Kontrollrummet

jonnerstone - I Do

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Satt och filade lite i studion ikväll och ut kom det här. Kan det va nåt? Några idéer eller bara en åsikt i all enkelhet? Hjälte-refräng?

Bara ett intro, vers och refräng än så länge.

Slasksång, slasktext, slaskmix och en massa annat slask!

Ber på förhand om ursäkt för lite förkyld sång  :)

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/I_Do.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 06.08.2012, 00:04:33 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det var många ursäkter på en gång....  :lol: Onödigt tycker jag. Detta kommer bli kanon.

Sköna behagliga melodier som verkar uppmuntra till Kent-uttryck på sången. Lite svårt att höra vad som sjungs, även om jag inser att det bara är slask så borde man nog höra orden bättre.

Trummorna får du bakläxa på. Inget fel egentligen, men lite tråkiga.

Följer med spänning.  :D


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det var många ursäkter på en gång....  :lol: Onödigt tycker jag. Detta kommer bli kanon.

Sköna behagliga melodier som verkar uppmuntra till Kent-uttryck på sången. Lite svårt att höra vad som sjungs, även om jag inser att det bara är slask så borde man nog höra orden bättre.

Trummorna får du bakläxa på. Inget fel egentligen, men lite tråkiga.

Följer med spänning.  :D

Finns inga ord, så det går inte att höra hur jag än gör, det är bara en massa läten som ibland låter som ord  :D (så kallad dansbandsengelska)

Va fan...jag som gillade trummorna  :D Nja, knappade in några takter på keyboardet som jag sen loopade och kör samma puklösa fill hela tiden. Brukar inte lägga ner så mycket tid på trumprogramering om dom ska vara "äkta", eftersom brorsan är en grym trummis, så spelar han in ett midispår till mig när jag har en färdig låt. Så brukar bara bli att jag markerar takten och kanske lite åt vilket håll jag vill ha det.

Kul att det övriga gillas trots mina ursäkter  :D

Ha de gött!

Micke
« Senast ändrad: 06.08.2012, 14:36:16 by jonnerstone »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter ju redan kanon! Hörs inte att du är förkyld.
Undrar hur du får till den snygga, "twistade" bakgrundsstämman....autotune/melodyne?
Det kanske inte ska köra på likadant hela låten, utan lugna ner det någonstans för att
sedan "fläska på" igen.  :)
Kan du möjligen ha blivit förkyld pga all slask...?  :rolleyes:
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
fantastiskt bra sångmelodier och harmonier. Arret som sådant just nu kunde snyggas till, och låten är färdig.

Annars kan man ju tänka sig en hel massa grejor med 6/8-bas såklart, men jag tror kent/radiohead/coldplay-ish blir mumma.


Du är fan grym på melodier. Skitbra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Versen tyckte jag va lite trött, men det gör ju att reffen trycks upp mer då. Tycker du borde gå in på CPN stuket som du redan har fått lite smak av på reffen. Men som sagt slask slask å slask, lite sköna gura plock eller nått på versen så!!
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnade på hög volym i vardagsrummet. Det var lite jobbigt för öronen faktiskt. Troligen går väl mycket att fila av vid slutmix, men det kanske är lite inneboende i arret också.

Fortfarande bra låt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter ju redan kanon! Hörs inte att du är förkyld.
Undrar hur du får till den snygga, "twistade" bakgrundsstämman....autotune/melodyne?
Det kanske inte ska köra på likadant hela låten, utan lugna ner det någonstans för att
sedan "fläska på" igen.  :)
Kan du möjligen ha blivit förkyld pga all slask...?  :rolleyes:
/Asti

Kanske inte så mycket förkyld, mer efterdyningar efter hösnuva. Hör själv på versen att det låter lite däbbt i däsan, men inget som stör.

Jo efter första reffen här så tar man nog ner det lite innan andra versen börjar samt en paus mellan andra vers och ref. Kommer nog ett stick också så småningom.

Kan du förtydliga med bakgrundsstämman? På vers eller ref? På leadspåret (både vers och ref kör jag efter effektläggning och eq:ande en "duplicate track" där jag sen skär ytterligare i bas och diskant. Det spåret skickar jag sen till en grupp där det endast ligger en ADT som insert. (http://www.vacuumsound.de/plugins.html). Stämman är bara en vanlig andrastämma, även den skickad till ADT-gruppen. På refrängen ligger det en sågtandssynth med en del reverb som dubbar leaden slaviskt, kanske är det den du menar? Det är nåt jag gör rätt ofta för att feta till sångmelodin i distade partier. Den ska inte ligga så att den hörs tydligt, men när man trycker på mute så ska man känna att det blir lite tomt. Detta är inte istället för en sångdub utan för att få lite mer karaktär på leaden.

Tack för lyssning och kul att det gillas  :)

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
fantastiskt bra sångmelodier och harmonier. Arret som sådant just nu kunde snyggas till, och låten är färdig.

Annars kan man ju tänka sig en hel massa grejor med 6/8-bas såklart, men jag tror kent/radiohead/coldplay-ish blir mumma.


Du är fan grym på melodier. Skitbra!

Kul att det föll i smaken. Verkar på skivbolag och övriga medlemmar i bandet som om att det kommer att gå åt korea-ish hållet  :lol:

Tack för berömmet det värmer  :wub:

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Versen tyckte jag va lite trött, men det gör ju att reffen trycks upp mer då. Tycker du borde gå in på CPN stuket som du redan har fått lite smak av på reffen. Men som sagt slask slask å slask, lite sköna gura plock eller nått på versen så!!

Ähh, de e du som e trött, gå och lägg dig  :D

Nämen allvarligt, det finns säkert saker man kan göra på versen, men jag kände att jag var tvungen att plocka ner den rätt rejält efter introts fulla ställ. Sen vet du ju att vi inte har samma inställning när det gäller sånt, du tar gärna ett ljud för mycket medan jag kanske tar ett för lite  :lol:

Tycker nog att det påminner mer om Mew än om  både CPN, Kent, Coldplay, Radiohead och vad som nu nämnts i tråden  :) Om det nu måste påminna om nåt. Men alla dessa grupper är ju fantastiska låtskrivare så jag känner mig hedrad att få bli omnämnd och jämförd med sådana celebra sällskap ;) :D

Synthfiguren som startar låten ligger ju kvar genom hela låten och en plockgitarr över det skulle nog bli rörigt, dock så kanske man kunde dubba synthfiguren med en plockgura när versen kommer in eller helt enkelt byta ut synthen mot en plockgura. Vi får se vad som händer framöver när det blir en korea-låt av det.

Tack för lyssning och kommentarer!

Micke
« Senast ändrad: 06.08.2012, 15:00:55 by jonnerstone »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Lyssnade på hög volym i vardagsrummet. Det var lite jobbigt för öronen faktiskt. Troligen går väl mycket att fila av vid slutmix, men det kanske är lite inneboende i arret också.

Fortfarande bra låt.

Du har säkert rätt, och det är som sagt slask alltihopa, men skulle ändå vilja ha ett förtydligande, blir inte så klok annars på vad du menar. Vad är/var det som gjorde det jobbigt. Du nämner att det kan var arret och det är ju lite oroande att arret blir jobbigt redan efter 1:25. Är ju en vanlig uppsättning med trummor, bas, gitarr lite synthmatta och sång.

Sitter ju dock som jag nämnt tidigare i en betongbunker, och innan den blivit akustikbehandlad så har jag stora problem. När jag sjunger starkare partier så följer hela betongrummet med på inspelningen, så jag får skära och lägga till frekvenser på sången där jag aldrig någonsin skulle gjort det annars för att försöka eliminera så mycket rum det går men ändå få sången att höras, vilket gör att just sången kan låta jobbig frekvensmäsigt. Det och det faktum att jag av samma nämnda anledning inte kan använda mina monitorer att mixa eller för den delen lyssna i gör att jag är helt beroende av mina lurar som är trötta i diskanten och det är jag inte alls van vid.

Låter kanske som ursäkter men är menat som ett underlag till dig. Jag är uppriktigt intresserad av att veta vad du menar, det är under sådana här extrema omständigheter man kan lära sig väldigt mycket och det kan jag ta med mig i framtiden.

Tack igen

Micke


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nja, din andra gillade jag mycket bättre. För polerat och glassigt i min dåliga smak detta.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnade på hög volym i vardagsrummet. Det var lite jobbigt för öronen faktiskt. Troligen går väl mycket att fila av vid slutmix, men det kanske är lite inneboende i arret också.

Fortfarande bra låt.

Du har säkert rätt, och det är som sagt slask alltihopa, men skulle ändå vilja ha ett förtydligande, blir inte så klok annars på vad du menar. Vad är/var det som gjorde det jobbigt. Du nämner att det kan var arret och det är ju lite oroande att arret blir jobbigt redan efter 1:25. Är ju en vanlig uppsättning med trummor, bas, gitarr lite synthmatta och sång.

Sitter ju dock som jag nämnt tidigare i en betongbunker, och innan den blivit akustikbehandlad så har jag stora problem. När jag sjunger starkare partier så följer hela betongrummet med på inspelningen, så jag får skära och lägga till frekvenser på sången där jag aldrig någonsin skulle gjort det annars för att försöka eliminera så mycket rum det går men ändå få sången att höras, vilket gör att just sången kan låta jobbig frekvensmäsigt. Det och det faktum att jag av samma nämnda anledning inte kan använda mina monitorer att mixa eller för den delen lyssna i gör att jag är helt beroende av mina lurar som är trötta i diskanten och det är jag inte alls van vid.

Låter kanske som ursäkter men är menat som ett underlag till dig. Jag är uppriktigt intresserad av att veta vad du menar, det är under sådana här extrema omständigheter man kan lära sig väldigt mycket och det kan jag ta med mig i framtiden.

Tack igen

Micke
Nej nej. Arret är inte jobbigt, utan vissa frekvenser alltså.

Gitarren är väldigt påträngande med hårt mellanregister. Det är nog där problemet ligger främst. Lite av samma jobbiga register hör jag av kören i refrängen också.

Är dåligt på att på rak arm avgöra vilka frekvenser det gäller, men testa gärna själva att krana på ordentligt i en omgivning du känner till ljudmässigt. Bilen kanske?



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnar på jobbet med låg volym och det låter bra. Gillar rösten som sjunger refräng.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Pampig refräng, får man säga.. Kan göra sig på radio.  :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
hihi..känner igen låtsas-textmakeriet...men det låter bra :D

Gillar crescendot här, pampigt och snygga stämmor, bra melodislinga  ^_^

Duktig du!

Tycker kanske att det grötar sej lite nu i ljudbilden, men det här kommer bli riktigt bra, for sure.

Kul lyssning :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Lyssnar på jobbet med låg volym och det låter bra. Gillar rösten som sjunger refräng.

Man tackar  :)

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Pampig refräng, får man säga.. Kan göra sig på radio.  :)

Ja vem vet, kanske det blir en singel av den så småningom.

Tack för lyssning

Micke


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
På en snabblyssing låter det som en riktigt skön låt. Eller utkast till en riktigt skön låt. ;)

Kommer inte på nåt konstruktivt. Radioklar när den är färdig! (Inte för att jag skulle köpa skivan, men du fattar ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
hihi..känner igen låtsas-textmakeriet...men det låter bra :D

Ja visst e de kul, kan bli vad som helst  :D För mig är det ett sätt att känna efter vilka vokaler passar in i vilken passage. Det svåra är ju sen när den riktigt texten ska skrivas, då måste man hitta ord som innhåller just den vokalen eller iaf ett uttal som låter liknande.


Gillar crescendot här, pampigt och snygga stämmor, bra melodislinga  ^_^

Duktig du!

Tycker kanske att det grötar sej lite nu i ljudbilden, men det här kommer bli riktigt bra, for sure.

Kul lyssning :D

/Marre

Du har helt rätt i att det är lite grötigt, har inte rensat upp i frekvenser och dylikt. Hoppas du har rätt, vi får se vad som händer med den när vi lekt färdigt med den i korea :)

Tack för kommentarer

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
På en snabblyssing låter det som en riktigt skön låt. Eller utkast till en riktigt skön låt. ;)

Kommer inte på nåt konstruktivt. Radioklar när den är färdig! (Inte för att jag skulle köpa skivan, men du fattar ;)


 :lol:

Bra så  :)

Tack för lyssning!



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Nja, din andra gillade jag mycket bättre. För polerat och glassigt i min dåliga smak detta.

Noterat  :D

Personligen så gillar jag detta mer än förra.....så det så!!  :lol:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Lyssnade på hög volym i vardagsrummet. Det var lite jobbigt för öronen faktiskt. Troligen går väl mycket att fila av vid slutmix, men det kanske är lite inneboende i arret också.

Fortfarande bra låt.

Du har säkert rätt, och det är som sagt slask alltihopa, men skulle ändå vilja ha ett förtydligande, blir inte så klok annars på vad du menar. Vad är/var det som gjorde det jobbigt. Du nämner att det kan var arret och det är ju lite oroande att arret blir jobbigt redan efter 1:25. Är ju en vanlig uppsättning med trummor, bas, gitarr lite synthmatta och sång.

Sitter ju dock som jag nämnt tidigare i en betongbunker, och innan den blivit akustikbehandlad så har jag stora problem. När jag sjunger starkare partier så följer hela betongrummet med på inspelningen, så jag får skära och lägga till frekvenser på sången där jag aldrig någonsin skulle gjort det annars för att försöka eliminera så mycket rum det går men ändå få sången att höras, vilket gör att just sången kan låta jobbig frekvensmäsigt. Det och det faktum att jag av samma nämnda anledning inte kan använda mina monitorer att mixa eller för den delen lyssna i gör att jag är helt beroende av mina lurar som är trötta i diskanten och det är jag inte alls van vid.

Låter kanske som ursäkter men är menat som ett underlag till dig. Jag är uppriktigt intresserad av att veta vad du menar, det är under sådana här extrema omständigheter man kan lära sig väldigt mycket och det kan jag ta med mig i framtiden.

Tack igen

Micke
Nej nej. Arret är inte jobbigt, utan vissa frekvenser alltså.

Gitarren är väldigt påträngande med hårt mellanregister. Det är nog där problemet ligger främst. Lite av samma jobbiga register hör jag av kören i refrängen också.

Är dåligt på att på rak arm avgöra vilka frekvenser det gäller, men testa gärna själva att krana på ordentligt i en omgivning du känner till ljudmässigt. Bilen kanske?



Har lyssnat i annan miljö nu, inte så superstarkt dock, men hör att gitarrerna på refrängen är lite påträngande och borde mjukas upp, det i kombination med sången som ligger och dubblar dessa påträngande frekvenser är nog boven. Plus en helt ostädad botten som bumlar här och där. Nåja, låten ligger på paus nu tills vi börjar mecka med den i korea. Ett uppriktigt tack iaf för att du lyssnade lite extra  :)

Micke



Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Kanonlåt och bra sång. Tycker synthljudet och sången stjäl samma utrymme. Räcker det inte med bara gitarr när sången kommer in?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kanonlåt och bra sång. Tycker synthljudet och sången stjäl samma utrymme. Räcker det inte med bara gitarr när sången kommer in?

