Forum > Demolåtar

Tigersoul - In my heart (för tjejröst, någon sugen?)

<< < (6/9) > >>

tigersoul:

--- Citat från: MaxB skrivet 17.09.2012, 12:56:25 ---Nu blev det för tungt för mig. Jag fixar inte att besluta eller tycka det ena eller andra, kopplat till så mycket text och musik som du bjuder på. Du/Ni får bestämma hur ni vill ha det och jag sitter på första parkett och får möjlighet att njuta och kanske komma med tips på vägen.

Ser fram mot gemensam sång på detta.  B)

--- Slut citat ---

Visst blev det svårt? Vi väntar på vad Girly säger om tonerna till att börja med så får vi se sen ;)

equality:
Lyssnar på soundcloudlänken i trådhuvudet. Ödesmättad stämning, innerligt och trovärdigt framfört. Gudabenådad sång och hela stycket är suveränt. Skulle aldrig komma på tanken att byta ut sångaren och så letar jag vidare bland alla versioner och hittar Girlys version... jag får svårt att välja. Blir ju alltid färgad originalversionen och allt annat blir med den som referens. Arret är mycket välfunnet men skulle vilja höra din sång till bara piano, som, om jag vågar lita på mina öron, låter en aning beslöjat nu.
Utan stråkets "skyddsnät" tror jag känslan i låten skulle nå fram än mer, avskalad och värnlös. Artisteri på hög nivå, jättefint!   

tigersoul:

--- Citat från: equality skrivet 19.09.2012, 00:12:18 ---Lyssnar på soundcloudlänken i trådhuvudet. Ödesmättad stämning, innerligt och trovärdigt framfört. Gudabenådad sång och hela stycket är suveränt. Skulle aldrig komma på tanken att byta ut sångaren och så letar jag vidare bland alla versioner och hittar Girlys version... jag får svårt att välja. Blir ju alltid färgad originalversionen och allt annat blir med den som referens. Arret är mycket välfunnet men skulle vilja höra din sång till bara piano, som, om jag vågar lita på mina öron, låter en aning beslöjat nu.
Utan stråkets "skyddsnät" tror jag känslan i låten skulle nå fram än mer, avskalad och värnlös. Artisteri på hög nivå, jättefint!   

--- Slut citat ---

Man får tacka så mycket för alla svindlande adverb ;) Jag hörde inte det där enorma i rösten efter inspelningen, men jag har fått en annan bild efter en lång rad reaktioner från andra. Jag hade lika svårt som dig att jämföra rösterna innan, och plötsligt ville jag själv inte riktigt släppa taget om den helt, så tanken nu är att göra en duett av den på test med en omskrivning av texten. Har gjort en grov skiss ovan o Girly inväntar nu en grov slask från mig på sticket som hon var lite osäker på. Det har jag inte riktigt hunnit med, ägnat mig åt att må lite skit så jag har något att skriva om i nästa låt *skrattar bittert* men det kommer snart lovar!

Eddi:

--- Citat från: tigersoul skrivet 16.09.2012, 18:29:24 ---*skrattar*

Ja som vanligt så sprider jag versioner runt mig högt o lågt som för den oinvigde är ett rent kaos.

Nu har jag bara småpetat lite lätt o försöker hitta vilken väg jag ska gå i strukturen för en duet version. Testade först att bara ändra lätt i texten till ett två-sidigt perspektiv och istället för refräng lägga en brygga efter 3 verser som bryter upp lite varpå två verser avslutar. Ett lite udda format kanske. Problemet är att jag vill behålla historien till större delen och ändå inte bygga ut låten till 5-6 minuter med flera refräng-partier och då kom den här idéen upp.

Klippte o klistrade som en galning i existerande material o slängde ihop en illustration utan vocals. Frågan är om inte det här kommer bli för tradigt? Text och testversion nedan, observera att det bara är piano i sticket i testen men däremot finns melodin grovt dragen på detsamma instrumentet. Text tillägg/ändringar bara grovt lika så, vill se lite vart formen landar.

Vad gäller sticket förresten så tänkte jag mig Girly sjunga melodistämman angiven här med pianot och sätta mig själv som en understämma till detta.Vad tror ni om det? Jag vill gärna ta upp den några toner i sticket o jag tror Girly, av naturliga skäl eftersom hon har en kvinnoröst, lägger sig bättre som högre stämma. Girly, är den lagom eller för hög?

--- ny text o struktur ---

-- Girly:
There's a room
In my heart
A hidden spot for you

There's a time
And a place
For our love to grow
In peace

But for now
I keep you In my heart

-- Me:
Tell the truth
No more lies
You have swept my heart away

Now you leave
Telling me
A wall of fear stands guard
Have you tried?
Or did I fail somehow?

-- Girly:
Don't you cry
We'll be fine
Our love won't die away

Close your eyes
Dream away
There's the place where I will stay
Before long
I'll come right back to you

Stick - Girly och Me: C Dm G C Am Dm G E ... Am

Our love was bruised by shame
A bird locked in a cage
We made each other free
But fear prevailed, faith had failed
In our hearts

-- Me:
Time went by
(I) Wonder why
I broke my heart with you

Still your name
Has a place
In my heart deep down inside
Did you lie?
Or should I still await?

-- Girly:
Life moved on
And so did I
I tell myself it's right

But at night
All alone
My heart still cries for you
Still don't know
If I would dare to go

--- Slut citat ---

Det här konceptet kan funka otroligt bra men Girly och du måste i så fall upp med stämmorna i reffen för att det ska bli bra och kanske ett unisont avslut vore bra alltså reffen eller sticket som du kallar det för in igen.

tigersoul:
"reffen" (sticket f.n) ska ha stämsång med oss båda, unisont slut har jag inte funderat på innan men det kan vara en idé! Har inte riktigt hunnit med att sjunga in en slask på stick/ref till Girly än. Hon var lite tveksam på sticket så måste börja där. Ska snart få det gjort ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion