Kontrollrummet

Roffe H - En ny version av "A Bossa Da Noite" med Marruschkka på sång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag tycker låten lyfte ett snäpp tack vare sången. Har även lyssnat på era goda råd. Pianot är nedraget och förhoppningvis inte lika framtonat. Kompet har jag försökt få lite mer föjsamt och saxarna spelar inte lika mycket som i de första versionerna.

mvh Roffe H  :)

« Senast ändrad: 17.08.2012, 09:08:39 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mycket soft och skönt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Mycket behaglig musik :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kompet kändes lite stolpigt, som att det inte riktigt hänger ihop och inget direkt flyt tycker jag. Saxen/saxarna tycker jag har karaktären av ett blåsarr som stöder en melodi snarare än att stå på egna ben.

Vid 2.43 händer något konstigt rytmiskt sett. Ett fill i "fel" beat?

Lite väl försiktigt spel möjligen.

För att liva upp detta så skulle jag gasat på lite mer på saxen och kanske också addera något i rytmen som stadgar upp det hela något.



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra spel men jag tror att helhetsintrycket skulle förbättras om du inte kör saxen hela tiden.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hallå Eddi och Wernborg

Ska kolla upp det där med för mycket saxspelet och det konstiga vid 2,43, samt kompet. Har inte tänkt på det tidigare.
Tack för att jag får låna era skarpa öron. Ska se vad jag kan gör tills i morgon.

mvh Roffe H  :huh:

Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gör ett nytt försök med bossan.

Följde Wernborgs och Eddis råd och ändrade på kompet samt lite småfel här och där!

mvh Roffe H  :huh:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt! Kan väl tycka att pianot gör lite för mycket utsvävningar,
hade föredragit ett mer återhållsamt spel där...
Skönt ljud i saxen och bra frasering i spelet. Här kanske lite mer
utflykter/variation vore bra, men även så här är det mycket njutbart.
Skön musik!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt! Kan väl tycka att pianot gör lite för mycket utsvävningar,
hade föredragit ett mer återhållsamt spel där...
Skönt ljud i saxen och bra frasering i spelet. Här kanske lite mer
utflykter/variation vore bra, men även så här är det mycket njutbart.
Skön musik!
/Asti


Hej Asti

Jag tror jag nöjer mig med att försöka hitta ett lugnare piano, sedan tror jag det får vara bra. Ev kommer ett "sångpålägg" och då får det inte vara för mycket utsvävningar utan rätt återhållet.

mvh Roffe H  :)

« Senast ändrad: 15.08.2012, 15:10:29 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nytt piano på "A Bossa Da Noite". Asti tyckte att pianisten tog lite för stora svängar.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
*diggar* kan inte låta bli o nynna da-di-dam-dam ;)

Väntar med spänning på någon häftig collab med den där tutan inte illa!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nytt piano på "A Bossa Da Noite". Asti tyckte att pianisten tog lite för stora svängar.

mvh Roffe H  :)
Du ska kanske invänta lite fler kommentarer innan du tar mig på orden.
Jag kan mycket väl vara ute och cykla.... :rolleyes:
Men jag tycker att det låter bättre när gitarren kommer fram och pianot
inte stökar till det. Tycker fortfarande det finns ett par ställen med "snabbt"
pianospel, som stör det lugna, finstämda intrycket. Men det är bara jag det.  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nytt piano på "A Bossa Da Noite". Asti tyckte att pianisten tog lite för stora svängar.

mvh Roffe H  :)
Du ska kanske invänta lite fler kommentarer innan du tar mig på orden.
Jag kan mycket väl vara ute och cykla.... :rolleyes:
Men jag tycker att det låter bättre när gitarren kommer fram och pianot
inte stökar till det. Tycker fortfarande det finns ett par ställen med "snabbt"
pianospel, som stör det lugna, finstämda intrycket. Men det är bara jag det.  :)
/Asti

Du fick mig att reagera (även om inte alla reagerar på samma saker), det räcker bra för mig. Det visar att du lyssnar och det tycker jag är viktigt. Alla får tycka till eller hur, sedan tar man själv till sig det man tycker passar.
Jag ska lyssna igen, fast jag tyckte det nya pianot var bättre. Kanske räcker med att dra ner det något eller helt enkelt ta bort det helt, jag får se.

mvh Roffe H  :)

« Senast ändrad: 16.08.2012, 01:09:44 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
*diggar* kan inte låta bli o nynna da-di-dam-dam ;)

Väntar med spänning på någon häftig collab med den där tutan inte illa!

Den som väntar på något gott...det kanske är nåt på G.

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Som sagt "tigersoul". Den som väntar på nåt gott...

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Häftigt !!!! :)
Det låter bra och jag gillar det här !!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fn.. va Sax 'Rullar' skitskönt..
Satt här och väntade på på Marre,och trodde hon var bortplockad,men se där efter halva låten hördes hon,kanske lite för låg och frammför allt alldeles för torr..
Hon ligger inte riktig i musiken om du förstår vad jag menar..
Sedan kan jag sitta här och önska lite 'vassa' övertoner från saxen någon gång,fast det här är kanske fel musik för sånt?
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fn.. va Sax 'Rullar' skitskönt..
Satt här och väntade på på Marre,och trodde hon var bortplockad,men se där efter halva låten hördes hon,kanske lite för låg och frammför allt alldeles för torr..
Hon ligger inte riktig i musiken om du förstår vad jag menar..
Sedan kan jag sitta här och önska lite 'vassa' övertoner från saxen någon gång,fast det här är kanske fel musik för sånt?


Hallå Bjurte

Kul att du gillar det hela.  B) Visst är det så, har man lyssnat mycket på Getz och grabbarna, så spelar men helst lite soft sax, särskilt på bossor. Jo, Marres sång blev så här, hon ville ha den lite "layed back" så att säga. Men saken går alltid att ompröva, vi får fundera. Tack för dina synpunkter, sånt är alltid värdefullt och välkommet, man får liksom tänka till lite...

mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Fn.. va Sax 'Rullar' skitskönt..
Satt här och väntade på på Marre,och trodde hon var bortplockad,men se där efter halva låten hördes hon,kanske lite för låg och frammför allt alldeles för torr..
Hon ligger inte riktig i musiken om du förstår vad jag menar..
Sedan kan jag sitta här och önska lite 'vassa' övertoner från saxen någon gång,fast det här är kanske fel musik för sånt?


Hej! Kan nog hålla med om att jag befinner mej i ett annat rum här med låg volym och lite för torr stämma. Jag tänkte ju som så att jag inte skulle vara så dominerande, låta det briljanta sax-spelet komma i första hand, men när jag lyssnat flera ggr så känns det som att jag ska sjunga lite mer i den här, framförallt tidigare än 1:42, så det får fixas till då :D Tack för din recension, det kommer bli bättre!
Häftigt !!!! :)
Det låter bra och jag gillar det här !!!

mvh

Kul att du gillar pxm,but more is to come!

Roffe:ditt saxofonspel är helt briljant och de här sköna brasse-harmerna fick igång mej verkligen, kuuul :rolleyes:

Vi gör som du tyckte från början, lägger in sång lite tidigare i låten, det tycker jag oxå nu efter en del lyssning!

/Marre
« Senast ändrad: 17.08.2012, 23:35:47 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan