixa? Nu när nästan alla tycker samma sak?
Hör att det är delay av nåt slag på sången. Bra. Låtar som jag hört i den här stilen brukar ha lite trix i slutet av orden i en vers/refr, nämligen höja feedbacken så att delayet (slapback) liksom fortgår och med lite överstyrning rullar in och över i nästa sångdel.
Ja, ner med diskanten på sången. Kanske övrigt också. Det ska låta mulligt. Förutom hihaten. Perfekt uppskäftig och precis så hög den ska vara, väldigt perfekt, vass som en vässad sabel.
När du sjunger "Du och jag" får jag lite igenkännande av Thomas Ledin, kanske det där typiska att hugga av ordet. Vet inte om det är bra eller dåligt. Men egentligen inget att bry sig om
Gillar detta mer och mer.
--- Slut citat ---
Jag har inte hunnit komma till basen ännu. Nånting mer ska jag göra med den men är inte säker på var och hur. En melodi dök upp i huvudet idag och direkt spelade jag in med telefonen sjungandes den (för att inte glömma bort). Den skulle kunna fungera i versen (en del har sagt att basen inte ska spela samma sak i versen som på andra ställena) eller efter verserna i mellanspelet. Har också tänkt på en vandring upp (mest) och ner (lite), på basen i refrängen. Har videofilmat det (jag kom på nyss) också för att testa sen. Men nu har jag en paus för att laga mat och sen ska jag ut och gräva igen, innan det blir för mörkt.
Jag gillar dina tips om vad jag kan göra med sången och kul att du sätter ord på hihatens diskant (som en viktig faktor i musikgenren). Att hugga av orden gillar jag (tänk Van Morrison :wub:) men Eddi har också uppmärksammat sånt och kommenterat det, i tidigare låtar jag gjort. Inte i positiv bemärkelse nödvändigtvis. Men jag gillar det...
--- Citat från: cykeln skrivet 22.09.2012, 17:49:13 ---Hmm tycker jag känner igen detta .. :D
--- Slut citat ---
Man tager vad man haver, sa alltid min Kajsa. Jag har nog tagit både det ena och det andra ;)
Men det är mitt komp och största delen av texten har jag hittat på. B)
Vad bra det är att få input och feedback på det man håller på att göra. Den här har gått på repeat då jag arbetat där ute i regnet och några idéer jag fått av er i tråden har fått mogna samtidigt som jag lyssnat. Väldigt positivt att få så mycket tips!
MaxB:
Bastest:
Hur bra eller illa är den här nya basen i refrängerna? Jag tycker den är bättre (om jag ändå bestämt mig för att ha kvar refrängerna. Har alltså testat några varianter på basspel på olika delar av låten och flera av dem fungerar inte på basen, tycker jag nu efteråt. Det här är alltså bara ett test med bas, jag kommer med största säkerhet behålla den gamla basen på verserna. Det basen spelar i verserna här nedanför, tror jag med fördel skulle kunna spelas av ett annat instrument på en eller annan del i låten. Hur fungerar bas-testet på Summertime-quoten? Bättre än tidigare basspel?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120923b_nybastest.mp3[/mp3]
En sak till, jag har ju bytt till en lite nyare dator. Det är fortfarande en gammal men lite snabbare än den gamla jag haft tidigare (som står bredvid). Den 'nya' är en av flera likadana som jag tog vara på i ett återvillingsrum där jag arbetar. Men jag har haft flera problem med att ljudkortet plötsligt slutar fungera och flera blådumpar. Har inte vetat vad som är den troligaste orsaken men idag såg jag en klisterlapp som tidigare ägare satt på utsidan av datorn. På den stod det: - BLUESCREEN
Jag har missat den väsentliga informationen ända tills idag. Så då jag hinner får jag plocka ur disken och minnena och sätta i dem i en av de andra identiska datorerna jag har kvar 'på lager'.
MaxB:
OK det lät inget bra om förra basen, jag håller med! :P
Nu har jag lagt helt ny bas i hela låten med många nya idéer och något från det ursprungliga.
Har spelat basen i en tagning utan klipp så jag snubblar lite vid några improvisationer...
Så har jag sjungit om leaden ikväll också och sjungit in två körstämmor till på refrängen.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Du_o_Ja_Ska_20120926.mp3[/mp3]
Eddi:
Ja nu blev det boggiewoggiereaggie svänger bra :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida