Forum > Demolåtar
Tigersoul - No regrets (I'm free)
tigersoul:
--- Citat från: brynte skrivet 08.09.2012, 11:28:14 ---du kanske missade mitt tidigare inlägg, men jag är iaf fortfarande nyfiken på hur du lyckade få till trummorna så bra, på den här låten?
--- Slut citat ---
Jag ber om ursäkt, jag såg att jag missade det tidigare och hade för avsikt att svara men hade tydligen glömt bort det nästa tillfälle jag satt här och bläddrade runt. My apologies!
Trummor är superior drums spelat med vispar. Lite tweaks på ljudet i mixern inom pluginen men ingen komp eller EQ. Jag står o väger mellan ez o superior så det här är lite av en test med en kompis plugg. Har ju bara kört på logic's "inbyggda" (medföljande) trummor än så länge o de är helt klart den svagare punkten på det man får med. Det här å andra sidan låter fan i mig nästan som the real thing!
Basen är från en "gammal" plugg jag haft sen jag satt på pc med musiken, den kunde uppenbarligen överföras till mac vilket var positivt. Vad heter den nu igen, triology tror jag? finns en nyare nu. Är inte helt hundra på patchen men tror det är en akustisk bas micad med DI som sen är en smula delay på (bara en smula!) o lite vanlig komp o o eq.
That's that!
Max: Peculiar är ett klart bra substitut till "none-sexual". Varför jag gick så hårt fram o var specifik där, var för att jag ville lämna en "hård" (tydlig) ledtråd till vad låten egentligen handlar om. Uppenbarligen hjälpte det inte för en enda människa har ens noterat ämnet *skrattar* Vi får se om jag ändrar det, jag undviker helst att gå tillbaka till tracking stadiet, det är wrapping up som gäller nu känner hur jag börjar lessna på den rejält nu.
tigersoul:
Here you go folks!
Kallar denna 4b maxb version eftersom den fräsmt handlar om förslagen från maxb, så vad säger du mr mix-max? :P Jag börjar nog tycka det låter ganska bra om de här idéerna, nu gjorde jag misstaget att mixa på vanliga högtalare så liten reservation för hur jag satt nivåerna då på det jag ändrat. Tolkade jag allt rätt nu max? Jag tycker iaf det blev klart bra.
Ska vågorna vara med eller stör de, kan inte bestämma mig...
Håkan Nilsson:
Snygg låt...
Lite väl dov sång. Nåt jag skulle vilja ha med ganska tidigt i låten är nåt enkelt diskantig percussion, rythmägg och/eller tamburin kanske.
Boosta sång eq lite vid 4 khz. B)
Vågor o måsar är aldrig fel. Lägg det lite svagare och längre...
tigersoul:
--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 08.09.2012, 22:27:46 ---Snygg låt...
Lite väl dov sång. Nåt jag skulle vilja ha med ganska tidigt i låten är nåt enkelt diskantig percussion, rythmägg och/eller tamburin kanske.
Boosta sång eq lite vid 4 khz. B)
Vågor o måsar är aldrig fel. Lägg det lite svagare och längre...
--- Slut citat ---
Lustigt du nämner det för i min ursprungliga idé hade jag rytmägg med på exakt det sättet men det kom aldrig med i arret i slutänden. Dock faktiskt inte provat det, kanske vore något!
Vågor o måsar var lägre mixat först, tyckte det försvann på något sätt men jag är rädd för att det var ett fall av listeners fatigue så ska kolla det igen!
Sången däremot är så intressant för jag upplever inte den där saknaden av luft som vissa gör. Jag körde en test på att lägga till ytterligare luft (finns redan 2-3db) och jag tycker det lät överdrivet och småkonstigt. Röstspåret började hoppa ut ur mixen på ett överdrivet sätt. Det gjorde också att vocals inte smälte ihop särskilt bra med körstämmorna längre och jag började skruva på nivåer o körernas EQ o allt slutade bara med att det lät sämre. Funderar på om det är något annat som ligger i frekvensutrymmet runt 4-5khz som skapar "störningen" för vissa, ska kika runt lite.
Roffe H:
Du får inte ta bort måsarna och vågorna om jag får tycka, rolig grej och passar verkligen in. Är sången lite för svag emellanåt? :unsure:
Den lyckliga snubben som är fri och visslar är också häftigt.
Snyggt arr och en skön låt tycker Roffe H :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida