Kontrollrummet

Clemens - Losäter - Längre Bort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
LÅTNAMN: Längre Bort
ARTIST/GRUPP: Clemens/ Losäter
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3:52
KOMPOSITÖR:Clemens/Losäter
Text: Lasse Sahlin
SÅNG: Losäter
PROD : Mats Wester
MASTERING & MIX : BOW Studios

INSPELNINGSÅR: -92
FORMAT: mp3


Har inte hängt här så mycket på senare tid beroende på ett omfattande renoveringsarbete hemma. Hittade denna låt som gjordes på -90 talet. Faktum är att det finns en hel CD, färdigmastrad å klar. Tanken från BOW-studios var att göra en masteringsdeal med något bolag. Det hyrdes in musiker och det blev en riktigt seriös produktion.

Vi fick ett par napp men BOW-studios tyckte "dealarna" var för dåliga. Det var i samma veva som Mats Wester stötte på Håkan Hemlin, så allt stannade av.. Tänkte på skoj släppa CD:n  20 år senare  :D efter som det låter sig göras bra mycket enklare nu än då. Musiken tillhör väl lite lättare Pop.

Tror det finns ca 8 -10 låtar som spelades in på en Otari 24 kanalare. Synthar var de som fanns då D-550, Akai 1000, JX8p, Korg, Matrix mm. Gäller nu att få över låtarna till mp3:or.. Får se om det går...
« Senast ändrad: 01.11.2013, 17:34:46 by Clemens »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vilken nostalgitripp. Tänkte först att det här låter lite Sandelin, sen kommer sången in och med texten "...på ett litet café" och det det blev bekräftat  :). Om Style och Ratata hade gjort en låt tillsammans...... :wub:

Är en sucker för gammal svensk pop. Säg det inte till någon bara  :unsure:

Me like!


EDIT: Kul att sitta och gissa på vilka synthar ljuden kommer ifrån  :)
« Senast ändrad: 11.05.2012, 23:06:17 by jonnerstone »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Vilken nostalgitripp. Tänkte först att det här låter lite Sandelin, sen kommer sången in och med texten "...på ett litet café" och det det blev bekräftat  :). Om Style och Ratata hade gjort en låt tillsammans...... :wub:

Är en sucker för gammal svensk pop. Säg det inte till någon bara  :unsure:

Me like!


EDIT: Kul att sitta och gissa på vilka synthar ljuden kommer ifrån  :)

Ja, vet att det var mycket diskussioner om att Leffe liknade Mauro Scocco, och en viss likhet finns väl kanske, De andra låtarna är lite tuffare så Style kanske går bort  :D .  Vilken synth tillhör paden i introt? Gissa på! :D

Edit: Prickar man inte in "plingljudet" får man skämmas  :lol:
« Senast ändrad: 11.05.2012, 23:25:40 by Clemens »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Med risk för att få skämmas men "pling" ljudet låter ju Roland D-50 så jag måste ju säga att det är rackmodulen D-550  :unsure:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott hantverk, Lisa Nilsson kunde vara gästsångerska också om ni skulle behöva en sån.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tidsenlig pop - inte så dumt! Får lite Glenmark-vibbar också, förutom Sandelin och Scocco!
Gillar inte trumljudet, som jag tycler är "burkigt" och slamrigt, men det skulle nog vara så då....?
Synd att ni inte fick ut den då!
/Asti t.f. burkslav
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Med risk för att få skämmas men "pling" ljudet låter ju Roland D-50 så jag måste ju säga att det är rackmodulen D-550  :unsure:

Du kommer hamna i D-50 himlen:D Var ju kul då, men nu så vete tusan..



Utloggad Girly

Ja, jisses vilken tidsresa det där blev  :)
Tänk om det släppts då... då hade historieböckerna sett lite annorlunda ut  ;)
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nu e det så att en D50a är navet i min lilla studio så träd försiktigt fram på dissa gamla syntar stigen.
Två tangenter samarbetar inte längre så tyvärr har jag detta elände framför mig http://www.bustedgear.com/repair_Roland_d50_key_contacts.html. Fantastiskt guide dock.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Gott hantverk, Lisa Nilsson kunde vara gästsångerska också om ni skulle behöva en sån.

Ja, kommer inte göra några förändringar eller förbättringar, mest en kul grej!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tidsenlig pop - inte så dumt! Får lite Glenmark-vibbar också, förutom Sandelin och Scocco!
Gillar inte trumljudet, som jag tycler är "burkigt" och slamrigt, men det skulle nog vara så då....?
Synd att ni inte fick ut den då!
/Asti t.f. burkslav

Hade inte lyssnat på denna sedan länge, säkert flera år och tyckte oxå så här i efterhand att det är lite Glennmark-vibbar, mest beroende på sångprylar och stämmor. Trummorna, ja det var det som fanns då, nåt bibliotek för Akai 1000.
Antar att man gillade soundet då  :D Tack! /C


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, jisses vilken tidsresa det där blev  :)
Tänk om det släppts då... då hade historieböckerna sett lite annorlunda ut  ;)


Ja får väl döpa produktionen till " Nostalgia", förresten är inte 90-talet inne igen?, eller är det 80-talet  :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nu e det så att en D50a är navet i min lilla studio så träd försiktigt fram på dissa gamla syntar stigen.
Två tangenter samarbetar inte längre så tyvärr har jag detta elände framför mig http://www.bustedgear.com/repair_Roland_d50_key_contacts.html. Fantastiskt guide dock.


He..he.. ja det blir nog bra  :P Är du hemma i kväll eller i morgon, tänkte fortsätta nostalgi trippen med att föra över en singel till mp3, du hade prylar har jag för mig?  :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Style möter Ratata  :P
Det här dansade man ju till på 80-talet... Märkligt egentligen att man varit sån... Som dansar alltså..
Men Ratata var ju en favorit (i hemlighet) då det begav sig så det här gillas.. Men visst känns det som om man sitter framför skivsamlingen och lyssnar igenom gamla höjdare. Det är ju, som sagt, historiskt detta.. Men likväl bra!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
HårGele/Spray musik för ungdomar med axelvaddar..
Scocco jomenvisst...Tjaa Sandelin kan väl få vara med på ett hörn han oxå..
Pastell Grön kavaj,varför inte??
Fn.. 80:o talet var rätt kul när man tänker tillbaka.Vilket man naturligtvist gör när man lyssnar
på detta stycke. Nostalgi... :rolleyes:
« Senast ändrad: 24.05.2012, 06:59:30 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Style möter Ratata  :P
Det här dansade man ju till på 80-talet... Märkligt egentligen att man varit sån... Som dansar alltså..
Men Ratata var ju en favorit (i hemlighet) då det begav sig så det här gillas.. Men visst känns det som om man sitter framför skivsamlingen och lyssnar igenom gamla höjdare. Det är ju, som sagt, historiskt detta.. Men likväl bra!

Ja, dans är inget man sysslar med kan jag säga  :D kul att du lyssnade!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
HårGele/Spray musik för ungdomar med axelvaddar..
Scocco jomenvisst...Tjaa Sandelin kan väl få vara med på ett hörn han oxå..
Pastell Grön kavaj,varför inte??
Fn.. 80:o talet var rätt kul när man tänker tillbaka.Vilket man naturligtvist gör när man lyssnar
på detta stycke. Nostalgi... :rolleyes:

Ja, 80-talet hade sin charm och visst blir man nostalgisk!  :)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Svängigt och skönt tidsenligt :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Kul att höra :), tyckte det var en liten touch av sveningsson också om nu ingen annan nämnt det...
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skönt stycke detta Mr C,kanon bra lirat.

Bra sång också..Och bra mycket bättre än mycket av det man hört från den tidsepoken.Samtidigt undrar man hur mycke bra musik som gått förlorad pga. trångsynta musikdirektörer..

Svinbra blir min slutkläm och 5 hattar i luften.

Mike



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kul att höra :), tyckte det var en liten touch av sveningsson också om nu ingen annan nämnt det...

Jo det kan nog stämma!  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skönt stycke detta Mr C,kanon bra lirat.

Bra sång också..Och bra mycket bättre än mycket av det man hört från den tidsepoken.Samtidigt undrar man hur mycke bra musik som gått förlorad pga. trångsynta musikdirektörer..

Svinbra blir min slutkläm och 5 hattar i luften.

Mike

Tack för hattarna! Hittade "Shine" förresten, ligger på reverbnation numera..  :)

http://www.reverbnation.com/play_now/song_14023836?utm_campaign=opengraph&utm_content=song&utm_medium=link&utm_source=facebook


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte läst tidigare inlägg i tråden - tillbakaflyttad till 80-tal - stor retrokänsla. Bra gjord och bra ljud/mix, men inte riktigt min musik. Jag hör kvaliteerna dock :)
Trummorna är i mina öron tråkiga...men det e en smaksak.

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har inte läst tidigare inlägg i tråden - tillbakaflyttad till 80-tal - stor retrokänsla. Bra gjord och bra ljud/mix, men inte riktigt min musik. Jag hör kvaliteerna dock :)
Trummorna är i mina öron tråkiga...men det e en smaksak.

Ha det
Gurano

Ja, inspelat på 90-talet, Akai S1000 stod för trummorna, något odynamiska om man säger så  :D


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...även jag missat denna!! :unsure: 

Härligt tidstypiskt, i "förlängningen av 80-talet" - referenserna har redan haglat i tråden... Scocco, Sandelin (nja) och inte minst Glennmark (instinktivt hör jag Eva Dahlgerns stämma dubba "Långt - mycket lääängre"-riffet :P)   Lite tightare trumljud/rtym så hade Lisa Stansfield och Green också hamnat i referenslistan! Som sagt, synd att detta inte fick lyfta :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tidstypisk ja. Gadd och Lisa Nilsson..

Tack för denna tidsmaskin :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter mycket Scocco som sagt. Hitpotential måste det ha varit. Fin produktion.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har nog missat jag med trodde det var en fäbodlåt eller nåt. Javisst för mig blir det Sandelin i tanken och tidstypisk 80-talare som man ja faktiskt dansade till - synd att det inte var till just den här då.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
...även jag missat denna!! :unsure: 

Härligt tidstypiskt, i "förlängningen av 80-talet" - referenserna har redan haglat i tråden... Scocco, Sandelin (nja) och inte minst Glennmark (instinktivt hör jag Eva Dahlgerns stämma dubba "Långt - mycket lääängre"-riffet :P)   Lite tightare trumljud/rtym så hade Lisa Stansfield och Green också hamnat i referenslistan! Som sagt, synd att detta inte fick lyfta :)

När det begav sig så var det världens coolaste trumsound tyckte man..he..he..Hoppas få ihop alla spåren till mp3 or
så blir det släpp nu i stället /C  :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tidstypisk ja. Gadd och Lisa Nilsson..

Tack för denna tidsmaskin :)

Ja, det är otroligt vad referenserna förändras över tid. Både musikmässigt och soundmässigt. Tack själv! /C  :)



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter mycket Scocco som sagt. Hitpotential måste det ha varit. Fin produktion.

Tjena EQ!

Kul var det att spela in i alla fall! Tack! /C  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har nog missat jag med trodde det var en fäbodlåt eller nåt. Javisst för mig blir det Sandelin i tanken och tidstypisk 80-talare som man ja faktiskt dansade till - synd att det inte var till just den här då.

Sandelinjämförelsen är mindre smickrande  :D Tack för lyssning! /C  :)