Forum > Demolåtar
Tigersoul - Faller (ny version nu lite mer utvecklad)
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 23.08.2012, 20:11:24 ---
--- Citat från: tigersoul skrivet 23.08.2012, 12:47:31 ---- C? vart tusan kom det ifrån, får kika närmare, och jo jag tänkte jag skulle dra in "riktiga" körer idag här lite senare. Provar rena "aah" får vi se vad som händer. Förstår fortfarande inte vad C't kommer ifrån dock.
Här har du en visuell version på stämmorna jag drog fram, vart är C't *skrattar*
http://d.pr/i/VgIa
http://d.pr/i/z672
--- Slut citat ---
Som jag sa tittar jag inte på toner utan lyssnar men får erkänna att jag nu tittat och provspelat tonerna på pianot. Jag har samma fråga som du gällande C - vi lämnar det bakom oss B)
Men nu ska jag lyssna på nyaste inspelningen innan jag ska måla fönster och dörrfoder.
Edit: Ja, körstämmorna du levererar låter bättre än de andra men lägg till D C# B (svenska gamla H) istället för B A G# på ena sidan och lägg in B A G# som en tredje körstämma i mitten istället. Tror den kan låta bättre.
Kören här fungerar som kör även om den skulle kunna vara fetare (finns tips från Clemens i denna tråd som jag tror går att applicera på körstämmor också för att få det fett). Dock var inte min grundtanke att det skulle bli bästa körarret utan jag såg det som en del i din hemläxa att sjunga två nakna körstämmor, en på varsin sida, för att kunna träna och lyssna på magstödet. I den här mixen kan inte jag det. Du gör förstås som du vill men det var min tanke...
--- Slut citat ---
- Helt okej med hur du lyssnar jag var bara osäker på var C't fanns (jag kunde ju ha tänkt fel te.x)
Jag blev nog lite "för" seriös med låten o det känns inte som ett tränings-arr riktigt längre. Jag funderar nästan på att flytta ut hela stäm-TRÄNINGS-projektet till något eget liten lek med bara röster för att få det tydligt och fint. Här kommer jag ändå aldrig få det att höras särskilt väl med distade gitarrer o grejor. Ska kika på en tredje stämma dock o en förändrad andra som du tipsade om ovan för att fläska ut det ytterliggare lite. Ska även kika posten, nu när jag blivit lite varm i kläderna på dessa läskiga körer jag aldrig vågat mig på tidigare. Nu är jag nästan nyfiken istället, är så man blir sugen o göra någon träningsgrej a la stämsången i Ronja rövardotter där eller något *skrattar*
--- Citat från: bjurte skrivet 23.08.2012, 21:07:02 ---Mycket kackel här.. :D
Kan inte bidra med så mycket handfasta sångråd,men ville bara säga
Att jag gillar låten även om den är ganska standard och att du sjunger riktigt bra..
--- Slut citat ---
- Tackar! Jo låten är ganska standard det håller jag med om även om jag nu i efterhand tycker gitarrsolot låter himla suspekt och oväntat i tonerna men ja arr o stuk o så är ganska standard. Det är min första regelrätta rocklåt så det är nog lite medvetet att få till en "standard" låt innan man ger sig på att vara unik o prägla det hela. Jag är inte så van vid elgitarr i huvud taget.
Uppdaterat den nu med lite tajtare gitarrer o annat småfix, dock inte pulat mer med stämmor än det blir nog inte förrän imorrn.
Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j
EDIT: Läst lite i den där tråden nu, ja jisses finns ju hur många sätt som helst för att "feta på" ljudet. Känns som man kan lära sig precis hur länge som helst o exakt så är det väl ;)
tigersoul:
Då har jag provat dina förslag Maxb, och jag måste ju säga att det blev riktigt bra efter lite panande o nivåjusteringar! Efter mycket obeslutsamhet la jag lägsta kören på -40 (64 max) mellan-kören på -20 och höga kören på +40. Jag kom fram till att den låga stämman inte påverkar stereobilden nämnvärt eftersom den ligger nära melodistämman. Därför passade mellankören bra någonstans halvvägs till den vänsta körpositionen. Rätta mig gärna om jag tänker knasigt här men jag tycker det låter "rätt" nu dvs jämnt utspritt och med leadstämman kvar ensam i mitten. Det är ganska hett mixade körer kanske men jag tycker det låter jäkligt fläskigt o skönt!
EDIT: Måste säga efter några genomlyssningar till att jag gillar det riktigt ordentligt alltså! Särskilt vissa toner. Den höga stämman på "sitt liv" sitter ju som en smäck verkligen i harmoni med leadsången. Trots att de tonerna för övrigt var ganska höga o jobbiga att sjunga utan falsett men det låter riktigt bra mixat.
Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j
Uppdaterad version i första posten som vanligt. (snart)
PS: hör ni ingen skillnad på soundcloud klippet är ni för snabba den tar 5-10 minuter på sig att uppdatera sig har jag märkt.
MaxB:
Sådärja! Stämmorna är inte så tydliga att man hör magstödets vara eller icke vara - men du fick ju till en shysst låt på köpet! Dessutom inspirerar den, så pass att jag känner mig sugen på att spela kompgitarr med lite licks mellan ackorden. Det är ett gott betyg och tecken på att låten är luftig, vilket jag tycker är positivt.
Trevlig helg på dig!
Eddi:
Nja ja nä med dom stora skillnaderna i toner på kören så tycker jag faktiskt att det låter väldigt konstlat jag antar att du bara har kört Melodyn på detta. När det gäller gurasolot så spar gärna det du har men lägg till vänster och gör ytterligare ett liknande till höger.
tigersoul:
--- Citat från: MaxB skrivet 24.08.2012, 17:40:52 ---Sådärja! Stämmorna är inte så tydliga att man hör magstödets vara eller icke vara - men du fick ju till en shysst låt på köpet! Dessutom inspirerar den, så pass att jag känner mig sugen på att spela kompgitarr med lite licks mellan ackorden. Det är ett gott betyg och tecken på att låten är luftig, vilket jag tycker är positivt.
Trevlig helg på dig!
--- Slut citat ---
Nej det är för mycket instrument på gång för att kunna utröna det, jag labbade lite mer högre nivåer på körerna men då blev det bara för mycket men som du säger, börjar likna en riktigt schyst låt istället ;) Ska definitivt skriva klart den, antar det handlar om blott en vers till o på sin höjd något slags stick. Är ju inte fel att ha en rocklåten i erfarenhetsbanken!
--- Citat från: Eddi skrivet 24.08.2012, 19:14:26 ---Nja ja nä med dom stora skillnaderna i toner på kören så tycker jag faktiskt att det låter väldigt konstlat jag antar att du bara har kört Melodyn på detta. När det gäller gurasolot så spar gärna det du har men lägg till vänster och gör ytterligare ett liknande till höger.
--- Slut citat ---
- Alla stämmor är faktiskt insjungna "som de skall" och har inte flyttat runt något alls i melodyne. Om jag inte minns helt fel drog jag dem bara genom en väldigt light, automatiskt, autotune för att räta ut någon ev minimal drift men jag hörde ingen skillnad på innan och efter så det var ganska rena, raka toner från början helt enkelt. Jag tycker det låter riktigt bra, sen är ju jag ovan vid körer o det här är det absolut första försöket med det i huvud taget men jag känner mig rätt nöjd. Utrymme för utveckling dock? absolut, som alltid! ;)
Det här med elgitarrsolot blev jag nyfiken på dock. Du tänker alltså en regelrätt utpaning till vänster o sedan en ny inspelning med nästan samma, men med en något varierad stämma, förstår jag saken rätt då? jag har som sagt ingen vana av distade elgitarrer i huvud taget på inspelningar så får gärna komma med förslag o förklara hur du menade ;)
I övrigt: alla: trevlig helg på er! ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida