Forum > Demolåtar
Tigersoul - No regrets (I'm free)
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 05.09.2012, 21:00:58 ---Nu är den riktigt nära "The final" i mitt huvud. Det här är den absolut bästa versionen hittills. Jag har älskat plinget i elpianot och var rädd att du sabbat eller avlägsnat det nu men jag saknar inte nånting nu.
Din låt får mig att tänka på Lou Reed, Nico och Velvet Underground typ "Sunday morning"
Två små saker som jag tycker återstår...
1) Mellotronkörerna är fortfarande ganska statiska där uppe på höga toner. Testa istället att ta ner mellotronljuden en oktav eller testa mellotronkör med få toner fram till 70 sekunder. Jag gillar mellotron då man spelar en ton i taget men spelar samma ton i två oktaver. Testa gärna att från början ända till 70 sekunder köra mellotronljudet med bara E - F# - E - F# - med tumme och lillfinger (en oktav emellan) på respektive ackord. Jag brukar ha lätt reverb eller en försiktig stereowidener på det ljudet. Snälla testa! PM:a mig en verre med det, om du inte gillar det - för min skull, snälla!
Sen kan du göra vad du vill med mellotronen! :wub:
2) Slutet kan göras elegantare. Vid 224 (eller kanske 226) sluta med:
A (ett rakt lugnt ackord på gitarren)
I am free
Bas, trummor, gitarrsolo allt är så djävla skönt och det låter superbra proddat nu! Tack för att du bjuder på det här!
Principen för en enkel mellotronton:
&t=54s
Sunday morning med sitt klockspel:
--- Slut citat ---
- Du tänker nu alltså att man bara har kvar kvinten i ackorden (tredje tonen) och lägger till samma ton en oktav längre ner eller upp på detta. Dvs ackordens kvintar oktaviserat, har jag förstått rätt då? Mao det börjar med E i 2 oktaver på A ackordet och byter till F# i 2 oktaver på Dmaj7 ackordet? *skrattar*
- O slutet, du menar alltså att kompgitarren upphör redan på ordet free? o endast mellotron kvarstår, eller ska mellon stanna där också? Vart ska jag då göra av mitt fågelkvitter *sliter sitt hår* ok jag skämtar ;) om hårslitningen!
Min hemmamastring lyckades mao i övrigt? I'm impressed, det enda jag noterade var att mina öron blev trötta utav tusan när jag ständigt begärde ut detaljerad information om "låter det bättre så här, eller så här" ;)
MaxB:
--- Citat från: MaxB skrivet 05.09.2012, 21:00:58 ---1) ...ända till 70 sekunder köra mellotronljudet med bara E - F# - E - F# - med tumme och lillfinger (en oktav emellan) på respektive ackord.
I am free
--- Slut citat ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 05.09.2012, 21:46:30 ---- Du tänker nu alltså att man bara har kvar kvinten i ackorden (tredje tonen) och lägger till samma ton en oktav längre ner eller upp på detta. Dvs ackordens kvintar oktaviserat, har jag förstått rätt då? Mao det börjar med E i 2 oktaver på A ackordet och byter till F# i 2 oktaver på Dmaj7
--- Slut citat ---
Jag antar att det heter som du säger. Precis så tänkte jag, en ton (oktav) per ackord,
ganska säker på att det är som du beskriver det. Får man beställa en sån?
--- Citat från: tigersoul skrivet 05.09.2012, 21:46:30 ---- O slutet, du menar alltså att kompgitarren upphör redan på ordet free? o endast mellotron kvarstår, eller ska mellon stanna där också?
--- Slut citat ---
Ja, lyssna vid 222-224 så hör du var, jag menar. Sluta med ett A-ackord på 'free' i I am free.
Varken gitarren eller sången finns med där... ännu.
Tona ner mellotronkören samtidigt. Då blir det i mina öron ett proffsigare slut också. :wub:
Ja, du har verkligen lyckats bra med den här!
jonnerstone:
Låter väldigt bra och skönt detta. Enda synpunkterna jag har är arr-mässigt. Jag skulle delat upp andra versen i två och kört en refräng mellan.
Typ:
A palmtree reaches up
To a cloudless sky in blue
The sand is white and warm
As I walk toward the sea (och istället för "I'm free" här så kör du igång refrängen där ordet free skulle varit, utan att slå av, kanske bara ett lite smakfullt fill)
And even if my time is gone
I have no regrets, my soul is cleansed, from shame… (och istället för "I'm home" så kör du trumfillet där istället på den takten och fortsätter sen på andra delen av versen och sen vidare som det är nu)
På så sätt håller du låten vid liv lite längre och du kan dessutom tillföra nån stämma eller nåt på sista delen av versen för att höja intresset ytterligare.
Annars en riktigt skön låt.
Micke
cykeln:
Det går framtåt med totalen
men jag tror jag gillade klockorna bättre än flöjten - skulle bara ha varit något högre.
osså är det det där med den ihållande "statiska mattan" :D
Men i övrigt är det kanon
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 05.09.2012, 22:13:04 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 05.09.2012, 21:00:58 ---1) ...ända till 70 sekunder köra mellotronljudet med bara E - F# - E - F# - med tumme och lillfinger (en oktav emellan) på respektive ackord.
I am free
--- Slut citat ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 05.09.2012, 21:46:30 ---- Du tänker nu alltså att man bara har kvar kvinten i ackorden (tredje tonen) och lägger till samma ton en oktav längre ner eller upp på detta. Dvs ackordens kvintar oktaviserat, har jag förstått rätt då? Mao det börjar med E i 2 oktaver på A ackordet och byter till F# i 2 oktaver på Dmaj7
--- Slut citat ---
Jag antar att det heter som du säger. Precis så tänkte jag, en ton (oktav) per ackord,
ganska säker på att det är som du beskriver det. Får man beställa en sån?
--- Citat från: tigersoul skrivet 05.09.2012, 21:46:30 ---- O slutet, du menar alltså att kompgitarren upphör redan på ordet free? o endast mellotron kvarstår, eller ska mellon stanna där också?
--- Slut citat ---
Ja, lyssna vid 222-224 så hör du var, jag menar. Sluta med ett A-ackord på 'free' i I am free.
Varken gitarren eller sången finns med där... ännu.
Tona ner mellotronkören samtidigt. Då blir det i mina öron ett proffsigare slut också. :wub:
Ja, du har verkligen lyckats bra med den här!
--- Slut citat ---
- Ska testa båda förslagen, återkommer med en försöksversion ;)
--- Citat från: jonnerstone skrivet 05.09.2012, 22:54:17 ---Låter väldigt bra och skönt detta. Enda synpunkterna jag har är arr-mässigt. Jag skulle delat upp andra versen i två och kört en refräng mellan.
Typ:
A palmtree reaches up
To a cloudless sky in blue
The sand is white and warm
As I walk toward the sea (och istället för "I'm free" här så kör du igång refrängen där ordet free skulle varit, utan att slå av, kanske bara ett lite smakfullt fill)
And even if my time is gone
I have no regrets, my soul is cleansed, from shame… (och istället för "I'm home" så kör du trumfillet där istället på den takten och fortsätter sen på andra delen av versen och sen vidare som det är nu)
På så sätt håller du låten vid liv lite längre och du kan dessutom tillföra nån stämma eller nåt på sista delen av versen för att höja intresset ytterligare.
Annars en riktigt skön låt.
Micke
--- Slut citat ---
- Hmm, breaka i mitten av ANDRA versen enbart alltså men behålla den första likadant? Låter lite strukturellt rörigt i mina öron så här på teoretiskt nivå, aldrig arrat på det sättet, men jag blir lite nyfiken på hur det skulle låta även om jag är tveksam.
--- Citat från: cykeln skrivet 05.09.2012, 23:45:59 ---Det går framtåt med totalen
men jag tror jag gillade klockorna bättre än flöjten - skulle bara ha varit något högre.
osså är det det där med den ihållande "statiska mattan" :D
Men i övrigt är det kanon
--- Slut citat ---
- Det är 1-1 då på klockor vs bleep's - det är nog ungefär så jag känner också, jag kan inte bestämma mig riktigt.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida