Forum > Demolåtar

Tigersoul - No regrets (I'm free)

<< < (6/13) > >>

MaxB:

--- Citat från: equality skrivet 04.09.2012, 00:21:01 ---Blev ju jättebra! Luftig och skönt laidback. Nej, country hade inte alls passat.  :D Tycker mixen sitter fint och ljudkvaliteten perfa. Härligt ljud på visparna, riktiga? Det enda i arret som jag har synpunkter på är mellotronen som kunde fått vila emellanåt. (f'låt Max)

--- Slut citat ---

Dina synder är dig förlåtna!  B) Jag gillar inte mellotronspelet här. För diskantigt och statiskt och passar inte i övriga ljudbilden! För övrgt är låten suverän även elpianot som låter som klockspel.

Jag är här nu:
http://monark.shivas.se/loggbok/loggbok.htm

Eddi:
Nej det är inte diskant jag saknar snarare klarhet - jag gissar att en plugg smetar ut ljudet lite väl mycket - jag pratar sången här och inget annat.

Roffe H:
Hallå Tigersoul  :D

Fin låt, sköna stämmor och insticken på gitarren sitter där de ska. Jag gillar också hur du bygger upp dina låter, alltid fin dynamik. Skulle kanske tänka på dynamiken även när det gäller orgeln som enligt min smak ligger, ganska mycket, på hela låten.
I övrigt jobba på, det kommer att bli en riktigt bra låt.
mvh Roffe H  :)

tigersoul:
Påtade ihop en ny version o funderade på ett o annat som tipsats om. Här har jag:

- Lagt på en orgel med basen o trummorna för att ge lite mer kropp åt mellotron körerna. Jag har provat en jäkla massa saker med dessa körer, dämpa dem, tona ut dem, EQ'a om dem... BLAH... ingenting låter särskilt bra. Så det här fick vara en mellanväg för stunden medan jag tänker över situationen. Du har rätt Max, de kunde definitivt vara lite mer busy än o bara lägga enkla treklanger överallt. Ska titta på den möjligheten.

- Gett lite mer luft åt hela arr'et i mastringsteget. Jag provade att peta runt med pluggen men hittade inte så mkt "smet" som rimligen skulle förstöra luften, det är snarare saker pålagda som ökar "prescence". Kanske har jag för mkt saturation? Jag tycker dock personligen att det inte alls låter så tokigt. Men då lyssnar jag på "luftiga" detaljerade högtalare även för normal lyssning så det kanske är en faktor.

Vad tusan gjorde jag mer...

- Ändrade elpiano-klockspelet till en flöjt, tycker det blev bra, kommentar?

- Även gjort lite lätt snäll mastring för att få in lite mer luft o "skimmer" men det är  varsamma grejor, vi talar 0.5db eq o en aning med excitern. dock ändå på intet sätt säker att det ska vara där. Limiterad lite lätt som innan också.

Trummorna är för övrigt inga riktiga grejor men visst FAN låter de bra för o vara plugg? o det är ingenting på dem, varken EQ eller kompressor kunde tillföra något. Inte ens jämnat ut nivåerna på anslagen, mums liksom...

Så, går det åt rätt håll eller drog det iväg åt pipsvängen nu *skrattar*

MaxB:
Nu är den riktigt nära "The final" i mitt huvud. Det här är den absolut bästa versionen hittills. Jag har älskat plinget i elpianot och var rädd att du sabbat eller avlägsnat det nu men jag saknar inte nånting nu.

Din låt får mig att tänka på Lou Reed, Nico och Velvet Underground typ "Sunday morning"

Två små saker som jag tycker återstår...

1) Mellotronkörerna är fortfarande ganska statiska där uppe på höga toner. Testa istället att ta ner mellotronljuden en oktav eller testa mellotronkör med få toner fram till 70 sekunder. Jag gillar mellotron då man spelar en ton i taget men spelar samma ton i två oktaver. Testa gärna att från början ända till 70 sekunder köra mellotronljudet med bara E - F# - E - F# - med tumme och lillfinger (en oktav emellan) på respektive ackord. Jag brukar ha lätt reverb eller en försiktig stereowidener på det ljudet. Snälla testa! PM:a mig en verre med det, om du inte gillar det - för min skull, snälla!
Sen kan du göra vad du vill med mellotronen!  :wub:

2) Slutet kan göras elegantare. Vid 224 (eller kanske 226) sluta med:

A              (ett rakt lugnt ackord på gitarren)
I am free

Bas, trummor, gitarrsolo allt är så djävla skönt och det låter superbra proddat nu! Tack för att du bjuder på det här!

Principen för en enkel mellotronton:
&t=54s
Sunday morning med sitt klockspel:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion