Kontrollrummet

Tigersoul - Livets färg - 2B UPPDATERAD

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lyssnat och tycker det är jättebra! :)

Att ha en synpunkt om det inte låter direkt fel och man inte har det okomprimerade att jämföra med är ju svårt... Det är väl så här du vill ha det helt enkelt! ;-)

Så här fungerar jag: När jag mixar och lägger kompression på mastern börjar jag rent intuitivt dra ner alla signaler till det låter som det gjorde utan kompression... dvs - nivån hamnar under treshold...  :rolleyes:  "Eldade" mitt lilla slutsteg i somras och driver mina monitorer med 2x400watt nu... så högt spelar jag ju inte men det innebär att systemet kan återge alla toppar och komprimering/limitering blir så påtaglig att allt jag gör låter illa... Måste ordna med något lite effektsvagare!  :rolleyes:  :lol:

Men du prova lite när du laborerar med något nytt projekt. Antingen den inbyggda parallellfunktionen du berättade om eller prova att lägga en kompressor som send-effekt. Det finns ju inget som hindrar att man kombinerar olika tekniker för att få till det! :)

Det stora problemet var väl att jag gillade saker från båda världarna så att säga och att jag inte riktigt fick till en blandning av dem som blev något annat än mellanmjölk som var sämre totalt sett än hur det redan var... Nä som du säger, jag får nog bara släppa det på denna o låta det låta som det gör, är ju absolut inga fel, men skulle inte skada med mer dynamik i andra halvan. En grej jag kunde göra är ju att sitta o finpilla med envelopes på fraserna o på det sättet elda på lite dynamik med komprimeringen i behåll men det känns som overkill i det här läget också.

Det som funkade bäst var när jag körde enb limitering o sen kompressorn som en send, var lätt att få in en bra balans där, men som sagt så blev det mellanmjölk av det ändå o när jag enb gjorde så här på den hetare delen så blev det allt för stor kontrast istället *skrattar* ja det är fan inte lätt.

Tyvärr gick det inte att köra parallel komprimering med voxformer, enbart seriell eller 2bands så jag fick pilla manuellt ändå. Får skicka in det som förslag till den utmärkta pluggen!

Det jag är osäker på nu är om inte vocals ligger för högt, men jag är å andra sidan så trött i öronen att jag inte kan göra en bedömning för stunden. Listeners fatigue, lite som musikerns motsvarighet till orgasmen: guds sätt att få män att ta en paus ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det där med att byta plugg kan vara jättesvårt - man lär sig ett handhavande för en och andra uppför sig inte alls på samma sätt! Byter man blir det pannkaka. Har utvecklat en massa idéer att ha i beredskap den dagen idétorkan slår till... Har använt en enkel trumplugg från Native som svänger bra. Den är egentligen bra på allt utom att den inte går att mixa... ja, inte utan fusk iaf!  :rolleyes: Har provat att byta mot Addictive drums men det blir bara platt och konstigt. Kollade några olika trumpluggar och bara virveln kan slå på +/ 10 ms och då orkar man ju inte gå igenom vart enda litet slag som också kan ligga olika för olika velocity...

På liknande sätt lär man ju sig hantera kompressorer som kan ge helt olika tajming beroende på hur attacken hanteras och ställs in. Vi har ju resonerat om "pluggdöden" för kreativiteten tidigare... Bättre då att lära sig det man använder mest och inte hålla på och krångla en massa!^^ Visst vill man göra saker och ting så bra det går men man kan också göra det tillräckligt bra för att dela med sig av och få mycket mer gjort. Skulle det mot all förmodan bli skarpt läge finns det folk som lever på att mixa och mastra!  B)

Sa han som la en vecka bara på att mixa de omixbara trummorna på Luciafunken och ändå inte var nöjd... Vi är lite motsägelsefulla vi människor!  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kan inte riktigt förlika mig med sången. Det är något med glidningarna upp för att nå ton. Jaa, vet inte vad jag ska säga...
Sorry men inte fem plus härifrån!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det där med att byta plugg kan vara jättesvårt - man lär sig ett handhavande för en och andra uppför sig inte alls på samma sätt! Byter man blir det pannkaka. Har utvecklat en massa idéer att ha i beredskap den dagen idétorkan slår till... Har använt en enkel trumplugg från Native som svänger bra. Den är egentligen bra på allt utom att den inte går att mixa... ja, inte utan fusk iaf!  :rolleyes: Har provat att byta mot Addictive drums men det blir bara platt och konstigt. Kollade några olika trumpluggar och bara virveln kan slå på +/ 10 ms och då orkar man ju inte gå igenom vart enda litet slag som också kan ligga olika för olika velocity...

På liknande sätt lär man ju sig hantera kompressorer som kan ge helt olika tajming beroende på hur attacken hanteras och ställs in. Vi har ju resonerat om "pluggdöden" för kreativiteten tidigare... Bättre då att lära sig det man använder mest och inte hålla på och krångla en massa!^^ Visst vill man göra saker och ting så bra det går men man kan också göra det tillräckligt bra för att dela med sig av och få mycket mer gjort. Skulle det mot all förmodan bli skarpt läge finns det folk som lever på att mixa och mastra!  B)

Sa han som la en vecka bara på att mixa de omixbara trummorna på Luciafunken och ändå inte var nöjd... Vi är lite motsägelsefulla vi människor!  :lol:

Skrattar EN VECKA, där står jag då slätt för tillfället iaf :P Men det är sant, man är van vid olika förfaranden o pluggar o när man behöver använda andra metoder så blir det ovant. Å andra sidan ger ju varje utflykt mer kunskap och idéer men som alltid är det balans som gäller. I det här fallet får det nog bara så här helt enkelt så får jag leka vidare med p-komprimering en annan gång! ;) Creativity first!

Åh jag är så glad att jag verkligen hängde kvar med "Superior drummer" i början där trots att jag inte fick till det riktigt, för nu börjar jag få ordning på workflowet o får RIKTIGT bra ljud från den. Ibland lönar det sig att vara envis!!

Jag kan inte riktigt förlika mig med sången. Det är något med glidningarna upp för att nå ton. Jaa, vet inte vad jag ska säga...
Sorry men inte fem plus härifrån!

- Jag var (är delvis) också osäker på valen kring sången. Är det tonarten du tänker på i första hand eller själva sättet att sjunga den? Det finns element i sången som jag gillar o det finns delar jag inte gillar så mycket. Jag skulle definitivt kunna sjunga den mer metodiskt o korrekt, men tanken var att få in "skit" o ångest men med det följer ju självklart "orenheter" som en annan lyssnare kan bli dominant i upplevelsen. Rätta mig om jag har fel men det känns lite som "thåström-komplexet" med den här låten. Antingen hör man hans ångest o ryser av välbehag eller så hör man rasslet o orenheterna o tycker bara det låter halvtaskigt. Klurigt!! å andra sidan är det kul, ja underbart faktiskt, att prova alla möjliga sätt att uttrycka sig o se vilka reaktioner man får.

Kanske provar jag vid tillfälle att sänka den några halvtoner o sjunga den på ett helt annat sätt o ser vad som händer ;)
« Senast ändrad: 23.12.2012, 00:29:46 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag tycker väldigt mycket om denna som den är  :) texten och uttrycket känns centralt, och är riktigt bra, finstämt piano med melankolisk cello faller mig också i smaken.
Plinkar på en låt...


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tycker väldigt mycket om denna som den är  :) texten och uttrycket känns centralt, och är riktigt bra, finstämt piano med melankolisk cello faller mig också i smaken.

Kul du gillar! Verkar som de flesta gillar, men jag förstår de som har en viss tveksamhet för uttrycket. Men det är väl ett sådant där "gilla eller inte gilla" uttryck kanske :P

Var det inte någon på forumet här som var himla bra på cello programmering? Vem tusan var det nu igen? Skulle jättegärna få några enkla hintar om cello spåret, framförallt är jag inte nöjd med de sista tonerna som avslutar fraserna. Har lagt en uttoning i form av expression nu men känns ändå som det inte är klockrent. riktigt klurigt att programmera cello faktiskt, piano är ju rena leken i jämförelse!

Här är midi spåret om denna någon råkar se o har 5 minuter :P

http://d.pr/a/cjnp
« Senast ändrad: 23.12.2012, 13:34:31 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se