Forum > Demolåtar

Rattle - Klardröm

<< < (3/6) > >>

mahan:
Tjou Rattlet!
Startade spelaren och måste genast kolla om jag lyckades få igång radion istället för din låt, så tusans snyggt låter soundet och alla ingredienser på rätta ställen och i samma utrymme. Ett jättejobb du gjort, otroligt många instrument och röster som du passat o arrat ihop, snyyggt.

h.  johan

Rattlesnake:

--- Citat från: Markus Broberg skrivet 15.09.2012, 01:11:54 ---Jag skulle vilja höra den med bara piano och stråk.
Superfin i övrigt:)

--- Slut citat ---
Hej Markus,
Kul att du gillar den. Jag antar att du menar att man helt enkelt skulle fimpa allt annat än stråk och piano. Känns som om den skulle bli rätt simpel. Då skulle man i så fall baka om den helt och låta stråk och piano ta över de andra instrumentens stämmor och köra den som en pianokvintett. Ja, varför inte. Man kan alltid testa om om man får tid.
Tack för lyssning.

--- Citat från: Eddi skrivet 15.09.2012, 02:36:37 ---Superfint Roger!! Jag gillar dynamiken och samspelet mellan framförallt cellon och övrigt. Inte en tråkig stund i detta. Om jag ska komma med nåt neg så vid 60 är det lite för höga trumpeter  i övrigt väldigt trevlig lyssning, det här kan du verkligen :D

--- Slut citat ---
Tack Eddi, tror jag bytte trumpetljud i sista stund, och slarvade lite med mixen. Jag tycker det är svårt att mixa trumpeter och oboe, de vill liksom skära igenom allt.

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 15.09.2012, 07:43:18 ---Oj, vilket eget sound. Jag fastnade ganska direkt för melodin. Som riktigt bra filmmusik.

--- Slut citat ---
Tack, Kul.  :)

--- Citat från: tigersoul skrivet 15.09.2012, 13:08:11 ---Jag ser en utpanorering från ett rum där en flicka sitter och leker som sedan fortsätter ut genom fönstret där någonting dramatiskt händer, kanske är kriget på väg? :P Inte alls tokigt!! Sådana här kunskaper i stämmor för klassiska instrument skulle man ju då vilja besitta för det projekt jag håller på med nu med Girly, "In my heart". Ingenting att påpeka alls egentligen, jag kan hålla med om att den skulle funka med piano o solo stråke också, men det här är kanon som det är.

--- Slut citat ---
Kul att du gillar, och att det får fram bilder. Jag fick associationer till det där gränslandet när man precis ska somna, men du fick något helt annat. Antar att det är celestan som ger dig associationer till en speldosa (leken), stråkarna till dramatik och brasset till krig?

Jag vet inte om jag har så mycket kunskaper i symfonisk stämföring, jag försöker tänka som när man arrar sång i pop/rock som utgångspunkt. Sen prova jag mig fram, och  sneglar på dom gamla mästarna hur dom utnyttjade de olika instrumenten (laddar ner midifiler eller lyssnar på konserter).

Tack för lyssning.

Rattlesnake:

--- Citat från: Alatar skrivet 15.09.2012, 13:25:20 ---Hej Rattle,

Mycket fint detta. Det enda jag kan påpeka, att jag ibland saknar den röda tråden. Kanske beror på att det är rätt många instrumentväxlingar.

--- Slut citat ---
Hej Alatar,
Haha, du har så rätt, det finns ingen röd tråd, förutom tempot. Skrev låten eftersom den blev inspelad/programmerad, och lät den inspireras/ improviseras fram. Har försökt att knyta ihop det genom att låta ett par teman återkomma, men då låtit andra instrument ta över. Ja, många instrumentväxlingar är det. Kanske för många, ja.

--- Citat från: HasseFX skrivet 15.09.2012, 15:00:20 ---Riktigt bra detta! :) Händelserik Hollywood-filmmusik!

Lite kommentarer: Kompositionen har bygger på okomplicerade melodier och (mestadels) o/lätt färgade harmonier med många parallella oktaver och kvinter, som följer bildens intrig nära. Stilenligt spelat av en ofantligt stor orkester. Det ger den tydliga Hollywood-associationen! Du skriver att du "testar" och jag får direkt det intrycket - du "kliver" mellan de olika orkestersektionerna (och kören) som om syftet är en demonstration av orkesterns klangmöjligheter. ;)

Idéer: Om du vill behålla grundtema och ide så tror jag stycket mår bäst av att spelas av en mindre kammarorkester, där de olika sektionerna får bygga klanger tillsammans snarare än var för sig. Använd gärna också mer av dynamiken - crescendo, diminuendo och arco/sordin/tremolo m.fl.  möjligheter som ljudbiblioteken ger.

Ser fram emot fler stycken med din orkester :)

--- Slut citat ---

Hej Hasse,
det här kan du, kul att du ville lyssna, analysera och kommentera.

Visst är det en test, och lek med de olika färgerna på paletten, snarare än en genomtänkt komposition av klangfärger. I huvudsak använde jag bara legato och staccatoartikulationer för allt utom stråkarna, där det även finns tremolo och pizz. Visste inte hur mycket jag kunde ladda mallen med innan datorn storknade, men det visade sig att jag hade gott om headroom. Så min mall v2.0 kommer att ha fler artikulationer vilket borde uppmuntra mig till mer varierat spel.

Det är ingen ofantlig orkester a la Wagner - en 50 personers orkester plus kör kan framföra det här. Men det kanske låter så för att låten är ganska polyfonisk...?

Leker lite nu med en kammarversion av denna låt, där brasset utom hornen har fått sparken, slagverkarn och harpospelaren likaså! Ska lägga upp den när jag får tid att jobba på den.

Tack för bra feed!

--- Citat från: equality skrivet 16.09.2012, 00:36:21 ---Kul med celesta i början, sällan hörd. Filmiskt vackert. Snyggt arrat. Instrumenten låter till 99% helt verkliga för mig, t o m kören!

--- Slut citat ---

Hej Eq, kul att du gillar. Du lyssnar ju på mer klassiskt än jag gör, så det var kul att höra att du tycker det låter verkligt. :)

Rattlesnake:

--- Citat från: MaxB skrivet 16.09.2012, 01:37:47 ---Generellt låter det strålande så vi får se om jag hittar någon förbättringspotential...

FÖrsta gången jag lyssnade tänkte jag på dynamiken på vissa instrument. Det är i så fall stråkarna i första 40 sekundrarna vars individuella anslag som kan göras dynamiska. Men nu vid nästa lyssning reagerar jag inte så.

Blåset som kommer in vid 59 sekunder är grymt bra! Nästan smutsigt bra!  B)

Körerna vid 209 är grejt. Får mig att minnas Rick Wakemans "Journey to the center of earth" eller nån annan av hans plattor.

Fasiken, det är ju dunderbra ljud i dina instrument. Bleckblåset låter riktigt bra men även träblås.

Roligt att du fått till så mycket så bra.

--- Slut citat ---
Hej Max,
Stråkarna låter lite opolerade när du säger det, skulle behövas en liten översyn.

Kul att du nämner att du gillar brass och körer, det brukar vara det svåraste att få att låta bra.

Tack för lyssning och feed.

--- Citat från: Asti skrivet 16.09.2012, 15:56:08 ---Tycker det funkar bra! Varierat och spännande arr.
Vad är VSL? Vienna?
/Asti

--- Slut citat ---

Tack Asti,
Ja, VSL står för Vienna symphonic library. Har grunduppsättningen i special edition, och just nu på demolicens även expansionen med bl a kammarstråk och fler varianter av träblås.

--- Citat från: mahan skrivet 16.09.2012, 17:28:47 ---Tjou Rattlet!
Startade spelaren och måste genast kolla om jag lyckades få igång radion istället för din låt, så tusans snyggt låter soundet och alla ingredienser på rätta ställen och i samma utrymme. Ett jättejobb du gjort, otroligt många instrument och röster som du passat o arrat ihop, snyyggt.

h.  johan

--- Slut citat ---

Tjou Mahan!

Tack Tack,
Kul att det går hem i Obbnäs också.  :D

Dividend:
Väldigt beskrivande musik. Det är musik till en storfilm eller musikal. Dynamiskt men vissa av "peakarna" på orkestern sammanfaller med tematiskt material som kanske kan utnyttjas annorlund (mer).

Snygg mix, i min lyssning låter allt i samma lokal. Det vore intressant att höra pianot med en äldre klaviaturtyp ? (Harpsichord, vad heter det nu på svenska?) Återkommer om jag kommer på nåt vid annan lyssning.

edit: Med annorlunda unytttjande, tänkte jag efter att ha lyssnat på halva, framförallt på längre sträckor med det bombastiska. Fast egentligen vet jag inte om stycket som helhet behöver det när jag lyssnat färdigt. Det känns lite i närheten av sådan filmmusik som gjordes av Maurice Jarre och andra runt honom, långt innan dagens idiom :) Snyggt (och realistiskt) utfört, lär återkomma till den här ett par gånger tror jag. Kanske växer :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion