Forum > Demolåtar
Tigersoul - No regrets (I'm free)
tigersoul:
Då ska vi se. Höll på så jäkla sent med den här att jag knappt känner mig vaken idag *mutter*
Reverb på sången. Ja, jag kan nog ha gått lite overboard med det, jag ska definitivt testa att dra ner det, samtidigt så vill jag ha en "aning överdriven" reverb klang på rösten då det ingår i låtens budskap o symbolik (som kanske bara säg var 10:e som lyssnar orkar tänka på, men vad fasen jag är en estet ;)
--- Citat från: equality skrivet 31.08.2012, 01:52:23 ---Snyggt med maj-ackordet där i versen. Elgitarren inbjuder till mer upbeat i mina öron, åt countryhållet. Lite lågmält och "snällt" nu.
--- Slut citat ---
- Solot, oavsett vilket instrument det blir, vill jag ha lugnt o en liten smula glatt - det tillhör kontrasten i låten så jag känner att det utgör en viktig komponent som inte ska ruckas.
--- Citat från: hogge skrivet 31.08.2012, 11:24:55 ---Kan bli bra detta med lite jobb.. Du har en bra röst & låten har potential. Dock tycker jag att den blir aningen seg efterhand. Men jag vet inte hur långt Du har kommit med den heller. Är den färdigproducerad? Samtidigt är ju det där kanske mest en smaksak?!
Mixen behöver Du ju också titta lite mer på. Framförallt så är sången lite för reverbig.. Jag har själv för mycket reverb på när jag sjunger, men som tur är så har jag vänner som tar bort det senare i produktionen :rolleyes:
--- Slut citat ---
- Seg, jag tycker nästan den är kort för sin genre ;) Men som du säger det är en smaksak. För mig är det här en låt som är relativt lättsmält men som har en djupare underton i texten som på ett nästan ironiskt sätt kontrasterar mot den lite lättsamma ytan. De luftiga mellotron körerna o reverbmättade soundet hintar också om en underton. Det slutgiltliga budskapet kan tolkas som både rofyllt eller tragiskt beroende på lyssnaren. Jag kanske ser mer i den här kombinationen än de flesta gör, det är väl lite typiskt oss esteter. A work of art o allt det där!
--- Citat från: MaxB skrivet 31.08.2012, 09:15:43 ---
--- Citat från: equality skrivet 31.08.2012, 01:52:23 ---Snyggt med maj-ackordet där i versen. Elgitarren inbjuder till mer upbeat i mina öron, åt countryhållet. Lite lågmält och "snällt" nu.
--- Slut citat ---
Fy Fabian vilka sköna och inspirerande låtar du gör. :wub:
Den här som heter "I'm Free", är precis så fri som den heter. ;)
Den är superfin och luftig.
Ditt solo fungerar och ger mig i början av solot en ännu lugnare idé - få toner, att börja spela ljusa toner i ett ackord ner till de mörka tonerna, som de första tonerna du använder nu och samtidigt använda svajen på gitarren - rent ljud lite reverb!
Hör också flera körgrejer i mitt huvud som fungerar. Du borde arbeta i ett musikerkollektiv där det finns flera låtskapare och tillsammans skulle ni göra underverk. Om det dessutom finns en producent med så skulle lyckan vara fullkomlig. Associerar till John och Paul som var med i ett kollektiv för en tid sen.
--- Slut citat ---
- Tackar o bockar ;) Jag hade ett jäkla bra flow i den här processen. Jag skrev hela låten från första till sista rad samtidigt som jag stod o lagade mat o plinkade på festguran. Gick således bara in o drog in det o smällde på allt som jag tänkt som bara fungerade. Tänk om det alltid var så när man gör musik!
Gitarrsolona är bara ett ihopsläng för att illustrera någon slags idé, de måste bil bättre än de är. Låter som bra idéer med ett ännu luftigare parti, det är nästan lite grötigt nu. Kören var ytterliggare en sådan där lyckoträff i flowets anda. Jag lånade "plink eko" pluggen o drog ut en kör stämma, sjung in den, slängde på några pluggar o tada, klart. Men det kan troligen bli ännu bättre!
Noterade du att det var en mello kör förresten? :P :P
O låttiteln... I'm free tänkte jag på, o jag gillar nog den varianten mer o mer desto mer jag tänker på det, eller ska man ta både hängslen o livrem o ta "No regrets (I'm free)" ;)
EDIT: Jag håller faktiskt på o co-skriver en låt i en helt annan genre på kul, det har väl gått lite blandat, varit lite svårt att få ihop det men det är samtidigt lärorikt. Dina tankar är inte alls ute o cyklar i övrigt! Jag skulle älska möjligheten att bara slänga ur mig idéer som tas upp av andra och av många händer nogsamt smids till ett riktigt mästerverk.
tigersoul:
Förresten glömde fråga om kommentarer på några specifika saker jag inte mäktade med att minnas igår natt.
Det här "blipp blipp" ljudet som fyller ut i pauserna på refrängerna. Jag får inte riktigt grepp om vilket instrument jag ska använda här. Jag försökte med piano, lät inte bra, jag försökte med gitarr även där, blev för mycket. Det jag kör nu är ett elpiano på så höga toner att det mest blir blipp blipp sound av det. Någon som har några idéer? :P
I övrigt har jag inte testat med trummor o bas men jag tror tusan inte det ska vara något sådant.
Tokai:
Tror inte heller på bas och trummor. Men nåt lågfrekvent bör komma in lite senare. Långa toner. Från en synt, en cello - vet inte.
Förstår att sång är viktigt för dig men tror att du överdriver lite vad gäller efterklang och volym.
Annars gillar jag låten, verkligen. Känns lite indie. Lite mer lågmält skulle kunna bli bra.
Det jag dock önskar mest är mer variation i arret. Det måste hända mer.
Eddi:
Kan hålla med om att arret kanske kunde få en skjuts på nåt sätt men gillar låten som den är dock tycker jag att sångljudet är för starkt runt 400-900 hz typ vill ha en öppning uppått 1200 eller så så att det inte låter så burkigt vilket är fel att säga men du fattar vad jag menar... hoppas jag :)
MaxB:
--- Citat från: Tokai skrivet 31.08.2012, 20:52:19 ---Tror inte heller på bas och trummor. Men nåt lågfrekvent bör komma in lite senare.
Det jag dock önskar mest är mer variation i arret. Det måste hända mer.
--- Slut citat ---
I mitt huvud händer massor i låten. Lyssnade nyss då vi lagade kvällsmat, så här på fredagen efter att ha kommit hem från jobbet. Lite maltrikt öl smakade gott till det hela.
I mitt huvud kommer basen och lugna trummorna in här:
Verse
A palmtree reaches up
To a cloudless sky in blue
Å vad jag drömmer om att vara med i den här kreativa processen. Men det finns inte tid. Du ska veta att jag gillar det här mycket även om arret inte är färdigt i mitt huvud. Där är det en lugnare gitarr som kompar i början och en slidegitarr som kommer in innan din akustiska kompgitarr äntrar scenen. Strax efter det kommer, som nämts här ovanför, såväl trummor som bas - och körstämmor, som dels sjunger med i texten dels kanske ersätter eller kompletterar nuvarande mellotronkörer.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida