Kontrollrummet

Tigersoul - In my heart (för tjejröst, någon sugen?)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Satt o spelade lite på pianot mitt i kvällens sena timmar o hittade en liten sorglig truddelött som omedelbart berättade en historia för mig om en kärleksaffär som trots alla önskvärda komponenter inte kunde leda till mer på grund av att den ena partens rädsla för att lämna sin man. Jag skrev ihop 2 verser på 5 röda och kände direkt att det här, så klart, ska sjungas av en tjej. Jag smattrade ihop en oerhört obearbetad grov slask med ännu slaskigare vocals än vanligt för att illustrera den grova tanken med arr'et. (jag borde skämmas över dess kvalitet  :lol: )

Någon kvinnlig vokalist på KR som lockas kanske? Man vet aldrig, det var en kul grej bara o tänkte att vaf-n jag kan ju lägga ut den! Ej färdigskriven men det är nog en snabb sak om någon är sugen på att gala lite.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/tigersoul-in-my-heart-15

Text:

There's a room
In my heart
A hidden spot for you

There is a time
And a place
For our love to grow
In peace
But for now
I keep you In my heart

I tell the truth
No more lies
You have swept my heart away

But there's a part
Of my mind
Where a wall of fear stands guard
I have tried
But I am not that strong (sjunger något annat i låten, som jag tror blev bättre skratt)

Don't you cry
We'll be fine
Our love won't die away

Close your eyes
Dream away
That's the place where I will stay
Before long
I'll come right back to you


Mellanspel / Solo etc (relativt långt med ett litet crescendo av något slag som sen tonar ner till ett avskalat arr igen)

O så den sorgliga knorren:

Time went by
Wonder why
I broke my heart with you

Has my name
Still a place
In your heart deep down inside
Did I lie
Or do you feel the same?

Jag vill ha det lite osäkert... vad menar hon med "broke my heart", ångrade hon sig? Och vart är hon nu? är hon fri? söker hon honom med dessa rader kanske, eller är hon fortfarande kvar och ifrågasätter hela affären? Kanske vet hon inte? :P tadam tadam :p

EDIT: uppdaterad med full text o en rad andra små godsaker. Se nedan för mer info.
« Senast ändrad: 12.09.2012, 17:20:51 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vackert!
Intressant att se om flera vill ta stafettpinnen eller om du får överlämna den till någon. Finns många som skulle göra melodi och text rättvisa då jag tycker det låter som en bra story.
Men storyn kan väl lika gärna gälla det motsatta könet? Jag menar att i så fall borde även en raspig hårdrockarröst kunna axla manteln.
« Senast ändrad: 12.09.2012, 00:35:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Vackert!
Intressant att se om flera vill ta stafettpinnen eller om du får överlämna den till någon lämplig.
Tycker det låter som en bra story. Men den kan väl lika gärna gälla det motsatta könet?
Jag menar att även en raspig hårdrockare borde kunna axla manteln.

*skrattar* håller helt med, orsaken att jag tänker mig en tjejröst har inte så mkt med historian att göra utan snarare den bild jag fick av låten o tonartsvalet när den kom till mig. O du vet kinkiga esteter, de ska ha det som de hade tänkt det *skämtar*

Det enda jag vet säkert är att det inte är en låt för mig att sjunga, annat än som röstträning möjligen. Det är inte min text, min historia eller mitt röstläge eller i huvud taget jag - någonting alls :P Lämnar bollen på plan o ser om någon blir sugen, och ja, manliga vokalister får gääärna pipa till också om de känner en sådan där skön, personlig connection med låten/texten ;)

Jag väntar med att skriva klart den iaf tills jag ser om det blir något av det!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Fortsatte på texten, lite grovt men en skiss:

Please don't cry
We'll be fine
Our love won't die away

Close your eyes
Dream away
That's the place where I will be
Before long
I'll come right back to you


Mellanspel / Solo etc (relativt långt med ett litet crescendo av något slag som sen tonar ner till ett avskalat arr igen)

O så den sorgliga knorren:

Time went by
Wonder why
I broke my heart with you

Has my name
Still a place
In your heart deep down inside
Did I lie
Or do you feel the same?

Är det för osäkert/vagt?... vad menar hon med "broke my heart", ångrade hon sig? Och vart är hon nu? är hon fri? söker hon honom med dessa rader kanske, eller är hon fortfarande kvar och ifrågasätter hela affären? Kanske vet hon inte? jag gillar osäkerheten, men det kanske är för osäkert?

