Kontrollrummet

MaxB - You're gone

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN:               You're gone
ARTIST/GRUPP:        MaxB
GENRE:                   Sad lovesong
LÅTLÄNGD:              Över fem minuter!
KOMPOSITÖR:          MaxB (med delar delar av texten har jag fått hjälp av vänner, bl.a. Håkan)
PRODUCENT:            MaxB
EV. MEDVERKANDE:   MaxB
INSPELNINGSÅR:       2011
FORMAT:                 mp3
[mp3=200,20,0,lef]http://max.shivas.se/music/MaxB_YoureGone_20120811.mp3[/mp3]
Titel: You're gone
Text: MaxB och Håkan Mårtensson
Musik: MaxB 2011-02-13

You’re gone
A G D
- Vers 1:
All the people you've met  - was there anybody there
Not an easy thing to forget – When I look in your eyes - how I wish you were here
 
- Ref:
Here I am - watching you – to say goodbye
Sitting here - watching you – hours passing by
- Ref (crying choir):
When I look into you eyes – it's_so_hard to realise - there's no life
 
- Ver2:
You told me your story – before you said goodbye
You told me you where lonely - all I could do was cry
 
- Ref:
Here I am - watching you – time flies by
Sitting here - watching you – to say goodbye

- Vers3:
Solo
Solo

- Ref:
All your life - you've been walking empty roads – all by yourself
All your life - you've been talking to yourself – all alone
- Ref (crying choir):
I remember the days when you shone like a star – when your words and your smile shook me up and we went that far
Now that you gone – I know that you’re the one that lifted me up and brightened my song 

- Vers4 (talking):
Looking back - I can't help smiling
All thoose moments – all the magic that we shared
Sun is rising - the day is dawning – the beginning of a new life.
« Senast ändrad: 01.02.2013, 20:18:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Edit: Eddi gillar nog inte det murriga brusiga pianot...
« Senast ändrad: 06.04.2011, 10:29:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har väl aldrig sagt att jag inte gillar den här?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
grymt tjusig denna... Funderar på om jag inte borde ansöka om att få skriva om denna på svenska (det är ju mitt spår för tillfället?)...
Hur som helst - det här gillade jag massor. Tror faktiskt att det är det bästa jag hört från dig (so far)...

Grattis!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag betraktar detta som en ny låt och har inte aning om vad andra tyckt (Dividend). Du har lagt en ny sång, munspel, bas på vad då?
Men som ofta har du en rätt go känsla i musiken som kan får en att glömma visa halvfärdigheterna som nog går att fixa.
Känner mig vilja vara lite grym ikväll, lite whiskey å så, se upp allihopa - nu är jag grym (men hinner nog somna innan...


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
grym låt max
mycket känsla, arret sitter finfint ihop
du har en roger waters karaktär på rösten i början när du sjunger mjukare
har aldrig tänkt på det tidigare.. låter bra gör det iaf :)

gott jobbat
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej nu är alla så jäkla snälla så vi behöver en leverage här. Pianot är riktigt murrigt och du har lyckats spela in allt brus i Haninge som finns ungefär. Gitarrerna saknar mellanregister och sången låter ibland lite väl pretantiös (fast 95% är faktiskt jävligt bra)
Så nu hoppas jag det kommer en ny mix som tar hänsyn till dessa kalla ord.
Eds med huvudet på skaft eller i alla fall öronen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
denna låt har jag missat
den är supernajs !
bra jobbat maxB

borde kanske dock  :rolleyes:  :) vara lite mer bluesgitarr på lämpliga ställen
o om du inte vill lägga dom själv så vet jag att du får förslag här på kr

mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
omöjligt att få igenom en klyftig kommentar... programmet kastar mig hit o dit o texten blir bara skit... :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r: :ph34r:

Så själva kommenteringen får bli tills jag hittar en kanal som funkar :wacko:

Låten låter fin, mixen dock för tjock... packad.

återkommer....... om ens denna kommentar kommer igenom som begriplig :unsure:


ha de gött!


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Hej Max,

Skön låt denna. Känns överlag som du har utvecklats på sångfronten på senaste tiden (iaf sen jag började hänga här på KR). Dock kan jag sakna lite av de mer King Crimson-lika alstren som du producerade förut (med mellotron och lite mer proggigt). Pitchen på sång och munspel känns lite svajjig ibland, speciellt körerna är rätt instabila. Sen känns det som munspelet ligger lite lågt i pitch för det mesta (du har spelat för mycket blues  :P ;)). Med dina röstresurser tror jag absolut du kan lägga mer stabil sång på denna.

Helt klart vissa Roger Waters-vibbar stundtals ("how I wish you were here"  :P).

Jag gillar pianoljudet och dess muddighet. Det låter lite som ett äkta, dåligt uppmickat, piano. Tror det hade låtit skumt med ett kristallklart flygelljud.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har väl aldrig sagt att jag inte gillar den här?
Jag vet... det var tänkt som som en lite provokativ rubriksättning, önskade respons typ :wub:

grymt tjusig denna... Funderar på om jag inte borde ansöka om att få skriva om denna på svenska (det är ju mitt spår för tillfället?)...
Hur som helst - det här gillade jag massor. Tror faktiskt att det är det bästa jag hört från dig (so far)... Grattis!!
Tack!  :wub: Ja, jag älskar låten... Fundera du, återkom med en ansökan i så fall.  ;)

Jag betraktar detta som en ny låt och har inte aning om vad andra tyckt (Dividend). Du har lagt en ny sång, munspel, bas på vad då? Men som ofta har du en rätt go känsla i musiken som kan får en att glömma visa halvfärdigheterna som nog går att fixa. Känner mig vilja vara lite grym ikväll, lite whiskey å så, se upp allihopa - nu är jag grym (men hinner nog somna innan...

Det är en ny låt men jag hade den med i senaste Forumfestivalen (fick 5 poäng av Dividend  :wub:). Nu har jag efter många lyssningar lagt om några grejer.

grym låt max mycket känsla, arret sitter finfint ihop du har en roger waters karaktär på rösten i början när du sjunger mjukare har aldrig tänkt på det tidigare.. låter bra gör det iaf :) gott jobbat

Roger Waters  :wub: tack!

Nej nu är alla så jäkla snälla så vi behöver en leverage här. Pianot är riktigt murrigt och du har lyckats spela in allt brus i Haninge som finns ungefär. Gitarrerna saknar mellanregister och sången låter ibland lite väl pretantiös (fast 95% är faktiskt jävligt bra) Så nu hoppas jag det kommer en ny mix som tar hänsyn till dessa kalla ord. Eds med huvudet på skaft eller i alla fall öronen.

Pianosamplingen ger mig inspiration. Den är troligen skapad av nån med mindre bra utrustning, dovt ljud och brus finns där. Men känslan i pianot ger mig lust att inspireras, trots att jag spelar på ett plastigt keyboard utan närhet till pianots vägda tangenter. Tror jag hört liknande pianoljud på nån platta med Tom Waits? Som om pianot befinner sig i ett rum med träväggar, trätak och trägolv.
Gitarrernas mellanregister behöver jag hjälp med... Har jag kanske eq:at så att de är diskantrika och låter mer som om man spelar på en tvättbräda men att de saknar kropp och ton i lägre register? I så fall, är det inte riskt att totalen blir ännu murrigare? Orgeln och pianot tar ju ganska mycket plats i lägre frekvenser (mellanregister?).
Sången är pretentiös. Försöker få både ren och len stämma och samtidigt skulle det vara kul att ha Tom Waits röstkvalitéer. Arbetar på det och blir anklagad  ;) för att den låter pretentiös.  :D
Endera får jag jobba hårdare på sången eller mindre hårt. Kul är det att sjunga i alla fall.

denna låt har jag missat den är supernajs ! bra jobbat maxB borde kanske dock  :rolleyes:  :) vara lite mer bluesgitarr på lämpliga ställen o om du inte vill lägga dom själv så vet jag att du får förslag här på kr

Tack för najs! Jag spelar gärna gitarr själv men har försökt att hålla denna avskalad. Hör själv att hängande distkompelgira skulle passa på vissa partier och att själv spela ett solo tackar jag aldrig nej till men som sagt, ville hålla den här så avskalad att jag inte ens hade med bas tidigare.

Tjou! omöjligt att få igenom en klyftig kommentar... programmet kastar mig hit o dit o texten blir bara skit... :ph34r: Så själva kommenteringen får bli tills jag hittar en kanal som funkar :wacko:
Låten låter fin, mixen dock för tjock... packad.
återkommer.......

Mixen tjock... packad... Vem, packad? :wacko: Antar att det är murrigheten Eddi tipsar om? Sången slår i 0dB (distade) på några ställen. Vid sångtillfället klev jag tillbaka några steg då jag tog i men ser efteråt på wavefilen att den ändå slår i taket. Använder efteråt kompressor på två eller tre spår, bl.a. sångspåret och basspåret.

Hej Max, Skön låt denna. Känns överlag som du har utvecklats på sångfronten på senaste tiden (iaf sen jag började hänga här på KR). Dock kan jag sakna lite av de mer King Crimson-lika alstren som du producerade förut (med mellotron och lite mer proggigt). Pitchen på sång och munspel känns lite svajjig ibland, speciellt körerna är rätt instabila. Sen känns det som munspelet ligger lite lågt i pitch för det mesta (du har spelat för mycket blues  :P ;)). Med dina röstresurser tror jag absolut du kan lägga mer stabil sång på denna.
Helt klart vissa Roger Waters-vibbar stundtals ("how I wish you were here"  :P).
Jag gillar pianoljudet och dess muddighet. Det låter lite som ett äkta, dåligt uppmickat, piano. Tror det hade låtit skumt med ett kristallklart flygelljud.

Upplever själv att sångmöjligheterna har utvecklats, känns jättetrevligt! Mycket tack vare allt ryggdunkande, tror jag. Jag har fått hjälp att tro på mina resurser. Tack Kontrollrummet för det!
Vad menar du med pitchen på sång och munspel? Är det att det är några cent falskt ibland eller svajar det fram och tillbaka runt tänkt ton? Körgossarna är inte tänkta att vara perfekta proffs utan de är lika känsliga rackare som sångaren och de lider lika mycket som han  ;)
Kanske jag ska lägga ny stabilare sång men jag vet inte. Körde igenom tre eller fyra sångspår och deletade föregående, innan jag sjöng om. Är faktiskt inte säker på om jag kan få det stabilare med tanke på var jag befinner mig sångmässigt. Och jag vill inte använda konstgjorda medel, för att nå stabil sång. Får se vad jag gör med sången...
Pianot och dess muddighet är nog som du säger, äkta, dåligt uppmickat, som nån spelat in och sen skapat en soundfont av, som jag sen hittade då jag sökte på webben.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Pianot i studion?
Skiktad mix, snygga körer.
Distad sång när det drar igång.
Instrumenten i väldigt olika rum, lite svårlyssnat i lurar.
Tighten är OK, lite eftersläpning bitvis på kompakken.
Munspelet snyggt, riktigt snyggt! :)
Mellotronen sitter ju som en smäck! ;)

Sammanfattat, gillar't men mixen skulle du kunna arbeta lite med. Lite för spredig "deg" för min smak, borde kunna bli mer homogen.
Detta är skrivet under lyssning, så det blev lite spontant.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Pianot i studion?
Skiktad mix, snygga körer.
Distad sång när det drar igång.
Instrumenten i väldigt olika rum, lite svårlyssnat i lurar.
Tighten är OK, lite eftersläpning bitvis på kompakken.
Munspelet snyggt, riktigt snyggt! :)
Mellotronen sitter ju som en smäck! ;)

Sammanfattat, gillar't men mixen skulle du kunna arbeta lite med. Lite för spredig "deg" för min smak, borde kunna bli mer homogen.
Detta är skrivet under lyssning, så det blev lite spontant.

Inget piano i studion - soundfonter (SF2) är det. Men visst har jag trätak där!
Instrument i olika rum - gärna förklara Basen är nära och pianot längre bort... mer?
Det där med släp på kompacken har jag ofta svårt att höra. Men jag noterar att andra hör det...
Lite danskt med "Spredig". Tack för tips!
Love harmonica - love mellotron  :wub:
« Senast ändrad: 19.03.2011, 13:01:17 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Släpig och sval med lite mer energi i versen. Sköna break. Fint instrumenterad. Tipptopp låtmässigt.

Jag tycker att ss-ljuden är jobbiga i versen, förslagsvis dämpar du dem något. i övrigt har jag ingenting att klaga på.


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat tre gånger och jag njuter. Angående mixen så är den personlig och låter bra i mina öron. Hörde inte förra versionen men sången låter fint. Kanske skära lite, lite i de lägre registren på den. Coolt med munspelet! Mycket njutbart!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Riktigt bra låt,melankolisk och sorgsen,precis den känslan som man mår bra av ibland.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för tyck, Piddleton, Zorrow och Uriah. Har fått en del tips om förbättringar att göra men märker att jag inte har tid att ta dessa. Vill vidare med nästa låt och nästa...
Borde t.ex. renderat en wave-fil av pianot, för att sen eq:a bort en del av det dova ljudet - men jag låter den va som den är. Jag hör inte heller de störande sss-ljud som någon tipsat om...

Time to go on!
« Senast ändrad: 20.03.2011, 19:30:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här är en av mina favoriter, bland dom egna låtarna. Ersatte idag det tidigare murriga och brusiga pianot mot ett (soundfont) som jag tycker låter bättre. Sjöng ikväll om texten också, för att se om det fungerar. Har nu använt SonEQ på mastern (som Yllet tipsat om tidigare) och hoppas att jag fått fram en bra ljudbild.
[mp3=200,20,0,lef]http://max.shivas.se/music/MaxB_YoureGone_20120811.mp3[/mp3]

2012 12 27 - Att jag aldrig ger mig!  :lol:
Nu smyger jag in första delen i en ny version av "You're gone".
Den är helt ny från ikväll.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YoureGone-1stPart_20121227_wavehammer.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 28.12.2012, 02:11:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Stämmningsfull och med bra livekänsla:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra tycker jag!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten