Kontrollrummet

Clemens feat Girly - From My Heart

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Håller på att sammanställa ett "album" och funderar på om denna funkar. Är väl främst mixen på sång..
Kommer inte göra om nu och har bara en mp3, Kan den passera i detta skick?  :)



Hey, how is the view from where you are
I see you, the distance’s not that far
If you let me
I will talk to you
I’ll be true to you
Wordless
From my heart

So, how is the atmosphere
Is it clouded, short of air
Let me breathe
Life to you
I can assure you
No strings attached
From my heart

Now, is the time for me
To leave and become a memory
I have dwelled here long enough
I have given you
All of
My heart

« Senast ändrad: 02.11.2013, 14:35:20 by Clemens »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ok, du kan inte få svar på mupptrixeriet, men en enda synpunkt har jag.

Svinbra, bra låt och finfin sång :wub:

Kul!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skitfin låt och kanonbra sång!
Några bagateller jag reagerade på:
Det låter lite mycket ibland om sch-ljud och i något fall H-ljud. Kanske beroende på lite för mycket reverb....?
Eller för lite de-esser? Personligen hade jag nog föredragit en aning torrare sång.
Något konstigt ljud vid d:et i "Wordless".
"Atmosphere" uttalas med e-ljud på slutet, men det ska ju helst rimma med "air"...
I sista avsnittet efter Now sänks pianoljudet för ett ögonblick....ett klipp?
Den här kommer jag definitivt att lyssna flera gånger på!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Top notch! Skönt ljud på sången och bra avspänd stämma. Vilsamt arr som lyfter fram sången till nya rekord. Girly, här är du nära!

Jag skulle ju önska att du vid 49-50 går upp till E och D på leadsången -  mycket bättre än att du är kvar där nere...
Is it clouded, short of air
G  G  E   D

Vid 82 låter rösten inklippt eller kommer för plötsligt, som om den inte är från samma sångtagning som innan. Småpetitesser men eftersom ni är så underbara här vill jag att ni kollar om det är något ni ska putsa.

Underbart slut också! Tack att man får lyssna! Som balsam för tjälen!  ;)

« Senast ändrad: 28.08.2012, 21:34:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Oj - absolut bästa sånginspelning jag hört här tror jag! Mycket välsjunget och anpassad till "stuket" och framför allt att sången vågar komma riktigt nära, utan de artefakter som det så lätt blir!! Teknik-tekniskt briljant! Möjligen låter rösten så bra att pianokompet bakom framstår lite "ljummet" och oengagerat, men som helhet - fantastiskt bra :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter maffigt om hela alltet, sång och stråkar. Pianoljudet är kanske det enda som bara får godkänt.

Musik som nog passar i rätt sammanhang, Disneyfilm eller musikal, för mig. Skulle aldrig få för mig att köpa skivan eller läsa texten men väldigt snyggt! Jättebra sjunget. Sarah dawn finer, sjunger hon inte också den här typen av låtar typ alltid? Det låter lite så, eller Helen sjöholm.



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Den här gången körde jag en annan variant, jag läste INTE kommentererna innan. Ej av lathet utan för att bilda mig en egen uppfattning ;)

Först av allt: satans skön låt, mycket bra! Jag tycker helt klart att den "duger" om du inte har möjlighet att pilla mer i den av någon orsak. Kan du pilla mer med den skulle mina råd vara:
- Lite mindre reverb, det är en touch för mycket på sången.
- Fixa några smånoter här o var i melodyne, finns några drifts o någon suring men inget allvarligt.
- Sången är oerhört vacker, men med all den kapaciteten känns det som några omtagningar skulle kunna göra den ÄNNU bättre!
- Något händer med pianot vid Now is the time, något uppehåll som känns onaturligt.

Men som sagt mycket vackert, när stråkarna kom in var kungligt!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Är sången hög? Tycker nog det. Men bra är den. Och tycker nog melodin också i första lyssning.
Reverb låter inte bra. Inget hade varit bättre, lite delay kanske. Harsh är ordet jag kommer på.

Om du inte tänker göra om låten, pga mp3 fil, så är kritik totalt meningslöst. Då handlar väl mest kritiken om tumme upp eller ner om låten ska va med på skivan? Så det här med att förslaget att minska reverb är totalt bortkastad tid för min del om jag fattat det rätt?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Är sången hög? Tycker nog det. Men bra är den. Och tycker nog melodin också i första lyssning.
Reverb låter inte bra. Inget hade varit bättre, lite delay kanske. Harsh är ordet jag kommer på.

