Forum > Demolåtar
Tigersoul - Faller (ny version nu lite mer utvecklad)
Eddi:
--- Citat från: tigersoul skrivet 24.08.2012, 19:21:44 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 24.08.2012, 17:40:52 ---Sådärja! Stämmorna är inte så tydliga att man hör magstödets vara eller icke vara - men du fick ju till en shysst låt på köpet! Dessutom inspirerar den, så pass att jag känner mig sugen på att spela kompgitarr med lite licks mellan ackorden. Det är ett gott betyg och tecken på att låten är luftig, vilket jag tycker är positivt.
Trevlig helg på dig!
--- Slut citat ---
Nej det är för mycket instrument på gång för att kunna utröna det, jag labbade lite mer högre nivåer på körerna men då blev det bara för mycket men som du säger, börjar likna en riktigt schyst låt istället ;) Ska definitivt skriva klart den, antar det handlar om blott en vers till o på sin höjd något slags stick. Är ju inte fel att ha en rocklåten i erfarenhetsbanken!
--- Citat från: Eddi skrivet 24.08.2012, 19:14:26 ---Nja ja nä med dom stora skillnaderna i toner på kören så tycker jag faktiskt att det låter väldigt konstlat jag antar att du bara har kört Melodyn på detta. När det gäller gurasolot så spar gärna det du har men lägg till vänster och gör ytterligare ett liknande till höger.
--- Slut citat ---
- Alla stämmor är faktiskt insjungna "som de skall" och har inte flyttat runt något alls i melodyne. Om jag inte minns helt fel drog jag dem bara genom en väldigt light, automatiskt, autotune för att räta ut någon ev minimal drift men jag hörde ingen skillnad på innan och efter så det var ganska rena, raka toner från början helt enkelt. Jag tycker det låter riktigt bra, sen är ju jag ovan vid körer o det här är det absolut första försöket med det i huvud taget men jag känner mig rätt nöjd. Utrymme för utveckling dock? absolut, som alltid! ;)
Det här med elgitarrsolot blev jag nyfiken på dock. Du tänker alltså en regelrätt utpaning till vänster o sedan en ny inspelning med nästan samma, men med en något varierad stämma, förstår jag saken rätt då? jag har som sagt ingen vana av distade elgitarrer i huvud taget på inspelningar så får gärna komma med förslag o förklara hur du menade ;)
I övrigt: alla: trevlig helg på er! ;)
--- Slut citat ---
Då måste jag lyssna igen med studiolurarna lågger du så höga stämmor verkligen... ok. Och ja du förstår helt rätt med gurasolot som det är nu är det inte så jättebra men med ett kompletterande i andra kanalen så kan det bli väldigt bra 1+1=3 liksom.
Eddi:
Jepp har lyssnat igen - och jag tycker överstämman är muddig - utan orsak eftersom det ju är äkta - ta bort leaden en stund och fixa till stämman så den går fram ordentligt (med EQ) lägg sedan på leaden igen så att det låter bra tillsammans får bli mitt råd.
tigersoul:
--- Citat från: Eddi skrivet 24.08.2012, 19:57:26 ---Jepp har lyssnat igen - och jag tycker överstämman är muddig - utan orsak eftersom det ju är äkta - ta bort leaden en stund och fixa till stämman så den går fram ordentligt (med EQ) lägg sedan på leaden igen så att det låter bra tillsammans får bli mitt råd.
--- Slut citat ---
Alla tre stämmorna har samma kompressor o EQ inställningar, det är rätt mkt bas bortklippt men kan inte säga exakt hur mycket där jag sitter. Borde vara bortklippt bas nog för att inte vara muddig iaf, eller tänkte du på något annat med muddig? Jag ska titta på det senare o se om jag kan höra detsamma ;)
Eddi:
--- Citat från: tigersoul skrivet 24.08.2012, 20:01:11 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 24.08.2012, 19:57:26 ---Jepp har lyssnat igen - och jag tycker överstämman är muddig - utan orsak eftersom det ju är äkta - ta bort leaden en stund och fixa till stämman så den går fram ordentligt (med EQ) lägg sedan på leaden igen så att det låter bra tillsammans får bli mitt råd.
--- Slut citat ---
Alla tre stämmorna har samma kompressor o EQ inställningar, det är rätt mkt bas bortklippt men kan inte säga exakt hur mycket där jag sitter. Borde vara bortklippt bas nog för att inte vara muddig iaf, eller tänkte du på något annat med muddig? Jag ska titta på det senare o se om jag kan höra detsamma ;)
--- Slut citat ---
Jo men det kanske inte är rätt troligen ska du ha högre EQ på stämmorna än på leaden liksom reverb det är ju det som ger skjutsen.
tigersoul:
--- Citat från: Eddi skrivet 24.08.2012, 20:52:53 ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 24.08.2012, 20:01:11 ---
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Jo men det kanske inte är rätt troligen ska du ha högre EQ på stämmorna än på leaden liksom reverb det är ju det som ger skjutsen.
--- Slut citat ---
- Jag var otydlig tyvärr, jag menade att jag har samma EQ på alla kör stämmor, o att denna är betydligt högre än den för leadsången. Men jag ska kika närmare här senare eller om det blir imorgon kanske ska ha lite fredagkväll också mer av formen äta god mat o slappa med frugan ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida