Kontrollrummet

Alatar - Kristallen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Här kommer jag med version 5 av Kristallen :-)
Har gjort några små justeringa och höjt cellon.
Jag känner att det här skall vara den slutgiltiga versionen. Iaf om det inte kommer för mycket protester från eran sida. Möjligt att jag tar upp den här en gång till om någon månad. Men just nur är jag lite less på att lyssna och trixa med den och behöver avstånd!

[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/Kristallen_v5.mp3[/mp3]

EDIT: Vid anyo lyssning inser jag, att cellon visst inte är högre än i version 4, känns det som. Sa kan man luras! :-) Naväl...

----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

Gamla Version 4:

Nu kommer jag med ännu en version. Jag har helt enkelt bytt ut pianoljudet i förhoppning om, att det här ljudet är mjukare. Vad tycker ni? Funkar det?
Och vad tror ni om balansen cello-piano? Är det OK?

http://www.alatarmusic.com/data/music/Kristallen_v4c.mp3

----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

Version 3:

Jag har faktiskt gjort ännu en version. Den är ganska likt version 2, men jag har gjort den ljusare. Skulle vara intressant att veta, om ni tycker mer om den här version 3, eller om ni föredrar version 2. Ni får gärna jämnföra! :-) (version 2 hittar ni längre ned)

Gamla Version 3:
http://www.alatarmusic.com/data/music/Kristallen_v3.mp3

----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

Version 2

Nu har jag gjort klart än ny version av den här låten.
Grundmelodin är den samma, men annars har den ändrat karaktär ganska mycket, känner jag.:-)

Jag spelar den långsammare den här gången och har försökt att spela den mjukare, så att pianot skall bli mindre vasst. Är inte helt säker, hur bra jag lyckats med det.
Och jag har lagt på en cello. Den nästan tar över rollen som huvudinstrument i senare delen. Så därigenom ändras låten ganska mycket känner jag. Både genom nya spelsättet samt cellon.

Jo, säg gärna till vad ni tycker och vad som kan förbättras :-)

Version 2:
http://www.alatarmusic.com/data/music/Kristallen_v2.mp3

----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------


Gamla version1:

För någon vecka sedan fick jag ideen till en pianolåt, som jag fortsatte med under helgen.
Här är resultatet :-)
Vad tror ni?

Jag tycker att det låter lite grann som "kristall"( eftersom det ligger ganska långt uppe på tonskalan) och har därför kallat den för kristallen.

Jag funderar lite grann att arrangera den som orkesterstycke. Skulle nog funka tror jag, fast jag är lite rädd att jag skulle tappa lättsamheten. Hmmm.....

version 1:  http://www.alatarmusic.com/data/music/Kristallen.mp3

« Senast ändrad: 29.09.2012, 18:51:56 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jättefin och lättsam som du säger. Tonerna slår lite hårt mot min tinnitus - vad är det för piano?
Tror säkert att det utan att tappa lättsamheten skulle kunna gå att göra en vacker orkesterversion av denna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, det låter skönt. Enkelt och tryggt nästan som ett intro eller utro på en TV-serie.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter väldigt fint - får lite Amélie från Montmartre-känsla. Tycker att du ska hålla den lätt utan full orkestersättning. Lägg på en snygg cello som spelar på mörka toner...så är du hemma

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jättefint stycke. Tycker nog att det duger som det är.
Däremot tycker jag du ska dra ner tempo ca 10-15 bpm. Jag tycker det känns lite stressigt och forcerat nu.

Väldigt bra jobbat med dynamiken och temposkiftningarna.

Vid 105 finns en ton du skulle kunna rätta till.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tycker pianot låter bra, ingen tinitus här ;)

Det låter fint, ganska väntade invaggande toner, någon sa intro el outro, instämmer där. Fint, inte så mkt negativt att säga, kanske blir det lite väl mycket klämptande toner där uppe på samma område, det är väl vad jag kan komma på!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fint och njutbart!
Tror att anslaget generellt kunde dragits ner en aning och, som Wernborg var inne på, också sänkt tempot en aning.
Gärna ännu mer variation i dynamiken/anslaget. Lite försiktiga stråkar kunde komma in en bit in i låten, eller ev endast cello.
Men det räcker också med enbart piano, fint nog så!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Kul att ni verkar gilla låten!
Jag håller på och filar på en ny version redan. :-)

Eddi:
Pianot jag använder är en Roland FP-7. Och jo, jag har faktiskt funderat på det här med anslaget. Saken är den, att jag själv inte känner av det, när jag spelar. Villket iofs delvis beror på att jag ofta spelar med mina hörlurar, som har en tendens att mjuka upp "vassa" anslag. Har faktiskt inga egentliga studiomonitorer heller, för att provlyssna  :lol: (Vet borde skaffa sådana)


MaxB
Jo, själv får jag lite associationer till pianostycket i filmen "The Piano"

Gurano
Cello låter som en bra idee. Skall testas!

