Kontrollrummet

Hallå kära tjejmusikantvänner, var är ni?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Var är ni tjejer? Jag är lika aktiv som boysen här och även girly (just nu) och spacetruckers finska skönsjungerska.

Stensdotter, Emlan, Elinca, Fransa, Åsa (fast där vet vi ju varför :) ), och Perras grymma sångerska Rebecca m fl.

Vad är det som gör att vi är i minoritet? KOM IGEN BRUDAR och låt oss ha en diskussion om detta!
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En mycket bra fråga! Varför är tjejer så oerhört underrepresenterade överlag när det gäller musikforum/sajter? Om man anser att musikbranchen styrs av män och att män ges fördelar, så är ju ett sånt här typ av forum chansen att ge tillbaka och visa att även tjejer kan. Frånvaron av just tjejer kan ju därmed riskeras att tolkas som att branchen består mest av män just därför att det är mest män som är intresserade av att skapa musik.....och det tror jag inte stämmer.....så kom igen nu tjejer....in i värmen med er. Här behandlas vi alla lika oavsett kön, ålder, hudfärg, vikt, längd, lukt, ögonfärg mm osv etc.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Var är ni tjejer? Jag är lika aktiv som boysen här och även girly (just nu) och spacetruckers finska skönsjungerska.

Stensdotter, Emlan, Elinca, Fransa, Åsa (fast där vet vi ju varför :) ), och Perras grymma sångerska Rebecca m fl.

Vad är det som gör att vi är i minoritet? KOM IGEN BRUDAR och låt oss ha en diskussion om detta!

Jättebra om ni tar mer plats! :) De bästa arbetslag jag jobbat med har varit blandade!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...ett musiksamanhang jag var med i var vi ca 50 snubbar och 950 damer... Gissa en gång... :huh:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
...ett musiksamanhang jag var med i var vi ca 50 snubbar och 950 damer... Gissa en gång... :huh:
1000-mannaschacket?

Edit: kom just på att nu har killarna invaderat tjejtråden och det kanske inte riktigt var Marres mening
« Senast ändrad: 13.09.2012, 00:46:19 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...ett musiksamanhang jag var med i var vi ca 50 snubbar och 950 damer... Gissa en gång... :huh:
1000-mannaschacket?

Edit: kom just på att nu har killarna invaderat tjejtråden och det kanske inte riktigt var Marres mening

 
Njae, var mest jonnerstones inlägg... Sorry Marre  :ph34r:

Musiksverige domineras av tjejer, men se allra flesta hittar man i sammqnhang typ nedan (950+50 gänget)




Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Vad är det som gör att vi är i minoritet? KOM IGEN BRUDAR och låt oss ha en diskussion om detta!

Jag tror nog Marre är ute efter diskussion oavsett könet på dem som diskuterar, så tolkar jag och:et efter BRUDAR. Annars blir nog diskussionen kort just pga av dom omständigheterna som tråden avhandlar.  :D

...ett musiksamanhang jag var med i var vi ca 50 snubbar och 950 damer... Gissa en gång... :huh:
1000-mannaschacket?

Edit: kom just på att nu har killarna invaderat tjejtråden och det kanske inte riktigt var Marres mening

 
Njae, var mest jonnerstones inlägg... Sorry Marre  :ph34r:

Musiksverige domineras av tjejer, men se allra flesta hittar man i sammqnhang typ nedan (950+50 gänget)

http://youtube.com/watch?v=uGvhFom5PcQ


Absolut! Jag syftar ju givetvis på själva skapandet av musik och inte enbart förmedlandet. Som t.ex detta forumet som ju i mångt och mycket är fokuserat på själva skapandet. Där är ju också en fråga som dyker upp. Majoriteten av dom kvinnor som trots allt verkar inom musikbranchen är oftast sångerskor. Visst finns det många lysande undantag men trots allt är det betydligt färre kända kvinnliga instrumentalister/låtskrivare om man jämför med antalet män. Jag skriver kända för jag tror och hoppas att det inte gäller i övrigt. Kommer vi sen in på den tekniska biten av skapandet så vågar jag nog påstå att mer än 90% av alla stora producenter, ljudtekninker mm är män. Är kvinnor överlag mer rädda/ointresserade för/av tekniken och produktionen än män, vad beror det isf på och hur kan man få till en förändring? Personligen tycker jag det är väldigt synd och jag tror att det sitter en hel del outnyttjad talang ute i stugorna. Då är ju sådana här ställen som KR en ypperlig plats att börja på, där man inte dömer ut nån pga sådana triviala saker som t.ex kön.
« Senast ändrad: 13.09.2012, 01:48:08 by jonnerstone »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil


Vad är det som gör att vi är i minoritet? KOM IGEN BRUDAR och låt oss ha en diskussion om detta!

Jag tror nog Marre är ute efter diskussion oavsett könet på dem som diskuterar, så tolkar jag och:et efter BRUDAR. Annars blir nog diskussionen kort just pga av dom omständigheterna som tråden avhandlar.  :D

...ett musiksamanhang jag var med i var vi ca 50 snubbar och 950 damer... Gissa en gång... :huh:
1000-mannaschacket?

Edit: kom just på att nu har killarna invaderat tjejtråden och det kanske inte riktigt var Marres mening

 
Njae, var mest jonnerstones inlägg... Sorry Marre  :ph34r:

Musiksverige domineras av tjejer, men se allra flesta hittar man i sammqnhang typ nedan (950+50 gänget)

http://youtube.com/watch?v=uGvhFom5PcQ


Absolut! Jag syftar ju givetvis på själva skapandet av musik och inte enbart förmedlandet. Som t.ex detta forumet som ju i mångt och mycket är fokuserat på själva skapandet. Där är ju också en fråga som dyker upp. Majoriteten av dom kvinnor som trots allt verkar inom musikbranchen är oftast sångerskor. Visst finns det många lysande undantag men trots allt är det betydligt färre kända kvinnliga instrumentalister/låtskrivare om man jämför med antalet män. Jag skriver kända för jag tror och hoppas att det inte gäller i övrigt. Kommer vi sen in på den tekniska biten av skapandet så vågar jag nog påstå att mer än 90% av alla stora producenter, ljudtekninker mm är män. Är kvinnor överlag mer rädda/ointresserade för/av tekniken och produktionen än män, vad beror det isf på och hur kan man få till en förändring? Personligen tycker jag det är väldigt synd och jag tror att det sitter en hel del outnyttjad talang ute i stugorna. Då är ju sådana här ställen som KR en ypperlig plats att börja på, där man inte dömer ut nån pga sådana triviala saker som t.ex kön.


Absolut, alla tankar oavsett kön är välkomna, ingen kvotering här inte :D

Jag kan bara gå till mej själv; som nykomling kände jag en viss teknikskräck här, allt tal om mixeri och tekniska prylar som skulle underlätta denna..och bara namnet på forumet: k o n t r o l l - r u m m et  bäddade för att här ska man vara införstådd med allt detta. Men dels genom en del studio-erfarenhet där jag sett hur det jobbas var jag ändå inte novis i sammanhanget,
och sen var det ju den personliga rekryteringen, där Anna Stensdotter lovordade detta forum och försäkrade att det inte bara handlade om teknik här, det viktiga var ens talang och att man kunde samarbeta med folk som kunde den tekniska biten.
Det hookade mej ;)

Mitt antagande om varför tjejer i allmänhet inte hittar hit till KR, kan bl a bero på det tekniska namnet som i viss mån kan vara missvisande för en sjungande tjej som aldrig varit med i studiosammanhang och därmed utgår från att det rör mest musik/studioteknik  på forumet, där tyvärr flertalet tjejer inte är så bevandrade? Jag tror att det kan vara så.
Om forumet hette t ex "Musikaliska samarbeten över nätet" eller något liknande så skulle nog fler tjejer hitta hit..?

Sen är det ju nästa fråga jag ställer mej, ang. kvinnliga medlemmars frånvaro här. Jag skulle gissa att det bl a kan bero på prioriteringar i livet? Har man familj, heltidsarbete så kanske tiden inte räcker till riktigt för musikaliska utsvävningar i samma utsträckning som man ändå kanske skulle vilja? De flesta tjejer är i produktiv ålder här på forumet, och kanske jag tangerar en fråga om vem som tar mest ansvar när det gäller familjeangelägenheter? Vet inte säkert, men tanken finns ändå där.

Kan bara säja när det gäller mej själv att jag inte har samma obligations längre privat, och har privilegiet att arbeta  deltid för brödfödan, som möjliggör min närvaro på detta eminenta forum och få göra dessa fantastiska samarbeten med duktiga musiker :rolleyes:
Det är jag djupt tacksam över. Jag har aldrig haft så roligt på ett forum som på detta www.kontrollrummet.com!

Dessutom har jag lärt mej mer om mixteknik, bara en sån sak :wub:

Så kom igen nu brudar, här finns musikaliskt utbyte så det räcker och blir över!

/Marre
« Senast ändrad: 13.09.2012, 10:01:32 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du talar som den stora indian du är Marre!  :wub:

Många undviker nog ett ställe som hanterar tekniken mer än glädjen att göra musik. Kontrollrummet är ett namn som lättare förknippas med tekniken än glädjen att göra musik.

Då man kollat kontrollrummet ett tag upptäcker man förmodligen (förhoppningsvis) att det till stor del handlar om musikskaparglädje. Det jag också gillar är nivåanpassningen på kommentarer och tips, att KR-medlemmar har förmåga att nivåanpassa svar och hurrarop till andra, beroende på vilken nivå den andra ligger på.

Kanske har man inte så stort intresse av att få till tekniken utan vill fokusera på att spela in nya låtar. Jag upplever att svaren man får är nivåanpassade till var man själv befinner sig och vad man själv vill fokusera på i musikskapandet.

Men tyvärr finns annat vi alla måste prioritera framför leken med musiken. För mig är det för tillfället väldigt mycket annat som måste prioriteras högre. Troligen gäller det flera, inte bara tjejerna. Jag ser fram mot en höst med fler samarbeten, med fler tjejer inblandade i dessa samarbeten!

Hallelujah!

Här är en tjej som ser ut att sitta hemma i lägenheten och sjunga med
en mikrofon med lite rymdklang. Henne vill jag också samarbeta med.  B)


Spola fram till 1:20 för att höra rösten. Fler videor med Nikisha:
videos
« Senast ändrad: 13.09.2012, 10:50:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Mitt antagande om varför tjejer i allmänhet inte hittar hit till KR, kan bl a bero på det tekniska namnet som i viss mån kan vara missvisande för en sjungande tjej som aldrig varit med i studiosammanhang och därmed utgår från att det rör mest musik/studioteknik  på forumet, där tyvärr flertalet tjejer inte är så bevandrade? Jag tror att det kan vara så.
Om forumet hette t ex "Musikaliska samarbeten över nätet" eller något liknande så skulle nog fler tjejer hitta hit..?



Där tar du upp en av mina frågor. Du säger sjungande tjej. Varför är det oftast så att det just är en sjungande tjej och inte en basspelande tjej eller trumspelande tjej osv och varför avskräcker ljud/studiotekniken tjejer? Varför är inte tjejer så "bevandrade" för att använda ditt ord  :)

Absolut skulle det vara ett stort lyft att få fler tjejer till forumet, men det kommer ju också innebära att det i stort sett endast blir fler vokalister på forumet, inget fel i det, absolut inte, men det hade ju varit ännu roligare om dessa tjejer också hade varit aktiva i dom mer tekniska bitarna av skapandet samt varit med och diskuterat mikrofonval, preamps, gitarreffekter, trumpluggar, you name it.


