Kontrollrummet

Synkproblem med mp3-filer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tänkte att jag skulle lajja lite med Wernis Collab-project,och laddar in MP3:an.
Enl. Wernis ska det hela börja på ettan,men jag har upplevt många gånger att det börjar ett par klick senare än ettan??(inte mycket men tillräckligt för att bli Gaaaalen)
Gör jag något fel ?? bifogar en väldigt uppförstorad bild som 'bevis',där man ser att det börjar strax efter 2:an i detta fall(en blanktakt i början)
OBS!! Detta gäller enbart när jag Importerar filer gjorda på andra Datorer.
Det jag spelar in själv,börjar alltid exakt på ettan!!
 :blink: :angry:
 



Admin: ändrade rubrik till passande ämne. / Wernborg
« Senast ändrad: 18.08.2012, 19:32:36 by Wernborg »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag upplever ibland samma sak och oftast beror det då på att mp3:an innehåller metainformation som av nån anledning lägger sig först i filen och skapar detta fenomen. Det är ju lätt åtgärdat genom att förstora upp grafiken så mycket det går med den lilla regeln längst till höger, då ser man tydligt var låten börjar och det är bara att justera in parten.

Har aldrig upplevt samma problem med rena wave/aiff filer så därför rekomenderar jag att exportera ut co-lab filer i wave/aiff istället. Lagringsutrymme är ju knappast nån issue i dagens läge plus att det är trevligare att göra pålägg över ett okomprimerat format.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Knasigt detta.

Jag testade mp3-filen genom att dra in den i ett nytt tomt projekt och då synkade den exakt mot metronomen. Fast jag kan som komplement också lägga upp en wav efter helgen.

Hade ofta detta bekymmer tidigare när jag körde Cubase, men har inte själv haft knas med synk på länge, men det vore riktigt skumt om det berodde på Cubase iofs.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Aja!! Fixade det genom att klippa bort 2/128 delar,sedan funkar det,men visst blir man frustrerad över allt rita/klippa/klistra spring.. :wacko: :D
Ett "Queen-Intro" med stämmguror och Sitar från 'Ravi Shankar' på väg..Dom kör även ett på mellanspelet och outrot..

PS. Igentligen Gillar jag Cubase... ;) 
« Senast ändrad: 17.08.2012, 17:55:21 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag upplever ibland samma sak och oftast beror det då på att mp3:an innehåller metainformation som av nån anledning lägger sig först i filen och skapar detta fenomen. Det är ju lätt åtgärdat genom att förstora upp grafiken så mycket det går med den lilla regeln längst till höger, då ser man tydligt var låten börjar och det är bara att justera in parten.

Har aldrig upplevt samma problem med rena wave/aiff filer så därför rekomenderar jag att exportera ut co-lab filer i wave/aiff istället. Lagringsutrymme är ju knappast nån issue i dagens läge plus att det är trevligare att göra pålägg över ett okomprimerat format.

Precis. MP3 är inget bra format att skicka ljudfiler till varandra. Ljuddata't i mp3 filer startar alltid (?) lite senare än okomprimerat. Om låten har ett lugnt tempo kan synken diffa hörbart mellan wav och mp3. Personligen gillar jag inte att importera bit-manglade och degenererade mp3 filer till ett projekt. Flac formatet borde vara en ok kompromiss.
« Senast ändrad: 17.08.2012, 21:40:27 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bjurte, jag tycker du ska ändra rubriken på tråden till vad det egentligen handlar om, synkproblem med mp3:or. Skrev nyss om det i Collabtråden och ser i denna tråd att jag är rejäl pucktvåa.  :D
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ändra rubriken!  B)  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Strålande!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Vad pratar vi om härdå,ko-blaffor ??  :rolleyes: :blink: :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte