Forum > Demolåtar

Lite spanskt infl på nylon.

<< < (4/9) > >>

Hellfog:

--- Citat från: Håkan Nilsson skrivet 13.08.2012, 18:37:03 ---Suveränt ljud och spel. Den gitarren var en dyr en va?
Jag har en enklare Yamaha nylon som låter väldigt fint tycker jag, men alla inspelnigsförsök har fått den att låta rena skiten. Fast nu har jag precis akustikbehandlat hemstudion så det kanske är dags att testa igen?

Många andra har skrivit hur svårt det är att spela in nylongitarr, du har ju lyckats fullt ut! Har du ingen kompressor alls?

--- Slut citat ---

Tackar. Kostade ca 5000:- har ingen akustik behandling själv. Tyckte också själv förut att få till ett bra ljudvad väldigt svårt eller omöjligt, men så tänkte jag prova en gång till och då lyckades jag. Nej har ingen kompressor alls. Bara Reverb och Gate/Expander. Sen har jag ganska hög gain på ljudkortet 3/4 så det nästan slår över. Dock skulle det inte funka om man spelar mycket vanliga ackord och sånt.

Tycker helt klart du ska testa igen, vad har du mick och ljudkort?

Håkan Nilsson:
Jag har flera mickar, två st Neumann TLM102 är de bästa, men även två småmembrans Shure SM137 som låter skitbra på det mesta.
Ljudkort är inget som finns i min datorfria studio, men jag har fina preampar som en Joemeek VC1Q channelstrip och en Audient Mico stereopreamp, en Rane DC24 stereokompressor.
Dessutom har jag fått tag i ett Lexicon MXP1 reverb, de jag använt förut har varit det som varit sämst i min studio, skräpgrejer. Tyvärr har jag nästan inte fattat alls hur i h-e man använder reverbet, svårt som satan att fatta det allra enklaste....
Men akustikbehandling, stereo med de här fyra omnända mickarna och snyggt reverb, det kan nog ge resultat.
Jag har tom köpt ett trumset!

Hellfog:
Mycket bättre utrustning än vad jag har. Var på att köpa Neumann TLM102 själv, trodde det var enda vägen för att ett bra ljud.

Håkan Nilsson:

--- Citat från: Hellfog skrivet 13.08.2012, 18:59:40 ---Mycket bättre utrustning än vad jag har. Var på att köpa Neumann TLM102 själv, trodde det var enda vägen för att ett bra ljud.

--- Slut citat ---
Trivs väldigt med den på min egen o andras vocals. Lika är de helt suveräna som trum-OH, därav skaffade jag en till likadan, hittade en beg för 3500 kr. Som trum-OH låter den ofta bäst helt utan eq.
Kanske kan jag lägga upp några bilder på studion i nån annan tråd i stället för att dravla sönder din gitarrtråd?  :lol:

Alatar:
Tycker absolut att du skall fortsätta på denna. Låter väldigt fint. Väntar redan på hela låten :-)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion