...som notoriskt blötdjur som får en del kritik för frikostig akustik så vill jag hellre tala för djup än bredd

Det är ju ett (nästan) 4-dimensionellt space man har att skapa ljud i bredd, djup, tid och (nåja) höjd. 2 mikars (gärna hybrid X-position) inspelningar av några instrument i en levande lokal kan ge en upplevelse av något större än "bara 2 mikar".
Punktformade ljudkällor finns knappast - jo i heldämpade rum, till viss del då - men de flesta har någon slags utbredning. Panorerad mono med fake-akustik är man ju van vid sedan 24-spårsbandarna kom och är något slags Steely Dan-ideal som sjunger (?!) tydlighetens lov. I ett levande rum en bit från högtalarna kan man få tillbaka lite rumskänsla - kanske Eastlake-trenden uppmuntrade panorerad mono, emedan LEDE-designen uppmuntrade breddning? Svammel svammel...

Nu låter man som HiFi-fanatiker från Opus-3 möjligen, men det jag faktiskt inspireras av är västkust-tradidtionens "BiggerThanLife"! Klanger som inte finns i verkligheten!

En 3-meters gitarr eller körer som dyker upp inne i huvudet, mysko skimmer-effekt över en aldrig så äkta stråksektion, ekon som fastnar och vägrar dö - jag vill förmedla en (fantasi)upplevelse och inte delge ett ljud-dokument
Edit: Hr. Tretow's ABBerier inte att förglömma som inspiration