Ytligt men lättskrivet tema!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vad fint här Tigersjälen..

Ömsint och vackert.Falsett sången tycker jag sätter låtens prägel..Men som Max är inne på,låten kan sjungas av den/de som låten berör..Mig berörde den men jag har inte tid nu..

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Oj vad fint här Tigersjälen..

Ömsint och vackert.Falsett sången tycker jag sätter låtens prägel..Men som Max är inne på,låten kan sjungas av den/de som låten berör..Mig berörde den men jag har inte tid nu..

Mike

- Tackar tackar, själv tyckte jag först den var så tveksam, rent illustrationsmässigt, att jag inte tänkte lägga upp den *skrattar* självkritisk är mitt mellannamn stundtals. Jag instämmer, kön spelar inte så stor roll kanske, men känsla för låten och texten är key. Sjunger ev in resterande verser för att se att allt funkar sångmässigt.

En annan idé jag övervägde inatt (i drömmarna om jag inte minns fel, vem säger att man inte kan arbeta när man sover?) är att skriva den som en duett som berättar båda sidorna av historien. Men jag vet inte, jag tror jag håller mig på den ursprungliga idéen.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Uppdaterad:

- Nu med hela texten, inkl den instrumentala delen jag tänkt bortåt slutet. Dock innehåller den inte direkt något crescendo som jag tänkt men den är där iafi någon slags illustrerande funktion.

- Arr'et väldigt grovt fortfarande, mest en illustration av idéen. Vet det finns ett antal problem med alla jäkla stämmor till höger o vänster. Är verkligen ute på djupt vatten där då stämmor i huvud taget är nytt för mig och att då ge sig på stämmor med klassiska instrument var ju ingen dröm precis. Jag kan klart göra bättre än så här men inte farao var det lätt!

- Please ignore my vocals once again, snabba entagningar för att illustrera idéen.

- Slå mig om jag säger illustrera en gång till.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/tigersoul-in-my-heart-15
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 643
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin låt och jag tycker du sjunger den bra! Om du vill testa en passande kvinnoröst
skulle jag råda dig att fråga Girly! Den tror jag passar henne ypperligt.
Snyggt piano och även stråkar. Kanske kunde det vara en mer befriande/öppnande harmoni
vid "now" i strofen "But for now" och motsvarande ställe i övriga verser.....?
Det kanske skulle ge mer variation. Men det är bra som det är!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Fin låt och jag tycker du sjunger den bra! Om du vill testa en passande kvinnoröst
skulle jag råda dig att fråga Girly! Den tror jag passar henne ypperligt.
Snyggt piano och även stråkar. Kanske kunde det vara en mer befriande/öppnande harmoni
vid "now" i strofen "But for now" och motsvarande ställe i övriga verser.....?
Det kanske skulle ge mer variation. Men det är bra som det är!  :)
/Asti

Hallå där Asti ;)

Kul ni alla gillar det så bra i det enkla, tidiga skick det ändå är i. Stämmorna till höger o vänster på strängar o träblås o vad det är ligger ditslängda med föga känsla o koll, men det blev väl ganska hyggligt ändå kanske. Jag har hört ett antal gånger vid det här laget att jag lika gärna kan sjunga den själv o tja... det kanske jag kan? Jag tycker sånginsatsen måste bli lite bättre dock då o tonarten kanske inte är optimal men samtidigt vill jag ha den ligga på ungefär den här höjden. Får väl slipa tonerna i melodyne lite o se över läget, men är fortfarande öppen för en tjejinsats iaf på test, så är någon sugen så :P

Jag tänkte också på Girly, kan man inte tagga folk här :P får droppa ett PM till henne!

Tack för förslagen på arr'et, ska se över det när jag går vidare!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Girly

Hi, hi... Tigersoul... tur att det finns pm när jag är ute och 'vänstrar' på andra forum  :blink:
Superfin låt  :wub:
Åsså tänkte ni att jag skulle... när jag tycker du själv gör den här kanon...  :)
Men visst... why not?!  ;)
PM:ar dig!
Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hi, hi... Tigersoul... tur att det finns pm när jag är ute och 'vänstrar' på andra forum  :blink:
Superfin låt  :wub:
Åsså tänkte ni att jag skulle... när jag tycker du själv gör den här kanon...  :)
Men visst... why not?!  ;)
PM:ar dig!
Lena

*skrattar* Ja jag har hört ett otal gånger nu att jag gör den bra själv, fullständigt motarbetad i mina tankar om att det är en tjej som ska sjunga den  :ph34r: Men ash, vill du så testsjung den vetja så lägger vi upp den o låter folk avgöra om det ska vara en tjejröst trots allt :P Jag ska fixa en mp3'a åt dig!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Snygg låt,
Fin ljudbild och snyggt arrangerat.

Men två saker saknar jag: Vid 55 tycker jag att ett försiktigt rhytminstrument borde komma in. Kanske en Cymbal eller ngt. Och jag håller med Asti att mer varierande/befriande harmonier skulle passa bra.
« Senast ändrad: 12.09.2012, 22:10:55 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Snygg låt,
Fin ljudbild och snyggt arrangerat.

Men två saker saknar jag: Vid 55 tycker jag att ett försiktigt rhytminstrument borde komma in. Kanske en Hi-Hat eller ngt. Och jag håller med Asti att mer varierande/befriande harmonier skulle passa bra.

- Jag tänkte på någon lätt rytm också faktiskt, då tänkte jag inte helt fel då :P O harmonierna ska nog allt få sig en liten genomkörare även om jag känner mig som en apa i ett programmeringscenter när det kommer till så här många stämmor till höger o vänster. Jag la min första körstämma för bävulen i mitt förra projekt, eller var det förrförra? ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då har vår kära Girly spelat in en version av den här på test. Hon försökte först sjunga precis som mig o jag gav henne då lite friare tyglar o jag tycker den versionen blev bäst. Jag är ombedd att varna för att det bara är en slask o allt det där :P

Nu vill jag höra lite kommentarer här, vad tror ni, kvinnoröst eller min röst på denna låt?

Personligen tycker jag det finns några riktiga sköna partier i Girly's version, o hon har en fantastisk pipa. Men vilket ska det vara? Jag måste suga på det o inväntar kommentarer så länge ;) Satan vad kul det var o få något insjunget av någon annan som man skrivit!!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hallå tigersoul

Jättesvårt att säga, bägge versionerna är ju kanonbra.  :) Kan man inte tänka sig två röster (både man och kvinna) om ni skulle varva sången eller sjunga duett? Det vore ju  synd att "slänga bort" en bra röst.

mvh Roffe H  :wacko:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hallå tigersoul

Jättesvårt att säga, bägge versionerna är ju kanonbra.  :) Kan man inte tänka sig två röster (både man och kvinna) om ni skulle varva sången eller sjunga duett? Det vore ju  synd att "slänga bort" en bra röst.

mvh Roffe H  :wacko:

*skrattar* både min o Girly's gissning ligger på att folk tycker vi ska kombinera, göra en duett av något  slag ;) Jag har tänkt på den möjligheten lite, men om det blir en duett måste jag nog skriva om texten till att inkludera två sidor av historien och jag har inte helt bestämt mig där om det är något jag vill göra eller inte. Historian känns så färdig och perfekt i det skick den är i, men jag ska suga vidare på det. O hör gärna fler kommentarer här vad ni tycker om Girly's vs min egen version.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker absolut båda ska sjunga på den: 1) Man 2) Kvinna 3) Tillsammans tvåstämmigt.
Kunde inte bärga mig, så jag har klippt ihop en liten del från era båda versioner (vers 1 och 2) där båda sjunger varsin vers. Tycker det är superskön stämning! Om Girly har tid kanske hon fixar en egen text till sin vers. [mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/Inmyheart_Dual_Vox_Tigersoul_o_Lena.mp3[/mp3]
Hur låter det om du Girly sjunger en oktav högre? Kanske inte från början men nånstans glider upp dit.
« Senast ändrad: 13.09.2012, 23:10:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj oj tigersjälen,nu har du/ni fått till det.

Hade jag varit du hade jag nöjt mig här med Lenas version,för det är fantastiskt.

Till Girly/Lena - hade du gjort oktavhöjningen Max var inne på nånstans mot slutet - hade jag svimmat.Jag satt som på nålar genom hela lyssningen,ruskigt bra sjunget.

Grymt collab detta!

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter tilltalande på många vis,  hoppas en duett kommer till stånd.

