Kontrollrummet

Hallå kära tjejmusikantvänner, var är ni?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
"År 1918 infördes allmän och lika rösträtt i kommunala val för män."-Wikipedia

Det är synd om människan, som Strindberg sa.

I dagens läge känns det väldigt konstigt att de tog två separata beslut - först ett för män och sedan ett för kvinnor...^^ Så någonstans har vi iaf kommit på 100 år! :)

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Ja, varför är tjejer mest med som sjungande? I förgrund eller som bakgrundare. En tjej som gör det motsatta är Lillian Bokestig i Sundsvall. Hon utbildar tjejer och killar till att blir "rockare"

Har inte varit så aktiv här senaste tiden. Själv har jag försökt med att få igång ett par tjejband i olika åldrar som att få ihop ett gäng grabbar. Alla vill från början spela gitarr, men inser att både basist och trummis behövs. Det funkar och entusiasmen är lika stor hos tjejerna som hos grabbarna. Men sen händer något, när man hamnar i övre tonåren. Tjejerna lägger av! (Det gör nog många killar också) Men de som överlever är mestadels av könet med "handtag". Endast ett mycket litet antal tjejband kvarstår.

Fler kvinnor behövs i musiken som inom de flesta områden i samhället! Kanske en idé för kontrollrummet att uppmuntra/sätta samman/lansera ett tjejband. Det skulle slå som fasiken! Mentorer finns i överflöd! Men helst kvinnliga sådana i första hand. Så det inte blir ett tjejband för grabbar!  :rolleyes:


Där tar du upp en av mina frågor. Du säger sjungande tjej. Varför är det oftast så att det just är en sjungande tjej och inte en basspelande tjej eller trumspelande tjej osv och varför avskräcker ljud/studiotekniken tjejer? Varför är inte tjejer så "bevandrade" för att använda ditt ord  :)

Absolut skulle det vara ett stort lyft att få fler tjejer till forumet, men det kommer ju också innebära att det i stort sett endast blir fler vokalister på forumet, inget fel i det, absolut inte, men det hade ju varit ännu roligare om dessa tjejer också hade varit aktiva i dom mer tekniska bitarna av skapandet samt varit med och diskuterat mikrofonval, preamps, gitarreffekter, trumpluggar, you name it. 
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Borde kanske inte lägga mig i här... Det är bra tankar men till en början förstår jag inte alls varför det ska behöva vara uppdelat i tjejband och killband... men så tänker jag att killar kanske tar all luft och all plats. I så fall är det kanske en omväg man måste gå?
https://soundcloud.com/jockepocke-1