Sen är det ju nästa fråga jag ställer mej, ang. kvinnliga medlemmars frånvaro här. Jag skulle gissa att det bl a kan bero på prioriteringar i livet? Har man familj, heltidsarbete så kanske tiden inte räcker till riktigt för musikaliska utsvävningar i samma utsträckning som man ändå kanske skulle vilja? De flesta tjejer är i produktiv ålder här på forumet, och kanske jag tangerar en fråga om vem som tar mest ansvar när det gäller familjeangelägenheter? Vet inte säkert, men tanken finns ändå där.




Här är du nog ute på lite farliga vatten och gamla familjevärderingar. Jag är själv smårbarnsföräldrer och många i min umgängeskrets likaså. Att jag t.ex och mina musicerande manliga vänner med barn skulle prioritera familjen mindre än en musicerande kvinna i samma sitution är ursäkta språket ren BS. Vi städar, diskar, lagar mat (i mitt fall är det jag som lagar 90% av maten, men det beror nog mest på att det är mitt andra stora intresse utöver musik), renoverar, fixar med det tekniska i hemmet (eftersom tjejer som nämnts ovan inte verkar vara så intresserade och bevandrade för att syssla med sånt), hämtar och lämnar på dagis, leker med barnen, uppvaktar våra flickvänner/fruar, förvärvsarbetar osv. Ingen skillnad där inte.

Bara för att man har familj och hus så upphör ju inte det övriga i livet och tid kan man alltid finna. Om man som musicerande kvinna i ett förhållande känner att tiden inte räcker till för att på ett tillfredställande sätt kunna utöva sin hobby så är det nog dags att ta ett allvarligt snack med sin bättre hälft. Tid går alltid att skaka fram om man verkligen vill, ibland mindre och ibland mer och under vissa perioder som t.ex i MaxB's fall ovan nästan inget alls då det är andra saker som pockar på uppmärksamheten. Men en timme här och en timme där kan man nog alltid unna sig och det räcker ibland.

I vårt moderna samhälle med en mängd tekniska hjälpmedel, snabbmat, kaffe på pressbyrån, allt för att få mer tid över till annat är vi tydligen mer stressade än någonsin och har inte tid med nåt. Man ställer orimliga krav på sig själv och folk går in väggar till höger och vänster (jag var själv en av dom). Skärpning gott folk, man lever bara en gång och att kunna förkovra sig och utöva nåt man älskar och som får en att må bra är precis lika viktigt som att äta, sova, skita, kn..la, umgås etc.

Både jag och min fru t.ex har tidskrävande intressen. Jag med musiken och min fru inom hundsport. (jag tjänar iaf lite pengar på mitt intresse  :D), men vi ser till att ge varandra tid för dessa intressen. Är vi lyckliga och harmoniska så blir per automatik våra barn det också.

Nä, famljevinkligen köper jag inte för fem öre.  :D

Men det är bra Marre att du tar tag i frågan som ju e ganska het i dag när det diskuteras jämlikhet och könsneutralitet och alla ska heta hen.

Du och övriga tjejer på forumet är föredömen och förtjänar massor av cred. Hur kan man kampanja för att ni ska bli fler?
« Senast ändrad: 13.09.2012, 12:50:42 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tror inte vi ska göra könsrollsdebatt av det här... men tycker din fråga är berättigad: Hur lockar vi hit fler tjejer? Vi kanske skulle prova "Rättviseförmedlingen"?

Tycker inte alls att det är så få tjejer som spelar, har själv flera vänner som plinkar och bankar men ambitionerna är nog inte de samma som vi killar har. Dessutom tror jag att det finns en överdriven respekt/rädsla för tekniken... Har inte brytt mig om andra studioforum på flera år för att det mest handlade om teknik för teknikens egen skull... När jag upptäckte KR fattade jag först inte varför det hände så lite till jag började kolla demolåtarna...^^ Det är underbart att se (och höra) hur man kan lägga upp en enkel skiss och tycka att "det här skulle man väl kunna göra något av?" Genast kommer det glada tillrop, förslag och kanske tom erbjudanden om samarbete! :)  Tycker detta är mycket socialt och passa många tjejer!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag är också förvånad över att det är så få hemmapulare över huvudtaget som är intresserade av att delta på forum. Man kanske helt enkelt inte insett att det finns bättre sätt att interagera med andra på än Myspace, Fandalism, Soundcloud, Youtube etc...

Tror att andelen tjejer på Kontrollrumet speglar den riktiga världen. Även om det såklart vore trevligt med fler tjejer här.  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tror inte vi ska göra könsrollsdebatt av det här... men tycker din fråga är berättigad: Hur lockar vi hit fler tjejer? Vi kanske skulle prova "Rättviseförmedlingen"?

Tycker inte alls att det är så få tjejer som spelar, har själv flera vänner som plinkar och bankar men ambitionerna är nog inte de samma som vi killar har. Dessutom tror jag att det finns en överdriven respekt/rädsla för tekniken... Har inte brytt mig om andra studioforum på flera år för att det mest handlade om teknik för teknikens egen skull... När jag upptäckte KR fattade jag först inte varför det hände så lite till jag började kolla demolåtarna...^^ Det är underbart att se (och höra) hur man kan lägga upp en enkel skiss och tycka att "det här skulle man väl kunna göra något av?" Genast kommer det glada tillrop, förslag och kanske tom erbjudanden om samarbete! :)  Tycker detta är mycket socialt och passa många tjejer!

Fast det blir ju oundvilkligen en fråga om kön. Varför är det så få tjejer? Familjevinklingen tror jag verkligen inte på som ett svar. Vi är ju olika, det är bara att klä av oss nakna så är det väldigt uppenbart. Men vad är det som skrämmer just tjejer att medverka? Varför är killarna mer aktiva och tar för sig? På ett forum har man ju lixom all chans i världen att bryta sig loss från gamla förlegade värderingar.

Men visst är det få tjejer som är aktiva. Säkert många som du säger som sitter hemma och plinkar och bankar, men inte mer. Dom varken hörs eller syns så dom räknas inte in här. Det är ju bara att gå till ditt närmaste replokalskomplex och kolla hur många tjejer som repar där jämfört med antalet killar. Eller när ni gitarrnördar här på forumet  ;), håller på och namedroppar favvogitarristerna i tråd efter tråd. Om vi går igenom alla dessa trådar och namn som droppats, hur många av dessa gitarrister är kvinnliga? Min gissning är noll!

Så vad kan vi killar på enkelt sätt göra för att locka tjejer att medverka på ett mer jämlikt plan, inom alla delar av musikskapandet och inte bara sång, och viktigare än så, vad kan ni tjejer som redan är en del av gemenskapen göra för att locka fler tjejer. För som Marre sa, ju mer man deltar och tillför, efterhand så växer nog också behovet av och lusten att lära sig tekniken bakom.

Jag personligen gillar ju den tekniska(mix o ljud)aspekten på forumet mer än själva låtskriveriet, men tycker såklart att det är kul att ge och få kommentarer om det också. Mina egna kommentarer till andra brukar nog dock oftast röra sig i mixfåran, men tycker att det är en skön mix och att man kan själv nämna vad det är man vill ha mest synpunkter på. Tipsen & tricksen är ju ofta lite mer handfasta och konkreta när det gäller mix och teknik medan det blir betydligt mer subjektivt när man kommenterar själva låten i sig. Men här finns ju som sagt plats för alla och man bestämmer själv.
« Senast ändrad: 13.09.2012, 14:28:26 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Håller med om det mesta... ska ut och åka en sväng... återkommer! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Sen är det som genuslärarna säger så att män tar mer "Direkt plats" och jag tror det gäller även för forum. Jag menar, kolla bara på denna tråden  :ph34r:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sen är det som genuslärarna säger så att män tar mer "Direkt plats" och jag tror det gäller även för forum. Jag menar, kolla bara på denna tråden  :ph34r:

I detta fallet är du ju bra för diskussionen att vi killar är med. Annars hade det inte blivit så mycket av diskussion med bara en tjej aktiv.  :D
« Senast ändrad: 13.09.2012, 15:33:39 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sen är det som genuslärarna säger så att män tar mer "Direkt plats" och jag tror det gäller även för forum. Jag menar, kolla bara på denna tråden  :ph34r:
I detta fallet är du ju bra för diskussionen att vi killar är med. Annars hade det hela bara blivit en monolog.
Nu gör jag också misstaget att ta mer plats. Men jag är inne på ditt spår Ariae. Visst är det positivt att vi killar bryr oss men vi tar samtidigt mycket plats i denna tråd. Jag hoppas att tjejerna får plats och tar plats i tråden.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sen är det som genuslärarna säger så att män tar mer "Direkt plats" och jag tror det gäller även för forum. Jag menar, kolla bara på denna tråden  :ph34r:
I detta fallet är du ju bra för diskussionen att vi killar är med. Annars hade det hela bara blivit en monolog.
Nu gör jag också misstaget att ta mer plats. Men jag är inne på ditt spår Ariae. Visst är det positivt att vi killar bryr oss men vi tar samtidigt mycket plats i denna tråd. Jag hoppas att tjejerna får plats och tar plats i tråden.

Så ditt svar på frågan är att vi killar ska backa undan så att tjejerna kan få plats? Är det rätt väg? Dom får väl använda armbågar och händer som vi andra, eller ska vi rulla ut röda mattan?, dela röda havet?, slänga ut rosblad? Äsch, om alla är lika värda så har väl alla lika rätt att ta plats. Nu slår du bara hål i luften. Men för all del, vi killar kan väl sluta diskutera i tråden fr.o.m nu så är den tragiskt nog självdöd om några dagar. Jag personligen tycker tråden är relevant och intressant och kunde bry mig det minsta lilla vem som är med och diskuterar. Han hon den eller det....who cares?

I'm out!!
« Senast ändrad: 13.09.2012, 15:53:51 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sen är det som genuslärarna säger så att män tar mer "Direkt plats" och jag tror det gäller även för forum. Jag menar, kolla bara på denna tråden  :ph34r:
I detta fallet är du ju bra för diskussionen att vi killar är med. Annars hade det hela bara blivit en monolog.
Nu gör jag också misstaget att ta mer plats. Men jag är inne på ditt spår Ariae. Visst är det positivt att vi killar bryr oss men vi tar samtidigt mycket plats i denna tråd. Jag hoppas att tjejerna får plats och tar plats i tråden.
Så ditt svar på frågan är att vi killar ska backa undan så att tjejerna kan få plats? Är det rätt väg? Dom får väl använda armbågar och händer som vi andra, eller ska vi rulla ut röda mattan?, dela röda havet?, slänga ut rosblad? Äsch, om alla är lika värda så har väl alla lika rätt att ta plats. Nu slår nu bara hål i luften Men för all del, vi killa kan väl sluta diskutera i tråden fr.o.m nu så är den tragiskt nog självdöd om några dagar.
I'm out!!
Jag vet att det jag skrev kan missförstås och det är inte min önskan. Jag menar att vi killar brukar låta mer, ta för oss mer. Det gäller inte kontrollrummet generellt. Det ser vi även i skolan, även i Sverige. Det Ariae skrev 'män tar mer Direkt plats' stämmer och det kan hålla tillbaka tjejer, kanske också på kontrollrummet. Men jag vet inte om det är så. Hoppas inte.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sen är det som genuslärarna säger så att män tar mer "Direkt plats" och jag tror det gäller även för forum. Jag menar, kolla bara på denna tråden  :ph34r:
I detta fallet är du ju bra för diskussionen att vi killar är med. Annars hade det hela bara blivit en monolog.
Nu gör jag också misstaget att ta mer plats. Men jag är inne på ditt spår Ariae. Visst är det positivt att vi killar bryr oss men vi tar samtidigt mycket plats i denna tråd. Jag hoppas att tjejerna får plats och tar plats i tråden.
Så ditt svar på frågan är att vi killar ska backa undan så att tjejerna kan få plats? Är det rätt väg? Dom får väl använda armbågar och händer som vi andra, eller ska vi rulla ut röda mattan?, dela röda havet?, slänga ut rosblad? Äsch, om alla är lika värda så har väl alla lika rätt att ta plats. Nu slår nu bara hål i luften Men för all del, vi killa kan väl sluta diskutera i tråden fr.o.m nu så är den tragiskt nog självdöd om några dagar.
I'm out!!
Jag vet att det jag skrev kan missförstås och det är inte min önskan. Jag menar att vi killar brukar låta mer, ta för oss mer. Det gäller inte kontrollrummet generellt. Det ser vi även i skolan, även i Sverige. Det Ariae skrev 'män tar mer Direkt plats' stämmer och det kan hålla tillbaka tjejer, kanske också på kontrollrummet. Men jag vet inte om det är så. Hoppas inte.

Inne igen  :)

Fast lösningen är väl fortfarande inte att killarna ska backa undan för att bereda väg (snackar generellt nu och inte KR). Att man vågar ta för sig och ta plats är ju en bra egenskap om man vill komma nånstans och vill synas, det funkar inte att sitta i skuggan och hoppas att nån ska komma fram och bjuda upp, man får visa framfötterna. Killar ska inte behöva backa undan för att lämna plats, det är ju tjejerna som ska uppfostras med modet att våga armbåga sig fram och förhoppningsvis förbi killarna. Nä, vi ska inte bereda väg, däremot kan vi ta dom i handen och ge dom den knuff i ryggen och det är väl det vi försöker göra med den här tråden. Utröna hur vi kan göra det? Alltså fram för fler debattörer i tråden och skit i kvoteringen!!!!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil


Mitt antagande om varför tjejer i allmänhet inte hittar hit till KR, kan bl a bero på det tekniska namnet som i viss mån kan vara missvisande för en sjungande tjej som aldrig varit med i studiosammanhang och därmed utgår från att det rör mest musik/studioteknik  på forumet, där tyvärr flertalet tjejer inte är så bevandrade? Jag tror att det kan vara så.
Om forumet hette t ex "Musikaliska samarbeten över nätet" eller något liknande så skulle nog fler tjejer hitta hit..?



Där tar du upp en av mina frågor. Du säger sjungande tjej. Varför är det oftast så att det just är en sjungande tjej och inte en basspelande tjej eller trumspelande tjej osv och varför avskräcker ljud/studiotekniken tjejer? Varför är inte tjejer så "bevandrade" för att använda ditt ord  :)

Absolut skulle det vara ett stort lyft att få fler tjejer till forumet, men det kommer ju också innebära att det i stort sett endast blir fler vokalister på forumet, inget fel i det, absolut inte, men det hade ju varit ännu roligare om dessa tjejer också hade varit aktiva i dom mer tekniska bitarna av skapandet samt varit med och diskuterat mikrofonval, preamps, gitarreffekter, trumpluggar, you name it.


Sen är det ju nästa fråga jag ställer mej, ang. kvinnliga medlemmars frånvaro här. Jag skulle gissa att det bl a kan bero på prioriteringar i livet? Har man familj, heltidsarbete så kanske tiden inte räcker till riktigt för musikaliska utsvävningar i samma utsträckning som man ändå kanske skulle vilja? De flesta tjejer är i produktiv ålder här på forumet, och kanske jag tangerar en fråga om vem som tar mest ansvar när det gäller familjeangelägenheter? Vet inte säkert, men tanken finns ändå där.




Här är du nog ute på lite farliga vatten och gamla familjevärderingar. Jag är själv smårbarnsföräldrer och många i min umgängeskrets likaså. Att jag t.ex och mina musicerande manliga vänner med barn skulle prioritera familjen mindre än en musicerande kvinna i samma sitution är ursäkta språket ren BS. Vi städar, diskar, lagar mat (i mitt fall är det jag som lagar 90% av maten, men det beror nog mest på att det är mitt andra stora intresse utöver musik), renoverar, fixar med det tekniska i hemmet (eftersom tjejer som nämnts ovan inte verkar vara så intresserade och bevandrade för att syssla med sånt), hämtar och lämnar på dagis, leker med barnen, uppvaktar våra flickvänner/fruar, förvärvsarbetar osv. Ingen skillnad där inte.

Bara för att man har familj och hus så upphör ju inte det övriga i livet och tid kan man alltid finna. Om man som musicerande kvinna i ett förhållande känner att tiden inte räcker till för att på ett tillfredställande sätt kunna utöva sin hobby så är det nog dags att ta ett allvarligt snack med sin bättre hälft. Tid går alltid att skaka fram om man verkligen vill, ibland mindre och ibland mer och under vissa perioder som t.ex i MaxB's fall ovan nästan inget alls då det är andra saker som pockar på uppmärksamheten. Men en timme här och en timme där kan man nog alltid unna sig och det räcker ibland.

I vårt moderna samhälle med en mängd tekniska hjälpmedel, snabbmat, kaffe på pressbyrån, allt för att få mer tid över till annat är vi tydligen mer stressade än någonsin och har inte tid med nåt. Man ställer orimliga krav på sig själv och folk går in väggar till höger och vänster (jag var själv en av dom). Skärpning gott folk, man lever bara en gång och att kunna förkovra sig och utöva nåt man älskar och som får en att må bra är precis lika viktigt som att äta, sova, skita, kn..la, umgås etc.