Tackar tackar. Synthen lär nog stanna kvar då det är den hela låten är uppbyggd över, men kommer givetvis Eq:as ordentligt när det är dags för mix så att den inte krockar med annat. Om du läser mina tidigare inlägg i tråden så förstår du varför sången krockar med allt för tillfället.

Tackar för lyssning och kommentarer

Micke


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter ju redan kanon! Hörs inte att du är förkyld.
Undrar hur du får till den snygga, "twistade" bakgrundsstämman....autotune/melodyne?
Det kanske inte ska köra på likadant hela låten, utan lugna ner det någonstans för att
sedan "fläska på" igen.  :)
Kan du möjligen ha blivit förkyld pga all slask...?  :rolleyes:
/Asti
Kanske inte så mycket förkyld, mer efterdyningar efter hösnuva. Hör själv på versen att det låter lite däbbt i däsan, men inget som stör.
Jo efter första reffen här så tar man nog ner det lite innan andra versen börjar samt en paus mellan andra vers och ref. Kommer nog ett stick också så småningom.
Kan du förtydliga med bakgrundsstämman? På vers eller ref? På leadspåret (både vers och ref kör jag efter effektläggning och eq:ande en "duplicate track" där jag sen skär ytterligare i bas och diskant. Det spåret skickar jag sen till en grupp där det endast ligger en ADT som insert. (http://www.vacuumsound.de/plugins.html). Stämman är bara en vanlig andrastämma, även den skickad till ADT-gruppen. På refrängen ligger det en sågtandssynth med en del reverb som dubbar leaden slaviskt, kanske är det den du menar? Det är nåt jag gör rätt ofta för att feta till sångmelodin i distade partier. Den ska inte ligga så att den hörs tydligt, men när man trycker på mute så ska man känna att det blir lite tomt. Detta är inte istället för en sångdub utan för att få lite mer karaktär på leaden.
Tack för lyssning och kul att det gillas  :)
Micke
T.ex redan vid ca 37-38 sek när bakgrundsstämman sticker iväg på "I do..."
« Senast ändrad: 09.08.2012, 15:10:24 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Sjukt bra!  :wub: Resten reder du ut själv!  :P ( grym harmonibrytning ) 


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter spännande och bra. Det blir nog ett kul projekt för dig !!!
Ser fram emot att få höra resultatet...


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Åhhhh, rakt och fettigt! :wub:
Jag älskar ju refränger och den här är ju inget undantag.

Bra jobbat!
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter ju redan kanon! Hörs inte att du är förkyld.
Undrar hur du får till den snygga, "twistade" bakgrundsstämman....autotune/melodyne?
Det kanske inte ska köra på likadant hela låten, utan lugna ner det någonstans för att
sedan "fläska på" igen.  :)
Kan du möjligen ha blivit förkyld pga all slask...?  :rolleyes:
/Asti
Kanske inte så mycket förkyld, mer efterdyningar efter hösnuva. Hör själv på versen att det låter lite däbbt i däsan, men inget som stör.
Jo efter första reffen här så tar man nog ner det lite innan andra versen börjar samt en paus mellan andra vers och ref. Kommer nog ett stick också så småningom.
Kan du förtydliga med bakgrundsstämman? På vers eller ref? På leadspåret (både vers och ref kör jag efter effektläggning och eq:ande en "duplicate track" där jag sen skär ytterligare i bas och diskant. Det spåret skickar jag sen till en grupp där det endast ligger en ADT som insert. (http://www.vacuumsound.de/plugins.html). Stämman är bara en vanlig andrastämma, även den skickad till ADT-gruppen. På refrängen ligger det en sågtandssynth med en del reverb som dubbar leaden slaviskt, kanske är det den du menar? Det är nåt jag gör rätt ofta för att feta till sångmelodin i distade partier. Den ska inte ligga så att den hörs tydligt, men när man trycker på mute så ska man känna att det blir lite tomt. Detta är inte istället för en sångdub utan för att få lite mer karaktär på leaden.
Tack för lyssning och kul att det gillas  :)
Micke
T.ex redan vid ca 37-38 sek när bakgrundsstämman sticker iväg på "I do..."

Det är en helt vanlig andrastämma som börjar med en falsett-ton, inget twistat alls med den :)
Hög och lågpass filter, kompressor och lite reverb sen skickad genom ADT för att få den lite i stereo.

Så här låter den solo: [mp3=200,20,0]http://musik.biscuitbarney.com/i_do_falsett.mp3[/mp3]


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sjukt bra!  :wub: Resten reder du ut själv!  :P ( grym harmonibrytning ) 

Härligt att det uppskattas. Jo de ska nog reda ut sig  :D

Tack ska han ha

Micke


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter ju redan kanon! Hörs inte att du är förkyld.
Undrar hur du får till den snygga, "twistade" bakgrundsstämman....autotune/melodyne?
Det kanske inte ska köra på likadant hela låten, utan lugna ner det någonstans för att
sedan "fläska på" igen.  :)
Kan du möjligen ha blivit förkyld pga all slask...?  :rolleyes:
/Asti
Kanske inte så mycket förkyld, mer efterdyningar efter hösnuva. Hör själv på versen att det låter lite däbbt i däsan, men inget som stör.
Jo efter första reffen här så tar man nog ner det lite innan andra versen börjar samt en paus mellan andra vers och ref. Kommer nog ett stick också så småningom.
Kan du förtydliga med bakgrundsstämman? På vers eller ref? På leadspåret (både vers och ref kör jag efter effektläggning och eq:ande en "duplicate track" där jag sen skär ytterligare i bas och diskant. Det spåret skickar jag sen till en grupp där det endast ligger en ADT som insert. (http://www.vacuumsound.de/plugins.html). Stämman är bara en vanlig andrastämma, även den skickad till ADT-gruppen. På refrängen ligger det en sågtandssynth med en del reverb som dubbar leaden slaviskt, kanske är det den du menar? Det är nåt jag gör rätt ofta för att feta till sångmelodin i distade partier. Den ska inte ligga så att den hörs tydligt, men när man trycker på mute så ska man känna att det blir lite tomt. Detta är inte istället för en sångdub utan för att få lite mer karaktär på leaden.
Tack för lyssning och kul att det gillas  :)
Micke
T.ex redan vid ca 37-38 sek när bakgrundsstämman sticker iväg på "I do..."
Det är en helt vanlig andrastämma som börjar med en falsett-ton, inget twistat alls med den :)
Hög och lågpass filter, kompressor och lite reverb sen skickad genom ADT för att få den lite i stereo.
Så här låter den solo: [mp3=200,20,0]http://musik.biscuitbarney.com/i_do_falsett.mp3[/mp3]
Snyggt sjunget! Det kanske är ADT:n som gör att det låter som en effekt...? Vad är ADT egentligen?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter spännande och bra. Det blir nog ett kul projekt för dig !!!
Ser fram emot att få höra resultatet...


mvh

Tackar tackar.

Slutresultatet kommer nog inte att postas här, då den antagligen kommer hamna på skiva, men då kan du höra resultatet på Soptify istället  :)

Micke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Åhhhh, rakt och fettigt! :wub:
Jag älskar ju refränger och den här är ju inget undantag.

Bra jobbat!

Kul att det gillas. Ja refränger e goa grejer  :)

Ha de gött

Micke


Utloggad Silverpilen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
    • Visa profil
låter trevligt o kan bli hur bra som. tycker mig höra lite Me VS you (Korea)just i introt? vet inte om det är ljudet eller slingan? länge sen jag hörde den. annars jättesköna harmonier. Påminner en del om MEW.
//