Kontrollrummet

zzeb - Demons call

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Har laggt ifrån mej Ableton instruktionsboken för ett tag (fd Cubasare). Blev sugen att skapa musik med min nya kompis Ableton. Brukar vanligtvis mumla fram låtar tillsammans med min gitarr innan jag börjar spela in. Men den här gången fick gitarren och basen kopplas in på slutet.
Tacksam för åsikter på vad som kan föra låten framåt. Hade tänkt mej en vers till när jag har skrivit färdigt texten. Den slutar lite abrut nu.

Demons Call
ps. Hoppas jag har laggt upp låten rätt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Välkommen hit och vilken debut! Helskön låt som är lätt att gunga med i, mys-soul med en riktig bra refräng. Glömmer för en stund att fina röst är för lågt mixad, vill höra mer av den! Kul arr även om skumt trumljud på virveln(?). Hoppas också på en fortsättning efter 01:50. Så säger vi, kanonbra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja det låter riktigt bra. Håller med Eq om sångens nivå - lite för låg och kanske lite för dov i ljudbilden. Ska trumman/virveln ligga så mycket till vänster? Ser fram emot fortsättningen.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Välkommen till KR
Jäääävlar i min lilla låda... Det här var skiiiitbra.. Vilken röst Du har.. Grym!!! Vill höra mycket mer av den rösten känner jag..
Riktigt bra låt också..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Underbart skönt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Har laggt ifrån mej Ableton instruktionsboken för ett tag (fd Cubasare). Blev sugen att skapa musik med min nya kompis Ableton. Brukar vanligtvis mumla fram låtar tillsammans med min gitarr innan jag börjar spela in. Men den här gången fick gitarren och basen kopplas in på slutet.
Tacksam för åsikter på vad som kan föra låten framåt. Hade tänkt mej en vers till när jag har skrivit färdigt texten. Den slutar lite abrut nu.

Demons Call
ps. Hoppas jag har laggt upp låten rätt.

Söt doompop, jag blir ju glad bara där ;)

Varmt välkommen! O instämmer: vilken start!

För att återgå till låten! Instämmer med de andra, vocals är för lågt mixat och du behöver EQ'a den en del då den känns lite livlös (ingenting att göra med din röst, den är riktigt skön!). Scanna runt med en topp i EQ pluggen efter var det finns sköna frekvenser i sångmaterialet o försök få upp klarheten o närvaron lite i ljudet. Lite luft runt 5-6khz te.x kunde vara något. Kanske kan du köra någon körstäma i refrängen också om det inte blir för glatt i doomen  :P Text o struktur låter bra i övrigt! En vers till kommer det gå åt o blir låten ändå för kort tycker jag ett instrumentalt parti passar perfekt för genren. Möjligen skulle låten må bra av o limmas en aaaning också ljudmässigt.

Tummen upp, skitbra start!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Suberbra låt och fenomenal röst. En del kvar vad gäller mix eller framförallt att få fram botten mer och höjd sång etc. men det blir fler versioner hoppas jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Suberbra låt och fenomenal röst. En del kvar vad gäller mix eller framförallt att få fram botten mer och höjd sång etc. men det blir fler versioner hoppas jag.

Det hoppas jag också ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej! Cool låt. Din sång påminner mig om nån, kommer inte på vem. Men den är bra.
Vet inte om den ska upp så mycket. Hela mixen känns lite låg i volym. Upplever låten som mer gitarrbaserad, men syntar funkar det med.
Testade Ableton nån gång men fattade ingenting. Är inbiten Cubasare. Varför ville du inte vara kvar i den DAW? Fast på ett sätt förklara ditt sätt att göra musik frågan.
Det är bara och göra klart låten. Den har fått grönt ljus från mig.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hej! Cool låt. Din sång påminner mig om nån, kommer inte på vem. Men den är bra.
Vet inte om den ska upp så mycket. Hela mixen känns lite låg i volym. Upplever låten som mer gitarrbaserad, men syntar funkar det med.
Testade Ableton nån gång men fattade ingenting. Är inbiten Cubasare. Varför ville du inte vara kvar i den DAW? Fast på ett sätt förklara ditt sätt att göra musik frågan.
Det är bara och göra klart låten. Den har fått grönt ljus från mig.

Hela mixen, säker på att det inte är din volymkontroll? *skrockar* skämt...

Ableton är innovativt o kan erbjuda en del alternativa workflows och annat smått o gott som kan främja kreativiteten. Med det sagt dock så finner inte jag heller så stor användning för det idag o det är ett begränsat program på många sätt även om det försöker vara ett fullskaligt DAW.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Tack för erat varma mottagande av en "nygammal" komling. Hade ett par låtar här för 3 år sedan som aldrig blev mer än "halvfärdiga". Tänkte väl försöka göra denna färdigt med tiden. Har ingen ny version nu men återkommer när jag får tid för skapande igen.

Ska även försöka att skruva lite på sångljudet som ni även ger handfasta tips på, tack. Annars är jag mest kung av presets ;)
Och i Ableton så finns det faktiskt en hel del såna.

Som svar på frågan varför jag valt att testa Ableton. Den har "sessions vyn" där man jobbar med sina inspelade klipp och loopar och lätt arrangerar om och testar. Jämfört tex med Cubase så tycker jag sånt tar mycket längre tid och känns omständigare.

På återseende!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tack för erat varma mottagande av en "nygammal" komling. Hade ett par låtar här för 3 år sedan som aldrig blev mer än "halvfärdiga". Tänkte väl försöka göra denna färdigt med tiden. Har ingen ny version nu men återkommer när jag får tid för skapande igen.

Ska även försöka att skruva lite på sångljudet som ni även ger handfasta tips på, tack. Annars är jag mest kung av presets ;)
Och i Ableton så finns det faktiskt en hel del såna.

Som svar på frågan varför jag valt att testa Ableton. Den har "sessions vyn" där man jobbar med sina inspelade klipp och loopar och lätt arrangerar om och testar. Jämfört tex med Cubase så tycker jag sånt tar mycket längre tid och känns omständigare.

På återseende!

Ah... ja ableton är en riktig "recycle" maskin därav en darling för alla dj's o närliggande. Det kan man ju inte riktigt göra i cubase med samma speed. De flesta här jobbar väl inte så helt enkelt o där är skillnaden ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt och väldigt snyggt arr! Gillar särskilt basen!
Som övriga påpekat är sången lite "avlägsen". Skulle velat ha den betydligt
närmre i mixen. Du sjunger ju riktigt bra, så sången ska absolut vara mer framträdande!
Vet inte vad du använder för reverb, men sången låter lite "instängd".
Blir spännande att höra utvecklingen på denna!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Härlig låt och riktigt bra sång med inte så lite Neli Young-vibbar! :) Arret när det gäller uppbyggnaden är spännande, men det låter demo - en del är läckert men "trummorna" låter som något färgglatt i PVC från  Toys'R'Us. Sången får gärna komma upp mer i den "riktiga" ( :rolleyes: ) versionen!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Riktigt bra låt
och sången är ju super!
Håller med det som redan sagts om mixen
Om du jobbar vidare med detta så blir det här kanon.
För mina öron blir det på något ställe lite för mycket synth - skulle föredra mer gtr i stället.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
zzeb, välkommen tillbaka då...

Instämmer med det som sagts hittills. Ser fram emot att du jobbar vidare.

Verkligen en bra låt och fin sång.  :) mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)