Både jag och min fru t.ex har tidskrävande intressen. Jag med musiken och min fru inom hundsport. (jag tjänar iaf lite pengar på mitt intresse  :D), men vi ser till att ge varandra tid för dessa intressen. Är vi lyckliga och harmoniska så blir per automatik våra barn det också.

Nä, famljevinkligen köper jag inte för fem öre.  :D

Men det är bra Marre att du tar tag i frågan som ju e ganska het i dag när det diskuteras jämlikhet och könsneutralitet och alla ska heta hen.

Du och övriga tjejer på forumet är föredömen och förtjänar massor av cred. Hur kan man kampanja för att ni ska bli fler?

He he..apropå könsneutralitet så finns det många fallgropar..t ex att jag själv inte tog med alla de tjejer som sitter hemma och bankar, spelar instrument, tänkte mest på sången då jag skrev det förra inlägget! Jag skulle formligen jubla om det dök upp en cool batterist-tjej eller en saxofonist t ex, på forumet.. :wub: :lol:

Gör mej förvånad för fasiken :D

Jag har nog dragit hit ett par sångerskor, men de har andra obligations f.n, och hoppas de kommer tillbaka så småningom!

Många fina inlägg i den här frågan, väldigt kul att läsa kära forumiter :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En man/pojk/kille får inte bli medlem om inte en kvinna/tjej/(kommer inte på nåt tredje uttryck för det könet) blivit medlem dessförinnan. Kvotering var ordet - men allvarligt det kanske skulle funka eller.. nä då blir det kanske bara en massa flickvänner (se ett tredje alternativ) till den musciserande pojken förmodligen.

Nä dåligt förslag - LÄS INTE DETTA
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fast lösningen är väl fortfarande inte att killarna ska backa undan för att bereda väg (snackar generellt nu och inte KR). Att man vågar ta för sig och ta plats är ju en bra egenskap om man vill komma nånstans och vill synas, det funkar inte att sitta i skuggan och hoppas att nån ska komma fram och bjuda upp, man får visa framfötterna. Killar ska inte behöva backa undan för att lämna plats, det är ju tjejerna som ska uppfostras med modet att våga armbåga sig fram och förhoppningsvis förbi killarna. Nä, vi ska inte bereda väg, däremot kan vi ta dom i handen och ge dom den knuff i ryggen och det är väl det vi försöker göra med den här tråden. Utröna hur vi kan göra det? Alltså fram för fler debattörer i tråden och skit i kvoteringen!!!!

Ja för fasiken, då hoppar väl jag också in igen då.  ;)

Hittills har väl bara Marre bland tjejerna skrivit. En till multiinstrumentalist och komponist har vi ju, i allas vår uppskattade Girly! Hon inte bara sjunger, hon hittar på melodier där de inte fanns, skriver texter som inte skrivits förr och hanterar ett antal instrument. Förutom det finns många goda synpunkter och idéer till arrangemang. Kanske alla på kontrollrummet redan visste det?

Frågan om vi killar ska backa undan eller inte är inte svart eller vit. Om vi inte gör det blir resultatet något, om vi gör det kan vi få ta del av annat som vi inte skulle fått annars. Där har vi killar en chans och möjlighet att välja och det vi väljer ger oss olika resultat.

Jag menar att jag gillar att backa undan. Då kan blommor växa upp, som tidigare inte hade utrymme att växa.

Undrar vad alla tjejer på kontrollrummet gillar? Kommer vi få veta det? Alla gillar inte samma sak, det är i alla fall säkert, eller?
« Senast ändrad: 13.09.2012, 18:24:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Hehe, alla missade/ignorerade tydligen min punkt  :rolleyes: Tjejer ÄR väldigt aktiva att musicera, men företrädelsevis inom sången - körer ska ju vara vår största folkrörelse och de är dominerade av tjejer. Men ser man till solister så är det mer jämställt - kanske just för att killar är manade att ta för sig mer.

Varför inte instument - på "min tid" som är typ som "er tid" så sjöng nästan alla tjejer, nästan inga killar. Min (äldre) syster sjöng och jag visste att pojkar INTE sjunger (30 år sendare ändrade Back Street Boys på det). Få tjejer fortsatte med instrument emedan fler killar (kanske en 10-del) överlevde högstadiet med sina.

De allra flesta som spelar, tjejer som killar, skriver inte musik (i någon större utsträckning) men begränsar man sig till det sammanhanget (låtskrivande) tycker jag det faktiskt är rätt jämställt... "Ojämställdheten" IMHO gäller instrumentspelandet (piano och tvärflöjt är nog rätt neutralt) kontra sjungandet, respektive den tekniska sidan, men där är det nog gamla "teknikrollmönstret" som sitter i.

Forumet - tja - namnet "kontrollrummet" leder tankarna mot teknik men är ett av de få musikrelaterade forum där skrivande och producerande av alla de slags musik står i centrum, snarare än teknik och genre-tjafs. Det är fasenimej helt underbart  :wub:
« Senast ändrad: 13.09.2012, 20:43:13 by HasseFX »


Utloggad Girly

Halloj där Marre och alla ni andra! Intressant och klurigt ämne det här :)

Ooooooj MaxB…. va det där verkligen mig du beskrev?! Måste läsa en gång till tror jag he, he ;) Jag bockar och bugar och niger på samma gång. Och även tack till dig för att du håller igång på trådar med synpunkter, frågor och åsikter!!! *smiling*

Har varit inne och kikat på den här tråden ett par gånger och den får mig att önska att jag hade en klar uppfattning om var ’roten till det onda’ ligger och en enkel lösning på det hela: Men jag hittar dessvärre inte ens änden på garnnystanet så att säga… Ploppar bara upp ’små pärlor’ ur minnets arkiv om hur jag har haft det som musicerande homo sapiens (XX) med de kan vi ta i memoarerna lite senare  :P
 
