Kontrollrummet

Cykeln - Visa (Live i arbetsrummet - tredje tagningen)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Visa
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 3.12
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Dan Andersson
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2012-09-02, kl 11.45
FORMAT: mp3

Inspelat i en tagning med
4 år gammal Imac
1 GA project TC1 - Sång + läckande gtr
1 Röde NT3 - Gtr + läckande sång
Focusrite -saffire pro 24 DSP
Furch ak gtr


Gjort lite tonsättningar av några lite okända Dan Andersson-dikter

1. Funkar melodi, takt, angreppssätt, sångstil mm till dikten?
2. Hur ska man göra för att få såna här rakt-upp-och-ner liveinspelningar att låta bra?
« Senast ändrad: 08.09.2012, 17:51:49 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För mycket komprimerad före eller efter ljudkortet så att det gör lite ont i öronen. Är det nån micpreamp som pressar? Gitarren skulle kunna glittra mer om det inte är så pressat. Det samma upplever jag avseende sången, för forcerat ljud. Det kan förstås vara min lyssning som spelar mig ett spratt.
Avseende platsen; Vid xyz vatten - där är det svårt att höra platsens namn. Jag ska inte säga vad mitt hörsel ersätter xyz med  - men det låter inte som en fin plats, om man säger så...

1) Melodi - jag tycker det. Takt - ta det gärna lugnare. Angreppssätt och sångstil - njae, inte enligt mig.
2) Inte slå så hårt och inte ta i så mycket är två saker jag tänker på. Har om jag tänker efter egentligen inte så mycket erfarenhet av den här typen av inspelningar...
« Senast ändrad: 02.09.2012, 00:15:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack Max
Skruvat lite efter dina synpunkter för att se om denna inspelning går att få till bättre

Hehw - Paiso är en älv i Dans Anderssons hemtrakter
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Lite mer luft på vocals skulle sitta tror jag, iaf en hint, känns lite dovt!

Sångsättet, det känns lite... letar ord... det känns efter ett tag som att det bara blir en enda lång ton som öronen tröttnar att lyssna på, att det skulle vara lite mer dynamiskt i uttrycket? Kanske inte behöver glida så mycket heller? Det här är bara tänkbara förslag naturligtvis men det är väl vad KR är till för ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu ser jag älvens namn i text och jag upplever det inte så pressat i sången så nu har P ersatt tidigare upplevda B...  B)

Det här låter nu på söndagsmorgonen mycket bättre. Jag antar jag lyssnade på version 1 förra gången.

Bra ljud tror jag, tänkte inte på att det var något som störde nu.

Tigersoul nämner en sak som jag också noterar efter han nämnt det. I din sångstil här lämnar du inte mycket tomrum på sångspåret. Kan vara en teknik som fler har använt i sångsammanhang. Jag uppskattar inte den tekniken utan föredrar att man säger ordet och sen är tyst. Lyckades jag förklara vad jag menade? Tänknte som en parallell på den ovane nyhetsuppläsaren i radio, där man hör med vilken kraft han andas in, för att hinna prata igen utan att avbrottet under inandningen blir för långt.  B) 

Jag har också tonsatt en dikt, inte Nils Ferlins men väl den mindre kända Helmer Grundström.
« Senast ändrad: 02.09.2012, 10:53:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag tycker det låter bra! Kanske skulle låten vunnit på att varieras mer i intensitet...?
Som du vet gillar jag ditt sångsätt med fin artikulation och glöd i rösten.
Möjligen skulle du valt en tonart ett tonsteg högre för det låter inte riktigt lika
övertygande i dom lägsta sångpartierna, men det är en bagatell, ta det för det!
Jag skulle kunna tänka mig låten mer nedtonad med fingerspel som ett alternativ.
Men jag gillar det här!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tiger
1. mer briljans på sång - mindre dovt
2. mer dynamik - inte lika hela tiden
2. inte så mycket glid

Maxen
1. mellanrum i sången - sung orden och sen tyst

Asti
1. variera sång i intensitet
2. annan tonart
3. fingerspel

Stort tack för lyssning och värdefulla synpunkter som jag uppfattade på ovanstående sätt
Jag har försökt följa alla råd (utom fingerspel) i en ny tagning. Får försöka fingerspel när jag fått till den här varianten.
Byte av tonart kändes rätt.
Gjorde en tagning emellan som blev ett mellanting så jag hoppar den

Det är ju svårt att veta om det var åt det här hållet ni menade
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar på version 3. Pondus i såväl sång och gitarrspel som en ung Dylan. Som hos honom upprepas en vacker melodi och jag tycker det funkar hur bra som helst. Låter dessutom som en (bootleg)bandning från scen och det är ju live utan publik. Antar att det är det du eftersträvar, som en minnesanteckning inför kommande visaftnar? I en studioversion hade jag stereomickat guran och lagt till en ståbas men just inte mycket mer.  GA project TC1 - är det datorn?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lyssnar på version 3. Pondus i såväl sång och gitarrspel som en ung Dylan. Som hos honom upprepas en vacker melodi och jag tycker det funkar hur bra som helst. Låter dessutom som en (bootleg)bandning från scen och det är ju live utan publik. Antar att det är det du eftersträvar, som en minnesanteckning inför kommande visaftnar? I en studioversion hade jag stereomickat guran och lagt till en ståbas men just inte mycket mer.  GA project TC1 - är det datorn?

Hej!
Du vet ju att Dylan är en av husgudarna så det där kändes ju hur bra som helst! Och ung dessutom!  :D
Du har precis rätt där när det gäller inspelningen. Men jag är också ute efter att hitta rätt utrustning, inställningar för att kunna göra bra och snabba demo-inspelningar som visar låtens idé och grund för andra så de kan tillföra andra instrument utan att jag färgat dem med mitt spel och arrangemang. Sen gillar jag också enkla, rakt-upp-och-ner-inspelningar som ex Jonny C sista Americana-inspelningar.

Stereomickat - har du ett särskilt stereopar eller är det bara två mickar?
GA är en mikrofon
Jag har en gammal Imac som inspelningsdator.

Stort tack för lyssning och omdömen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick

...Stereomickat - har du ett särskilt stereopar eller är det bara två mickar?


Två mickar för att få lite bredd. Kan inget om XY-mickande utan har min ena Röde  vid tolfte bandet och den andra 40-60 cm från gitarrhålet. Blir säkert en del fasfel men tycker det funkar. Monomickat går säkert att bredda med lämplig plugg. Kan bli maffigt med bred gitarr och sången i mitten även om det inte låter helt naturligt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

...Stereomickat - har du ett särskilt stereopar eller är det bara två mickar?


Två mickar för att få lite bredd. Kan inget om XY-mickande utan har min ena Röde  vid tolfte bandet och den andra 40-60 cm från gitarrhålet. Blir säkert en del fasfel men tycker det funkar. Monomickat går säkert att bredda med lämplig plugg. Kan bli maffigt med bred gitarr och sången i mitten även om det inte låter helt naturligt.

Provat att lägga en plugg - Stereo delay - på gtr-spåret. Det finns en ruskig massa inställningar som jag inte kan hantera. Provade att vrida till en "lagom"? nivå. Eftersom sången läcker över till gtr-spåret kanske sången påverkas?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Kanske göra en demo för bandmedlemmarna och en studioversion för plattan? Antar att det inte går att skärma av gitarrmick(ar) från sång-d:o. Får bli olika tagningar helt enkelt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker mig höra lite pumpande från en kompressor/limiter? stör en aning! Känns som det är väldigt "in your face" o inte så akustiskt, leta efter en kompressor el limiter som dragits för hårt i kedjan!

Annars är sången betydligt bättre nu, jag gillar förändringarna o känner ett helt annat intresse för låten. Klar förbättring!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om jag minns rätt berättade nån att han hade varsin mikrofon för sång och gitarr men hade något framför sig mellan dessa mickar som gjorde att sång inte läckte in så mycket till gitarr och vice versa. Kan jag ha drömt eller är det realiserbart med något som absorberar ljudet? Kanske en blöt filt som nån lagt på min vind!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Om jag minns rätt berättade nån att han hade varsin mikrofon för sång och gitarr men hade något framför sig mellan dessa mickar som gjorde att sång inte läckte in så mycket till gitarr och vice versa. Kan jag ha drömt eller är det realiserbart med något som absorberar ljudet? Kanske en blöt filt som nån lagt på min vind!  :lol:

*skrattar* jag skulle snarare använda en stormembranare för både sång o gitarr och vinkla dem så att det "andra" ljudet hamnar i den dödaste zonen möjligt o så spelar man naturligtvis in i ett rum o en position i rummet som minimerar rumsljud!

Men vem vet någon bit dämpmaterial emellan kanske gör susen? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Fin låt!
Tycker dock att gitarren är en aning för vass/ljus.

Sedan skulle jag gärna vilja höra denna en halvton högre (eller kanske lägre). Skulle vara intressant att höra hur den låter där.
www.alatarmusic.com


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket fint, Stefan.

Har lite svårt för Dans (mer kända) dikter som tolkats musikaliskt (väl mest av honom själv), dödslängtan och gud hit och dit. Men det här låter så positivt utan att jag ens lyssnar på texten.

Visan behöver nästan ett extra tema eller brygga eller vad. Känns lite repetitivt, vilket inte behöver vara fel. Bara vad jag hade adderat, men bellman gjorde inte det och du behöver inte heller göra det ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
tiger
ok ska leta efter kompressor/limiter
tack för ny lyssning och synpunkter

maxen
blöt filt från vinden är nog precis rätt  :D

tiger
två stormembranare ska jag prova på nästa direktakustiska inspelningsförsök
Vilken position i rummet ger minst rumsljud?
Ska fundra på dämpmaterial och hur jag får dit det

Alatar
Kul att du gillar låten - tack för det!
Ska se om jag kan minsak vassheten
Gjorde den först en halvton lägre men efter fint påpekande från Asti tog jag upp den.
Tack för lyssning och synpunkt

Divi
Någon gång ska jag berätta om Dan.
Kul att det låter positivt. Jag har försökt komma bort från de kanske mer vemodiga, tungsinta tolkningarna
Ja jag har bara två teman i visan - vers och stick. Tanken är att försöka variera dessa med hjälp av sång- och spelsätt och intensitet.
Tack för lyssning

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena biken.

Jag kommer in sent men konstaterar att det är bra!

Visst fungerar detta på en visafton.Din röst har ett skönt och berättande uttryck i den här som funkar fint för mig.Lite ojämt i volym men det kan ju vara så live så kör så det ryker blir min slutkläm.

Fyra bandanas i luften då jag har hattarna på tork efter en regnig och kall sommar.

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
tiger
ok ska leta efter kompressor/limiter
tack för ny lyssning och synpunkter

maxen
blöt filt från vinden är nog precis rätt  :D

tiger
två stormembranare ska jag prova på nästa direktakustiska inspelningsförsök
Vilken position i rummet ger minst rumsljud?
Ska fundra på dämpmaterial och hur jag får dit det

Alatar
Kul att du gillar låten - tack för det!
Ska se om jag kan minsak vassheten
Gjorde den först en halvton lägre men efter fint påpekande från Asti tog jag upp den.
Tack för lyssning och synpunkt

Divi
Någon gång ska jag berätta om Dan.
Kul att det låter positivt. Jag har försökt komma bort från de kanske mer vemodiga, tungsinta tolkningarna
Ja jag har bara två teman i visan - vers och stick. Tanken är att försöka variera dessa med hjälp av sång- och spelsätt och intensitet.
Tack för lyssning



- Försök sätta upp något rejält dämpande i ett hörn som ett L o håll dig sen där när du spelar in tror jag blir bra, det brukar jag köra. Två stormembranare är en bra idé o vinkla dem så att du får sidan där det är som allra minst känslighet riktat mot den andra ljudkällan. Då får du bästa tänkbara separation skulle jag tippa. Jag är ingen expert dock någon annan har säkert ännu bättre tips ;) ja just micka så nära som möjligt med för att minska rumsljudet men slå inte emot strängarna, blir så trist ljudeffekt ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du är bra, det finns en innerlighet i din röst som är en del av dig, som jag gillar.
Välj själv vad jag syftar på (rösten eller dig) :lol:)
Jag tänkte främst på rösten i det här sammanhanget.
Gitarrspelet är också bra och drivet.
Jag tycker ljudet är bra så här, såväl gitarr, röst som text kommer fram bra.

En sak som jag försöker vara sparsam på med gitarren är dubbelslagen som är så cool. Det går inflation på dessa noterar jag, efter 101 sekunder, kommer vid 107, 111 och på flera ställen inom en kort tidsrymd.
« Senast ändrad: 05.09.2012, 07:39:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tjena biken.

Jag kommer in sent men konstaterar att det är bra!

Visst fungerar detta på en visafton.Din röst har ett skönt och berättande uttryck i den här som funkar fint för mig.Lite ojämt i volym men det kan ju vara så live så kör så det ryker blir min slutkläm.

Fyra bandanas i luften då jag har hattarna på tork efter en regnig och kall sommar.

Mike
Nämen hallå där Mike - kul att höra av dig!
Och stort tack för det fina omdömet
Ja, då kör jag vidare klädd bandanas  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
tiger
"- Försök sätta upp något rejält dämpande i ett hörn som ett L o håll dig sen där när du spelar in tror jag blir bra, det brukar jag köra. Två stormembranare är en bra idé o vinkla dem så att du får sidan där det är som allra minst känslighet riktat mot den andra ljudkällan. Då får du bästa tänkbara separation skulle jag tippa. Jag är ingen expert dock någon annan har säkert ännu bättre tips  ja just micka så nära som möjligt med för att minska rumsljudet men slå inte emot strängarna, blir så trist ljudeffekt "

Stort tack för tips. Tar till mig och ska se vad jag kan efterleva.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du är bra, det finns en innerlighet i din röst som är en del av dig, som jag gillar.
Välj själv vad jag syftar på (rösten eller dig) :lol:)
Jag tänkte främst på rösten i det här sammanhanget.
Gitarrspelet är också bra och drivet.
Jag tycker ljudet är bra så här, såväl gitarr, röst som text kommer fram bra.

En sak som jag försöker vara sparsam på med gitarren är dubbelslagen som är så cool. Det går inflation på dessa noterar jag, efter 101 sekunder, kommer vid 107, 111 och på flera ställen inom en kort tidsrymd.
Stort tack för de orden - värmer!
och du har helt rätt i det där med dubbelslagen. Hade inte hört/tänkt på det själv. Det blir väl så när man spelar live det går automatiskt. Måste åtgärdas! Ska också skruva lite mer på ludet innan jag gör en ny tagning.'
Tack igen maxen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, det kan jag skruva under på. 
Ludet kan man alltid skriva lite mer på. :D
« Senast ändrad: 05.09.2012, 23:40:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nu har jag bytt ut hela kedjorna på båda kanalerna samt mastern
Jag saknar de där bra- bättre- bäst-knapparna på mina effekter
nu är det en massa Khz och annat gibbrisch
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hallå cykeln, Roffe H tycker till...

Kul att du gillar både Dan och Bob. En -47 som jag är ju uppväxt med grabbarna. Gillar själv både tolkningar av Dan Andersson och hans diktning. Har läst mycket om honom också.

När jag hörde dig blev jag sugen att göra nånting med bara sång och gitarr, lät jättebra. Jag tycker dock att gitarrljudet är för starkt i förhållandet till sången, den blir lite "bullrig" (vet inte hur jag ska förklara, hittar inte ordet) lite överstyrt kanske, som säkert har med volymen att göra inte ditt gitarrspel, det är helt ok, även sången.

Jag gillar ditt sätt att göra låten  :)

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Nja... vet inte riktigt.
Tycker att version 4 var bättre.
Den här har för mycket reverb och är för långt bort. Saknar väldigt mycket närheten från den gamla versionen.

www.alatarmusic.com


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
"Hallå cykeln, Roffe H tycker till...

Kul att du gillar både Dan och Bob. En -47 som jag är ju uppväxt med grabbarna. Gillar själv både tolkningar av Dan Andersson och hans diktning. Har läst mycket om honom också.

När jag hörde dig blev jag sugen att göra nånting med bara sång och gitarr, lät jättebra. Jag tycker dock att gitarrljudet är för starkt i förhållandet till sången, den blir lite "bullrig" (vet inte hur jag ska förklara, hittar inte ordet) lite överstyrt kanske, som säkert har med volymen att göra inte ditt gitarrspel, det är helt ok, även sången.

Jag gillar ditt sätt att göra låten  "

---

Kul att du gillar sättet jag gör den på - det var ju en av mina frågor - nog den viktigaste.
Ska kolla balansen på volymen mellan gtr och sång.
Tack för lyssning och synpunkter!

Alatar

"Nja... vet inte riktigt.
Tycker att version 4 var bättre.
Den här har för mycket reverb och är för långt bort. Saknar väldigt mycket närheten från den gamla versionen."

Tack för förnyad lyssning. Du kan mycket väl ha rätt. Denna version har nya effektpluggar och är mixad i hörlurar. Ska lyssna och jämföra i monitorerna.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker om det mer modulerade uttrycket i sången nu. Förstår dock inte det nedsmetande reverbet? Skapar onödigt avstånd mellan artist och publik. Nu har jag inte läst alla synpunkter men säkert inte lätt att kryssa rätt bland dessa. Gäller att koppla på den inre kompassen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tycker om det mer modulerade uttrycket i sången nu. Förstår dock inte det nedsmetande reverbet? Skapar onödigt avstånd mellan artist och publik. Nu har jag inte läst alla synpunkter men säkert inte lätt att kryssa rätt bland dessa. Gäller att koppla på den inre kompassen.
Tack för återlyssningen!
Bra att sången/uttrycket blivit bättre - det är nr1
Du har helt rätt i reverbet - provade ett nytt och vred iväg ...  :wacko:
Har nu dragit ner det - vet inte om det räcker  :unsure:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Bättre. Före reverbet kan man lägga ett högpassfilter vid 2-300 Hz som ger rumsklang utan att tappa klarhet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jo, inte helt tokig  :lol:
Sångspåret har fortfarande för mycket reverb enligt mig. Men det är bra att gitarren är mindre vass nu.

Så jag tycker att du skall testa det följande:
Sångspåret tar du rakt av från version 4.
Gitarrspåret tar du en blandning av denna version och version 4.

Och sedan håller jag med Equ: Det är du som avgör, när den är klar. Här på forumet finns så många olika smakar, att det alltid är någon, som tycker att du borde ändra ngt  ^_^
« Senast ändrad: 08.09.2012, 23:42:03 by Alatar »
www.alatarmusic.com