Kontrollrummet

Mixa körer - vart börjar man eg?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Är ju som de flesta vet nybörjare i mixandets gyllene sfär. Något jag aldrig fått kläm på, och aldrig vidrört knappt, är körer. Försökt köra mig själv vid något tillfälle men det lät bara underligt, ungefär som att jag delvis fasade ut mig själ. Vart börjar man egentligen? Dum fråga kanske men jag har inte hittat så mycket om just det här faktiskt, ingen som sitter på några länkar eller dyl? Ska dra in en låt snart i duett är det tänkt och insåg genast mina bristande kunskaper ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Beror lite på vad tanken är med kören, men generellt: En körs uppgift är att vara i bakgrunden, alltså backa upp sången. Jag brukar jobba så att jag tar bort i stort sett all botten, från ca 300hz med ett lowcutfilter. Sen brukar jag se att att kören inte hamnar i konflikt med leadsångens viktiga frekvenser, och vilka detta är beror ju såklart på materialet. Men låt säga att leaden står ut och låter bra vid 400hz, 1khz och 2,5khz samt 10khz. Då kan det vara en god idé att sänka kören några vid just dessa områden. Resultatet blir då att kören hamnar bakom leaden och backar upp, utan att vara i vägen.

mvh Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Beror lite på vad tanken är med kören, men generellt: En körs uppgift är att vara i bakgrunden, alltså backa upp sången. Jag brukar jobba så att jag tar bort i stort sett all botten, från ca 300hz med ett lowcutfilter. Sen brukar jag se att att kören inte hamnar i konflikt med leadsångens viktiga frekvenser, och vilka detta är beror ju såklart på materialet. Men låt säga att leaden står ut och låter bra vid 400hz, 1khz och 2,5khz samt 10khz. Då kan det vara en god idé att sänka kören några vid just dessa områden. Resultatet blir då att kören hamnar bakom leaden och backar upp, utan att vara i vägen.

mvh Jon
Bra tips!
Prova även med att panorera körstämmorna om du vill ha bredd.
Ett annorlunda reverb mot vad leaden använder kan vara ett tips.
Sen kan det ibland vara nödvändigt att sänka volymen på en del hårda konsonanter och Essisga ljud, där kören sjunger unisont med leaden, iom att dessa annars kan bli alldeles för förstärkta och framträdande.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Beror lite på vad tanken är med kören, men generellt: En körs uppgift är att vara i bakgrunden, alltså backa upp sången. Jag brukar jobba så att jag tar bort i stort sett all botten, från ca 300hz med ett lowcutfilter. Sen brukar jag se att att kören inte hamnar i konflikt med leadsångens viktiga frekvenser, och vilka detta är beror ju såklart på materialet. Men låt säga att leaden står ut och låter bra vid 400hz, 1khz och 2,5khz samt 10khz. Då kan det vara en god idé att sänka kören några vid just dessa områden. Resultatet blir då att kören hamnar bakom leaden och backar upp, utan att vara i vägen.

mvh Jon
Bra tips!
Prova även med att panorera körstämmorna om du vill ha bredd.
Ett annorlunda reverb mot vad leaden använder kan vara ett tips.
Sen kan det ibland vara nödvändigt att sänka volymen på en del hårda konsonanter och Essisga ljud, där kören sjunger unisont med leaden, iom att dessa annars kan bli alldeles för förstärkta och framträdande.

Precis, jag klipper i stort sätt alltid bort alla konsonanter på mina körer, tidskrävande ja? nödvändigt? ja :)

mvh Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Precis, jag klipper i stort sätt alltid bort alla konsonanter på mina körer, tidskrävande ja? nödvändigt? ja :)
mvh Jon
Tyvärr :) Och ett sånt där pill som man verkligen riskerar att fastna i  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Precis, jag klipper i stort sätt alltid bort alla konsonanter på mina körer, tidskrävande ja? nödvändigt? ja :)
mvh Jon
Tyvärr :) Och ett sånt där pill som man verkligen riskerar att fastna i  :)

Ett bra knep är att skriva om texten till kören där man eliminerat alla hårda konsonanter och essljud mm. Visst, det blir en rolig text med en massa konstiga ord som inte existerar, men det funkar och besparar en himla massa efterarbete.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Precis, jag klipper i stort sätt alltid bort alla konsonanter på mina körer, tidskrävande ja? nödvändigt? ja :)
mvh Jon
Tyvärr :) Och ett sånt där pill som man verkligen riskerar att fastna i  :)
Ett bra knep är att skriva om texten till kören där man eliminerat alla hårda konsonanter och essljud mm. Visst, det blir en rolig text med en massa konstiga ord som inte existerar, men det funkar och besparar en himla massa efterarbete.

Jag har börjat göra det ganska ofta efter tips från jonnerstones tidigare. Om man inte sjunger körerna tajt, är det mer pyssel att klippa och flytta ett ord lite framåt två andra ord bakåt. Bäst är därför att göra tajt rätt från början och att skriva om texten för kören är en bra start.

Jag drar ner på volymen på det mesta utom trummor och annat som behövs (ex. leadsång) då jag vill hitta rätt toner då jag sjunger en körstämma.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tackar tackar, var ju riktigt bra råd här rakt av ;) Tycker det är svårt att köra mig själv i huvud taget men det kanske beror på att jag har så liten vana vid sång än så länge. Ska prova mig fram med råden här, misstänkte det handlade mycket om EQ och riktigt bra tips där också med att skala av arr'et vid inspelning av kören. Är det bara jag eller är det här med körer i mixning ett ganska klurigt område?

Den här klassiska "dubba sig själv" effekten som ofta återfinns i refränger förresten som ger den här "stereo/två röster effekten", är det överlag identisk melodi eller brukar man lägga den på ett tonavstånd eller något? Alltid tyckt det låter som identisk melodi men efter mina försök är jag tveksam.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
I -ee a -i---e -i--oe--o o- a -a-
--a-a-ou--e --a-a-ou--e -i-- -ou -o --e -a--a--o

är bland de bättre kör-arren! -_-


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det är svårt att köra mig själv

bra tips där också med att skala av arr'et vid inspelning av kören.

Den här klassiska "dubba sig själv" effekten som ofta återfinns i refränger förresten som ger den här "stereo/två röster effekten", är det överlag identisk melodi eller brukar man lägga den på ett tonavstånd eller något?

Det är alltid lättare att köra med andra!

Ja, för mig underlättar det att skala av arret så att jag verkligen hör de stämmor jag ska hantera - de som redan är inspelade och den jag håller på att spela in.

"dubba sig själv" kan man göra med en eller annan plugg men det är lika bra (eller bättre?) att låta kören sjunga exakt samma sak som leaden, alltså samma toner och samma rytmik. Då är det bra att ha trummorna med, för att lättare känna och hitta rytmen i texten. Och inte ha fler instrument eller högre volym på kompet än vad som absolut är nödvändigt. Jag gillar att loopa ett parti där jag ska lägga kör och verkligen lyssna och testsjunga gång på gång, för att få kören riktigt tajt med leaden.

I -ee a -i---e -i--oe--o o- a -a-
--a-a-ou--e --a-a-ou--e -i-- -ou -o --e -a--a--o

är bland de bättre kör-arren! -_-

Kan du utveckla det där?  :huh: Det låter som du har ont?
Jag känner inte till den här musikteorin - heller...  B)
« Senast ändrad: 06.08.2012, 22:31:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
I -ee a -i---e -i--oe--o o- a -a-
--a-a-ou--e --a-a-ou--e -i-- -ou -o --e -a--a--o

är bland de bättre kör-arren! -_-

Kan du utveckla det där?  :huh: Det låter som du har ont?
Jag känner inte till den här musikteorin - heller...  B)



...kanske... En konsonantbefriad version!
« Senast ändrad: 06.08.2012, 23:16:52 by HasseFX »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om jag får haka på Tigers ursprungliga fråga så undrar jag hur man tänker när man lägger en andra och kanske tredjestämma. Finns det något recept på det? Alltså ska andrastämman vara en kvint upp eller.....?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gissar på att det är som gitarrstämmor där stor eller liten 3: alltid går bra.
Det är det vanliga.

Flyttar man ett ackord eller en ton en liten eller stor ters beroende på
hamnar man på paralelltonarten vilken är 3;an eller 7:an. Det kallas för att använda "mediantik".
Det är viktigt då det visar att även septiman,7:an i ett ackord visar om det är dur eller moll.

Att börja en kvint upp istället, på 5:an alltså tycker jag ger dålig effekt och är onödigt. Då
låter det bättre unisont tycker jag fast stämman kan ligga en oktav högre. Därför väljer jag bort
 den, 5;an som alternativ.

Även 3;an som ju är vanlig men onödig som vi nyss sett. Den kan alltså också väljas bort.
7:an däremot är användbar och vanlig, okey visst - men inte lika vanlig som 3:an och 5;an.

Vill man ha ett mer neutral, fusionaktigt sus sound går det ju alltid att börja med på 2: för andra stämman
men det är inte vanligt och 4:an för tredje stämman.
 Vanligare är då enbart ett tritonussprång upp-där ligger då 4:an alltså och det låter alltid bra tycker jag. Låter likadant som att använda två av strängarna av de fyra översta och lägga vänsterhandens finger över dem på samma band och att spela en melodi på så vis.

Häftigare är då att använda 9, 11 och 13. Då låter det inte så konstigt heller.
Alternativ om man har fler stämmor än på 1,3 och 7:an. Har man 7:an med kan man även ta bort stämman på 3;an då 7:an också anger dur eller moll. Då tycker jag det är jättefint att använda 9, 11 och 13.

Så här tar jag enkelt ut stämmor för gitarr:

Arpeggios (en etyd av brutna ackord/brutet ackord/även harpackord ) är roligt och intressant och det går att vara påhittig och kreativ. Arpeggios och stämföring går hand i hand. Vet man hur man hittar olika arpeggion vet man hur man lägger stämmor. Använd helt enkelt samma toner som i arpeggiot som ingångstoner för de olika stämmorna !!!

Man har många alternativ att skapa orginella stämmor på med klassisk teknik/modal teori. Det är enkelt och här är de sorter arpeggion jag använder mest, inte svåra alls utan mest basic´s;

Använder dessutom mest 7,9,11 och 13 när jag spelar arpeggio över att ackord även om det är ett vanligt 7-ackord eftersom det är enklast. Låter great !!! Men det finns fler enkla alternativ; jag t ex letar efter molltersen i ett dur ackords toner och efter durtersen i ett moll ackords toner ibland. Det sistnämnda finns med i Berklee Uni kurs Jazzguitar 102 syllabus där de  beskriver två olika durarpeggion över m7-ackord. Annars ser jag den tekniken mest som att man använder sig av mediantik helt enkelt.Två olika synsätt och ursprung på samma teknik.

 Det är vanligt att man gör så över t ex dom7 ackord/V7 ackord eller s k "Bluessevens" i blues och i jazz där t ex 9,3 och 11 utgör en mollters i det dominanta ackordet och 9, 11 och 13 en durters som inte består av ackordets 1,3 och 5. Lägg sedan till nästkommande ackordton också för att inte arpeggiot skall låta som en enkel treklang.
Fungerar utmärkt om man räknar tonerna som i ett fullständigt ackord; 1,3,5,7,9,11 och 13. Då spänner du alltså samtidigt över två oktaver.
 Där har du alltså två olika alternativ till dina stämmor över ett sådant, dom7/V7/bluesseven ackord t ex. Har du efter det en fortsatt diatonisk progression passar arpeggiona/stämmorna över de ackorden också men på andra sätt. Vad jag vill säga är att du inte behöver byta arpeggios för varje ackord vilket annars är vanligt att göra i början när man lär sig arpeggios. Om än - att spela arpeggios  och skifta dem vid varje ackord i krångliga, avancerade ackordföljder som inte en skala kan "outline" är dock en god lösning för sådan teknik antagligen det som den övningen/etyden syftar till i användningsområde i slutänden.
 Men du kan alltså även hålla kvar licket på arpeggiot´s 4 toner över en hel diatonisk ackordföljd och det utan att använda dess treklangs tre första toner eller 7 ackords första fyra ackordtoner.

Man brukar inte vilja att stämmorna låter som i skolans nybörjarkör för terminen. Hur kommer man ifrån det utan reharmonisering men med ändå samma slutresultat ???
Jo- är stämmans melodi/succesionen dessutom uppbyggd, vilket jag antar och förutsätter, av en till progressionen passande skala, man har vanligen 7 st att välja på. Oftast fler, men i det här ex krånglar vi inte till det utan håller oss till 1:a modus. Då går det utmärkt att använda sig av arpeggiots toner att börja varje stämma i trots att inte bastonen/grundtonen/roten, alltså 1:an finns med i arpeggiot.

 Låt hellre basen börja spela och betona den tonen samt välj bort den tonen för instrumentet som spelar ackord. Alltså-skippa roten/bastonen i ackordet. På så sätt erhåller du ett luftigare sound och det låter som mer rymd/rum mellan instumenten. Inga toner kolliderar. Tekniken kallas för "spacing".

Du behöver alltså inte reharmonisera och lära dig harmonik, om du inte vill, utan kan enkelt använda dig av arpeggios på detta sätt istället samt spaceing med ung samma resultat som vid en reharmonisering enligt den strikt klassiska skolan rent melodimässigt. Grundläggande. Att enbart göra så här blir nog snabbt litet tjatigt och tråkigt. Det fler sätt att reharmonisera på och harmonik och reharmonisering är spännande ämnen att fördjupa sig i. Mycket av det går att applicera på finurliga sätt vid stämföring i ett musikstycke.
 Jag antar att vi inte talar om fugor, vilket är ett för svårt område för mig och jag har "fel" teoretiska plattform för att förstå dem rätt. Blir osäker när ni diskuterar tredjestämman en kvint upp. 
 Tycker dock det är intressant att lyssna på och att läsa teori ur en annan synvinkel. Shenker analysen är det jag tänker på närmast.
 I vilket fall liknar den stämföring ,treklangens toner i ordning, ni beskriver hur man grundläggande gör för stämmorna i subjektet, kallat dux i fuga.

Men ändå-de, treklanger och dess toner, används väl ganska sällan i praktiken utom grundskolans väggar där Broder Jakob är skolexemplet utom främst i solon då man inte vill ta för "stora" ackord eller riskera konstiga superimpositioner och inte behöver färga med skalans karaktärston, men ändå vill ha en fylligare ton och litet mer klang på vissa toner.

 Jag börjar alltså sällan ett arpeggio på 1:an och fortsätter aldrig med att helt sonika spela skolexemplet och dess vanliga efterföljande 3:an,5;an och 7:an.

 Matt Warnock skriver på sin site om att man även kan använda dimskalans intervall. Börjar alltså på 2;an eller 9:an i moll och på 7:an eller på b1 tonen i dur. Spelar då 5:an eftersom det då är b5 till arpeggiots första ton och karaktärston för dim skalan/ackord. Och det passar i ett fullständigt dur eller moll ackord. Har testat nån gång-det låter bra, verkligen jazz  men just jag gillar Berklees variant/att använda mediantik bättre just nu f t.
.
Använder också alltid 4 toner istället för tre i mina arpeggion. Det finns andra tillfällen där jag utnyttjar triplets på gitarr istället för vid just arpeggion. Gillar 8:ondelar vid arpeggion och fyra toner är perfekt.

 Ett råd är att anpassa antalet stämmor efter takt; tvåtakt-två stämmor, tretakt-tre stämmor 4 takt- fyra stämmor e t c för att göra det enkelt och inte förvirrande för lyssnaren.

Gissar att det fungerar även för sång om man vill vara litet kreativ och orginell men hur man mixar sång och dess olika stämmorna är ett mysterium för mig. Har fullt upp med att mixa gitarrer.... :)
Hoppas att jag inte rörde till det utan att någon snappade upp något nyttigt och användbart tips istället.....

Följer tråden med spänning - den har en bra och intressant frågeställning.....

mvh
« Senast ändrad: 07.08.2012, 09:42:30 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Va fan-jävlar vad mycket det blev !!!!
Hoppas att det är något mat nyttigt i det  för det kändes viktigt att förmedla gällande stämföring i a f.
..Sorry !!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
pxm, för mig var textmassan så stor och formuleringarna initialt så intrikata att jag inte fortsatte läsningen. Men det är jag. Eddis fråga är nog enklare för mig...

Om jag får på Tigers ursprungliga fråga så undrar jag hur man tänker när man lägger en andra och kanske tredjestämma. Finns det något recept på det? Alltså ska andrastämman vara en kvint upp eller.....?

Eftersom jag inte ens lärt mig eller kommer ihåg enkel musikteori, säger jag att jag oftast använder en eller två ovanför melodistämman i treklangen (kvint? ters?) men ibland en under, om den högsta (ters?) blir för hög för mig. Ljudexemplet visar mig att det är enklare att hitta och hålla önskad körstämma, om man vid inspelningen hör få instrument, då man ska följa leaden. Trummorna är bra att ha kvar för att hitta rytmiken när kören ska in.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_FlyWithMe_120723.mp3[/mp3]
Kören börjar vid 68, vid 92 har jag klippt ordet babe i kören (sjunger ba... utan ...be).
« Senast ändrad: 07.08.2012, 07:43:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Har tänkt på detta och vanligen finns ju bas,tenor, alt och sopran.
det borde finnas ett medelvärde för var och en av dem eftersom deras register är bestämda...
Vänta.....
hej igen-jag hittade det här på svenska wikipedia. Alla de jag skrev är med plus mezzosopran och baryton:

Kvinnoröster   Ungefärligt omfång
Sopran           c1 – c3
Mezzosopran   a – g2
Alt                   g – e2

Mansröster           Ungefärligt omfång
Tenor              c – a1
Baryton           F – g1
Bas                   E – d1

Då vet man ungefär också hur man skall ställa eq:n i a f för de olika stämmornas spår.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har tänkt på detta och vanligen finns ju bas,tenor, alt och sopran.
det borde finnas ett medelvärde för var och en av dem eftersom deras register är bestämda...
Vänta.....
hej igen-jag hittade det här på svenska wikipedia. Alla de jag skrev är med plus mezzosopran och baryton:

Kvinnoröster   Ungefärligt omfång
Sopran           c1 – c3
Mezzosopran   a – g2
Alt                   g – e2

Mansröster           Ungefärligt omfång
Tenor              c – a1
Baryton           F – g1
Bas                   E – d1

Då vet man ungefär också hur man skall ställa eq:n i a f för de olika stämmornas spår.

mvh

Man kan teorisera massor ang. körarr och stämföring och det finns en hel del "do and dont's" som t.ex att det är strängeligen förbjudet att göra kvint och kvart-förflyttningar. Dvs om melodistämman förflyttar sig en kvart eller kvint upp eller ner så får inte stämman göra samma sak. Regler är dock till för att brytas och band som t.ex Alice in Chains bygger nästan hela sitt sångsound på just kvart och kvint-förflyttningar.  :)

Ang. EQ så kan du visst ha lite glädje av att veta dom olika omfången, men ganska oviktigt i en modern rock/pop-produktion (vilket jag tror det är vi talar om här), då man ofta mixar hela körpaket, och att dom i sin tur ska mixas in bakom leaden så är det lite andra förutsättningar som gäller. Så som vanligt när det gäller mixning så får örat avgöra.

Att göra bra körarr för rock/pop kräver m.a.o ett bra gehör och känsla för melodin. Ett bra sätt är att leta och spela fram stämmorna på klaviatur eller om man har tillgång till Melodyne så kan man kopiera upp leadsången till ett nytt spår och sen med hjälp av Melodyne flytta runt tonerna tills man har en stämma man gillar, sen sjunger man in den stämman efter Melodyne (glöm inte att plocka bort pluggen efteråt då den skapar oönskade artefakter när man flyttar runt tonerna på detta vis) därefter fortsätter man till stämma tre osv. Är man bara ute efter en(1) andrastämma så tycker jag personligen att det oftast är mycket mer effektfullt med en understämma. Det fyller upp och ger mer tryck åt leaden än vad en överstämma gör. Musikteori ser jag endast som ett redskap att använda när man söker en lösning eller när man sitter fast, att använda teori för att skapa känns väldigt tråkigt och kliniskt. Gehör och känsla är enligt mig dom i särklass två viktigaste egenskaperna och teori endast ett hjälpmedel.
« Senast ändrad: 07.08.2012, 11:10:21 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Förutsatt att man sätter kören tajt så kan man om man får problem med konsonanter prova att köra en transient designer och minska transienterna på kören för att undvika extrema tex k-ljud. Ihop med en sidechainad EQ till kompressorn för att hitta problm områden brukar jag slippa att klippa i konsonanter.

Jag vad det gäller övrig EQ så beror den på låten, det enda jag nästan alltid gör är att skära i botten av körpaketet.

Ett annat favvistrick är att tjocka till kören genom att köra ett reverb med bara "early reflections", då får man en stor kör och en bieffekt är att är stämmorna lite otajta så smetas det ut och det låter tajtare. Mycket bra trick.

Det första har jag inte lärt mig hur det ska göras med mitt gamla Cubase men det du tipsar om i sista stycket verkar mer intressant. Om jag bara hittar vad jag ska göra. Om jag inte hittar "early reflections" i "glaceverb" som jag bl.a. använder, vad bör jag tänka på?

I ett annat reverb jag använder kan jag flytta väggarna (stort rum stort reverb), välja "raka väggar" eller "draperier", flytta mikrofon nära eller långt från ljudkällan.

Hur ska jag tänka för att få bara "early reflections" med den? Tacksam för tanketips!
« Senast ändrad: 07.08.2012, 10:39:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker det är svårt att köra mig själv

bra tips där också med att skala av arr'et vid inspelning av kören.

Den här klassiska "dubba sig själv" effekten som ofta återfinns i refränger förresten som ger den här "stereo/två röster effekten", är det överlag identisk melodi eller brukar man lägga den på ett tonavstånd eller något?

Det är alltid lättare att köra med andra!

Ja, för mig underlättar det att skala av arret så att jag verkligen hör de stämmor jag ska hantera - de som redan är inspelade och den jag håller på att spela in.

"dubba sig själv" kan man göra med en eller annan plugg men det är lika bra (eller bättre?) att låta kören sjunga exakt samma sak som leaden, alltså samma toner och samma rytmik. Då är det bra att ha trummorna med, för att lättare känna och hitta rytmen i texten. Och inte ha fler instrument eller högre volym på kompet än vad som absolut är nödvändigt. Jag gillar att loopa ett parti där jag ska lägga kör och verkligen lyssna och testsjunga gång på gång, för att få kören riktigt tajt med leaden.

I -ee a -i---e -i--oe--o o- a -a-
--a-a-ou--e --a-a-ou--e -i-- -ou -o --e -a--a--o

är bland de bättre kör-arren! -_-

Kan du utveckla det där?  :huh: Det låter som du har ont?
Jag känner inte till den här musikteorin - heller...  B)

- Då var jag inte helt inne på fel spår i mina initiala försök då, fast det då lät apa men det handlade då troligen mer om att jag inte filade till EQ o sådant. Ska ta o göra ett renodlat körförsök här snart o se hur det går. Sker det snart nog kanske jag lägger in ett exempel här i tråden för kommentarer.

pxm: Först trodde jag du hade dumpat ett tidigare svar från annan tråd eller något, var en riktig bibba! Har läst igenom en gång men ska läsa det en gång till senare. Jag börjar nog med att köra samma melodi på kören o få DET rätt, så får jag utöka med stämmor efter det, lära sig krypa innan man lär sig gå ;)

Citera
Musikteori ser jag endast som ett redskap att använda när man söker en lösning eller när man sitter fast, att använda teori för att skapa känns väldigt tråkigt och kliniskt. Gehör och känsla är enligt mig dom i särklass två viktigaste egenskaperna och teori endast ett hjälpmedel.

- Ett citat som är värt att applådera och gång på gång återkomma till för oss som lätt hamnar i teoriträsket som jag kallar det. Allt som oftast minskar kreativitet o produktion med ökad teoridel så det är verkligen något att se upp med, har själv varit där många många gånger. Man sitter o funderar på varför ackorden passar ihop hellre än att bara lira o hitta sköna kombinationer man kan fundera över senare. Men jag börjar bli allt bättre på det här, att bara ta fram teorin när jag BEHÖVER den, inte som någon slags underhållning eller del av produktionen. Något som är värt att jobba med om man lätt hamnar här.

Var himla mkt nyttigt i den här tråden, måste nästan ge mig på ett körförsök snarast ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Säger sig självt tycker jag, det där med kvart och kvint är ju för att då blir/anses inte stämman som en självständig stämma.
Det är det jag uttrycker i mitt inlägg ang. arpeggion och stämföring där jag skriver att man kan undvika 5:an som tredje stämma t o m då det eg. inte tillför något utan kan lika gärna räknas/spelas/ som rot/1:a.
Till skillnad från modala progressioner där man oftast spelar V som ett dominant ackord, en V7:a istället för dess diatoniska V:a.
Två eller fler p5:or spelade varför sig i olika stämmor är eg alltså att se som samma ton och blir ju samma ackord som 1:an fast i tredje inversion. Ett V ackord alltså.
 Att spela på samma sätt med kvarter, 4:or innebär endast att stämman som spelar t ex 1:an och stämman som spelar 3:an spelar samma toner ,bara det att stämmorna skiftat ton sinsemellan.
Det är ju också meningslöst och inte en två självständiga stämmor då det i princip och praktik blir samma toner/ackord som spelas som i i föregående notering.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja det går o teorisera mycket om stämmor minst sagt, jag ska börja med en enkel o ta det därifrån får vi se ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Säger sig självt tycker jag, det där med kvart och kvint...

Det som säger sig självt - säger inte mig nånting.  :(
Vill nån ge mig endast det allra enklaste och självklara för er, så att även jag kan hänga med på det. Vad heter det (kvart, ters, kvint), om leaden i C-dur sjunger tonen C och kören sjunger:
1) E
2) G
3) G närmast under den C-not som leaden sjunger
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Säger sig självt tycker jag, det där med kvart och kvint...

Det som säger sig självt - säger inte mig nånting.  :(
Vill nån ge mig endast det allra enklaste och självklara för er, så att även jag kan hänga med på det. Vad heter det (kvart, ters, kvint), om leaden i C-dur sjunger tonen C och kören sjunger:
1) E
2) G
3) G närmast under den C-not som leaden sjunger

Om du opererer i toneart C-dur:

C er grunntone (1), E over er en dur-ters (3) og G over er kvint (5).

C-dur skala:
CDEFGABC 12345678. Enkelt :)

Understemmen er vel også en kvint, bare at da blir C-dur akkorden invertert, dvs grunntonen er ikke den lavesrte i akkorden.

Skal du ha C-moll, må du bruke en moll-ters, altså en halv tone under dur-ters. Dvs. Eb.

Mulig jeg uttrykker noe av dette upresist evt. helt feil, men jeg regner med å bli arrestert på det i så fall ;)

-Robert (amatør)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hade nog beskrivit det exakt som du Robban, om jag hade kunnat norska alltså.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och jag vill erkänna att jag nu lärt mig att jag ofta hamnar på tersen och kvinten då jag lägger körstämmor. Tack för förtydligande i den enklaste teorin som enligt tidigare utsaga 'säger sig självt'.

För mig återstår nu frågan om "early reflections". Om jag inte hittar "early reflections" i "glaceverb" som jag bl.a. använder, vad bör jag tänka på?

I ett annat reverb jag använder kan jag flytta väggarna (stort rum stort reverb), välja "raka väggar" eller "draperier", flytta mikrofon nära eller långt från ljudkällan.

Hur ska jag tänka för att få enbart "early reflections" i den? Tacksam för tanketips!
« Senast ändrad: 07.08.2012, 18:24:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Och jag vill erkänna att jag nu lärt mig att jag ofta hamnar på tersen och kvinten då jag lägger körstämmor. Tack för förtydligande i den enklaste teorin som enligt tidigare utsaga 'säger sig självt'.


Og jeg må medgi at mine "korstemmer" oftest er improviserte alternative melodilinjer uten noen teoretisk tankevirksomhet innblandet  ;) Du synger rett og slett en ny melodi som er annerledes og høres fin ut sammen med akkordene og grunnmelodien. Njau.

-Robert


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ladda hem denna lilla magiska box... Den gör tricket bra.
http://www.silverspike.com/?Products:RoomMachine_844

Laddat ner - återstår att testa.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Många bra svar här som tyvärr missar själva frågan - "Vart börjar man eg?" (och några som träffar mitt i prick).

Svaret är förstås väldigt beroende på var man befinner sig, men om jag får gissa så har du lite hum om hur man bygger ackord på gitarr eller piano, du kan spela och ge namn åt tonerna i ett E-dur-ackord t ex. Det verkar också som du försökt "Metod nr 1", dvs att gasta på tills man hittar något som låter bra och att du ändå inte är nöjd med resultatet (mkt vanligt :)).

Då skulle jag börja med att lägga ooh-stämmor på ackorden på t ex en balladrefräng.

1 Spela tretonsackord på en synt/piano (även om du är mycket bättre på gitarr har pianot en oöverträffad koppling mellan det du ser och det du hör - du ser hur ackorden är uppbyggda). Försök att inte använda för många ackord (helst 1 per takt) och komplicerade ackord.

2 Om du inte redan gjort det, lägg ackorden så att du flyttar handen så lite som möjligt. Det gör man genom att flytta ner (eller upp) en eller två toner en oktav så ackordet hamnar i ett läge så nära det förra ackordet som möjligt.

3 När du har en ackordföljd som låter bra ihop med melodi och komp tar du den översta tonen i varje ackord, det får bli den översta stämman. Om den hoppar omkring för mycket och är svårsjungen får du jobba mer med punkt 2.

4 Spela in överstämman med synt. Lägg den högt i mixen, så du hör den ordentligt och sjung in den. Blir det falskt, använd en tonhöjdskorrigeringsplugg typ autotune. Ta sen bort/tysta syntstämman.

5 upprepa punkt 3 och 4 med mellantonen resp lägsta tonen.

Vill du göra en andrastämma till melodin kan du ta en av dessa stämmor och sjunga med text. Då kanske du märker att du ibland behöver ändra lite för att det ska låta bra. Gör då det! Småningom får du en känsla för hur andrastämmor funkar, och då behöver du inte stegen längre.

Om detta är alltför enkelt eller för svårt för dig kanske någon annan har hjälp av det. Lycka till!
« Senast ändrad: 08.08.2012, 10:01:40 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra tips från grunden.
Jag använder också keyboard ibland, för att hjälpa rösten att hitta tonen eller tonerna jag vill använda. Men har inte spelat in bara lyssnat innan inspelning av den körstämman.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Många bra svar här som tyvärr missar själva frågan - "Vart börjar man eg?" (och några som träffar mitt i prick).

Svaret är förstås väldigt beroende på var man befinner sig, men om jag får gissa så har du lite hum om hur man bygger ackord på gitarr eller piano, du kan spela och ge namn åt tonerna i ett E-dur-ackord t ex. Det verkar också som du försökt "Metod nr 1", dvs att gasta på tills man hittar något som låter bra och att du ändå inte är nöjd med resultatet (mkt vanligt :)).

Då skulle jag börja med att lägga ooh-stämmor på ackorden på t ex en balladrefräng.

1 Spela tretonsackord på en synt/piano (även om du är mycket bättre på gitarr har pianot en oöverträffad koppling mellan det du ser och det du hör - du ser hur ackorden är uppbyggda). Försök att inte använda för många ackord (helst 1 per takt) och komplicerade ackord.

2 Om du inte redan gjort det, lägg ackorden så att du flyttar handen så lite som möjligt. Det gör man genom att flytta ner (eller upp) en eller två toner en oktav så ackordet hamnar i ett läge så nära det förra ackordet som möjligt.

3 När du har en ackordföljd som låter bra ihop med melodi och komp tar du den översta tonen i varje ackord, det får bli den översta stämman. Om den hoppar omkring för mycket och är svårsjungen får du jobba mer med punkt 2.

4 Spela in överstämman med synt. Lägg den högt i mixen, så du hör den ordentligt och sjung in den. Blir det falskt, använd en tonhöjdskorrigeringsplugg typ autotune. Ta sen bort/tysta syntstämman.

5 upprepa punkt 3 och 4 med mellantonen resp lägsta tonen.

Vill du göra en andrastämma till melodin kan du ta en av dessa stämmor och sjunga med text. Då kanske du märker att du ibland behöver ändra lite för att det ska låta bra. Gör då det! Småningom får du en känsla för hur andrastämmor funkar, och då behöver du inte stegen längre.

Om detta är alltför enkelt eller för svårt för dig kanske någon annan har hjälp av det. Lycka till!

- Vilken intressant metod. Nej då ingen fara, jag har klaviatur som mitt primärinstrument o har redan all kunskap om inverterade ackord o allt det där så det var ingen grekiska någonstans för min del. Definitivt en metod jag ska testa, tackar för den! Är lite klurigt det här med körer, känns som det är bra mycket värre än melodi o text iaf, men det är väl en smaksak vad man tycker är svårt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Som en parantes kan jag också nämna att jag ibland använder Melodyne eller Cubase Vari Audio för att manuellt "dra fram" stämmor utifrån dubletter av leadsången. Kan användas som skiss inför den riktiga sångarens insatser, eller ibland som slutresultat.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ett annat tips i samma anda som morgonte´s förslag är att man som jag tex använder Neptune (Autotune plugg) och spelar stämmorna med keyboard för att få en uppfattning hur stämmorna kan ligga. Sedan tar jag och dubbar dom spelade stämmorna med riktig sång. Går fort och lätt. Man kan dessutom använda det spelade stämmorna för att fylla på kören.

Du det där var ett riktigt bra tips, särskilt för en nybörjare på körer. Kan man ju labba fram o tillbaka utan att stå o gorma i micken halva dagen ;) Kanon idé! Jag har inte neptune men däremot melodyne så det lär ju funka lika bra där mer eller mindre, kanske inte kan spela stämmorna på så sätt men jag kan vrida runt dem på test.

Som en parantes kan jag också nämna att jag ibland använder Melodyne eller Cubase Vari Audio för att manuellt "dra fram" stämmor utifrån dubletter av leadsången. Kan användas som skiss inför den riktiga sångarens insatser, eller ibland som slutresultat.

En förlängning av ovan, kanon bra idéer!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Som en parantes kan jag också nämna att jag ibland använder Melodyne eller Cubase Vari Audio för att manuellt "dra fram" stämmor utifrån dubletter av leadsången. Kan användas som skiss inför den riktiga sångarens insatser, eller ibland som slutresultat.

Jag tipsade om Melodyne tidigare i tråden och det är ett bra tips på många sätt. För det första så får man en visuell överskådning av sångspåret, man kan dra och flytta tonerna i realtid och man ser till vilken ton i skalan man flyttar på vänsterlisten. En annan och väldigt stor fördel är att man kan hitta väldigt snygga och annorlunda stämmor än vad man kanske skulle gjort om man provade sig fram genom att sjunga. Att t.ex sjunga en liten eller stor sekund från grundmelodin är kanske inget man skulle göra om man provade sig fram genom att sjunga eftersom det kan kännas lite avigt. Men det kan vara ack så snyggt vid vissa passager. Man får helt enkelt en mer överskådlig palett och man kan prova sig fram till nåt som låter riktigt bra och som ger leadslingan den där välbehövliga skjutsen.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Som en parantes kan jag också nämna att jag ibland använder Melodyne eller Cubase Vari Audio för att manuellt "dra fram" stämmor utifrån dubletter av leadsången. Kan användas som skiss inför den riktiga sångarens insatser, eller ibland som slutresultat.

Jag tipsade om Melodyne tidigare i tråden och det är ett bra tips på många sätt. För det första så får man en visuell överskådning av sångspåret, man kan dra och flytta tonerna i realtid och man ser till vilken ton i skalan man flyttar på vänsterlisten. En annan och väldigt stor fördel är att man kan hitta väldigt snygga och annorlunda stämmor än vad man kanske skulle gjort om man provade sig fram genom att sjunga. Att t.ex sjunga en liten eller stor sekund från grundmelodin är kanske inget man skulle göra om man provade sig fram genom att sjunga eftersom det kan kännas lite avigt. Men det kan vara ack så snyggt vid vissa passager. Man får helt enkelt en mer överskådlig palett och man kan prova sig fram till nåt som låter riktigt bra och som ger leadslingan den där välbehövliga skjutsen.

- Ja du nämnde det också ja, var så himla många bra tips o förslag här i tråden! Pill o utbildning genom Melodyne blir nog det primära redskapet här tror jag för körandet ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se