Forum > Demolåtar
Tigersoul - När du går - NY VERSION!
Wernborg:
--- Citat från: Eddi skrivet 10.08.2012, 12:24:08 ---Utkast med elgit. Kan inte jag lyssna på m iPad
--- Slut citat ---
Jo, men det är krångligt. Du kan citera första inlägget och kopiera url-en till soundcloundfilen och klistra in den i webbläsaren. Då får du upp filen på Soundclouds sida.
Fast det vore bättre om alla som använder Soundcloud kompletterar med en vanlig länk till soundcloudfilen parallellt med den inbäddade soundcloudspelaren. Men det är ju inte lätt att veta om när man surfar på flashkompatibla enheter enbart. Forumet har ju inte stöd för att med Html5 (som funkar överallt) bädda in Soundcloud.
Markus Broberg:
Lyxig låt. Skön sång och en bra text!
tigersoul:
Vad kommer sig detta tro, den fungerar finfint här, inte provat på paddan iofs men den funkar fint på min android mobil så det borde inte vara några problem? Är det soundcloud eller klippet ovan du har problem med?
EDIT: såg nu, missade de 2 sista inläggen. Här har du soundcloud url:
http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/n-r-du-g-r-draaaaaft
--- Citat från: Markus Broberg skrivet 10.08.2012, 13:12:34 ---Lyxig låt. Skön sång och en bra text!
--- Slut citat ---
Vilken skön kommentar, du får gärna rida vidare på lyxig o vad som ingår i det ordvalet för jag blev klart nyfiken ;)
Eddi:
Tack för Soundcloud länken så att jag kunde lyssna. De första 42 sekunderna är ok förutom lite flummigt sjungen utan text hör man inte vad som sjungs men det har du ju redan sagt att det är en slask. När refrängen kommer skulle jag önska en helt annan sångstil tillsammans med fetare bas och häftigare trummor. Guran är rätt tänkt men skulle låta så mycket bättre naturell och med hårdare komp. Låten just nu är ju ett utkast så jag hoppas på utveckling i den riktning som står på min önskelista.
tigersoul:
--- Citat från: Eddi skrivet 11.08.2012, 00:54:25 ---Tack för Soundcloud länken så att jag kunde lyssna. De första 42 sekunderna är ok förutom lite flummigt sjungen utan text hör man inte vad som sjungs men det har du ju redan sagt att det är en slask. När refrängen kommer skulle jag önska en helt annan sångstil tillsammans med fetare bas och häftigare trummor. Guran är rätt tänkt men skulle låta så mycket bättre naturell och med hårdare komp. Låten just nu är ju ett utkast så jag hoppas på utveckling i den riktning som står på min önskelista.
--- Slut citat ---
- Utveckla gärna "helt annan sångstil", gå ur falsetten o gå ner en oktav? starkare?
- Fetare bas o trummor, det ÄR en idé som jag tänkte tanken på när jag byggde arr'et, men mitt mål här är ett stämningsfullt lätt arr som bjuder på en lugn stegring, så där tror jag att jag håller mig på min idé.
- Elgitarren, personligen gillar jag det ganska överprocessade ljudet. Jag vill åt ett lite förvridet ljud som rimmar med låtens tema, att det ska låta lite "obehagligt" på något sätt. Det här hör väl ihop med trummorna o basen. Jag har format ljudet så medvetet o tror jag behåller det. Däremot skulle det kanske egentligen vara riktig gitarr istället, men jag kan inte spela det där solot på riktig gitarr tyvärr.
Vad gäller rösten så har jag påbörjat insjungning av skarpa vocals men jag damp in i ett problem. Först började jag undersöka hur jag sjung in den från början o vad jag gör när jag sjunger den renare. Det visade sig att jag ursprungligen sjöng in den väldigt nynnande. När jag dock sjunger in den rent dvs normal stämma, så blir det rent o tydligt MEN låten tappar helt plötsligt något. Den blir mer generisk och mindre personlig, man dras inte in i låten på samma sätt. Svaret kanske är att sjunga den i ett läge mitt emellan dessa två, men det var ganska klurigt att lägga sig lite lagom sådär mellan de två lägena (bör noteras att jag bara sjungit i några månader). Så just nu vet jag inte hur jag ska göra med sången. Som experiment så sjöng jag in någon slags mellan-"rena" vocals som jag klippte in på de platser där det var som värst i den ursprungliga versionen. "Älvorna dansar" och ett antal konsonanter. Jag körde även summan genom melodyne o förfinade pitch. Känslan består, o det är lite bättre hörbarhet, men nu står jag o väger och vet inte riktigt hur jag ska göra.
Klurigt minst sagt.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida