Kontrollrummet

Håkan nilsson´s "Flying Saucers Studio" uppgradering med akustikbehandling mm.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har i några år letat lokaler att fixa studio i, men gett upp. Det är lätt att få tag i lokaler där allt är i betong, jag ville ha tag i en lagom lokal i en träkåk, det var omöjligt, så nu har jag gett upp och satsat en hel del på rummet hemma, det är där jag fått till bäst resultat förut. Det är dessutom så j-a skönt att bara ha tre meter från TVn eller köket in i mitt "spa" som jag kallar Flying Saucers Studio, jag är lite barnsligt förtjust i påhittade rymdgrejeor och usla filmer. Har även en bekant som blev knäpp på riktigt, han hade utläggningar om hur allt är i Rymden, tex så är Greve Dracula härskare över alla rymdsoldater osv... Nåt ska man väl kalla en studio? Jag har de här grejerna enbart för att leka med själv och mitt band, tänker inte spela in andra band, det verkar för jobbigt...

Nu tänkte jag lägga in ett par bilder..... Går det inte utan att redan innan ha dem på annan sajt?

Med datorer är det alltid kört - 55
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Gå in på forumbilder.se och ladda upp dina bilder så får du färdig kod att klistra in i ditt inlägg. Är nyfiken då jag själv står i startgroparna att fixa iordning min studio :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil

Ok, nu fick jag med en bild. Det första jag gjorde var att skaffa passiva JBL L50 monitorer, fick tag på väldigt fina med renoverade basar. Fina, och fina, de var nedkladdade med vit färg som jhag tog bort med Bums sen lackade jag dem, 2000 gav jag för lådorna. Köpte även en retro Luxman förstärkare för 2000, just nu vet jag inte om den eller min 90-tals Technics låter bäst.
Ungf samtidigt skaffad jag ett par öppna lurar, DT 990 Pro, de överträffar lätt ljudet i mina andra lurar ATH-M50 och DT250. Sen lyssnade jag på bra köpe-cd i lurarrna och kalibrerade högtalarna att låta ungf lika. JBL har en passiv volymkontroll på båd mid och diskantelementen, det är så klockrent att justera efter rummet på det viset, har man riktiga referenslurar att jämföra med är det ganska enkelt.

På bilden syns även mitt nyinförskaffade gamla läckra skrivbord. Hyllan på väggen är nybyggd den med, den tål nog fetare lådor än L50... Till höger hänger en Epiphone SG med bara alnico stallmick som låter skitbra, hur fin som helst att spela på, den kostade 750 kr hos Thomann, jag har den till slide, spelar tele annars.
« Senast ändrad: 13.08.2012, 19:56:13 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil

Portastudion vill ha många utombordare... Här syns en Line Audio stereopreamp, en EBS Micro Bass till direktinspelning av bas, en TC multibandkompressor, Rane DC24 kompressor (ruskigt bra) Audient Mico stereopreamp och en billig Alesis Mic Tube Duo, med rör i. Flera av grejorna har jag inte ens testat om de funkar, bara handlat o handlat...

Trevägs högtalare är nåt jag alltid gillat bättre än tvåvägs. Man snackar ju hela tiden om bas, mellanregister o diskant så varför inte göra högtalarna så. De bästa aktiva studiomonitorerna är ju också trevägs och asdyra. Jag har fortfarande en aktiv sub på golvet som komplement. Förr, med aktiva Event Studio Precision fick jag göra grova gissningar hur ljudet skulle bli i vanliga anläggningar, och satte jag på mig lurar blev ljudet totalt annorlunda. Nu låter det ungf lika, och det är fan så mkyt lättare att ställa nivåer och allting. JBL is the skit för mig. Små aktiva lådor gillas inte alls. Dyrt och dåligt...
« Senast ändrad: 13.08.2012, 21:04:12 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
"Riktiga" JBL är ofta riktigt bra. Verkar som att det inte hänt så mycket på en 20-30 år... Hade ett par L-100 ett tag men jag har så möe bråte att de fick "gå" för ett tag sedan. Skulle vilja få tag på ett par L-112 - är bland det bästa jag har hört!

