Kontrollrummet

Bouncade mixar distar på andra system

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ett problem/fundering:

När jag bouncar ned en mix från Logic eller ProTools så spelas waven fint om jag spelar den direkt från Finder eller iTunes. Men om jag konverterar filen från ex. 32 bit floating wav till 24 bit wav börjar den dista väldigt mycket. Samma sak om jag helt enkelt lyssnar på samma fil i Soundforge på PC:n. Jag kan ju tillägga att filen har väldigt hög volym.

Men, varför börjar den dista först efter att jag konverterat den, eller lyssnar på den i ett annat system (Soundforge på PC)? I ProTools låter det helt OK även om nivåerna är höga.


Tack på förhand!
www.akoume.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har inte full koll på det här och har inte intressera mig särskilt mycket sedan jag kom till insikten att konvertering försämrar... Hade själv börjat i den änden att mixa ner i 16 bitar 44.100 - det ska du kunna spela i princip var som helst utan kompatibilitetsproblem. Om disten finns kvar får du söka felet i din "plattform" om inte kan det endera vara formatet eller uppspelaren.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jo, det kan ju försämra..

Har kollat vidare nu och sänker jag volymen i Soundforge försvinner disten. Hmm...
www.akoume.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jo, det kan ju försämra..

Har kollat vidare nu och sänker jag volymen i Soundforge försvinner disten. Hmm...

Kan det vara så att spelaren avkodar 16 bitar som standard och att nivån i filen ökar med 24 bitar?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jo, det kan ju försämra..
Har kollat vidare nu och sänker jag volymen i Soundforge försvinner disten. Hmm...
Kan det vara så att spelaren avkodar 16 bitar som standard och att nivån i filen ökar med 24 bitar?

Var - sänker du volymen - vad gör du för att sänka volymen - i Soundforge?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jo, det kan ju försämra..

Har kollat vidare nu och sänker jag volymen i Soundforge försvinner disten. Hmm...

Kan det vara så att spelaren avkodar 16 bitar som standard och att nivån i filen ökar med 24 bitar?

... nu är jag inte riktigt med?

Den enda gången det inte distar är om jag spelar filen med Quicktime eller iTunes direkt efter bounce. Sen om jag helt enkelt kopierar filen till PC:n och via Soundforge spelar filen distar det, men inte om jag använder "Volume"-pluggen och sänker volymen.
www.akoume.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du förstorat kurvan i Soundforge på ett ställe där den uppbenbart distar och sett att kurvan är klippt eller är det inte så enkelt att se, bara höra?

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jo, den är klippt. Men, om jag helt enkelt drar ner volymen (med Volume-pluggen igen), återfår waven formen.

Fortfarande, distar ju inte filen innan den konverteras eller spelas upp i ett annat system, vilket jag tycker är lite egendomligt.
www.akoume.com


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
För att får rätsida på problemet - Du använder alltså 3 program (Logic, Protools, Soundforge) och två format på filer, 32 bit float och 24 bit linear WAV.  Det distar om resultatet när du konverterar från 32float till 24 linear och spelar upp i Finder eller iTunes, OK?

I vilket program gör du 32bits-filerna och i vad konverterar du?

I SoundForge, är det den konverterade 24-bitsfilen som slutar dista när du drar ner volymen, eller är det 32-bitarsfilen?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jo, den är klippt. Men, om jag helt enkelt drar ner volymen (med Volume-pluggen igen), återfår waven formen.

Den här informationen kan hjälpa mig med två musikfiler som visat samma symptom, distar och klipper. En av dessa fick jag normal en gång men visste ite hur det gick till. Kanske använde jag volympluggen då, eftersom kurvorna var perfekta i original (DAT-bandare till dator) men hur jag än importerade dem slog de i taket. Gick inte att komma till rätta med genom att minska volymen (Alt+P, V) men med den här pluggen kanske det kan fungera alltså. Ska kolla upp det vid tillfälle, tack!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ja, testa Volume-pluggen. Den verkar speciell, inte samma som att dra i en gain ratt.

32-bitars float filen kommer från ProTools. Och spelas helt OK i iTunes eller Quicktime. Om jag tar samma 32bit float fil och spelar den i Soundforge distar den. Samma om jag konverterar den till 24-bit, eller mp3 då distar den även direkt i iTunes eller Quicktime.

Volume-pluggen löser ju visserligen problemet, men jag undrar fortfarande lite vad exakt det är som händer.
www.akoume.com


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Funderar på om det är strul med 32-bit-float-WAV-specen, när det gäller vad som är "noll-nivå"  och att en del konverteringar därför inte fungerar som de ska. Skulle förklara att en volume-plug-sänkning i SF tar bort disten.

Råd/workaround blir att bara bounca i 24-bit linear...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, testa Volume-pluggen. Den verkar speciell, inte samma som att dra i en gain ratt.

32-bitars float filen kommer från ProTools. Och spelas helt OK i iTunes eller Quicktime. Om jag tar samma 32bit float fil och spelar den i Soundforge distar den. Samma om jag konverterar den till 24-bit, eller mp3 då distar den även direkt i iTunes eller Quicktime.

Volume-pluggen löser ju visserligen problemet, men jag undrar fortfarande lite vad exakt det är som händer.

Konverterar du i Soundforge? I så fall verkar det som att den avkodar i 16-bit mode...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Förstår inte riktigt poängen att köra 32-bit floating utanför din DAW? Kör 24 bitar om filerna ska jobbas vidare med, eller 16 om de ska publiceras. Floating point innebär ju att nollan flyttar sig om nivån blir för stark men det är inte alla system som kan hantera det.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Förstår inte riktigt poängen att köra 32-bit floating utanför din DAW? Kör 24 bitar om filerna ska jobbas vidare med, eller 16 om de ska publiceras. Floating point innebär ju att nollan flyttar sig om nivån blir för stark men det är inte alla system som kan hantera det.

Det låter ju som den springande punkten. Orsaken till att det falerar liksom...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Förstår inte riktigt poängen att köra 32-bit floating utanför din DAW? Kör 24 bitar om filerna ska jobbas vidare med, eller 16 om de ska publiceras. Floating point innebär ju att nollan flyttar sig om nivån blir för stark men det är inte alla system som kan hantera det.

Det finns just ingen baktanke med 32 bit float, jag skriver och producerar i 24 bit i endera Sonar eller Logic. Men om jag mixar i ProTools har jag bouncat alla kanaler från Logic eller Sonar i 32 bit float. Sen har det bara flutit vidare och jag har fortsatt bouncat de färdiga mixarna i 32 bit float. Utan riktig grundtanke, jag tror jag började med 32 bit float av rent testskäl.
www.akoume.com


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Testade bounca ned i 24-bit. Då distar det direkt, nästan bättre att bounca i 32-bit float och dra ned volymen efteråt i sådant fall känns det som.
www.akoume.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Testade bounca ned i 24-bit. Då distar det direkt, nästan bättre att bounca i 32-bit float och dra ned volymen efteråt i sådant fall känns det som.

16 bitar 44.100Hz bör funka överallt - kan du verifiera att det funkar så kanske det går att utesluta fel vid källan och börja kontrolla kompatibiliteten för 24/32bit hos uppspelarna som distar.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Och det klipper/lyser inte rött på masterregeln när du bouncar?

Jag brukar alltid ha en skyddslimiter som ser till att utnivån aldrig överstiger -0,3.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ja, som sagt, utnivån är hög och slår över nollan. Det distar ju aldrig i Logic eller ProTools, endast när jag spelar mixen, 32bit float, i Soundforge eller annat system. Bouncar jag ut i 24 bit så distar det direkt.

Men, det måste ha att göra med att 32 bit float har högre headroom, som det antyddes ovan också. Det fungerar väldigt bra att dra ned volymen i Soundforge med Volume-pluggen. Jag undrar ändå lite om det vore bättre/sämre att sänka masterregeln i ProTools eller Logic.
www.akoume.com


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Skillnaden är ju att jag hör om det distar i Soundforge så det blir mycket lättare att ställa volymen, i ProTools eller Logic hörs det inte. - Endast efter att jag bouncat ned, och sedan inte i alla uppspelningsprogram. Sen funderar jag på om jag inte kan få nån försämring iom bitreduktion om jag sänker masterregeln för mycket i ProTools.
www.akoume.com


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Precis, det får aldrig dista på mastern. Om det distar på enskilda spår spelar ingen roll i protools eller logic eftersom de kör floating point internt.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Det är alltså helt "safe" att sänka master fadern numer? Jag har hört och läst alldeles för mycket om att det kan ge bitreduktion mm..?