Skulle man kunna klona Jonnerstone till oss andra musicerande kvinnor så tycker jag vi kommer en bit på väg :D. Kan tillägga att alla män inte riktigt delar hans ’brilljanta’ inställning och synpunkter! Själv stängde jag av all musik under mina tio år som gift... behöver jag säga att jag är skild nu? :lol:

Vad gäller KR så blev jag nog lite chockad den första tiden efter att ha varit på Looperman där man mest kommenterade själva låten och bara ibland dök det upp ett råd eller två i kommentarerna. KR:s layout har ju också en väldigt stram och manlig framtoning och man ska ju inte döma hunden efter håren men… Eller som Marre uttryckte det ’som nykomling kände jag en viss teknikskräck här, allt tal om mixeri och tekniska prylar som skulle underlätta denna..och bara namnet på forumet: k o n t r o l l - r u m m et  bäddade för att här ska man vara införstådd med allt detta’. Fasade personligen lite för kommentarerna här i början på KR eftersom jag till stor del inte riktigt visste hur sjutton jag skulle genomföra ens det enklaste av förbättringsförslag. Dessutom kämpade jag med nytt musikprogram och önskade att ’play, rec och reverb räcker inte det?’ ;) Men fattade efter ett tag att dessa tekniska kommentarer bara var i all välmening och att det faktiskt fanns hjälp att få här på forumet för att just lära sig och utvecklas, ibland genom kommentarer och ibland genom att följa en tråd, ibland genom att samarbeta. Tack till dig Hagis för praktiska och direkta råd! Här vill jag passa på att tacka er alla här på KR som på olika sätt har hjälpt mig på vägen, som tar er tid och faktiskt vill hjälpa en inte så tekniskt bevandrad människa. TACK! Och även ett speciellt riktat tack till den som hjälpt mig med den tekniska plattformen mer än en gång här i livet - evigt tacksam Clemens!  :D

Hur får man då andra tjejer att hitta hit och upptäcka samma sak… och var finns de? :huh: Har spenderat de senaste dagarna på Fandalism som omnämndes tidigare i tråden… där är det ju många aktiva tjejer av blandade åldrar och musikstilar men återigen… där handlar det mest om hur mycket man gillar en låt. Och till min förvåning upptäckte jag då att jag har fått lite svårt att bara berömma och låta bli att kommentera lite av tekniken hahahaa…

Men för att återgå till frågan ’hur får man ens tjejer att hitta hit?’ så genererar den frågan bara nya för min del. Och för de som väl tar sig en titt på KR - hur får man dem att stanna länge nog för att inse att det här är ett toppenforum vad gäller feedback, rådfrågning, utveckling, samarbeten m.m? Görs det någon form av reklam utåt (in real life och på nätet)? Behöver kanske KR utvecklas/kompletteras med något som lockar nya medlemmar utan att förlora ’sin andemening’? För min del genererar frågan bara frågor men inga svar… hittills. Håller så länge med Jonnerstone (igen) citat: ’det är ju tjejerna som ska uppfostras med modet att våga armbåga sig fram och förhoppningsvis förbi killarna. Nä, vi ska inte bereda väg, däremot kan vi ta dom i handen och ge dom den knuff i ryggen’. Well said!!!

Dagens skämda skämt:
I stan belägen närmast ’byhåla’ där jag bor nu fick jag i musikaffären höra att 'rabatt var något som var grönt och växte utomhus' när jag tyckte att demo-exet skulle säljas med sådan hahahaaa…

« Senast ändrad: 14.09.2012, 00:09:07 by Girly »
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kan inte rimligtvis citera girly´s inlägg men tycker att du har en nyanserad bild och ställer rätt frågor. Max verkar vara ett lysande producentämne...  ;)

Jag menar att jag gillar att backa undan. Då kan blommor växa upp, som tidigare inte hade utrymme att växa.

Att det är mest killar som deltar i tråden kan jag inte på något sätt finna märkligt - vi är ju många killar här och vi är vana att kunna ta plats men alla önskar ju att fler tjejer ville delta här! :) I övrigt kan jag bara hålla med Max - ibland måste man bara hålla käften och njuta av musiken!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Inga armbågar men gärna fler tjejer!  :wub:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Ariae

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Menade inte direkt på att vi ska ta mindre plats, hänvisade endast till den vanligaste anledningen till att tjejer väljer att inte träda fram även om de har en utmärkt idé.
Detta är ju dock på bortgång då många kvinnor börjar livet med inställningen att vara självförsörjande och den mentaliteten blir jämlik med hur män i dagsläget beter sig- Vi fick ju t.ex inte rösträtt för kvinnor förrens vadå, 1830 nån gång?

Jag är inte feminist, jag är humanist och alla får ta för sig precis så mycket de känner att de vill, gör de inte det får de skylla sig själva. Men att det är svårt att "glida in" i en forumtråd om kvinnor dominerad av mäns spekulationer varför kvinnor inte skriver nåt kan ju måntro bero på att det är invecklat och komplicerat att först läsa alla kommentarer och sen för att inte trampa på några tår analysera alla inlägg.. det kan vara avskräckande och jag känner själv att jag kanske hade tyckt att jag inte haft ork/tid/engagemang nog att kommentera kanske.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ariae, jag gillar din skarpsyn och analys. Uppskattar att du formulerar dig som du gör.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det blir lite av en paradox när vi killar använder all plats för att visa vår uppskattning av att tjejer tar mer plats... men det verkar inte råda någon tvekan om att vi alla skulle välkomna dem här! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Menade inte direkt på att vi ska ta mindre plats, hänvisade endast till den vanligaste anledningen till att tjejer väljer att inte träda fram även om de har en utmärkt idé.
Detta är ju dock på bortgång då många kvinnor börjar livet med inställningen att vara självförsörjande och den mentaliteten blir jämlik med hur män i dagsläget beter sig- Vi fick ju t.ex inte rösträtt för kvinnor förrens vadå, 1830 nån gång?

