Kontrollrummet

Roffe H - Jazz i folkviseton

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har plockat fram min gamla fiol, som det var ett bra tag sedan jag spelade på. Fick lust att prova den tillsammans med saxarna i något som lutar åt folkmusikhållet. Saxen är ju inte bara "jazz"...utan används inte sällan i folkmusiksammanhang (visserligen sopransax men ändå).
Har filat på denna melodi ett tag och tänkte höra om ni tycker att jag är på väg åt rätt håll.  :unsure:
Den är  inte riktigt färdig än, tycker inte slutet är så lyckat bl.a. Men goda råd är ju inte dyra på KR.  :D

Har nu lagt på lite mer sax på slutet, så låten känns mer hel och lagom lång.

Har lyssnat lite på vad ni tycker och lägger upp version3, där jag bygger upp den på ett annat sätt. Startar med bara ackegura, fiol och bas. Lägger sedan saxarna och kompet allteftersom...tycker det blev bättre, tack för alla goda råd.

mvh Roffe H :)


« Senast ändrad: 05.09.2012, 00:56:41 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar melodin. Mycket, men den låter lite som en polska från Dalarna eller om det var från Skåne :D (Har två skivor med polskor från båda ställena). Men ingen rip-off! Absolut inte!

En J. Johansson på sax är du, om du nu improviserar fram några minuter på det temat så är du i mål!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gillar melodin. Mycket, men den låter lite som en polska från Dalarna eller om det var från Skåne :D (Har två skivor med polskor från båda ställena). Men ingen rip-off! Absolut inte!

En J. Johansson på sax är du, om du nu improviserar fram några minuter på det temat så är du i mål!

Tack Dividend, roligt att du "känner igen"...  :) det ska man nämligen göra när det gäller folkmusik. I den här branschen är man inte så noga när man "lånar" det är ju det hela spelmansmusiken går ut på och som får den att utvecklas och vara levande...uttryck som till exempel, polska efter Jon-Erik är inte alls ovanligt. Man blev stolt när någon ville tolka ens låt.
Nu är det som du säger, inget plagiat på något sätt, men man kan inte undvika att "låta likt" när man spelar den här typen av musik. Jag har spelat folkmusik i över tio år på fiol, så visst slinker det med ett och annat.
Lade på lite mer sax på slutet...hemskt kul att du gillar låten.  :D
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skönt...jösses, du lirar ju fiol också !!!!
Jag är uppväxt i dalarna och har lyssnat på mycket folkmusik spelad på fiol...
Den här tyckte jag var riktigt skön och blir en av mina favoriter att återkomma till det här året...
Bra jobbat !!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Folkmusik med ett jazzigt anslag!
Är tyvärr inte någon älskare av fiol i samband med svensk folkmusik,
men diggar som vanligt ditt sköna saxofonsound!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt...jösses, du lirar ju fiol också !!!!
Jag är uppväxt i dalarna och har lyssnat på mycket folkmusik spelad på fiol...
Den här tyckte jag var riktigt skön och blir en av mina favoriter att återkomma till det här året...
Bra jobbat !!!


mvh

Va roligt att du gillar pxm...  :D och särskilt då från en som är uppväxt i landskapet med så mycket fioltradition och duktiga spelmän.   :)

mvh
« Senast ändrad: 03.09.2012, 21:45:53 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Folkmusik med ett jazzigt anslag!
Är tyvärr inte någon älskare av fiol i samband med svensk folkmusik,
men diggar som vanligt ditt sköna saxofonsound!  :)
/Asti

...men kul att du gillar saxliret Asti! :)
mvh
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tänker bara på mannen jag inte vill nämna namnet på så fort jag ser eller hör talas om en fiol *skrattar* (obs skämt!)
Den här blandningen vet jag inte riktigt, ditt saxlir är som alltid kanonbra men blandningen... nja!!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Melodin är jättefin. Känner mig lite kulturkrockad med fiolerna till jazzbeatet. Förslag: börja med fioler och gura och låt trummor, orgel och bas (om den inte varit med tidigare) komma in efter tag med saxen med dess improvisationer och avsluta renodlat med felorna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tigersoul och equality

Tack för tips och utlåtande...ett litet försök att skapa lite mer bredd än bara "jazzandet". Tänkte att jazz och folkmusik är ju nära släkt trots allt. Kanske det inte blev så lyckat, min tanke var att generera lite "Kebnekajsefeeling", men jag lyssnar och välkomnar allt tyckandet och funderar vidare eller kanske låter det hela bero och börjar på nåt nytt...inga sura miner här i alla fall   :wacko:

mvh Roffe H :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Roffe.

Jag gillar blandningen mellan stilarna/instrumenten.Lite av Equality Mickes tips så kommer det hela att avnjutas än lättare.Större differenser mellan fela och sax partierna tror jag också blir perfa.

Fast jag kan njuta av detta som det är då jag är ganska svulten på musik.Jag/vi har tillbringat tre månader i skogen(läs stugan) utan el eller andra moderniteter som har med el att göra.

Saxa på!

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tjena Roffe.

Jag gillar blandningen mellan stilarna/instrumenten.Lite av Equality Mickes tips så kommer det hela att avnjutas än lättare.Större differenser mellan fela och sax partierna tror jag också blir perfa.

Fast jag kan njuta av detta som det är då jag är ganska svulten på musik.Jag/vi har tillbringat tre månader i skogen(läs stugan) utan el eller andra moderniteter som har med el att göra.

Saxa på!

Mike


Hej Mike

Har lyssnat på trion equality, tigersoul och dig Mike. Kommer att lägga upp en ny version av låten där jag bygger upp den på ett annat sätt. Startar med bara ackegura och fiol och lägger på saxarna och kompet allteftersom...tycker det blev bättre, tack för alla goda råd.

mvh Roffe H :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt med lite folkmusiktoner!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mysigt med lite folkmusiktoner!

Visst är det mysigt och lite "hemtrevligt", som när det luktade nybakade bullar hemma hemma i morsans kök...

Tack MaxB  :)
« Senast ändrad: 05.09.2012, 01:00:44 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tycker det här var kul och välspelat!  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker det här var kul och välspelat!  ;)

Jocke
Roligt att du gillar och tyckte det var kul, man blir  :D

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter jättebra om spel och bakgrund. Gillar upplägget och arret på låten, funkar bra. Det enda som jag tycker är lite synd är att melodilikheten med Värmlandsvisan blir lite väl stor,åtminstone när felorna spelar.

Att kunna lira både sax och fela är ju suveränt, tror säkert att många med mig undrar om du vill låna ut din sax eller stråke nån gång...?  :D

« Senast ändrad: 06.09.2012, 16:47:07 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låter jättebra om spel och bakgrund. Gillar upplägget och arret på låten, funkar bra. Det enda som jag tycker är lite synd är att melodilikheten med Värmlandsvisan blir lite väl stor,åtminstone när felorna spelar.

Att kunna lira både sax och fela är ju suveränt, tror säkert att många med mig undrar om du vill låna ut din sax eller stråke nån gång...?  :D



Hallå Rattlesnake, kul att du lyssnar...

Jag har inte tänkt på likheten tidigare, men när du säger det så...de första takterna framför allt. Själv tyckte jag, efteråt,  att det lät lite för likt Cornelis: "Sov nu lille prinsen min...". Det är faktiskt svårt att undvika ibland. När man spelat folkmusik i ca 20 (en del del låtar men har spelat) är det lätt att det slinker med ett och annat, men absolut inte medvetet.
Visst ställer jag upp på colab om det passar. Har gjort colab tidigare med Eddi och pxm och det har ju fungerat bra.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)