Wernborg
Långsammare tempo.. hmm.. jag vet inte riktigt... Jag bara spelar det utan att tänka på tempot. Så vet inte, om jag kan sänka tempot. Att bara i midi sänka med 15bpm kommer nog inte riktigt funka är jag rädd. Kommer förmodligen låta märkligt. Och tackar för påpekandet av felspelade tonen :-)

tigersoul
Instämmer att det är lite för mycket samma tema på sina ställen. Skall nog göra första biten lite kortare, tills moll partiet börjar.

Asti
Du har nog rätt där. Skall testa mig fram lite.



« Senast ändrad: 11.09.2012, 21:37:06 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kanonstycke detta.. Håller dock med övriga gällande tempot. Det "gifter" sig inte riktigt med låten i övrigt..
Tycker också att gurano är på rätt väg med förslaget om en ensam Cello (eller dylikt).. Men jag tror inte heller att kompletta stråkar skulle bli helt fel här...
Men väl utfört pianospel såhär långt.. Ska bli spännande att följa den...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Superfint. Jag blev lite förälskad i den...
Perfekt som den är.
 :wub:

Älskar partiet som börjar vid 60.

Ge mig midifilen så snor jag den :D
« Senast ändrad: 12.09.2012, 00:39:29 by Markus Broberg »
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter fint.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket passande namn på låten, med tanke på pianoljud och -spel. Tycker du kan jobba vidare med fler instrument. Vid 105 som sagt en ton som inte hör hemma...ett jättefint litet pianostycke.

mvh Roffe H :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hogge
Så du tycker också att den går för snabbt. Hmm... vet inte riktigt. Men skall försöka tänka mer på tempot, när/ifall jag spelar om den.

Markus Broberg
Tackar :-)
Jo, moll partiet vid 60 är också en av mina favoriter.

Dividend
Tackar!

Roffe
Bra att namnet verkar passande. Och jo, skall se hur jag fortsätter med den.
www.alatarmusic.com


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mycket fint detta.

Håller med om en cello här och där,det skulle sitta gjutet till detta vackra stycke.

Mike


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fin melodi. Tycker pianoklangen kunde vara lite mjukare. Vad gäller tempot, tycker det funkar. Kan dock också tänka mig ett mer balladbetonat.
Men visst, nåt annat instrument in efter ett tag vore inte fel.
Ska det till orkester är nog lägre tempo att föredra.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hallå igen och tacka för flera fina kommentarer!  :wub:
Jo, jag filar på en ny version för tillfället. Hoppas den blir klar strax.

Mike
Jo, har faktiskt testlagt cello. Får prova lite mera...

Tokai
Jo, det här med pianoklanget har jag också funderat på. Vet för tillfället inte riktigt om det är mitt spelsätt, eller pianot som sådant... Men jag skall iaf försöka att mjuka upp klangen.

Clemens
I ett första steg skall jag testa cello, tror jag. Kanske flera instrument sedan.
www.alatarmusic.com


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hej igen,

Nu har jag gjort klart än ny version av den här låten.
Grundmelodin är den samma, men annars har den ändrat karaktär ganska mycket, känner jag.:-)

Jag spelar den långsammare den här gången och har försökt att spela den mjukare, så att pianot skall bli mindre vasst. Är inte helt säker, hur bra jag lyckats med det.
Och jag har lagt på en cello. Den nästan tar över rollen som huvudinstrument i senare delen. Så därigenom ändras låten ganska mycket känner jag. Både genom nya spelsättet samt cellon.

Jo, säg gärna till vad ni tycker och vad som kan förbättras :-)

Version 2:
[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/Kristallen_v2.mp3[/mp3]

www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rart stycke som är skönt även med cello. Ganska bra celloljud tycker jag men jag har inte så mycket att jämföra med.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker inte att cellon "tar över", den smälter in fint. Nu blev det "Kristallen den fina".

mvh Roffe H  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Kul att ni gillar även den nya versionen! Har faktiskt gjort ännu en ny version, som ni gärna får jämnföra med.

MaxB
Jo, cellon är faktiskt en blandning av två olika cellon. Man hör huvudsakligen cellon från LA Scoring Strings. Men för att få det mer verkligt har jag även mixat in solocellon från EWQL Symphonic Orchestra. Kul att det verkar gå hem :-)

HasseFX
Tack!

RoffeH
"Kristallen den fina" tycker jag om. Har alltid gärna sjungit den i kören.
www.alatarmusic.com


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jag har faktiskt gjort ännu en version. Den är ganska lik version 2, men jag har gjort den ljusare. Skulle vara intressant att veta, om ni tycker mer om den här version 3, eller om ni föredrar version 2. Ni får gärna jämnföra! :-)

Ny Version 3:
[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/Kristallen_v3.mp3[/mp3]


Gamla version 2:
[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/Kristallen_v2.mp3[/mp3]
www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det är svårt att höra någon skillnad, i så fall hårfint, jag har lyssnat flera gånger ... är det pianot eller cellon som är ljusare i version 3 eller hela mixen?
Jag tycker hur som helst att båda versionerna fungerar alldeles utmärkt.  :)

Snyggt jobbat - mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag lyssnade på tvåan i morse och tyckte nog att cellon inte gick fram riktigt man kunde i början tom ta det för en mansröst. Nu kontrasterar den mer och med den markeringen så är trean bättre - bra att du tänker på stråkdragen också. Undrar om den cellon alltså kanske till och med kunde få ytterligare edge och inte riktigt lika mycket darr.
Hursom snyggt är det och det passar bra ihop med pianot.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar på trean. Melodierna gillar jag, följsamma och lätta. Liite hårt anslag på pianot (högerhanden). Cellon funkar bra.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jättevackert och rogivande,men som sagt ett mjukare anslag skulle göra denna gött..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Tack för ånyo lyssning. :-)

Det verkar vara flera som tycker att det är för hårt anslag. Själv märker jag inte av det riktigt lika mycket. Antingen beror det på att jag mixar i hörlurar, eller så tycker jag om det här hårde spelsättet.. hmmm..

Jag får fundera på det och tror att jag kommer lägga upp en "final" version till helgen. Själv känner jag att den blev bra, för att vara mig :-), och jag tror inte att jag kommer kunna göra den så mycket bättre.

Om någon är sugen, så skickar jag gärna över rå-filerna, så får ni testa att mixa den. Skulle vara kul att se, vad det kan bli för resultat.

www.alatarmusic.com


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jag gillar trean bäst.
Mycket vackert.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fint stycke (lyssnar på nr 3)
Om du kan mjuka upp anslaget eller ljudet på pianot så blir det ännu softare
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Eddi
Det som du sa med mindre darr tidigare instämmer jag. Fast problemet är att darret är inbyggt i VST:n. Det går alltså inte att styra själv. Så jag får ta darret som det är :-)

Marcus
Tack. Vad tycker du om version 4? Bättre, sämre?

Cykeln
Tack för lyssning. Har försökt att göra ljudet mjukare i den nya version 4.
www.alatarmusic.com


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Nu kommer jag men ännu en version. Jag har helt enkelt bytt ut pianoljudet i förhoppning om, att det här ljudet är mjukare. Vad tycker ni? Funkar det?
Och vad tror ni om balansen cello-piano? Är det OK?

[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/Kristallen_v4c.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 24.09.2012, 22:43:04 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter snyggt och känslosamt med det elastiska tempot. Gillar både den snabba plinkiga version ett, och den mörkare version fyra.

Vad gäller version 4 så för mig kan cellon gärna vara snäppet högre, och lite panorerad ut åt något håll.
DON'T PANIC


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Låter snyggt och känslosamt med det elastiska tempot. Gillar både den snabba plinkiga version ett, och den mörkare version fyra.

Vad gäller version 4 så för mig kan cellon gärna vara snäppet högre, och lite panorerad ut åt något håll.

Tack lyssning och påpekandet att cellon är för låg. Håller med. Har nu gjort en ny version, där jag har gjort några småjusteringar och höjt cellon. :-)
www.alatarmusic.com


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Här kommer jag med version 5 av Kristallen :-)
Har gjort några små justeringa och höjt cellon.
Jag känner att det här skall vara den slutgiltiga versionen. Iaf om det inte kommer för mycket protester från eran sida. Möjligt att jag tar upp den här en gång till om någon månad. Men just nur är jag lite less på att lyssna och trixa med den och behöver avstånd!

[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/Kristallen_v5.mp3[/mp3]

EDIT: Vid anyo lyssning inser jag, att cellon visst inte är högre än i version 4, känns det som. Sa kan man luras! :-)
« Senast ändrad: 29.09.2012, 18:51:19 by Alatar »
www.alatarmusic.com