Kontrollrummet

Kromatiska munspel. Thoots T eller Stevie W?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjaba, det är jag igen.... haha.

Jag har en hyfsad talang för munspel, spelar både på "dra-inåt-metoden" för blues, både rent ljud och vråldistat genom gitarrstärkaren, samt att jag spelar melodier med "blås-utåt-metoden" stil liknade Neil Young och även Dylanliknande när man bara andas in o ut lite lagom i takt. (Ni som tycker Dylans munspelande är kasst, har ni hört Lundell då?)

Nu vill jag skaffa ett kromatisk spel igen, har haft ett par såna för länge sen som blivit fulla av sand och fått knappen bortbryten.... Men vilken modell är att föredra? Det finns väl två huvudsakliga sound jag gillar, kan inte välja vad som skulle vara snyggast, det är ju Thoots Thieleman och Stevie Wonder. Vad blåser gubbarna i? Jag är ju ute er att spela rena melodier, hellre ett snyggt än starkt ljud.

Alla tankar kring detta vore super att få del av.

Sug o blås - 55
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vet ej. Har ett men använder det aldrig. Trögt och många decennier gammalt är det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag var i Kroatien  häromåret och lyckades komma över ett kroatiskt munspel.
Det var inget sug efter det så det var lätt at få tag i. Blev väl antagligen blåst på affären.
Har för mig att Thoots T brukade använda ett serbiskt munspel och tror att Stevie W
för det mesta använde ett akrobatiskt minspel, men är lite osäker på den punkten.....
/Asti t.f. munljudsproducent
« Senast ändrad: 25.08.2012, 21:50:35 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag var i Kroatien  häromåret och lyckades komma över ett kroatiskt munspel.
Det var inget sug efter det så det var lätt at få tag i. Blev väl antagligen blåst på affären.
Har för mig att Thoots T brukade använda ett serbiskt munspel och tror att Stevie W
för det mesta använde ett akrobatiskt minspel, men är lite osäker på den punkten.....
/Asti t.f. munljudsproducent

Septiskt munspel?  :o


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag köpte ett c-dur kromatiskt för en tid sedan, med halvtonshöjningsknapp. Tror att det var ett "North star". Affären hade inte Hohnerspelen inne, så jag tog lågprismärket.
Det har otäcka bitoner när jag drar in på vissa toner så det behövs nog lite filande på blecken. Det gör jag med viss fasa eftersom det lätt kan bli lite falskt om man filar för mycket.
Tror nog att det är som med mycket annat man får vad man betalar för och jag skulle nog väntat och köpt ett kvalitetesspel även om det går på över tusenlappen för ett kromatiskt. :)

När det gäller bluesspelen så har jag ett par Hering och några Lee oskar vilka båda märkena fungerar utan något som helst problem.   :)