Många gånger har jag sänkt den och aldrig tänkt på nåt särskilt, men sedan jag började mixa låtarna från Logic och Sonar i Protools har jag låtit master fadern ligga på noll.
www.akoume.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är alltså helt "safe" att sänka master fadern numer? Jag har hört och läst alldeles för mycket om att det kan ge bitreduktion mm..?
Många gånger har jag sänkt den och aldrig tänkt på nåt särskilt, men sedan jag började mixa låtarna från Logic och Sonar i Protools har jag låtit master fadern ligga på noll.

Med det resonemanget ska du istället tidigare i kedjan sänka (på samtliga spår), så att mastern aldrig knallar över nollan. Då kan du låta mastern vara kvar på nollan. Är det riktigt tänkt?
« Senast ändrad: 08.08.2012, 20:06:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det är alltså helt "safe" att sänka master fadern numer? Jag har hört och läst alldeles för mycket om att det kan ge bitreduktion mm..?
Många gånger har jag sänkt den och aldrig tänkt på nåt särskilt, men sedan jag började mixa låtarna från Logic och Sonar i Protools har jag låtit master fadern ligga på noll.

Med det resonemanget ska du istället tidigare i kedjan sänka (på samtliga spår), så att mastern aldrig knallar över nollan. Då kan du låta mastern vara kvar på nollan. Är det riktigt tänkt?

Ja!

Se alltid till att ha bra headroom på mastern. Se till att ställa volym på individuella kanaler så att det inte går över noll när dom adderas på mastern. Även om dina individuella kanaler var för sig ser bra ut och inte peakar så adderas dom ju på masterregeln. Det är vanligt att mastringsstudios vill ha filer i formatet wave/aiff 44.1/24 med c:a -6dB headroom. Det kan vara bra att ha som riktmärke.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ja, att ha ordentligt headroom på kanalerna är ju en bra grundlösning. Nu har jag inte det många gånger...

Det jag upptäckte nu är att om jag sänker master fadern i ProTools så ändras karaktären i mixen. Somliga instrument som vissa trumljud ökar i volym och får vassare transienter. Om jag istället använder Volume-pluggen i Soundforge så kan jag sänka den bouncade filen så att den inte distar - med bibehållen ljudkvalité.
www.akoume.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
eller som jonnerstone förklarar:

Det är alltså helt "safe" att sänka master fadern numer? Jag har hört och läst alldeles för mycket om att det kan ge bitreduktion mm..?
Många gånger har jag sänkt den och aldrig tänkt på nåt särskilt, men sedan jag började mixa låtarna från Logic och Sonar i Protools har jag låtit master fadern ligga på noll.

Med det resonemanget ska du istället tidigare i kedjan sänka (på samtliga spår), så att mastern aldrig knallar över nollan. Då kan du låta mastern vara kvar på nollan. Är det riktigt tänkt?

Ja!

Se alltid till att ha bra headroom på mastern. Se till att ställa volym på individuella kanaler så att det inte går över noll när dom adderas på mastern. Även om dina individuella kanaler var för sig ser bra ut och inte peakar så adderas dom ju på masterregeln. Det är vanligt att mastringsstudios vill ha filer i formatet wave/aiff 44.1/24 med c:a -6dB headroom. Det kan vara bra att ha som riktmärke.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Nej, jag har inga inserts på mastern...

ProTools Trim-plugg ger samma resultat som att sänka master fadern, dvs förändring av ljudbilden. Sounforges Volume-plugg fungerar dock väldigt bra däremot.
www.akoume.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad har du för version av Soundforge?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag använder sjuan och undrar om jag är på rätt spår här? Har inte använt sånt förut.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume