Ändrat rain3.rar och bytt ut akkeguran samt rattlesnakes sång till de nya filerna så nu ska allt i rar-filerna funka.
Är det större skillnad på mellan sång filerna? kommer inte använda den nya, då jag har klippt så mycket på den andra.
Ja det är skillnad på Rattles filer vissa partier är helt annorlunda sjungna och på nåt ställe annat tempo. Kvalitetsmässigt tycker jag inte att det är någon större skillnad.
Frågan var nog om det var någon större skillnad på Rattlesnakes filer. Alltså den ursprungliga filen och den utan tonhöjdskorrigering som numera ligger i rar-filen.
Och svaret är:Ja det är skillnad på Rattles filer vissa partier är helt annorlunda sjungna och på nåt ställe annat tempo. Kvalitetsmässigt tycker jag inte att det är någon större skillnad.
Rattle sa ju att han ändrat toner. Inte sjungt två olika spår.
Hur ligger det till Rattle?
Hihi, det här var ju lika roligt att läsa som när nördiga fans analyserar skillnaderna i Beatles' mono- och stereomixar!

Så här är det, jag sjöng in låten på två tagningar, med Wernborgs bakgrund med sång i lurarna. Kunde därigenom inte avvika ifrån förlagan. Gjorde dagen efter en egen bakgrund (spåren jag skickade in), och gjorde en tredje sångtagning som låg friare då jag tog bort guidesången i lyssningen. Den tagningen gillade jag bättre, men upptäckte vid lyssningen att min pitch inte var den bästa, så då körde jag Waves tunes som rättade till de sura tonerna. När jag sedan tankade ner alla spår och började mixa, upptäckte jag att tonkorrigeringen hade blivit fel på några ställen, hade med andra ord sjungit mer än en kvartston snett...

På den nya sångfilen, utan tonhöjdskorrigering, bytte jag ut de ställena där jag sjöng falskt mot de i tagning 1 eller 2, så fraseringen kan ha blivit lite annorlunda. Trodde ingen skulle upptäcka det.

Men "helt annorlunda sjunget" var väl att ta i. Jag kan ju bara sjunga på ett sätt.

Ber om ursäkt om jag har ställt till det och orsakat merarbete.