Jag är inte feminist, jag är humanist och alla får ta för sig precis så mycket de känner att de vill, gör de inte det får de skylla sig själva. Men att det är svårt att "glida in" i en forumtråd om kvinnor dominerad av mäns spekulationer varför kvinnor inte skriver nåt kan ju måntro bero på att det är invecklat och komplicerat att först läsa alla kommentarer och sen för att inte trampa på några tår analysera alla inlägg.. det kan vara avskräckande och jag känner själv att jag kanske hade tyckt att jag inte haft ork/tid/engagemang nog att kommentera kanske.

Tjae..1919 fick kvinnor rösträtt i Sverige, sent ska synderskan vakna ;)

För övrigt anser jag att Jonnerstone bör klonas, maken till jämställd man har sällans skådats :P

Halloj där Marre och alla ni andra! Intressant och klurigt ämne det här :)

Ooooooj MaxB…. va det där verkligen mig du beskrev?! Måste läsa en gång till tror jag he, he ;) Jag bockar och bugar och niger på samma gång. Och även tack till dig för att du håller igång på trådar med synpunkter, frågor och åsikter!!! *smiling*

Har varit inne och kikat på den här tråden ett par gånger och den får mig att önska att jag hade en klar uppfattning om var ’roten till det onda’ ligger och en enkel lösning på det hela: Men jag hittar dessvärre inte ens änden på garnnystanet så att säga… Ploppar bara upp ’små pärlor’ ur minnets arkiv om hur jag har haft det som musicerande homo sapiens (XX) med de kan vi ta i memoarerna lite senare  :P
 
Skulle man kunna klona Jonnerstone till oss andra musicerande kvinnor så tycker jag vi kommer en bit på väg :D. Kan tillägga att alla män inte riktigt delar hans ’brilljanta’ inställning och synpunkter! Själv stängde jag av all musik under mina tio år som gift... behöver jag säga att jag är skild nu? :lol:

Vad gäller KR så blev jag nog lite chockad den första tiden efter att ha varit på Looperman där man mest kommenterade själva låten och bara ibland dök det upp ett råd eller två i kommentarerna. KR:s layout har ju också en väldigt stram och manlig framtoning och man ska ju inte döma hunden efter håren men… Eller som Marre uttryckte det ’som nykomling kände jag en viss teknikskräck här, allt tal om mixeri och tekniska prylar som skulle underlätta denna..och bara namnet på forumet: k o n t r o l l - r u m m et  bäddade för att här ska man vara införstådd med allt detta’. Fasade personligen lite för kommentarerna här i början på KR eftersom jag till stor del inte riktigt visste hur sjutton jag skulle genomföra ens det enklaste av förbättringsförslag. Dessutom kämpade jag med nytt musikprogram och önskade att ’play, rec och reverb räcker inte det?’ ;) Men fattade efter ett tag att dessa tekniska kommentarer bara var i all välmening och att det faktiskt fanns hjälp att få här på forumet för att just lära sig och utvecklas, ibland genom kommentarer och ibland genom att följa en tråd, ibland genom att samarbeta. Tack till dig Hagis för praktiska och direkta råd! Här vill jag passa på att tacka er alla här på KR som på olika sätt har hjälpt mig på vägen, som tar er tid och faktiskt vill hjälpa en inte så tekniskt bevandrad människa. TACK! Och även ett speciellt riktat tack till den som hjälpt mig med den tekniska plattformen mer än en gång här i livet - evigt tacksam Clemens!  :D

Hur får man då andra tjejer att hitta hit och upptäcka samma sak… och var finns de? :huh: Har spenderat de senaste dagarna på Fandalism som omnämndes tidigare i tråden… där är det ju många aktiva tjejer av blandade åldrar och musikstilar men återigen… där handlar det mest om hur mycket man gillar en låt. Och till min förvåning upptäckte jag då att jag har fått lite svårt att bara berömma och låta bli att kommentera lite av tekniken hahahaa…

Men för att återgå till frågan ’hur får man ens tjejer att hitta hit?’ så genererar den frågan bara nya för min del. Och för de som väl tar sig en titt på KR - hur får man dem att stanna länge nog för att inse att det här är ett toppenforum vad gäller feedback, rådfrågning, utveckling, samarbeten m.m? Görs det någon form av reklam utåt (in real life och på nätet)? Behöver kanske KR utvecklas/kompletteras med något som lockar nya medlemmar utan att förlora ’sin andemening’? För min del genererar frågan bara frågor men inga svar… hittills. Håller så länge med Jonnerstone (igen) citat: ’det är ju tjejerna som ska uppfostras med modet att våga armbåga sig fram och förhoppningsvis förbi killarna. Nä, vi ska inte bereda väg, däremot kan vi ta dom i handen och ge dom den knuff i ryggen’. Well said!!!

 

Jo, knuffas i ryggen behöver vi tjejer, tjohoppsan :wub:

Bra Lena/Girly, fin analys så här långt...någon annan..? :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bra att ni tjejer tar plats! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
1921 var det väl :wacko:
« Senast ändrad: 07.11.2012, 07:48:41 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
"Vid valet 1917 fanns en majoritet för kvinnlig rösträtt, 1919 togs det första beslutet för allmän kvinnlig rösträtt i kommunala val och grundlagsändringen genomförs slutligen 1921,"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinnlig_r%C3%B6str%C3%A4tt_i_Sverige

Tycker gott att man kan fundera lite över att det medinflytande vi idag tar för givet och några tom bagatelliserar knappt har 100 år på nacken... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
"År 1918 infördes allmän och lika rösträtt i kommunala val för män."-Wikipedia

Det är synd om människan, som Strindberg sa.
https://soundcloud.com/tokstollan