Gött jobbat.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hallå där på er,

Haft så mycket annat som pockat på uppmärksamheten att jag inte hunnit med här riktigt. Ovanpå det har jag varit halvförkyld *muttrar* Jag har dock hunnit grunna lite på möjligheterna och även mottagit ett oväntat stort antal lovord om låten som enligt många är det bästa jag skrivit. Hoppsan, tänker jag, som var på väg att aldrig ladda upp den ens. Så fel man kan bedöma ibland!

Kul du klippte ihop en version Max, jag var påväg att göra en sådan test här också men du hann före mig. Måste säga rösterna passar riktigt bra ihop och jag kan t.om tänka mig de skulle låta bra i stämsång, spännande! Jag har bara hunnit grunna lite lätt på de möjliga alternativen än så länge men som det känns nu överväger jag främst två alternativ (naturligtvis beroende på vad Girly tycker): Antingen en duett (återkommer till det) eller så behåller jag min egen röst. Jag tvekar lite inför att lämna över sången helt då jag nu känner att jag har en plats i låten på ett helt annat sätt än jag gjorde när jag skrev den. Girly's sång är dock fantastisk och jag tror en duett skulle kunna bli riktigt riktigt bra!

Så till duetten. Jag tror den kan bli riktigt bra, det lilla gisslet jag har är att jag i sådana fall behöver skriva om låten ganska ingående. Jag tror inte på att köra den som den är i en duett, utan vill i sådana fall gå över till att skildra historien från två perspektiv, mannens och kvinnans, och sen sannolikt toppa det här med en skön refräng med stämsång som blir låtens hook. Ganska stora förändringar alltså, så jag måste titta närmare på det här innan jag ropar "let's go".

Men först: vad tycker du Girly? Är du sugen på att köra den som duett om jag får till texten?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har inte läst kommentarerna innan så kanske upprepning eller nåt  :D Tycker ni skall köra den som en duett. Ett par verser separat och sedan tillsammans, tror det vore grymt snyggt. Låten känns lite enformig efter ett tag och någon slags upptrappning skulle jag pesonligen gilla. Annars riktigt bra melodi och snygga röster!  :)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Har inte läst kommentarerna innan så kanske upprepning eller nåt  :D Tycker ni skall köra den som en duett. Ett par verser separat och sedan tillsammans, tror det vore grymt snyggt. Låten känns lite enformig efter ett tag och någon slags upptrappning skulle jag pesonligen gilla. Annars riktigt bra melodi och snygga röster!  :)

Allt det du kommenterade i princip är det troligaste alternativet vi diskuterat här ovan, jag väntar i princip bara på grönt ljus från Girly så ska jag sätta mig med pennan ;) Instämmer i att det kan bli riktigt bra det här.

Alla: ett alternativ till refräng är ju dock annars ett stick som dyker upp mellan verserna för att plocka upp låten ett snäpp lagom när det börjar bli lite för mkt av samma.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Taigern!
Detta var inte lätt, så många olika versioner utspridda i tråden så man kan väl generellt att låten o texten e grymt snygg, oberoende på vem som sjunger. Nån var inne på detta med en refräng som kunde ge lite kontrast åt låten som annars riskerar att bli långtråkig och jag är helt av samma åsikt. Koppla in ett metallband, eller fyll ljudbilden med kyrkorgel, huvudsaken att kontrasten är tillräckligt stor.

Bra låt att jobba vidare på.

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
*skrattar*

Ja som vanligt så sprider jag versioner runt mig högt o lågt som för den oinvigde är ett rent kaos.

Nu har jag bara småpetat lite lätt o försöker hitta vilken väg jag ska gå i strukturen för en duet version. Testade först att bara ändra lätt i texten till ett två-sidigt perspektiv och istället för refräng lägga en brygga efter 3 verser som bryter upp lite varpå två verser avslutar. Ett lite udda format kanske. Problemet är att jag vill behålla historien till större delen och ändå inte bygga ut låten till 5-6 minuter med flera refräng-partier och då kom den här idéen upp.

Klippte o klistrade som en galning i existerande material o slängde ihop en illustration utan vocals. Frågan är om inte det här kommer bli för tradigt? Text och testversion nedan, observera att det bara är piano i sticket i testen men däremot finns melodin grovt dragen på detsamma instrumentet. Text tillägg/ändringar bara grovt lika så, vill se lite vart formen landar.

Vad gäller sticket förresten så tänkte jag mig Girly sjunga melodistämman angiven här med pianot och sätta mig själv som en understämma till detta.Vad tror ni om det? Jag vill gärna ta upp den några toner i sticket o jag tror Girly, av naturliga skäl eftersom hon har en kvinnoröst, lägger sig bättre som högre stämma. Girly, är den lagom eller för hög?

