Under sommaren har jag och Roffe H jobbat med att spela in hans blues i Cm.
Den är genial och genomtänkt till sin uppbyggnad med andra delen av 12:an tycker jag
och blev glad över att få vara med. Det här vårat första collab. med varandra.
Bluesen består av fyra delar, den börjar med en melodi av Roffe H,
sedan kommer lika många takter gitarrsolo följt av lika många takter saxofon solo för att sedan
avslutas med melodin som då spelas en gång till.
Vi började med regeln att hålla det så enkelt som möjligt. Till att börja med gjorde jag ett gitarrkomp
vilket vi till slut övergav för BiaB:s piano. Många versioner blev det och det är kanske inte helt perfekt till
100 % men känslan, the Spirit, finns där nu. Är rädd att förlora den och det där odefinierbara levande
som gör musiken liksom om vi skulle jobba på att få det helt perfekt. Nu låter det bra blues om projektet.
Och jag gillar jazzstuket i bluesen.
Det har varit ett fantastiskt samarbete tycker jag. Roffe H är en fantastisk musiker med bra öra och goda ideer.
Har lärt mig av detta samarbete och haft roligt tiden vi gjorde det. Sådant jag tycker är viktigt vid samarbeten.
Vi har närmat oss slutet av arbetet och nu återstår det att presentera det för höra vad ni tycker. Det skall bli intressant att
höra och vi kommer att diskutera ev förslag för att kanske ändra/korrigera något men bluesen känns i det mesta klar
för oss nu. Det ska bli spännande att få läsa vad ni och om ni gillar den här. (Är litet nervös faktiskt..)
Skön saxofon i både melodi och solo samt komposition av Roffe H.
Jag, pxm, försöker att spela gitarr.....
Trummor, bas och piano är BiaB med Roffe H vid kontrollerna.......
Vi mixade våra egna instrument, Roffe mixade BiaB dessutom och
jag har försökt att mastra mixen.
mvh