Om du inte tänker göra om låten, pga mp3 fil, så är kritik totalt meningslöst. Då handlar väl mest kritiken om tumme upp eller ner om låten ska va med på skivan? Så det här med att förslaget att minska reverb är totalt bortkastad tid för min del om jag fattat det rätt?

Vaknat på fel sida  :unsure: Frågan jag ställde var följande: Kommer inte göra om, kan låten passera i detta skick?  enligt dig då, "Nej!"  :unsure: Räcker så! Tack!  :lol:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej härifrån med, både för din och Girlys skull det är för mycket märkligt med mixen. Lägg lite mer tid på den istället DET är den värd.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ok, du kan inte få svar på mupptrixeriet, men en enda synpunkt har jag.

Svinbra, bra låt och finfin sång :wub:

Kul!

/Marre

"Mupptrixeriet"  :D. Kul ord! Skall börja använda det tror jag.. Tycker sången är ruggigt bra! Tror att det är det bästa jag hört från "Girly".  :) Värre är det med mupptixandet tyvärr...
t


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skitfin låt och kanonbra sång!
Några bagateller jag reagerade på:
Det låter lite mycket ibland om sch-ljud och i något fall H-ljud. Kanske beroende på lite för mycket reverb....?
Eller för lite de-esser? Personligen hade jag nog föredragit en aning torrare sång.
Något konstigt ljud vid d:et i "Wordless".
"Atmosphere" uttalas med e-ljud på slutet, men det ska ju helst rimma med "air"...
I sista avsnittet efter Now sänks pianoljudet för ett ögonblick....ett klipp?
Den här kommer jag definitivt att lyssna flera gånger på!
/Asti

Mmm.. Girly var på om fel uttal så det tar jag på mig  :) Även ett knäpp i inspelningen vid ordet "Wordless" Går att fixa om jag bara hittar orginalspåren.. Pianot är inte klippt, däremot släpper jag på sustainpedalen där, kanske mindre bra..  Lite å tänka på.. Tack för bra input! /C  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Top notch! Skönt ljud på sången och bra avspänd stämma. Vilsamt arr som lyfter fram sången till nya rekord. Girly, här är du nära!

Jag skulle ju önska att du vid 49-50 går upp till E och D på leadsången -  mycket bättre än att du är kvar där nere...
Is it clouded, short of air
G  G  E   D

Vid 82 låter rösten inklippt eller kommer för plötsligt, som om den inte är från samma sångtagning som innan. Småpetitesser men eftersom ni är så underbara här vill jag att ni kollar om det är något ni ska putsa.

Underbart slut också! Tack att man får lyssna! Som balsam för tjälen!  ;)


Kul att du gillar! Får kanske tänka om trots allt.. Tack! /C  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Oj - absolut bästa sånginspelning jag hört här tror jag! Mycket välsjunget och anpassad till "stuket" och framför allt att sången vågar komma riktigt nära, utan de artefakter som det så lätt blir!! Teknik-tekniskt briljant! Möjligen låter rösten så bra att pianokompet bakom framstår lite "ljummet" och oengagerat, men som helhet - fantastiskt bra :)

Tolkar det som  att du tycker det skulle kunna funka trots brister..   Tack!  :)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Får jag fråga varför du inte kan/vill lägga mer arbete på låten när du har ett så bra projekt? Har du tappat bort projektfilerna eller vad är problemet?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det låter maffigt om hela alltet, sång och stråkar. Pianoljudet är kanske det enda som bara får godkänt.

Musik som nog passar i rätt sammanhang, Disneyfilm eller musikal, för mig. Skulle aldrig få för mig att köpa skivan eller läsa texten men väldigt snyggt! Jättebra sjunget. Sarah dawn finer, sjunger hon inte också den här typen av låtar typ alltid? Det låter lite så, eller Helen sjöholm.

Tjena Div!

Att gör musik som denna är en balansgång, Antingen blir det "sockersött" eller så blir det vemodigt vackert. Tycker själv att denna är på rätt sida. Sarah DF tycker jag definitivt är på fel sida. Låtarna känns inte äkta, texterna skall bara låta bra, med rätt ord, så det går bort för mig... Texten i denna tycker jag är lite "poetisk" och känns väldigt äkta..Synd att vi inte lyckades förmedla det till dig..  :)




[/quote]
« Senast ändrad: 29.08.2012, 21:36:11 by Clemens »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Får jag fråga varför du inte kan/vill lägga mer arbete på låten när du har ett så bra projekt? Har du tappat bort projektfilerna eller vad är problemet?

Det blev lite struliga omständigheter när låten gjordes, och brydde mig inte om att spara projektfilerna under vettigt namn, så jag hittar dem inte.. Ligger dessutom ( ej backade ) på min gamla musikdator som inte mår så bra. Men kanske tar ur projektdiskarna ur datorn och kollar igenom...  :)  Kan ju göra om, men har inte så mycket tid just nu, men visst, man kanske får tänka om..  :) Frågan är om det tillför så mycket egentligen.. :unsure:


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Får jag fråga varför du inte kan/vill lägga mer arbete på låten när du har ett så bra projekt? Har du tappat bort projektfilerna eller vad är problemet?

Det blev lite struliga omständigheter när låten gjordes, och brydde mig inte om att spara projektfilerna under vettigt namn, så jag hittar dem inte.. Ligger dessutom ( ej backade ) på min gamla musikdator som inte mår så bra. Men kanske tar ur projektdiskarna ur datorn och kollar igenom...  :)  Kan ju göra om, men har inte så mycket tid just nu, men visst, man kanske får tänka om..  :) Frågan är om det tillför så mycket egentligen.. :unsure:

Det kan bara du avgöra, men satt jag på en bra låt (som denna) skulle jag göra mitt längsta vad gäller besvär för att jobba på den tills jag känner mig nöjd. Visst kan du lägga med låten som den är nu, den är helt okej, men den är inte tipptopp tekniskt och jag vet inte med dig men jag skulle personligen inte trivas med det ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tolkar det som  att du tycker det skulle kunna funka trots brister..   Tack!  :)

Ja den låter som en av "de där" tagningarna man ska hantera med silkesvantar och släppa igenom med eventuella små brister, projektfiler eller inte... I's all jazz anyway :)  Typiskt "duktig-men-oerfaren-misstag" att bara tweaka lite till - och där rök magin på något oförklarligt sätt...

Enda problemet är om den avviker i soundet mycket från det andra materialet (och som inte går att jämna ut i mastringen).

Edit: Ett favoritexempel på en lite kantig men "rätt" tagning i liknande "stuk"  :wub:

« Senast ändrad: 29.08.2012, 22:20:05 by HasseFX »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tolkar det som  att du tycker det skulle kunna funka trots brister..   Tack!  :)

Ja den låter som en av "de där" tagningarna man ska hantera med silkesvantar och släppa igenom med eventuella små brister, projektfiler eller inte... I's all jazz anyway :)  Typiskt "duktig-men-oerfaren-misstag" att bara tweaka lite till - och där rök magin på något oförklarligt sätt...

Enda problemet är om den avviker i soundet mycket från det andra materialet (och som inte går att jämna ut i mastringen).

Ja precis så tänkte jag. Vill inte gå in å rota, och allt faller som ett korthus...alla är ju inte så nördiga som vi på KR, och tur är väl det..  :D 


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ja precis så tänkte jag. Vill inte gå in å rota, och allt faller som ett korthus...alla är ju inte så nördiga som vi på KR, och tur är väl det..  :D 

...man ska inte inte slarva, ge sig, eller kompromissa, men minst lika viktigt känna "peaken" :)


Utloggad Girly

Marre… ’mupptrixeriet’ hahaha I love it  :lol:

Asti: Satt nästan och väntade på kommentar om uttalet... hey I'm Swedish  :D

Dividend: I mitt tyckte var/är det en helt underbar låt som lockade fram känslor hos mig och som i skrivandets stund gjorde att orden verkligen kom ’from my heart’. Skulle den platsa i en Disney-film så visst… skulle garva hela vägen till banken  :D

För övrigt, trots att jag håller lite låg profil eftersom det handlar om 'mupptrixeri'  :D måste jag få flika in ett tack för lyssning och kommentarer och lite kul då det ändå känns som om den går hem… hos de flesta... sen får vi väl plocka blomblad... duger... duger inte... duger... duger inte...  ;)

Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Instämmer i att inte övermecka o döda magin, men jag tror det finns lite bufferuttrymme kvar här innan man nallar på den :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Snyggt och stämmningsfullt. Väldigt bra sjunget. Lite kritik till C är att jag tycker i vanliga fall att snygga synthljud, pads mm är en av dina stora styrkor, det i kombination med bra låtsnickeri som du också är grym på, är alltid en vinnare. Men här tycker jag det nästan känns som om du tagit den lätta vägen. Pianot är som många nämnt inte jättesnyggt alla gånger, ljudet låter lite "Casio", vilket kan vara coolt i rätt sammanhang men kanske inte här och även som nämns lite konstiga avhuggna toner. Arret är annars mycket vackert och sparsmakat.
För mycket reverb/delay på sången där det endast är piano och sång, när stråkarna kommer in så passar sångeffekterna bättre. Svengelskan köper jag med hull och hår, du får den att låta "charmig". Så än en gång otroligt bra sjunget, men lite slarvigt proddat/spelat. Frågan om den kan passera på ett album? Visst kan det det, detaljerna som nämnts i mitt och andras inlägg ovan är just bara detaljer som inte många andra antagligen skulle reagera på. Dock.....så ska du/ni själva lyssna och stå ut med detaljerna när det väl blivit ett album, och frågan är väl om du/ni kommer ångra er sen att ni lät det passera. Jag vet själv hur jäkla irriterande sånt kan vara  :)

Girly: Ang. mupptrixeri http://wiki.kontrollrummet.com/Mupptrixa   :lol:


Micke


Utloggad Girly


Girly: Ang. mupptrixeri http://wiki.kontrollrummet.com/Mupptrixa   :lol:

Micke

OMG!  :o hahaha... och jag som tyckte Marre va väldigt påhittig och kul...  :lol:
Tack för den!   ;)

Lena
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker också låten är värd en bättre mix. Mycket fint sjunget men i min värld är sångspåret överkomprimerat, vilket hörs på s-ljuden som går mot läsp och nån slags dist i övertonerna. Radioreklamsjukan.

Tycker det låter som något som brusar mot slutet, som försvinner när någon sekund återstår av låten. Kören som har något väsande ljud kanske? Låter lite skumt på något sätt.

DON'T PANIC


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nej härifrån med, både för din och Girlys skull det är för mycket märkligt med mixen. Lägg lite mer tid på den istället DET är den värd.

Okidoki!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt och stämmningsfullt. Väldigt bra sjunget. Lite kritik till C är att jag tycker i vanliga fall att snygga synthljud, pads mm är en av dina stora styrkor, det i kombination med bra låtsnickeri som du också är grym på, är alltid en vinnare. Men här tycker jag det nästan känns som om du tagit den lätta vägen. Pianot är som många nämnt inte jättesnyggt alla gånger, ljudet låter lite "Casio", vilket kan vara coolt i rätt sammanhang men kanske inte här och även som nämns lite konstiga avhuggna toner. Arret är annars mycket vackert och sparsmakat.
För mycket reverb/delay på sången där det endast är piano och sång, när stråkarna kommer in så passar sångeffekterna bättre. Svengelskan köper jag med hull och hår, du får den att låta "charmig". Så än en gång otroligt bra sjunget, men lite slarvigt proddat/spelat. Frågan om den kan passera på ett album? Visst kan det det, detaljerna som nämnts i mitt och andras inlägg ovan är just bara detaljer som inte många andra antagligen skulle reagera på. Dock.....så ska du/ni själva lyssna och stå ut med detaljerna när det väl blivit ett album, och frågan är väl om du/ni kommer ångra er sen att ni lät det passera. Jag vet själv hur jäkla irriterande sånt kan vara  :)

Girly: Ang. mupptrixeri http://wiki.kontrollrummet.com/Mupptrixa   :lol:


Micke

Kanske tog den lätta vägen, men tror att bara piano och strings är rätta vägen för denna, Visst, slängde nog ihop allt ganska snabbt och den kanske kräver lite mer finess, Hmmm.... blir väl en runda till då :D     


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fin låt, underskön sång, snyggt arrad med en produktion som inte riktigt når upp till den superproffsiga Clemensklass man är van vid, good enough for me though.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Helt underbart detta... Allt är fantastiskt.. Åtminstone vad spel & sånginsats anbelangar. Jag är inte nån som ska döma mix & produktion, men en sak jag reagerar på är att jag tycker sången ligger alltför högt..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Väldigt fin låt. Mycket bra sjunget.
Men synd att du inte har kvar projektfilen. Tror den kunde bli bättre. Känns nämligen lite "otajt" vid sina ställen i pianot. Som om du har en slaskpianoinspelning, som du bara har lagt lite snabbt, för att testa hur det låter.
www.alatarmusic.com