--- ny text o struktur ---


-- Girly:
There's a room
In my heart
A hidden spot for you

There's a time
And a place
For our love to grow
In peace

But for now
I keep you In my heart

-- Me:
Tell the truth
No more lies
You have swept my heart away

Now you leave
Telling me
A wall of fear stands guard
Have you tried?
Or did I fail somehow?

-- Girly:
Don't you cry
We'll be fine
Our love won't die away

Close your eyes
Dream away
There's the place where I will stay
Before long
I'll come right back to you


Stick - Girly och Me: C Dm G C Am Dm G E ... Am

Our love was bruised by shame
A bird locked in a cage
We made each other free
But fear prevailed, faith had failed
In our hearts


-- Me:
Time went by
(I) Wonder why
I broke my heart with you

Still your name
Has a place
In my heart deep down inside
Did you lie?
Or should I still await?


-- Girly:
Life moved on
And so did I
I tell myself it's right

But at night
All alone
My heart still cries for you
Still don't know
If I would dare to go
« Senast ändrad: 16.09.2012, 18:33:20 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu blev det för tungt för mig. Jag fixar inte att besluta eller tycka det ena eller andra, kopplat till så mycket text och musik som du bjuder på. Du/Ni får bestämma hur ni vill ha det och jag sitter på första parkett och får möjlighet att njuta och kanske komma med tips på vägen.

Ser fram mot gemensam sång på detta.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nu blev det för tungt för mig. Jag fixar inte att besluta eller tycka det ena eller andra, kopplat till så mycket text och musik som du bjuder på. Du/Ni får bestämma hur ni vill ha det och jag sitter på första parkett och får möjlighet att njuta och kanske komma med tips på vägen.

Ser fram mot gemensam sång på detta.  B)

Visst blev det svårt? Vi väntar på vad Girly säger om tonerna till att börja med så får vi se sen ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar på soundcloudlänken i trådhuvudet. Ödesmättad stämning, innerligt och trovärdigt framfört. Gudabenådad sång och hela stycket är suveränt. Skulle aldrig komma på tanken att byta ut sångaren och så letar jag vidare bland alla versioner och hittar Girlys version... jag får svårt att välja. Blir ju alltid färgad originalversionen och allt annat blir med den som referens. Arret är mycket välfunnet men skulle vilja höra din sång till bara piano, som, om jag vågar lita på mina öron, låter en aning beslöjat nu.
Utan stråkets "skyddsnät" tror jag känslan i låten skulle nå fram än mer, avskalad och värnlös. Artisteri på hög nivå, jättefint!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lyssnar på soundcloudlänken i trådhuvudet. Ödesmättad stämning, innerligt och trovärdigt framfört. Gudabenådad sång och hela stycket är suveränt. Skulle aldrig komma på tanken att byta ut sångaren och så letar jag vidare bland alla versioner och hittar Girlys version... jag får svårt att välja. Blir ju alltid färgad originalversionen och allt annat blir med den som referens. Arret är mycket välfunnet men skulle vilja höra din sång till bara piano, som, om jag vågar lita på mina öron, låter en aning beslöjat nu.
Utan stråkets "skyddsnät" tror jag känslan i låten skulle nå fram än mer, avskalad och värnlös. Artisteri på hög nivå, jättefint!   


Man får tacka så mycket för alla svindlande adverb ;) Jag hörde inte det där enorma i rösten efter inspelningen, men jag har fått en annan bild efter en lång rad reaktioner från andra. Jag hade lika svårt som dig att jämföra rösterna innan, och plötsligt ville jag själv inte riktigt släppa taget om den helt, så tanken nu är att göra en duett av den på test med en omskrivning av texten. Har gjort en grov skiss ovan o Girly inväntar nu en grov slask från mig på sticket som hon var lite osäker på. Det har jag inte riktigt hunnit med, ägnat mig åt att må lite skit så jag har något att skriva om i nästa låt *skrattar bittert* men det kommer snart lovar!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
*skrattar*

Ja som vanligt så sprider jag versioner runt mig högt o lågt som för den oinvigde är ett rent kaos.

Nu har jag bara småpetat lite lätt o försöker hitta vilken väg jag ska gå i strukturen för en duet version. Testade först att bara ändra lätt i texten till ett två-sidigt perspektiv och istället för refräng lägga en brygga efter 3 verser som bryter upp lite varpå två verser avslutar. Ett lite udda format kanske. Problemet är att jag vill behålla historien till större delen och ändå inte bygga ut låten till 5-6 minuter med flera refräng-partier och då kom den här idéen upp.

Klippte o klistrade som en galning i existerande material o slängde ihop en illustration utan vocals. Frågan är om inte det här kommer bli för tradigt? Text och testversion nedan, observera att det bara är piano i sticket i testen men däremot finns melodin grovt dragen på detsamma instrumentet. Text tillägg/ändringar bara grovt lika så, vill se lite vart formen landar.

Vad gäller sticket förresten så tänkte jag mig Girly sjunga melodistämman angiven här med pianot och sätta mig själv som en understämma till detta.Vad tror ni om det? Jag vill gärna ta upp den några toner i sticket o jag tror Girly, av naturliga skäl eftersom hon har en kvinnoröst, lägger sig bättre som högre stämma. Girly, är den lagom eller för hög?

--- ny text o struktur ---


-- Girly:
There's a room
In my heart
A hidden spot for you

There's a time
And a place
For our love to grow
In peace

But for now
I keep you In my heart

-- Me:
Tell the truth
No more lies
You have swept my heart away

Now you leave
Telling me
A wall of fear stands guard
Have you tried?
Or did I fail somehow?

-- Girly:
Don't you cry
We'll be fine
Our love won't die away

Close your eyes
Dream away
There's the place where I will stay
Before long
I'll come right back to you


Stick - Girly och Me: C Dm G C Am Dm G E ... Am

Our love was bruised by shame
A bird locked in a cage
We made each other free
But fear prevailed, faith had failed
In our hearts


-- Me:
Time went by
(I) Wonder why
I broke my heart with you

Still your name
Has a place
In my heart deep down inside
Did you lie?
Or should I still await?


-- Girly:
Life moved on
And so did I
I tell myself it's right

But at night
All alone
My heart still cries for you
Still don't know
If I would dare to go


Det här konceptet kan funka otroligt bra men Girly och du måste i så fall upp med stämmorna i reffen för att det ska bli bra och kanske ett unisont avslut vore bra alltså reffen eller sticket som du kallar det för in igen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
"reffen" (sticket f.n) ska ha stämsång med oss båda, unisont slut har jag inte funderat på innan men det kan vara en idé! Har inte riktigt hunnit med att sjunga in en slask på stick/ref till Girly än. Hon var lite tveksam på sticket så måste börja där. Ska snart få det gjort ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra låt och underbart pianoklink,men fn.. vad förvirrad jag blir igen när det ligger ett helt gäng med olika verrar överallt !!
När sen Maxen börjar klippa in egna grejjer ger jag upp..
Jag får återkomma med helhets intryck när du fixat 'En' gilltig version.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Asg... jag vet, är hopplöst, men jag gjorde den ursprungligen för någon annan att sjunga helt o hållet (tjejröst). Sen tyckte alla jag gjorde den så jäkla bra att låten växte och jag ville vara kvar i den o resultatet är nu att försöka skriva om den som duett, vi får se vad som händer :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ett Råd !!!
Sammla allt i Förstaposten,där du skriver vilken som är gällande o vad dom andra versionerna fyller för syffte!
Blir mycke enklare att följa då !! ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ett Råd !!!
Sammla allt i Förstaposten,där du skriver vilken som är gällande o vad dom andra versionerna fyller för syffte!
Blir mycke enklare att följa då !! ;)

Ska tänka på det i framtiden. I'm horrible at organization ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Har en grov tanke med sticket klar, eller klar o klar, jag tycker inte alls det blev som jag tänkte. Lägga körstämmor var tydligen en sak, lägga stämmorna i en duett en helt annan *SVÅRT*  :o jag slänger med några bilder på hur stämmorna ligger om någon har några förslag.

Observera: jag sjunger överstämman här men det är alltså Girlys stämma medan understämman är min och jag ska då inte riktigt befinna mig sådär högt upp, blev RIKTIGT jäkla pipigt men som sagt är bara illustration.

Tycker i huvud taget inte det blev som jag tänkte mig, även om man nu tänker sig min pipiga överstämma ersatt med Girlys stämma.

Låga stämman: http://d.pr/i/Ktn8 (Min)
Höga stämman: http://d.pr/i/JUGV (Girlys)

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se