Kontrollrummet

att göra DTS-dvd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrika

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
EDIT: Jag har kommit på det själv nu....Sorry, alla, och tack till er som läste min fråga.
hejhej!

Jag kan bränna dts-cd men inte dts-dvd. Hur gör man?

Jag har skapat 24 bitars 48 kHz-filer och kodat dem med SurCodeDVD till 48kHz *.dts (Padded dts) filer (.wav passar ju inte till dvd men det finns ju Compact också, men jag vet inte om det är det som ska användas). Men sedan då?

Jag vill kunna bränna en dvd som inte innehåller video utan bara ett multikanals dts-spår. Vad skall jag göra efter det att jag har kommit så långt som till *.dts-filerna, för att skivan sedan skall kunna spelas i en vanlig dvd-spelare? :blink:

EDIT: Jag har också på ett tafatt sätt försökt döpa om filen till en VOB och lägga den i en VIDEO_TS mapp men brännarprogrammet frågar då efter .IFO-filen och en sådan har jag ju inte. Jag har också försökt göra en slide show i NERO och lägga ljudfilen till bilden men Nero fattar ingenting av det heller, vilket i o f inte är så konstigt... :unsure:

EDIT: Förresten...dvd authoringprogrammet avgör om det ska vara Padded dts-filer eller Compact dito.

« Senast ändrad: 02.07.2007, 23:53:26 by Fredrika »


Utloggad tsmalmbe

Det är lite dålig netiquett att säga "jag vet svaret, men jag berättar det inte åt er". Det är så som det låter, trots att jag ju förstår att du inte menar det så. Så dela gärna med dig svaret för kommande generationer!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fredrika

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Förlåt mig, tsmalmbe och alla andra...jag vet bara inte hur pass intressant det är för andra.

Gör alla ljudspår i din DAW. De skall vara i 24 bit 48 kHz, annars blir det fel. (Tänker man göra dts-cd skall det vara 16 bit 44.1, men det är ju då en god idé att spela in i 24 bitar och sedan konvertera till 16)

När du exporterar från DAW, skall de sparas som *.dts-filer. Har ni ingen kodare för dts-filer i er daw, exportera som wav 24bit/48kHz i den konfiguration ni vill ha. 5.1 blir alltså exporterade som 6 wav-filer. I Cubase & kompani heter det N. Channel split (Ni har redan mixat ljudet i 5.1 och använder då en 5.1-bus för att exportera ljudet med Audio Mixdown.

Om ni har exporterat i *.wav får ni alltså 6 wavfiler. Nu måste ni koda dem till dts. SurCode DVD Pro är en bra kodare. Den skall ställas in på 48 kHz för att passa dvd. Filformatet skall inte vara det förvalda *wav utan *.dts. (Waw ska bara användas om ni tänker göra dts-cd; glöm inte 16 bit/44.1 också)  Filen som kommer ut bli en fil med ändelsen *.dts

Nu måste man skapa en dvd. Det gör man i ett dvd authoring-program som t ex DVD lab Pro 2. Där ska man välja alternativet Audio Title, som sedan blir en dvd med bara ljud, utan video men som kan ha menyer, bakgrundsbild etc. (En Audio Title har inget med DVD Audio att göra som man kan skapa i Wavelab, utan det blir en helt vanlig dvd som går att spela i alla dvd-spelare.)

Man kan bränna skivan direkt från DVD Lab, eller göra det från sitt favorit dvd-brännarprogram. I det senare fallet har man först gjort en image till hårddisk.

Resultatet blir ju fantastiskt. Fördelen med detta sätt är att man kan ha två ljudspår (två olika ljudmixar eller ljudformat på samma skiva). Skivorna kan ha mycket längre speltid också, många timmar. Jag färdigställde nyss en skiva som ska spelas på gallerier och sådant; den är flera timmar lång, i surround, så galleriet kan ha ett helt ljudlandskap som skiftar i rummet. Najs!