Kontrollrummet

1up-chip tv theme Version 2 med figur på bas och vassare ljudbild mm

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Version 3
---------

Justerat ned arp-synthen efter intro med 3dB för lenare mix. Lagt till extra ackord, justerat handclaps i velocity för bättre flow. Bytt oktav på ackord i inledningen.

Vad säger panelen om denna verre? Tips på improvement kanske. :)



Ännu ett oförglömligt alster signerat 1up. :)

Örongodis i 3 minuter och sju sekunder för de som vill och vågar.

Tips på hur ta låten vidare? Låter lite vasst och påträngande i mina öron ibland.

Ljuden är från Atmospheres Trilogy vilket egentligen är en samplebox med basljud. Dock finns också sågtansvågor, sinus, pulse osv. vilket är chippigt. :)

Lägga på mer delay/chorus och filter för att öka variation i ljuden?

Version 2
---------
Nytt: Bas har fått figur senare i låten för mer speed. Ligger 5 MS före resten för att ge en lätt stressad känsla, på ett positivt sätt.

Förbättrad ljudbild, mer chorus, mer korrekt delay som samverkar med arpeggiofiguren.
Dragit av basbotten och tagit fram toppen. Bättre / sämre?
Justerat nivåer generellt i mixen.

Vad mer trixa med? :)

« Senast ändrad: 08.08.2012, 23:05:04 by 1up »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har problem med andrasynten alltså den som låter mest vars ljud jag inte gillar alls men om det var ett annat ljud tror jag att jag skulle tycka om det. Låten är frejdig och skön i övrigt tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
c64 spel, plattform spel.

Sätter väl inga djupare spår i min själ, men helt okej chiplåt! mer delay/chorus låter som en bra idé
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag har problem med andrasynten alltså den som låter mest vars ljud jag inte gillar alls men om det var ett annat ljud tror jag att jag skulle tycka om det. Låten är frejdig och skön i övrigt tycker jag.
Andrasynthen, ska lyssna och försöka förstå vilken det är. Ljudbye är absolut tänkbart. Vad Spelar andradynthen för typ av slingor?

Tack för lyssning.


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Kul att någon gör chip!

Jag har väldigt svårt för "la-la-la-la"-arpeggion tre noter upp och ner. Det låter så väldigt stelt och är en rätt klassisk give away att resten av låten inte kommer vara superb.

Tycker det är rätt skön känsla i låten men för mig är det viktigaste i chipmusik att leadmelodin är slående och memorabel. Din leadmelodi är okej men på grund av de lite väl enkla ackordvalen så är det svårt att få till något som gör en chiptune rättvisa.

Fortsätt göra chips, jättekul!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
c64 spel, plattform spel.

Sätter väl inga djupare spår i min själ, men helt okej chiplåt! mer delay/chorus låter som en bra idé

Ny verre uppladdad! Hoppas det får dig ur gungstolen och upp på dansgolvet denna gången. ;)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul att någon gör chip!

Jag har väldigt svårt för "la-la-la-la"-arpeggion tre noter upp och ner. Det låter så väldigt stelt och är en rätt klassisk give away att resten av låten inte kommer vara superb.

Tycker det är rätt skön känsla i låten men för mig är det viktigaste i chipmusik att leadmelodin är slående och memorabel. Din leadmelodi är okej men på grund av de lite väl enkla ackordvalen så är det svårt att få till något som gör en chiptune rättvisa.

Fortsätt göra chips, jättekul!

Chipmusik är livet. gör du chip? Var väl i början på 90-talet jag började göra chippar.

Lyssna gärna in Version 2 - mixen är tightare nu.

För den som vet är låten homage till Maktone Class 2 Intro....

Sång på denna? :D