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil

Backar man lite ser man hur jag satt upp absorbenter enligt Claes spegelmetod, monitorljudet ska inte kunna studs mot en vanlig vägg innan jag hör det på sweetspot. Sweetspot är utmätt på typ millimetern, fick hjälp av Wellnes Music med det där. Det var även han som tipsade om absorbenterna, jag köpte beg på på Blocket 16 stycken för ungf 100 kr styck, nypris på dem är ca 1000 kr styck!
Bastrumman på väggen har jag också skickat efter från thomann, har använt den ppå flera låtar. Pallen är en sk Garagepal från Biltema. Billig, stadig o bra, jag har med den jämt när jag spelar live.
Kontorsstolen är en billig från Jysk, tycker den är hur skön som helst.
Under skrivbordet skymtar subben, en Prodipe 10. JBLarna spelar fullrange, sen har jag delningen på subben på lägsta, tror det är 50 hz, och så smyger jag upp volymen på den väldigt försiktigt, brukar testköra Bob Marleys "Is this love" för att få lagom fläsk, det ljudet är helt perfekt...
Som ni förstår så är det bara ett rum i min studio, live och mix i samma. Ingen glasruta alls... Kan vara en fördel att slippa springa mellan två rum, trummisen kan sitta kvar och lyssna i monitorerna. Risken är att man glömmer att stänga av dem när man spelar in...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil

Här skruvar jag upp absorbenter i trumhörnet, sätter fästena på 50 mm träklossar.

« Senast ändrad: 13.08.2012, 20:49:46 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil

Mer utombordare på vänsterflajen: Litet Lexiconreverb, Passiv volymkontroll till monitorerna,
TC Finalizer Plus till mastring bla
Lexicon MPX1, den burken driver mig till vansinne. Fick bra ljud iúr den första gången idag, det tog ett par tre månader...
Behringer lurförstärkare, riktigt bra grej sen jag fick skicka in den på lagning pga surr på en kanal.
« Senast ändrad: 13.08.2012, 20:51:35 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
"Riktiga" JBL är ofta riktigt bra. Verkar som att det inte hänt så mycket på en 20-30 år... Hade ett par L-100 ett tag men jag har så möe bråte att de fick "gå" för ett tag sedan. Skulle vilja få tag på ett par L-112 - är bland det bästa jag har hört!


Det är väl de äldre USA-byggda man ska ha i en studio. Jag hade förr ett par LX10 fyrvägs med dubbla basar, okej att spela cd i när man söp, men inte nå vidare linjära alls. Det är nu det går att göra klipp på fina JBL, många hifinördar säljer dem när de skaffar moderna grejer till hemmabion. Men att mixa i JBL så det låter bra i allt annat tror jag är lättare än i många andra system. Det finns ju nya trevägs passiva studio-JBL också, men då kostar det runt 10.000 kr styck.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil

Vänster långvägg. Hoppas att kakelugnens väldiga massa och volym är bra för akustiken?
Små ledlampor från Ikea,

Samma vägg från annat hörn. TV-rummet utanför. Vi är bara två i kåken, frun är sjuksköterska o jobbar ofta kvällar så jag kan oftast väsnas utan att störa.

Vy från TV-rummet. Med skjutdörren öppen får bastonerna nio meter att röra sig på. Kåken är 30-tal i plank, spån och puts. Under studiodelen finns en källardel i betong, men det är ett mellanrum mellan trossbottnen och betongen på ca två dm. Nästan som att de tänkte studiobygge redan på 30-talet. Under TV-rummet är det krypgrund. Betongrocksinspelningar utan betong.
« Senast ändrad: 13.08.2012, 21:19:59 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har fått det perfekta hemmet! Och så relativt rent och städat det ser ut. Jag har ljudabsorbenter i form av allsköns bråte överallt. Finns ännu inte plats att hänga några absorbenter. Ser riktigt mysigt ut där hemmavid. Och det är nog redan inboat!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Fint med prylar.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du har fått det perfekta hemmet! Och så relativt rent och städat det ser ut. Jag har ljudabsorbenter i form av allsköns bråte överallt. Finns ännu inte plats att hänga några absorbenter. Ser riktigt mysigt ut där hemmavid. Och det är nog redan inboat!
Jag har en tanke att jag inte ska ha fler prylar där inne än jag använder för att få så mycket golvyta som möjligt, har lite grunks jag ska försöka sälja. Jag kan utnyttja både kök o TVrum för att micka upp stärkare eller tex en basfiol för att slippa läck vid livetagningar. Skönt är också att hyran är noll öre.  :)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil

Trummor och trumhörn. Pearl Export, kagge 22" ggr 18", låter så fu¤#in bra i rummet. Hoppas de gör det på inspelning oxå.


Cymbaler, Zildijan o Paiste. Att få spela med en trummis som har en nitad ride har varit en dröm i 40 år. Äntligen!


Några lurar, DT250, ATH-M50 och DT 990 Pro.


Diverse mikrofoner.  :D
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Måste man ha så där vackert :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Måste man ha så där vackert :wub:
Det är slitet så ini h-e. Linoleummattan underst är väl 70-tal...
Men innan jag började akustikbehandla och tänka ut en plan för hur jag skulle ta tillvara de små utrymmena så hade jag så mycket grejer att det inte gick att gå där alls, och det var innan jag köpte trummorna! Det är lätt att man samlar på sig en massa skit man inte använder.
I dag har jag fått fart på Lexiconreverbet, det är fabriksinställt sen igår (jag har fått initializa fabriksinställningarna för att få det att funka, fick hjälp av Lexicons support) igår skickade det med även den torra signalen tillbaka till portan och det blev en viss ful latency där. Men den inställningen hittade jag idag, och har suttit och lyssnat på så j-a snygga reverb. Bla olika stora rumsreverb som låter så ruskigt svindyrt snyggt, blev helt in love i ett som heter BIG STUDIO, det lyfter trumljudet enormt på mina gamla ful-inspelningar gjorda i konstiga lokaler. Nya inspelningar i det här torra rummet kan jag få att låta hur som helst känns det som nu....
Känns ganska bra nu!
« Senast ändrad: 14.08.2012, 20:58:28 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Måste man ha så där vackert :wub:
Det är slitet så ini h-e. Linoleummattan underst är väl 70-tal...
Men innan jag började akustikbehandla och tänka ut en plan för hur jag skulle ta tillvara de små utrymmena så hade jag så mycket grejer att det inte gick att gå där alls, och det var innan jag köpte trummorna! Det är lätt att man samlar på sig en massa skit man inte använder.
I dag har jag fått fart på Lexiconreverbet, det är fabriksinställt sen igår (jag har fått initializa fabriksinställningarna för att få det att funka, fick hjälp av Lexicons support) igår skickade det med även den torra signalen tillbaka till portan och det blev en viss ful latency där. Men den inställningen hittade jag idag, och har suttit och lyssnat på så j-a snygga reverb. Bla olika stora rumsreverb som låter så ruskigt svindyrt snyggt, blev helt in love i ett som heter BIG STUDIO, det lyfter trumljudet enormt på mina gamla ful-inspelningar gjorda i konstiga lokaler. Nya inspelningar i det här torra rummet kan jag få att låta hur som helst känns det som nu....
Känns ganska bra nu!
Ja då har vi nåt gemensamt med våra studios min heltäckande matta är också från 70-talet, men där tog nog liknelserna slut kul att du fått till det och härrligt att höra att du har sköna ljud men du är nog ganska så ensam om att inte köra digitalt - vilket i o f s kan vara en stor fördel att döma av dina härliga inspelningar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det är digitalt nästan allt utom gitarrförstärkaren. Lexiconet 32 bitars. Portan 24 bitar. Så den enda skillnaden är egentligen att det lite ser ut som gamla analogstudios.  :blink:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)



Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Måste nog snart bygga något...^^
Det är typ bara hyllan till monitorer o förstärkaren jag "byggt". Allt blir nog väldigt mkt enklare i en gammal träkåk än i rum av betong. Flytta till mindre avfolkningsorter så finns det fina villor till salu för ett par hundra tusen.... B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Måste nog snart bygga något...^^
Det är typ bara hyllan till monitorer o förstärkaren jag "byggt". Allt blir nog väldigt mkt enklare i en gammal träkåk än i rum av betong. Flytta till mindre avfolkningsorter så finns det fina villor till salu för ett par hundra tusen.... B)

Bor redan mitt i skogen men hade inte en tanke på att en studio skulle rymmas i när jag byggde till! Funderar på ett hus till på gården... studio, övernattningsrum... kunde ju rymmas en liten verkstad också! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Måste nog snart bygga något...^^
Det är typ bara hyllan till monitorer o förstärkaren jag "byggt". Allt blir nog väldigt mkt enklare i en gammal träkåk än i rum av betong. Flytta till mindre avfolkningsorter så finns det fina villor till salu för ett par hundra tusen.... B)

Bor redan mitt i skogen men hade inte en tanke på att en studio skulle rymmas i när jag byggde till! Funderar på ett hus till på gården... studio, övernattningsrum... kunde ju rymmas en liten verkstad också! :)

... och plats för trädgårdsredskap och cyklar och ...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google