Kontrollrummet

91:an - I knew you were there

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
LÅTNAMN: I knew you were there
ARTIST/GRUPP: 91:an
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 3min
KOMPOSITÖR: 91:an
PRODUCENT:91:an
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR:2012
FORMAT: mp3
Låten gjord i nästan enklast tänkbara arrangemang - odubbad sång med kort inhopp av andra stämma ackompanjerat av två akustiska gitarrer. Ingen bas.  Trummor kändes överflödigt, istället slår jag takten med en skruvmejsel mot ett plaströr. Texten snodde jag från tidigare låt jag lagt upp på KR, får väl anse det som tillåtet. :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gullig 60-talare. Finns det någon sanning i historien? Bra gitarr och jag gillar din röst här Janne stämman sitter fint den med.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mysigt, stämningsfullt och skönt att lyssna på.
Använder du någon deesser eller är det lite läspande man hör till höger?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Hej Eddi, nej någon sanning finns inte i historien. Min hustru träffade jag när jag var tjugo fyllda!  :)

MaxB, nej ingen deesser. Bara cubases egna kompressor i fabriksinställning och svagt reverb.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Detta var fint. Händer ganska mycket harmonimässigt varför jag inte känner behov av något stick direkt. McCartney någonstans mellan I will och Goodbye i mina öron. Snyggt och helt tillräckligt arr.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mysig låt, lite i McCartney-anda. Bra sång och prydligt gitarrplock,
men jag tycker strängljudet är lite "skramligt", kunde varit mjukare.
Låter som en stjärnmejsel, men är lite osäker..... :rolleyes:
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tacksamt att mixa helakustiska låtar. Har upplevt det vid ett flertal tillfällen när en låt enbart innehåller "riktiga" ljud. Dom sitter liksom ihop av sig själv på nåt sätt.

Denna mix låter hur bra som helst. Inga synpunkter från mig.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Detta var fint. Händer ganska mycket harmonimässigt varför jag inte känner behov av något stick direkt. McCartney någonstans mellan I will och Goodbye i mina öron. Snyggt och helt tillräckligt arr.
Tackar, "I will" känner jag till men "Goodbye" undrar jag, är det en Beatleslåt?

Mysig låt, lite i McCartney-anda. Bra sång och prydligt gitarrplock,
men jag tycker strängljudet är lite "skramligt", kunde varit mjukare.
Låter som en stjärnmejsel, men är lite osäker..... :rolleyes:
/Asti
Visst är det en stjärnmejsel! Grönt skaft dessutom, hörs om man lutar sej riktigt nära!
Ena gitarren kan nog låta lite skramligt, det är en lite mindre modell som inte har så fylligt ljud.

Tacksamt att mixa helakustiska låtar. Har upplevt det vid ett flertal tillfällen när en låt enbart innehåller "riktiga" ljud. Dom sitter liksom ihop av sig själv på nåt sätt.

Denna mix låter hur bra som helst. Inga synpunkter från mig.
Ja, och med endast två akustiska instrument är det bara panorera isär dem. Tycker det blir bättre än att göra stereoinspelning med två micar på varje instrument. Svårare att placera dem i förhållande till varann då.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Tackar, "I will" känner jag till men "Goodbye" undrar jag, är det en Beatleslåt?



Paul skrev den till Mary Hopkins, som uppföljare till Those were the days. Jättefin melodi.

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil

Tackar, "I will" känner jag till men "Goodbye" undrar jag, är det en Beatleslåt?

Paul skrev den till Mary Hopkins, som uppföljare till Those were the days. Jättefin melodi.
Javisst ja, den låten känner jag ju väl till! Mycket bra låt!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det här gillar jag! Skönt och avslappnat och man blir lugn i hela kroppen. Gillar att plocket går så sakta att det nästan inte har styrfart, det blir så himla skönt häng i tonerna. Väldigt McCartney inspirerat som många redan sagt. Blir inte riktigt klok på ditt engelska uttal, det pendlar i mitt tycke från att vara helt perfekt och klockrent till  ren svengelska. Inget som stör dock utan tillför nog lite charm.

Den åker ner i min KR-mapp  :)

Micke
« Senast ändrad: 06.08.2012, 21:14:39 by jonnerstone »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Blir på glatt humör av det här. Låter bra och

Det enda vore vissa utryck som rent idiomatiskt känns svengelskt :) Alltså i texten, din sång har svengelsk brytning (ibland) men det stör jag mig inte på alls. Det har jerry williams med :)

Tummen upp här!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gillar låten, nog den bästa jag har hört från dig. Trots att instrumenteringen är enkel låter det mycket. En konstart i sig.

