Kontrollrummet

Roland JV1080

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Farsgubben pratar om att köpa en Roland JV1080 och frågade mig om jag visste nåt om den. Det gör jag inte och passar på att fråga här...

Han lirar visor, jazz, kultis och lite annan sån "mogen musik" på midifierat dragspel. Orglar, vibra, pianon, ep och ak- och elbasar är det han använder mest. Rena synth- och effektljud således tämligen ointressant. Han har en gammal Proteus nu som han inte gillar sådär värst.

Priset för den här JV1080-burken var 2000:-

Nån som har några insikter?



« Senast ändrad: 01.07.2007, 19:23:03 by Linkowich »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
robust synt med riktigt bra keys vill jag minnas. Tror nog att ljuden kan funka som bruksmaskin, men inga superdupersamplingar direkt.

2000 känns dock bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
robust synt med riktigt bra keys vill jag minnas. Tror nog att ljuden kan funka som bruksmaskin, men inga superdupersamplingar direkt.

2000 känns dock bra!

Med keys, menar du då knapparna på fronten? För 1080 är en 2HE rackburk, så det finns inget klaviatur.



DåligtGehör

  • Gäst
Hade den och var med tiden rätt besviken. Ville också ha bra bruksljud för jazz etc.  Tycker det är mer en syntmusiksmodul än en bra modul för jazz och visa etc. (Gör/ge mig 10 bra ljud för fan istället för tusentals halvbra)!

- Pianot lät lite väl mycket telefon särskilt en ton lät väldigt illa och annorlunda. Inga bra Rhodes, wurli etc. Inga särskilt bra jazzbasar varken el eller akustiskt.

+ Hyfsad ak.gitsampling man kan göra till harpa osv. Efter mycket programmerande fick jag till en rätt spelbar altsax. Ok trummor om jag minns rätt (inga vispar tror jag). Men framför allt bra på atmosfärljud, padar och några lead. Lyckades faktisk fixa till en riktigt rolig vibrafon - men det tog också tid.
« Senast ändrad: 01.07.2007, 19:31:48 by DåligtGehör »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
robust synt med riktigt bra keys vill jag minnas. Tror nog att ljuden kan funka som bruksmaskin, men inga superdupersamplingar direkt.

2000 känns dock bra!

Med keys, menar du då knapparna på fronten? För 1080 är en 2HE rackburk, så det finns inget klaviatur.



XP50 hette den med klaviatur.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
äähm. måste minnas fel...ska kolla på lite vintagesidor får jag se vad jag egentligen menar  :wacko:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
robust synt med riktigt bra keys vill jag minnas. Tror nog att ljuden kan funka som bruksmaskin, men inga superdupersamplingar direkt.

2000 känns dock bra!

Med keys, menar du då knapparna på fronten? För 1080 är en 2HE rackburk, så det finns inget klaviatur.



XP50 hette den med klaviatur.

Åfan... hur pass skiljer sig XP-50 från XP-30? En sån har jag nämligen själv nånstans i gömmorna...  :mellow:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
robust synt med riktigt bra keys vill jag minnas. Tror nog att ljuden kan funka som bruksmaskin, men inga superdupersamplingar direkt.

2000 känns dock bra!

Med keys, menar du då knapparna på fronten? För 1080 är en 2HE rackburk, så det finns inget klaviatur.



XP50 hette den med klaviatur.

Åfan... hur pass skiljer sig XP-50 från XP-30? En sån har jag nämligen själv nånstans i gömmorna...  :mellow:


Ingen aning....

Minns bara att jag suktade efter JV1080 när den var ny. När man sedan X antal år senare hade råd med en var det inte lika kul längre. :blink:


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Min plikttrogna arbetshäst är en JV-80, tror det är nåt liknande. Den blir byxmyndig i år. Som jag har längtat.

Iallafall, jag använder den mest som klaviatur, då ljuden känns lite frikyrkotältmöte. Eller finlandsfärja, om man så vill.

(hjälp, vilken förvirring det skulle kunna ställa till... ser framför mig pekka med nedspydd slips i tältet och jan-evert med proper rutig kostym och pastellfärgad slips på färjan...)
« Senast ändrad: 01.07.2007, 23:06:03 by Fidden »
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
yes! TACK fidden!!

Jag pratade ju om JV-80 :D

Är det 76 tangenter`?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
yes! TACK fidden!!

Jag pratade ju om JV-80 :D

Är det 76 tangenter`?
60 tror jag, du tänker kanske på JV-90 som är en storlek större?
blargh


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Inte många rätt här inte :(

men visst, JV-90....:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inte många rätt här inte :(

men visst, JV-90....:)

Nej, med lök vill jag ha. :wacko:


DåligtGehör

  • Gäst
Tangenter tangenter tangetter kastanjetter och sköjgrejer fanns det nog på den  :unsure: nu pratar vi inte mer om det och så var det tysta i tre timmar utan att säga ett ord  :o