Kontrollrummet

1up-EWQL Chip - lite chip shuffle :)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Shuffle Chip! Synthljud i all ära men rikheten i äkta klassiska instrument går inte att överträffa, än - därav:

Alla ljud i låten härstammar från symfonipacket EWQL.

Bastrumma: Timpani
Virvel: Virvel, duh
Hihats: Cymbaler
Bas: bassoon eller bastuma har glömt :)
osv.

Riktigt roligt att göra det lite synthigt och modernt av de klassiska ljuden. Med filter och sample editors kommer man långt. Denna är ändå tämligen neutralt hållen vad gäller effekter. Tanken var dels den, och även en luftig och kraftfull mix vilket jag lyckats bra med anser jag. :)

Lade in ett stick med rätt modernt stuk på det går jag igång på.

(Det knäpper och sprakar lite av ljuden.)

Vad tycker panelen - bu eller bä?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter helball!

Tycker nästan att du ska testa att få till chipsoundet utan effekter? Alltså, så att det i teorin skulle gå att spela upp den med riktig filharmonisk orkester :D

Nåt konstruktivt vore att låta det hela övergå i en maffig sektion med mycket bas och horn en bit in. :)

Bra!


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låter helball!

Tycker nästan att du ska testa att få till chipsoundet utan effekter? Alltså, så att det i teorin skulle gå att spela upp den med riktig filharmonisk orkester :D

Nåt konstruktivt vore att låta det hela övergå i en maffig sektion med mycket bas och horn en bit in. :)

Bra!




Kul de går hem! :)

Bra input. Har haft tanke på att lägga in en (gud förbjude) synthbas för att fylla ut botten riktigt fett. Brass vore juste också helt klart.

Kanske blir så.

Tack för att du tog dig tid. :)


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Haha riktigt skönt gung får du till. Låter tillräckligt originellt för att bli ett minnesvärt intro till någon tv-serie.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Haha riktigt skönt gung får du till. Låter tillräckligt originellt för att bli ett minnesvärt intro till någon tv-serie.

Bitarna föll ganska väl på plats med denna. Roligt att det gillas. Förr eller senare dyker min musik upp i ett större sammanhang. :)