Gitarrplocket är riktigt bra, önskar jag kunde spela så. Men inte är det McCartneystil på det, du har ju skamlöst snott från Lennon. ;)



Men melodin är trevlig och glad. Den är egentligen av music hall-karaktär än 60-tal, tycker jag. Perfekt på sommaren. :)


DON'T PANIC


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det här gillar jag! Skönt och avslappnat och man blir lugn i hela kroppen. Gillar att plocket går så sakta att det nästan inte har styrfart, det blir så himla skönt häng i tonerna. Väldigt McCartney inspirerat som många redan sagt. Blir inte riktigt klok på ditt engelska uttal, det pendlar i mitt tycke från att vara helt perfekt och klockrent till  ren svengelska. Inget som stör dock utan tillför nog lite charm.

Den åker ner i min KR-mapp  :)

Micke


Blir på glatt humör av det här. Låter bra och

Det enda vore vissa utryck som rent idiomatiskt känns svengelskt :) Alltså i texten, din sång har svengelsk brytning (ibland) men det stör jag mig inte på alls. Det har jerry williams med :)

Tummen upp här!
Tack för det, jonnerstone och Dividend  :)
Ja, det här med svengelskan är nåt jag får dras med, finns nog bara en medicin och det är att köra svenska istället, ha ha!

Gillar låten, nog den bästa jag har hört från dig. Trots att instrumenteringen är enkel låter det mycket. En konstart i sig.
Gitarrplocket är riktigt bra, önskar jag kunde spela så. Men inte är det McCartneystil på det, du har ju skamlöst snott från Lennon. ;)
Men melodin är trevlig och glad. Den är egentligen av music hall-karaktär än 60-tal, tycker jag. Perfekt på sommaren. :)
Plockkompet - ja där var Lennon före! Har inte kompet förekommit nån annanstans? Det känns så naturligt och jag har ofta använt det när jag suttit och plockkompat. Och med trummor och bas och i högre tempo blir det väldigt bra i countrymusik.
Music hall-stil gillar jag och har nyttjat i ett flertal tidigare låtar så det kan nog stämma att här finns smak av.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Plockkompet - ja där var Lennon före! Har inte kompet förekommit nån annanstans? Det känns så naturligt och jag har ofta använt det när jag suttit och plockkompat.

Hmm, läser på något ställe att Lennon spelar Merle Travis-picking på Julia, men det jag har hört av Travis liknar inte det. Någon annan kanske vet mer?
DON'T PANIC


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Plockkompet - ja där var Lennon före! Har inte kompet förekommit nån annanstans? Det känns så naturligt och jag har ofta använt det när jag suttit och plockkompat.

Hmm, läser på något ställe att Lennon spelar Merle Travis-picking på Julia, men det jag har hört av Travis liknar inte det. Någon annan kanske vet mer?
Här ges lektion på Travis-picking. Börjar med bas och diskantnot samtidigt i kvartsnot därefter fyra st åttondelsnoter sedan 1 kvartsnot - precis som i Julia.
&feature=related


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hmm, läser på något ställe att Lennon spelar Merle Travis-picking på Julia, men det jag har hört av Travis liknar inte det. Någon annan kanske vet mer?

Julia har man ju hört, fantastisk låt. Men Merle Travis har jag missat. Trodde det var Donovan som lärde John, Paul och George att plocka i Indien...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Charmig låt. Gillar sången. Understämmen är skön.
Inte så mycket Beatles tycker jag bortsett från gitarrplocket (Julia + Blackbird)
Inga trummor behövs men vad är det för ett tickande jag hör, en metronom?
Saknar ev en bas lite senare i låten.

/87:an Tokai


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Mysig. Gillar att sången ligger på högersidan:)

Gitarren är fantastisk!
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Charmig låt. Gillar sången. Understämmen är skön.
Inte så mycket Beatles tycker jag bortsett från gitarrplocket (Julia + Blackbird)
Inga trummor behövs men vad är det för ett tickande jag hör, en metronom?
Saknar ev en bas lite senare i låten.

/87:an Tokai
Hej 87, kul det gillas! Det tickande du hör är mitt analoga trumset! Provade först med Addictive drums och EZ och alla dess varianter men blev aldrig riktigt nöjd. Hittade en stjärnskruvmejsel på skrivbordet som jag började trumma med mot ett plaströr. Tyckte det räckte som percussion.  :) Med trummor och bas som jag även testade blev det för mycket country-stuk om än i för långsamt tempo. Tyckte gitarrkompet gav tillräckligt sväng så att trummor blev överflödiga.

Mysig. Gillar att sången ligger på högersidan:)

Gitarren är fantastisk!
Nu ligger sången bara aningen till höger för balans med andra stämman som ligger aningen till vänster. Har inte provat tvärtom... :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jättefint verkligen!
Många har redan nämnt de influenser och föregångare som finns till denna
och nog var det Donovan som lärde Lennon den här plockstilen - Han var ju med i Indien där L skrev Julia.

Tycker att din sång gör det hela personligt och eget
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten